szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A globális autóipar soha nem látott ütemben alakul át. Több gyártónál is sorsdöntő újdonságok érkeznek idén.

A belső égésű motorokhoz kötődő több évtizedes hagyományok többsége mára teljesen megkopott. A digitalizáció, a villamosítás és távol-keleti konkurencia mostanra olyan gyors innovációt igényel, hogy alig győzi tartani a lépést a legtöbb gyártó. Nem is kérdés, hogy ezekben az időkben rengeteg modell sikerén múlhatnak nagy dolgok.

1. Volkswagen ID.2all: népautó elektromos köntösben

Volkswagen ID.2all
Volkswagen

A Volkswagen ID.2all az egyik legnagyobb dobás lehet a belépőszintű elektromos autók világában, amire nagy szüksége is van a mostanság nem éppen legjobban teljesítő német gyártónak. A koncepció lényege, hogy 300–400 km közötti WLTP-hatótávot kínáljon 20–25 ezer eurós induló áron. A vállalat a MEB-platform továbbfejlesztett változatát használja, padló alatt elhelyezett lítiumion-akkumulátorral és gyors DC-töltési képességgel, ami akár 100 kW feletti teljesítményre is képes.

Az ID.2all nem csupán az európai piac számára jelenthet fontos mérföldkövet, hanem globálisan is hatással lehet az alsóbb árkategóriás EV-szegmens fejlődésére.

2. BMW iX3 Neue Klasse: prémium technológia új alapokon

Neue Klasse modellek
BMW

A BMW számtalan szempontból újdonságnak tekinthető platformja a Neue Klasse, amelynek első autója az SUV iX3 nem máshol, mint Debrecenben készül majd 2025-től.

Ez egy egy teljesen új, elektromos architektúra, mely a nagyobb teljesítményű akkumulátorokra, jobb hűtésre és fejlettebb digitalizációra épít. Ennek köszönhetően az új iX3 nemcsak több száz kilométeres hatótávot kínál, de a villanymotorok hatásfokát és teljesítményét is tovább növeli. Az utastérben a szoftveres evolúció is hangsúlyos szerepet kap: a BMW operációs rendszerének következő generációja (OTA-frissítésekkel) fut majd. A hosszú távú cél, hogy a Neue Klasse platform átvegye a főszerepet a BMW elektromos palettáján, olyan modelleknél is, mint a későbbi 3-as vagy 5-ös sorozat. Az iX3 Neue Klasse így a 2025–2026 körüli piaci bevezetés után válhat az egyik legmeghatározóbb elektromos SUV-vá a prémium szegmensben.

3. Dacia Bigster: robusztus megfizethetőség

Dacia Bigster
Dacia

A Dacia Bigster a román márka merész lépése a kompakt SUV-k világába. A korábbi kisebb modellek után most egy körülbelül 4,6 méter hosszú, tágas autóval célozzák meg a vásárlókat. A Bigster egyszerre őrzi a Dacia jellegzetes, pénztárcabarát filozófiáját és lép magasabb szintre a platformhasználatban: a Renault Csoport CMF-B vagy CMF-C padlólemezén különféle hajtásláncokat is el tud helyezni, beleértve a tisztán elektromos verziót.

A formaterv a minimál stílust és a robusztus, SUV-jellegű elemeket ötvözi. Bár a Dacia általában puritán megközelítést alkalmaz, a Bigster ebben tekintetben is előrelépést jelent. A tervezett 2025-ös gyártáskezdet azt jelenti, hogy a Bigsterre nagy feladat hárul: a márka ismertségét és elfogadottságát a költségtudatos, nagycsaládos vásárlók körében tovább erősíteni.

4. Fiat Grande Panda: városi klasszikus új köntösben

Fiat Grande Panda
Fiat

A Fiat Grande Panda a népszerű olasz miniautó-sorozat következő mérföldköve lehet. A „Grande” jelzés arra utal, hogy a modell nagyobbra nő, így már nem csupán szűk városi térben lesz ideális. A Stellantis csoport stratégiai célja, hogy a Grande Panda elektromos és hibrid változatokban is piacra kerüljön, ami alacsony fenntartási költségeket és környezetkímélő üzemeltetést ígér.

A dizájn továbbra is őrzi a barátságos Panda-jegyeket, ám a légellenállás csökkentése érdekében letisztultabb megoldásokat alkalmaztak a tervezők. Az autó belterében a variálhatóság és a praktikusság kulcsfontosságú, például az ülések többféleképpen összehajthatók, bővíthetők. A Grande Panda 2025-től várható a kereskedésekben, azzal a nem titkolt céllal, hogy a Fiat is visszataláljon korábbi sikereihez.

5. Jaguar Electric GT: brit luxus extravaganciája

Jaguar Type 00
Jaguar

A Jaguar Electric GT a márka teljes villamosításának egyik kulcsdarabja, hiszen 2025-től a Jaguar már csak elektromos meghajtású modelleket tervez forgalmazni. Ezzel az autóval a gyártó a Gran Turismo-kategóriában kíván meghatározó szereplővé válni. A hírek szerint a fejlett akkumulátorral felszerelt modell 500–600 km hatótávot is könnyedén elérhet, miközben az összteljesítménye 400 kW (544 LE) felett alakulhat.

A Jaguar tradicionálisan sportos, mégis elegáns formavilágát az elektromos korszak igényeihez szabják: kisebb hűtőrácsokkal, aktív aerodinamikával és a megszokottól eltérő, ám stílusos orrkiképzéssel. A belső térben a legújabb digitális kijelzők és fejlett ADAS-rendszerek (pl. félautonóm funkciók) kapnak helyet, még inkább növelve a prémium élményt.

Feje tetejére állítaná az autóipart a Jaguar, de saját magával már biztosan ezt teszi

A megszokottnál merészebb fordulat az autós világban: a patinás brit Jaguar leállítja a gyártást, és két év múlva mindent másképp fog csinálni. Az új elektromos modellel a luxusautók piacát céloznák meg.

6. Mercedes-Benz CLA: kupészedán új platformon

Mercedes CLA
Mercedes

A magyarországi gyártású Mercedes-Benz CLA következő generációja a Mercedes Modular Architecture (MMA) platformmal érkezik, amelyet kifejezetten elektromos és hibrid autókhoz fejlesztettek. Az új CLA a korábbinál is letisztultabb, kupészerű formavilágot kínál, a minimalizált légellenállás pedig jó hatással lesz a hatótávra és a menetteljesítményekre.

A Kecskeméten is használt MMA-platform nagy előnye, hogy rugalmas: tisztán elektromos és plug-in hibrid változatok is készülhetnek. A belső térben várhatóan a legújabb MBUX-rendszer kap helyet, felhőalapú hangasszisztenciával és over-the-air frissíthető funkciókkal. A CLA érkezésével a Mercedes egyértelműen jelzi, hogy a közép- és alsó-középkategóriás modellekben is kiemelt szerepet szán a villamosításnak és a digitalizációnak.

7. Ferrari elektromos autó: maranellóiak új korszaka

Ferrari EV
Ferrari

A Ferrari első elektromos autója 2025–2026 környékén gördülhet le a gyártósorról. A márka – amely évszázados múltra tekint vissza a nagy teljesítményű, belső égésű motorok terén – mostanra a villanyos hajtástól sem riad vissza. Az SF90 Stradale hibrid koncepciója már előrevetítette, hogy Maranellóban komolyan veszik az elektromobilitást.

Az új, teljesen elektromos Ferrari sportautó a pletykák szerint négy villanymotort kaphat. A mérnökök feladata, hogy a modell megőrizze a Ferrari-hagyományok egyik legfontosabb összetevőjét, a vezetési élményt, amelybe a „Ferrari-hang” is beletartozik. Bár a hang mesterségesen előállított, a cél mégis az, hogy az elektromos erőforrással is a márka szenvedélyességét valahogy átadják.

8. Dodge Charger Daytona: izomautó a zéró emissziós korban

Dodge Charger
Dodge

A Dodge Charger Daytona a klasszikus izomautók világát ülteti át az elektromos érába. A Dodge ígéretet tett arra, hogy a „Fratzonic Chambered Exhaust” rendszerrel hangban is továbbviszi a V8-as motorok mély orgánumát. A modell valószínűleg két nagy teljesítményű villanymotorral, összkerékhajtással érkezik, így a gyorsulás – a hagyományos motoros változatokhoz méltóan – kiemelkedő lesz.

A formatervnél a Charger DNS megmarad: robusztus, markáns orr-rész és kecses, mégis masszív karosszéria, de minden részletben a modern EV-megoldásokhoz igazodik. A várakozások szerint 2025-ben készülhet el a sorozatgyártású változat, megalapozva a Dodge új generációs izomautóinak hírnevét.

9. Kia EV4: a Tesla Model 3-at veszi célkeresztbe

KIA EV4
KIA

A Kia az EV6, EV9 és EV5 SUV/crossover modellek után most egy tisztán elektromos limuzinnal bővíti a palettát: az EV4 koncepciójával olyan versenytársakat céloz meg, mint a Tesla Model 3, a Polestar 2 vagy éppen a Volkswagen ID.7. Karim Habib, a Kia formatervezési igazgatója szerint az EV4-gyel új szemléletet hoznak a limuzinok világába: „Ez se nem igazi limuzin, se nem kisbusz” – mondta. A merész dizájn függőleges fényszórókat, erőteljes „vállrészt” és jellegzetes hátsó légterelőt kap, miközben a Kia új, szögletesebb, letisztultabb formavilágát erősíti, amelyet először az EV9-en láthattunk.

A belső tér minimalista stílusra törekszik, lebegő kijelzőpárral és a tágasságot hangsúlyozó vonalvezetéssel, noha a szériaváltozatban várhatóan itt-ott finomhangolnak majd a koncepcióhoz képest. A Kia mindeddig nem árulta el a gyártás helyszínét, de a hírek szerint a modell 2025-ben debütálhat – ezzel hivatalosan is csatlakozva a „Tesla Model 3-trónkövetelők” egyre növekvő táborához.

10. BYD Atto 2: a városi autók közt is komoly rivális

BYD Atto 2
BYD

A BYD a B-szegmensben kíván teret nyerni az Atto 2-vel, amelyet 2025 elején mutatnak be. A 4,31 méter hosszú Atto 2 a BYD Dolphin (4,29 m) és az Atto 3 (4,45 m) közé ékelődik. Az utastérben nagy valószínűséggel megmarad a Kínában Yuan Up néven ismert modell elrendezése, amelyben egy 8,8 colos digitális műszeregység és egy forgatható 12,8 colos központi kijelző kap szerepet.

A BYD Atto 2-t egy 130 kW-os, 290 Nm nyomatékú első villanymotor hajtja, a 42,4 kWh nettó kapacitású akkumulátorral körülbelül 312 km WLTP-hatótávot tud teljesíteni. A gyártó európai piacra szánt ára még nem ismert, ugyanakkor a végleges összegre hatással lehetnek az Európai Unió esetleges plusz importvámjai is.

Nyitóképünkön a KIA PV5 belseje. Forrás: KIA

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!