szerző:
G.CS.
Tetszett a cikk?

A gyorsétteremláncok jó része a kilencvenes években nagyot bukott a magyar piacon. Az eddigi sikertelenség oka abban állt, hogy a helyi igényekhez nem megfelelő mértékben alkalmazkodtak az éttermek. A hazai fogyasztói szokások változása a gyorséttermi láncoknak kedvez, de a helyi ízlést is figyelembe kell venniük a vállalkozóknak.

© Stiller Ákos

Ha a tojásrántotta nem is magyar találmány, piaci-urbánus legendák szerint azért az sem véletlen, hogy a McDonald's reggeli menüjébe világszerte miért a cég itteni debütálása után került be a rántotta. A reggelizni betért magyar, cseh és szlovák vendégek ugyanis rendre ezt keresték. Egy idő után a Meki akkori vezetőségében győzött a rugalmasság, a tojásrántotta elfoglalhatta megérdemelt helyét a reggeli menüben - és nem csak itt.

A Burger King és a McDonald's piacvezető pozíciója megkérdőjelezhetetlen az országban, a többi versenytárs jelenléte viszont elenyésző. A Wendys-nek például alig van üzlete nálunk. Az AmRest lengyel tulajdonú cég eddig csak a néhány KFC-fiókot üzemeltetett Budapesten, két üzletközpontban most készülnek újabbak nyitására. A tervek szerint az elkövetkező évben még több mint tízet átadnak. A külföldön sikerrel működő FreshPoint és Rodeo Drive éttermekkel viszont idehaza egyáltalán nem találkozhatunk.

Feléledni látszik ugyanakkor más külhoni láncok piachódítási törekvése: a Starbucks mellett a spanyol Senor Patata, a belga Belfrit, a Yogurtlandia és a halételeiről híres Nordsee megjelenése várható. A terjeszkedés újra elindult, s a felmérések szerint a magyar piac még több gyorséttermi láncot is elbírna. Remélhetőleg nem esnek megint abba a hibába a vállalatok, mint korábban: ez esetben a menü kialakításakor a helyi ízlés lesz a mérvadó.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!