Történetünk 1975. október 24-én kezdődik, amikor is egy bizonyos John Zachary DeLorean megalapította a DeLorean Motor Company-t, vagyis a DMC-t.
Az akkor 50 esztendős cégalapítónak az volt a szándéka, hogy egy elérhető árú sportkocsival örvendezteti meg az autórajongókat, és ennek a DMC-12 kódjelű modellnek 1976 októberében el is készült az első prototípusa.
Az eredeti
A legendás Giorgetto Giugiaro (Italdesign) által megalkotott ékszerű formaterv, a fényezetlen rozsdamentes acél karosszéria és a felfelé nyíló sirályszárnyas ajtók által fémjelzett DMC DeLorean végleges változatának első példányai 1981. január 21-én látták meg a napvilágot Észak-Írországban. És ekkor még kevesen sejtették, hogy a gyártásnak igen hamar, már 1982 decemberében vége fog szakadni, a cég pedig csődbe megy és elbocsátja 2500 alkalmazottját.
A mintegy 9 ezer legyártott példányból mára körülbelül 6 ezer maradt fenn, és ezek egyikével San Francisco közelében ismerkedtünk meg közelebbről.
A 4,26 méteres hossza és 1233 kilogrammos tömege révén az aktuális 8-as Golfnál kisebb és könnyebb DeLorean mindössze 1,14 méter magas, így a be- és kiszállás nem túl kényelmes. Még akkor is, ha a meglepően széles sportkocsi ajtajai 1,96 méter magasra nyílnak.
A szűkös utastérben hamisítatlan 80-as évek hangulat fogad, a méretes váltókar előtt ott figyel a Dolby technikával megspékelt kazettás magnó és a légkondi kezelőszerve.
Utóbbiak az elektromos ablakokokhoz és az állítható kormányhoz hasonlóan alapáras tételek voltak, az egyetlen feláras extra a 650 dolláros háromfokozatú automata váltó volt, valamint szürke, illetve fekete utastér közül lehet választani. Alapáron ötfokozatú kézi váltó járt.
A gyors bukás többek közt a négy komolyabb visszahívás által kikövezett gyatra minőségnek, valamint a szerény menetteljesítményeknek volt a következménye. A Peugeot-Renault-Volvo eredetű 2,85 literes V6-os farmotor 132 lóereje és 207 Nm-es nyomatéka nem szaggatja fel az aszfaltot, a hátsókerék-hajtású DeLorean 8,9-10,6 másodperc alatt tudja le a 0-100-as sprintet, a végsebessége pedig 177 km/h.
A turbós, illetve biturbós tervek nagyratörőek voltak, de néhány prototípuson kívül semmi sem lett belőlük, mint ahogy a 4 üléses DMC-24, a DMC-44 terepjáró és a DMC-80 busz sem valósult meg.
Az eredetileg 25 ezer dolláros áron debütált és elsődlegesen az amerikai piacra szánt DMC-12 a gyártás vége felé jelentősen megdrágult, az utolsó példányok már 34 ezer dollárba kerültek, ami mai értéken számítva bőven 40 millió forint feletti összegnek felel meg.
A 24 karátos
Az arany American Express bankkártyával rendelkezők számára 100 darab 24 karátos arannyal bevont DeLoreant kívántak értékesíteni, ám végül csak 3+2 példány készült ebből a mai értéken 125 millió forintos áron kínált limitált modellből.
Ezek egyikével Los Angelesben, a Petersen Automotive Museumban találkoztunk.
Az újkori
Az aranyozott régi mellett a 2022-es vadonatúj DeLorean pózolt, így ezt az Alpha5 nevet kapott újdonságot is körbefotóztuk. A szintén az Italdesign által tervezett 21. századi típus a felmenőjéhez hasonlóan szárnyas ajtókat és rácsos hátsó szélvédőt kapott, de ezen túlmenően kevés párhuzamot lehet felfedezni a két autó között.
Az 5 méter hosszú négyszemélyes Alpha5 a mai trendeknek megfelelően egy szupererős villanyautó, mely 3 másodperc alatt gyorsul fel 0-ról 100-ra. A 100+ kWh kapacitású akkumulátor 480 kilométert meghaladó hatótávot biztosít, a végsebesség 250 km/h.
A texasi gyártó stílusosan 88 példányt tervez gyártani az egyelőre ismeretlen árú kocsiból, melynek első példányait várhatóan 2024-ben vehetik majd át a megrendelők.
A Petersen múzeumban a DeLorean két további új modellje is megtekinthető. Az Alpha5 Plasmatail nevezetű Shooting Brake koncepció végleges változata leghamarabb 2024-ben érkezhet meg, az Omega nevet kapott off-road járgányt pedig csak 2040-re ígérik.
A filmben látott
Az eredeti DMC DeLorean vélhetően gyorsan a feledés homályába merült volna, ha a hollywoodi filmesek nem kínálják meg egy zsíros főszereppel. A Doki és Marty időutazós kalandjait feldolgozó Vissza a jövőbe trilógia első része 1985-ben került mozikba, majd pedig 1989-ben és 1990-ben jött a folytatás.
A Robert Zemeckis által rendezett filmekben hat DeLoreant használtak, melyekből három maradt fenn, és csak a Petersen múzeumban megtekinthető teljeskörűen restaurált példány szerepelt mind a három részben.
Érdekesség, hogy a filmesek nem voltak elégedettek az eredeti V6-os motor hangjával, így azt inkább lecserélték egy Porsche 928-as V8-as orgánumára. Illetve azt is kevesen tudják, hogy a korai forgatókönyv-vázlatokban az időutazáshoz használatos eszköz még nem egy autó, hanem egy hűtőszekrény volt.
És a Lego
A Lego 2014-ben és 2016-ban piacra dobott már egy-egy Back to the Future tematikájú szettet, de az első komolyabb ilyen jellegű alkotásra egészen 2022-ig kellett várnunk. Ez pedig nem más, mint a 10300-as sorozatszámú, 18+ besorolású Lego, melynek 1872 darab alkatrészét egy 300 oldalas leírás alapján lehet összeszerelni.
A 35x19x12 centiméteres modellautó igen élethűre sikeredett, felnyithatók az ajtajai és a gépházteteje, gombnyomásra világít a fluxuskondenzátora (az elem is a csomag része) és Dr. Emett Brown, valamint Marty McFly apró figurája is jár mellé, a légdeszkáról, illetve a cserélhető rendszámtábláról nem is beszélve.
A Creator Expert sorozatú, 15 matricát felvonultató szettből nemcsak az eredeti villámhárítós időgép, hanem a második és harmadik részekben látott módosított változatok is könnyű szerrel megépíthetők. 77 ezer forint nem kevés egy ilyen Legóért, de még mindig sokkal jutányosabb összeg, mint az a 43 millió forint, amit nemrégiben valaki egy alig 1000 kilométer futott eredeti DeLoreanért fizetett ki.
A Legónak köszönhetően 1,21 GW energiára, valamint 88 mérföld/órás sebességre sincs szükség ahhoz, hogy villámgyorsan visszarepüljünk gyermekkorunkba, és ahogy Doki mondta: "A jövődet te alakítod, ezért tegyél érte, hogy jó legyen!"
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.