szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Érdekes feladatokat kaptak idén is a diákok a kreatív történelmi versenyen.

,,Ha a kormányt úgy vehetjük, hogy test, s hogy annak Tisza Kálmán a feje, akkor bizonyára áll az, hogy az egyik fájós lába, amellyel sántikál, a közlekedési minisztérium. S ezen a fájós lábon Deutsch úr az egyik legnagyobb tyúkszem" – ajánlja elképzelt Instagram-oldalán Mikszáth Kálmán újságíró. Kapott egy regényírói oldalt is, ahol az egyik posztjában megköszöni Benczúr Gyulának a róla mintázott festményt, továbbá megjegyzi, hogy „pont most, negyven éve készültem el első munkámmal. Tiszteletemre Szklabonyát, a szülőfalvamat, átnevezik Mikszáthfalvára. 👶🏻🏘Hatalmas megtiszteltetés számomra egy település névadójának lenni. Így még szorosabban kötődhetek a gyerekkorom helyszínéhez.”

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Köszönöm Benczúr Gyulának ezt a festményt.������Megöregedtem, de nem bánom, mert nagyon szép életmű áll mögöttem, úgy gondolom.������������Egy gyönyörű festmény, egy gyönyörű esemény alkalmából. ✨Pont most, negyven éve készültem el első munkámmal. Tiszteletemre Szklabonyát, a szülőfalvamat, átnevezik Mikszáthfalvára. ������������������Hatalmas megtiszteltetés számomra egy település névadójának lenni. Így még szorosabban kötődhetek a gyerekkorom helyszínéhez.☺️ #estöri #estöri4 #mikszáthfalva #40thanniversary #benczurgyulus #újprofil

A palóc, a matyó és a lengyel (@mikszath.kalman_a.regenyiro) által megosztott bejegyzés,

„Már évek óta nagyon jó barátom Apponyi Albert. Bár nő vagyok, egyenrangú félként kezel, komolyan vesz, és megosztja velem gondolatait. Miután megismerkedtünk, azt mondtam neki, hogy belőle még egyszer miniszter lesz, és én leszek az első, aki majd gratulálni fogok. 🧡Mint talán tudjátok is, nem csak hogy valóban miniszter vált belőle, méghozzá kultuszminiszter, de most kiadta a Lex Apponyit!” – írja Blaha Lujza színésznő az Insta-oldalán többek között, aki azt is megjegyzi, hogy a nevezetes törvény szerint „mindenkinek, aki hazánkban él, tanulmányai során, 10 éves koráig el kell sajátítania a magyar nyelvet, hogy így írhasson és beszélhessen.” Celebként többek között arról mesél a rajongóinak, hogy miért éppen Cipócskáinak hívja őket: „Kiskoromban, nagyon szerény körülmények között játszottam színdarabokban. Egy fiatal lányka voltam, aki cipót és cipőt szeretett volna a legjobban.🤩 Most pedig, hogy van mindkettő, a vágyódásom tárgya a színpad és ti, kedves rajongóim szeretete lett.💕 Innen fejlődött ki az egész.”

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Olyan büszke vagyok most! ������ • Már évek óta nagyon jó barátom Apponyi Albert. Bár nő vagyok, egyenrangú félként kezel, komolyan vesz, és megosztja velem gondolatait. • Miután megismerkedtünk, azt mondtam neki, hogy belőle még egyszer miniszter lesz, és én leszek az első, aki majd gratulálni fogok. ������Mint talán tudjátok is, nem csak hogy valóban miniszter vált belőle, méghozzá kultuszminiszter, de most kiadta a Lex Apponyit! • ❓De mi is az?❓ Ez alapján mindenkinek, aki hazánkban él, tanulmányai során, 10 éves koráig el kell sajátítania a magyar nyelvet, hogy így írhasson és beszélhessen. • Tudom, hogy ez sok tiltakozást váltott ki, de azt hiszem, magyarázatul legjobb, ha Tisza Kálmánt idézem, kinek feleségével nagyon jó barátságban vagyunk. ������ “A magyar nyelv tanulása sérelmet nem képezhet egyetlen nemzetiségre se, ellenkezőleg, az állam nyelvének megtanulása ez ország nem magyar polgárainak életbevágó érdeke. Érdeke azért,(...) mert ez hozhatja az ország különböző ajkú polgárait egymáshoz közelebb, (...) s járulhat azon értelmi és érzelmi kapcsok létesítéséhez és erősbítéséhez, melyeknek ápolása elsősorban a nem magyar ajkú polgárok érdekében áll; mert teljes érvényesülésre és igaz testvéries fogadtatásra és magatartásra csak akkor tarthatnak számot, ha nem állnak elszigetelten, idegen test gyanánt ez ország lakosságának nagy tömegével szemben, de saját fajuk és nyelvük érintetlen fenntartása mellett megtalálják a magyar nemzettel való társadalmi és kulturális érintkezés feltételeit is.” ������ Ez hajt engem is, hiszen a Magyarhonban élőkhöz közel kell hoznunk kultúránkat, nyelvünket, de persze fontos, hogy ezt ne erőszakkal tegyük. Ennek egyik útja a színház! Korábban a Nemzetivel párhuzamosan szinte csak német nyelvű színházak működtek Budapesten. Most, hogy a népszínmű ilyen népszerűvé vált, egyre többet hallani az utcákon nyelvünket. Amikor ideköltöztem, Budapest lakosságának alig fele volt magyar. Most pedig elég, ha körülnéznek, egyre dicsőbb és egységesebb nemzetet látnak. ������ És Apponyi nem is olyan régen azt mondta, hogy “aligha kell majd gratulálnia, mert én miniszter csak akkor lehetnék, ha az én elveim győzedelmeskednének!” Végül győztek is! ������ 1907.

A nemzet csalogányai (@blaha.lujza_a.szineszno) által megosztott bejegyzés,

Az Esterházy Magyarország Alapítvány által életre hívott Estöri Kreatív Történelmi Verseny negyedik évadjában a háromfős csapatokba szerveződött 10.-es diákoknak ezúttal ugyanis az volt a feladata, hogy képzeljék el, milyen lett volna a dualizmus korának művészeinek, politikusainak Instagram-oldala. Kapott is két-két Insta-oldalt Baross Gábor, Tisza Kálmán és Esterházy Miklós és Zsolnay Vilmos is.

A szervezők minden évben más-más történelmi korszakot választanak ki (a tavalyi versenyről itt írtunk). Az idén már teljes egészében az online térben zajlott a verseny és a diákoknak a dualizmus korába kellett beleásniuk magukat.

A 114 jelentkezőből a 37 kérdéses online történelmi kvízt túlélő csapatok a sikeres nyitányt követően már találkozhattak hasonló kihívásokkal. A második fordulóba jutott 66 gárdának egy 19. századi Index.hu címlapot kellett megterveznie, országos jelentőségű, az 1873-1896 közötti időszak kiemelt eseményeit megidéző hírekkel, vezércikkekkel, képekkel és reklámokkal. Ezt követően a legjobb 30 csapatnak egy-egy, a dualizmus korában élő tetszőleges történelmi személy Facebook-oldalát kellett elkészítenie, tartalmakkal feltöltenie, egy az illetőre jellemző sztorival felturbóznia.

A nagyon szoros küzdelemben legjobbnak bizonyult 12 csapatra várt az a feladat, hogy instaoldalt dobjon össze a dualizmus hat meghatározó karakterének, Baross Gábornak, Blaha Lujzának, Esterházy III. Miklósnak, Mikszáth Kálmánnak, Tisza Kálmánnak és Zsolnay Vilmosnak. Mindegyik személyiség kibontásával két-két csapat kísérletezett, ám eltérő aspektusból: Esterházy herceget például az egyik brigádnak mecénásként, a másiknak gazdálkodóként kellett ábrázolnia, míg Blaha Lujza egyik arca a színésznőé, a másik a korabeli celebé, Tiszánál pedig a „generális” imidzs állt szemben a liberális politikuséval.

A dualizmus és a jelen között épült hídról egyszerre szórakoztató és tanulságos visszatekinteni. Például arra, hogyan posztol élete főművéről, a Vaskapu-szoros hajózási akadályainak felszámolásáról, a Duna alsó ágának biztonságosan hajózhatóvá tételéről Baross Gábor illetékes miniszter, vagy hogyan merített ihletet Mikszáth Kálmán, mielőtt megírta egyik legjobb novelláját, A néhai bárányt.

A zsűri május végén hozza meg döntését és hirdeti ki az idei verseny legjobb csapatait, de a dualizmus kori celebek Instagram-oldalai mától már nyilvánosan is elérhetők ezen a linken

„Az Estörivel nem csupán az a törekvésünk, hogy a korszak mélyebb megismerését és megértését elősegítsük és a történelemtanítás hagyományos nézőpontja mellett más szemszögből – korabeli történelmi személyek, újságírók „bőrébe” bújva – is szemügyre vehessék a diákok a korszak eseményeit, hanem olyan kompetenciák mozgósítása is, mint a kutatási-elemzési affinitás, a kreatív-alkotói készségek, a művészi képességek, vagy a szövegírói véna kibontakoztatása, vagy épp a digitális készségek, a média és kommunikációs ismeretek fejlesztése” – fogalmazott Czigány Balázs, az Esterhazy Privatstiftung igazgatóhelyettese. Hozzátette: „A jelen helyzetben az Estöri egy jó példa lehet a digitális oktatás egyfajta megvalósítására is.”

A versenyre az ország minden részéről neveztek csapatok. A döntőben az alábbi intézmények diákjainak szurkolhatunk:

Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (10a csapata)
Siófoki Perczel Mór Gimnázium (10n csapata)
Újpesti Könyves Kálmán Gimnázium (10c és 10d2 csapata)
BMSZC Puskás Tivadar Távközlési Technikum Infokommunikációs Szakgimnáziuma (10b csapata)
Deák Téri Evangélikus Gimnázium csapata
Pannonhalmi Bencés Gimnázium csapata
Békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium (10e csapata)
Szentendrei Református Gimnázium (10b3 csapata)
Klebelsberg Kuno Általános Iskola és Gimnázium csapata
Soproni Széchenyi István Gimnázium (10bc csapata)
Veres Pálné Gimnázium, Budapest (10c2 csapata)

További információk itt.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!