szerző:
Tetszett a cikk?

11 évnyi csendet és hallgatást követően újra támad a Mazda legendás Wankel motorja, mely közel 700 kilométeres hatótávot biztosít a japán gyártó parányi akkumulátorral szerelt villanyautójának, az MX-30-nak. Izgalmas elgondolás, de vajon mennyire életképes?

Történetünk az 50-es évek közepén kezdődik, amikor is Felix Wankel az NSU részére kifejlesztette az első bolygódugattyús motort, melyben a dugattyú a hagyományos belső égésű motoroktól eltérően nem fel-le mozog, hanem egy különleges formájú hengerben speciális forgómozgást végez.

Körülbelül így fest egy Wankel-motor:

László Ferenc

1959-ben a Mazda akkori vezetője Macuda Cunedzsi is felfigyelt az ígéretes új erőforrásra, melynek licencjogait két évvel később sikerült megszereznie, és aztán 1967-ben napvilágot látott az első Wankel-motoros Mazda, a Cosmo Sport:

110 lóerőt tud a 2x491 köbcentiméteres motor, ami 185 km/h végsebességhez elég
László Ferenc

A relatíve kis méretet és tömeget nagy teljesítménnyel kombináló Wankel-erőforrás olyan népszerű lett a japán gyártónál, hogy 1971-ben már minden második Mazdát ilyen motorral adtak el.

2012-ig 2 millió bolygódugattyús motoros Mazda talált gazdára, ekkor azonban az RX-8 sportkocsival együtt eltűnt a színről a nem kevés benzint és olajat fogyasztó, megbízhatóság terén kihívásokkal küszködő erőforrás, mely most furcsa módon a gyártó 2020-ban debütált első villanyautójában tért vissza. Íme az MX-30 R-EV:

4,39 méteres kompakt szabadidő-autó
László Ferenc

Nem veri nagy dobra

Az általunk korábban már alaposan letesztelt és a CX-30-as hagyományos belső égésű motoros testvérmodellel is összevetett MX-30 EV-től csak minimálisan tér el a most debütált MX-30 R-EV külseje.

Szemből nézve lehetetlen megmondani, hogy melyik MX-30 áll előttünk. Oldalt apró árulkodó jel az első kerékjárati ív mellett található bolygódugattyús embléma, illetve a bal oldalt található tanksapka fedél, hátul pedig az e-Skyactiv R-EV embléma árulkodik az újfajta hajtásláncról.

László Ferenc
László Ferenc

Kaptunk még két új könnyűfém felnit, melyek kicsit könnyebbek és szerényebb légellenállásúak az eddig kínált változatoknál, illetve a limitált mennyiségben készülő Edition R modell esetében újdonság az egyedi fekete/mélyvörös fényezés.

Az Edition R továbbá egyedi kulcsot, dombornyomott logós üléstámlát, illetve króm logós spéci szőnyeget is felvonultat.

3 centiméterrel magasabb a CX-30-nál
László Ferenc

Szezám tárulj!

Maradt a szekrényajtókéhoz hasonló módon nyitható különleges ajtómegoldás, mely remekül mutat, de nem túl praktikus megoldás. A hátsó ablakok nem ereszthetők le, és a hátsó helykínálat is lehetne jobb, illetve tolatáskor meglehetősen korlátozott a hátrafelé történő kilátás.

Az utastér a műszerfal specifikus tartalmait leszámítva semmit sem változott az alapmodellhez képest. A minőség átlag feletti, az ergonómia egész kiváló, de a méretes közepkonzol sok helyet elrabol, és furcsa, hogy egy váltó nélküli autóba miért szerelnek ilyen hatalmas mechanikus váltókart.

Bunker hangulat a második sorban
László Ferenc
Minden kézre esik
László Ferenc

A hagyományos nyomógombos kormány remek fogású, a mögötte elhelyezett fülekkel a rekuperáció/motorfék erőssége állítható öt fokozatban. A digitális műszeregység nem igazán szabható személyre, a vékonyka infotainment kijelzőn megjelenített felhasználói felület kicsit régimódi, a középkonzol fölé szerelt digitális klímapanel viszont egész high-tech hangulatú.

A csomagtér változatlanul 350-1155 literes, ami elsőre nem hangzik rosszul, de hozzá kell tennünk, hogy a hasonló külső méretekkel rendelkező CX-30 puttonyában 430-1406 liternyi cókmók is elfér. És ha a kiváló hangminőségű Bose hifit is megrendeljük, akkor egy picit még tovább csökkent a csomagtartó mérete.

Újdonság a csomagtérben található elektromos kimenet, melynek révén akár 1500 W-os elektromos fogyasztók is meghajthatók. Ily módon kávéfőzőt, vagy akár porszívót, hajszárítót is üzemeltethetünk a kocsiról, és mint azt a vezető termékmenedzsertől megtudtuk, a japán kivitel akár kisebb háztartásokat is képes ellátni árammal, ami földrengés vagy tájfun esetén remek szolgálatot tehet.

Légbeömlő és USB aljzat sincs hátul
László Ferenc
László Ferenc

Jöhet a benzin!

A hatótávnövelő funkciós villanyautóként, illetve soros plugin hibridként is felfogható MX-30 R-EV elejében az EV változattól ellentétben immár nem tátong méretes űr, ide került ugyanis a rendkívül kompakt és relatíve könnyű Wankel-motor.

A 830 köbcentiméteres egytárcsás benzinmotor 75 lóerős teljesítményű, illetve 117 Nm nyomatékú, de sosem hajtja közvetlen módon az első kerekeket.

László Ferenc
László Ferenc

A közvetlen befecskendezéses és kipufogógáz visszavezetéses, 11,9:1 kompressziójú vadonatúj motor kifejlesztése komoly kihívások elé állította a fejlesztőket, ezért is késett 1-2 évet a technika, mindenesetre az ígéretek szerint semmi gond nem lesz a tartósságával.

A termikus hatásfokot nem árulják el a gyáriak, hanem csak annyit, hogy az előző Wankel egységhez képest körülbelül 20 százalékkal javult a hatékonyság.

Az akkumulátor bruttó kapacitása 35,5-ről lényegében a felére, 17,8 kWh-ra csökkent, a felszabadult helyre pedig bekerült egy 50 literes üzemanyagtartály. A bolygódugattyús motor egyszerűen generátorként funkcionál, vagyis áramot termel a 170 lóerős és 260 Nm nyomatékú villanymotor számára.

Viszonyításképp, a tisztán elektromos verzió Hitachi féle e-motorja 145 lovas és 270 Nm-es produkciót ad elő.

Bal oldalt tankolhatunk bele benzint
László Ferenc
Jobb oldalt tölthető árammal
László Ferenc

Hogyan muzsikál?

A Start gomb lenyomására mindig elektromos módban indul az új Mazda, és ha EV módban használjuk, akkor a padlógázas szituációkat leszámítva csak és kizárólag a villanymotor mozgatja. A nem túl zavaró, folytott mesterséges motorhang a menüben nem, kizárólag szervizben kapcsoltatható ki.

Normál módban szintén elektromos autóként viselkedik az R-EV, de ha 45 százalékra csökken az aksi töltöttsége, akkor automatikusan elkezdi ki-bekapcsolgatni a Wankelt. Töltő üzemmódban a benzinmotor folyamatosan tölti az akkumulátort, a kívánt töltöttségi szint 20 és 100 százalék között 10 százalékos lépésközökben állítható.

László Ferenc
László Ferenc

Eredetileg fix fordulatszámú megoldásban gondolkoztak a mérnökök, de aztán a vezetési élményt némileg jobban támogató, a gázpedál lenyomásának hatására bizonyos keretek között változó fordulatszám lett a befutó. A főtengely percenkénti fordulatszáma 2000 és 4500 között változik, és az utastérbe semmi máshoz nem hasonlítható Wankel-hangok szűrődnek be.

Ebben van némi porszívós felütés, egy kevés háromhengeres orgánum, szívmelengető petrolhead muzsikát azonban senki se várjon. Már persze, ha egyáltalán valaki esetleg várt volna egy ilyen járgánytól.

László Ferenc
László Ferenc

A kicsit nagyobb teljesítmény miatt a 0-100-as sprint szintideje 9,7-ről 9,1 másodpercre olvadt, városban egész fürge a legújabb MX-30 és az országúti előzések is gyorsan, biztonságosan letudhatók vele.

A 140 km/h-ra korlátozott végsebesség nem változott, az Autobahnon 144-nél akadt ki a műszer, ami a GPS szerint 142 km/h-s tempó volt. 150-160, ne adj Isten 180-as maximális tempónak kicsit jobban örülnénk, nem is a tartós száguldás, sokkal inkább az autópályás előzések fürgébb abszolválása miatt.

Kisebb akkumulátor ide vagy oda, az össztömeg a benzines egység érkeztével nagyobb lett: a mérleg mutatója 1720 helyett immár 1853 kilogrammnál pihen meg. Az R-EV mindenesetre egész jól palástolja a CX-30-énál fél tonnával nagyobb tömeget, a kormányzás és a futómű abszolút a helyzet magaslatán áll, hagyományos mazdás értékeket vonultat fel.

László Ferenc
László Ferenc

Bye-bye hatótávpara!

A Mazda 680 kilométeres teljes hatótávolságot ígér, ami jelentősen meghaladja a csak villannyal táplálható kivitel 200 kilométeres értékét. A nemcsak villanyautós, hanem plugin hibrid mércével mérve is kompaktnak mondható telep papíron 85 kilométeres emissziómentes autózást tesz lehetővé, amihez hozzájön még a fosszilis alapokra épülő közel 600 kilométeres extra hatótáv.

A lendületes tempójú német menetpróbán mi 600 kilométer körüli komplett hatótávot regisztráltunk, melyből körülbelül 70 kilométert tett ki az elektromos rész.

A DC-töltés maximális teljesítményét 50-ről 36 kW-ra csökkentették, egy 20-ról 80 százalékra történő gyorstöltés azonban még így is letudható 25 perc alatt. AC fronton a normál MX-30 esetében is nemrégiben 6,6-ról 11 kW jelenti a plafont, ez esetben körülbelül 50 perc kell egy 20-80 százalékos töltéshez.

László Ferenc

Konklúzió, árak

+: egyedi formaterv, általánosan remek minőség, korrekt hatótáv, nem lett drágább.

: furcsa motorhang, nem túl praktikus utast/csomagtér, nagyobb tömeg.

A Mazda MX-30 R-EV azoknak készült, akiknek bár alapvetően eddig is tetszett az MX-30 alapkoncepciója, az első körben elérhető EV kivitel 200 kilométeres hatótávja riasztónak kevésnek bizonyult. Jelentjük, a hatótávparának vége, az új nekifutással simán lezavarhatók akár 500 kilométernél hosszabb utazások is.

Ennek árát a nem túl kellemes motorhang és a megnövekedett tömeg kapcsán fizetjük meg, az viszont egyértelműen jó hír, hogy az árcédulán szereplő összeg egyetlen fillérrel sem barátságtalanabb. Az R-EV felszereltségtől függően ugyanúgy 13,6-16 millió forintba kerül, mint az EV verzió.

Amennyiben beérjük hagyományos benzinmotorral és/vagy praktikusabb utas/csomagtérre vágyunk, akkor a Mazda kínálatából továbbra is a CX-30 a nekünk való crossover, mely 122 lóerővel és kéziváltóval 11,1 millió forinton nyit.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!