
Mit keres egy benzinmotor a Mazda villanyautójában? Teszten a Wankel-motoros új MX-30
11 évnyi csendet és hallgatást követően újra támad a Mazda legendás Wankel motorja, mely közel 700 kilométeres hatótávot biztosít a japán gyártó parányi akkumulátorral szerelt villanyautójának, az MX-30-nak. Izgalmas elgondolás, de vajon mennyire életképes?
Történetünk az 50-es évek közepén kezdődik, amikor is Felix Wankel az NSU részére kifejlesztette az első bolygódugattyús motort, melyben a dugattyú a hagyományos belső égésű motoroktól eltérően nem fel-le mozog, hanem egy különleges formájú hengerben speciális forgómozgást végez.
Körülbelül így fest egy Wankel-motor:

1959-ben a Mazda akkori vezetője Macuda Cunedzsi is felfigyelt az ígéretes új erőforrásra, melynek licencjogait két évvel később sikerült megszereznie, és aztán 1967-ben napvilágot látott az első Wankel-motoros Mazda, a Cosmo Sport:

A relatíve kis méretet és tömeget nagy teljesítménnyel kombináló Wankel-erőforrás olyan népszerű lett a japán gyártónál, hogy 1971-ben már minden második Mazdát ilyen motorral adtak el.
2012-ig 2 millió bolygódugattyús motoros Mazda talált gazdára, ekkor azonban az RX-8 sportkocsival együtt eltűnt a színről a nem kevés benzint és olajat fogyasztó, megbízhatóság terén kihívásokkal küszködő erőforrás, mely most furcsa módon a gyártó 2020-ban debütált első villanyautójában tért vissza. Íme az MX-30 R-EV:

Nem veri nagy dobra
Az általunk korábban már alaposan letesztelt és a CX-30-as hagyományos belső égésű motoros testvérmodellel is összevetett MX-30 EV-től csak minimálisan tér el a most debütált MX-30 R-EV külseje.
Szemből nézve lehetetlen megmondani, hogy melyik MX-30 áll előttünk. Oldalt apró árulkodó jel az első kerékjárati ív mellett található bolygódugattyús embléma, illetve a bal oldalt található tanksapka fedél, hátul pedig az e-Skyactiv R-EV embléma árulkodik az újfajta hajtásláncról.


Kaptunk még két új könnyűfém felnit, melyek kicsit könnyebbek és szerényebb légellenállásúak az eddig kínált változatoknál, illetve a limitált mennyiségben készülő Edition R modell esetében újdonság az egyedi fekete/mélyvörös fényezés.
Az Edition R továbbá egyedi kulcsot, dombornyomott logós üléstámlát, illetve króm logós spéci szőnyeget is felvonultat.

Szezám tárulj!
Maradt a szekrényajtókéhoz hasonló módon nyitható különleges ajtómegoldás, mely remekül mutat, de nem túl praktikus megoldás. A hátsó ablakok nem ereszthetők le, és a hátsó helykínálat is lehetne jobb, illetve tolatáskor meglehetősen korlátozott a hátrafelé történő kilátás.
Az utastér a műszerfal specifikus tartalmait leszámítva semmit sem változott az alapmodellhez képest. A minőség átlag feletti, az ergonómia egész kiváló, de a méretes közepkonzol sok helyet elrabol, és furcsa, hogy egy váltó nélküli autóba miért szerelnek ilyen hatalmas mechanikus váltókart.


A hagyományos nyomógombos kormány remek fogású, a mögötte elhelyezett fülekkel a rekuperáció/motorfék erőssége állítható öt fokozatban. A digitális műszeregység nem igazán szabható személyre, a vékonyka infotainment kijelzőn megjelenített felhasználói felület kicsit régimódi, a középkonzol fölé szerelt digitális klímapanel viszont egész high-tech hangulatú.
A csomagtér változatlanul 350-1155 literes, ami elsőre nem hangzik rosszul, de hozzá kell tennünk, hogy a hasonló külső méretekkel rendelkező CX-30 puttonyában 430-1406 liternyi cókmók is elfér. És ha a kiváló hangminőségű Bose hifit is megrendeljük, akkor egy picit még tovább csökkent a csomagtartó mérete.
Újdonság a csomagtérben található elektromos kimenet, melynek révén akár 1500 W-os elektromos fogyasztók is meghajthatók. Ily módon kávéfőzőt, vagy akár porszívót, hajszárítót is üzemeltethetünk a kocsiról, és mint azt a vezető termékmenedzsertől megtudtuk, a japán kivitel akár kisebb háztartásokat is képes ellátni árammal, ami földrengés vagy tájfun esetén remek szolgálatot tehet.


Jöhet a benzin!
A hatótávnövelő funkciós villanyautóként, illetve soros plugin hibridként is felfogható MX-30 R-EV elejében az EV változattól ellentétben immár nem tátong méretes űr, ide került ugyanis a rendkívül kompakt és relatíve könnyű Wankel-motor.
A 830 köbcentiméteres egytárcsás benzinmotor 75 lóerős teljesítményű, illetve 117 Nm nyomatékú, de sosem hajtja közvetlen módon az első kerekeket.


A közvetlen befecskendezéses és kipufogógáz visszavezetéses, 11,9:1 kompressziójú vadonatúj motor kifejlesztése komoly kihívások elé állította a fejlesztőket, ezért is késett 1-2 évet a technika, mindenesetre az ígéretek szerint semmi gond nem lesz a tartósságával.
A termikus hatásfokot nem árulják el a gyáriak, hanem csak annyit, hogy az előző Wankel egységhez képest körülbelül 20 százalékkal javult a hatékonyság.
Az akkumulátor bruttó kapacitása 35,5-ről lényegében a felére, 17,8 kWh-ra csökkent, a felszabadult helyre pedig bekerült egy 50 literes üzemanyagtartály. A bolygódugattyús motor egyszerűen generátorként funkcionál, vagyis áramot termel a 170 lóerős és 260 Nm nyomatékú villanymotor számára.
Viszonyításképp, a tisztán elektromos verzió Hitachi féle e-motorja 145 lovas és 270 Nm-es produkciót ad elő.


Hogyan muzsikál?
A Start gomb lenyomására mindig elektromos módban indul az új Mazda, és ha EV módban használjuk, akkor a padlógázas szituációkat leszámítva csak és kizárólag a villanymotor mozgatja. A nem túl zavaró, folytott mesterséges motorhang a menüben nem, kizárólag szervizben kapcsoltatható ki.
Normál módban szintén elektromos autóként viselkedik az R-EV, de ha 45 százalékra csökken az aksi töltöttsége, akkor automatikusan elkezdi ki-bekapcsolgatni a Wankelt. Töltő üzemmódban a benzinmotor folyamatosan tölti az akkumulátort, a kívánt töltöttségi szint 20 és 100 százalék között 10 százalékos lépésközökben állítható.


Eredetileg fix fordulatszámú megoldásban gondolkoztak a mérnökök, de aztán a vezetési élményt némileg jobban támogató, a gázpedál lenyomásának hatására bizonyos keretek között változó fordulatszám lett a befutó. A főtengely percenkénti fordulatszáma 2000 és 4500 között változik, és az utastérbe semmi máshoz nem hasonlítható Wankel-hangok szűrődnek be.
Ebben van némi porszívós felütés, egy kevés háromhengeres orgánum, szívmelengető petrolhead muzsikát azonban senki se várjon. Már persze, ha egyáltalán valaki esetleg várt volna egy ilyen járgánytól.


A kicsit nagyobb teljesítmény miatt a 0-100-as sprint szintideje 9,7-ről 9,1 másodpercre olvadt, városban egész fürge a legújabb MX-30 és az országúti előzések is gyorsan, biztonságosan letudhatók vele.
A 140 km/h-ra korlátozott végsebesség nem változott, az Autobahnon 144-nél akadt ki a műszer, ami a GPS szerint 142 km/h-s tempó volt. 150-160, ne adj Isten 180-as maximális tempónak kicsit jobban örülnénk, nem is a tartós száguldás, sokkal inkább az autópályás előzések fürgébb abszolválása miatt.
Kisebb akkumulátor ide vagy oda, az össztömeg a benzines egység érkeztével nagyobb lett: a mérleg mutatója 1720 helyett immár 1853 kilogrammnál pihen meg. Az R-EV mindenesetre egész jól palástolja a CX-30-énál fél tonnával nagyobb tömeget, a kormányzás és a futómű abszolút a helyzet magaslatán áll, hagyományos mazdás értékeket vonultat fel.


Bye-bye hatótávpara!
A Mazda 680 kilométeres teljes hatótávolságot ígér, ami jelentősen meghaladja a csak villannyal táplálható kivitel 200 kilométeres értékét. A nemcsak villanyautós, hanem plugin hibrid mércével mérve is kompaktnak mondható telep papíron 85 kilométeres emissziómentes autózást tesz lehetővé, amihez hozzájön még a fosszilis alapokra épülő közel 600 kilométeres extra hatótáv.
A lendületes tempójú német menetpróbán mi 600 kilométer körüli komplett hatótávot regisztráltunk, melyből körülbelül 70 kilométert tett ki az elektromos rész.
A DC-töltés maximális teljesítményét 50-ről 36 kW-ra csökkentették, egy 20-ról 80 százalékra történő gyorstöltés azonban még így is letudható 25 perc alatt. AC fronton a normál MX-30 esetében is nemrégiben 6,6-ról 11 kW jelenti a plafont, ez esetben körülbelül 50 perc kell egy 20-80 százalékos töltéshez.

Konklúzió, árak
+: egyedi formaterv, általánosan remek minőség, korrekt hatótáv, nem lett drágább. –: furcsa motorhang, nem túl praktikus utast/csomagtér, nagyobb tömeg. |
A Mazda MX-30 R-EV azoknak készült, akiknek bár alapvetően eddig is tetszett az MX-30 alapkoncepciója, az első körben elérhető EV kivitel 200 kilométeres hatótávja riasztónak kevésnek bizonyult. Jelentjük, a hatótávparának vége, az új nekifutással simán lezavarhatók akár 500 kilométernél hosszabb utazások is.
Ennek árát a nem túl kellemes motorhang és a megnövekedett tömeg kapcsán fizetjük meg, az viszont egyértelműen jó hír, hogy az árcédulán szereplő összeg egyetlen fillérrel sem barátságtalanabb. Az R-EV felszereltségtől függően ugyanúgy 13,6-16 millió forintba kerül, mint az EV verzió.
Amennyiben beérjük hagyományos benzinmotorral és/vagy praktikusabb utas/csomagtérre vágyunk, akkor a Mazda kínálatából továbbra is a CX-30 a nekünk való crossover, mely 122 lóerővel és kéziváltóval 11,1 millió forinton nyit.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.