szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A légiközlekedési ágazat lendületes növekedése ellenére még az idén télen számos diszkont légitársaságot veszélyeztet a csőd. Az emelkedő kerozin árak és a folyamatosan csökkenő jegyárak egyre fokozzák a kiszorítósdi versenyt a levegőben - mutat rá a müncheni Mercer Management Consulting európai légiközlekedési ágazatról írt tanulmányában.

Nyertesként az ír Ryanair és az easyJet kerülhet ki a versenyből. A fokozódó verseny azonban nem csak a diszkont társaságokra, hanem egyes nemzeti légitársaságokra és regionális társaságokra is komoly veszélyt jelent. A kíméletlen küzdelem legutolsó áldozatai a német V-Bird, az olasz Volare és a lengyel Air Polonia - írja a Mercer.

A diszkont társaságok minden várakozást meghaladó mértékben növekedtek az elmúlt években. 2000-ben még tizenkét társaság uralta a diszkont piacot, 2004-ben pedig már 54-en osztoztak a teljes európai légiforgalom 19 százalékán. A számítások szerint 2010-ben már minden harmadik jegyet diszkont társaság járatára állítanak majd ki.

Nagyok és kicsik

Ez leginkább az olyan charter társaságokat, mint az Air Berlin, a Germania, a Hapag Lloyd vagy a Condor helyezi nyomás alá. A verseny kihívása alól azonban nem mentesülnek az olyan nagy hagyományos hálózati társaságok mint a Lufthansa, Air France/KLM és British Airways, amelyek a költségek szigorú szem előtt tartásával a minőségi szolgáltatások terén kell, hogy felvegyék a versenyt.

A kisebb európai társaságok viszont csak a nagyok árnyékában, azok együttműködő partnereként élhetik túl a gyilkos versenyt. Vagy elszigetelt piaci szegmenseket kell kiszolgálniuk, vagy nagy forgalmi csomópontok beszállítóiként kell funkcionálniuk. Többségük vagy a függetlenségét veszíti el, vagy el is tűnik a piacról.

Milliárdos veszteségek

Az IATA nemzetközi légiközlekedési szövetség számításai szerint a légitársaságok az idén együttesen ötmilliárd dollár (3,8 milliárd euró) veszteséget szenvednek el. 2001 szeptember 11-e óta felhalmozott veszteségük ezzel 25 milliárd dollárra duzzad. Az azóta eltelt idő alatt csak kevés társaság volt képes tartósan nyereséggel működni, ezek is többségében diszkont társaságok voltak.

A hagyományos légitársasági modell válsága és a diszkont működési modell látványos sikere láttán gombamód szaporodásnak indultak a diszkont légitársaságok világszerte. Az éles verseny azonban azóta már az együtt az európai diszkont piac felét uraló Ryanair és az easyJet számára is húsba vágó. Mindezidáig nyereségesen üzemelhettek lépéselőnyük és piaci modelljük, a szükségtelen szolgáltatások mellőzése konzekvens alkalmazásának köszönhetően.

Csökkenő árak

A verseny azonban már a piacvezetők áraiban is 20 százalékos csökkenést idézett elő 2000 óta. A Ryanair kiváló költségstruktúrával dolgozik. A Mercer szerint még 40 eurós átlagos jegyárral is képes 20 százalékos üzemi eredmény kulcsot produkálni. Az átlagos egy férőhelyre eső költség ezzel szemben 80-90 euró körül van még akkor is, ha ezeket 29-19, vagy akár 9 euróért adják is el. "Ez hosszú ideig nem mehet így tovább" - mutat rá a Mercer szakértője. 2010-it az ágazat három-négy diszkont társaságra tisztul le.

A viszonylag kisebb nemzeti légitársaságokat, - mint például az AUA, az Alitalia vagy a Swiss - az a veszély fenyegeti, hogy felőrlődnek a nagy hálózati társaságok és a diszkont társaságok által támasztott versenyben. Így járt például az ausztrál Ansett is, amelyik a domináns Qantas társasággal még állta a versenyt, de a Virgin Blue diszkonttársaság megjelenésekor kénytelen volt abbahagyni. A harminc százalék körüli világméretű többletkapacitás tükrében a kisebb társaságoknak a költségmegtakarítások mellett a túlélés érdekében üzleti stratégiájukat is át kell gondolniuk.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Gazdaság

Tőlünk repül a legtöbb fapados

A tíz új EU-tagország körében Budapest vezet a fapados járatok sűrűségét tekintve: kilenc légitársaság több mint negyven európai nagyvárosba repíti az utasokat - mondta Kolber István, a regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős tárca nélküli miniszter.

Hazai gazdaság

Fapados légiháború

Utolsó vérig menő háborúba kezdtek a fapados légitársaságok, s ebben a célpont a múlt héten a Wizz Air lett. A legnagyobbak jóformán nullára olvasztott jegyárakkal hajszolják egymást a veszteségbe, így a piac mintegy hatvan szereplője közül csak a legtőkeerősebbek maradhatnak talpon.

Gazdaság

Az internet és a fapadosok megeszik az utazási piacot

Nem biztos, hogy az Eurotours volt az utolsó utazási iroda, amely bezár az utazási irodák között dúló egyre keményebb árharc miatt – véli Aszódi Eszter, a TUI Magyarország Kft. értékesítési igazgatója. Az irodák Európa-szerte komoly visszaesést élnek meg a fapados légitársaságok és az internetes rendelések előretörése miatt.

Gazdaság

Megint csődbe ment egy fapados

Az amerikai ATA Holdings a kihasználatlan kapacitások, a magas kerozinárak, a hurrikánok hatása és az olcsóbbodó jegyárak miatt volt kénytelen lehúzni a redőnyt.

Gazdaság

Újabb skandináv fapados repül Budapestről

Koppenhágába, Oslóba és Stockholmba is repül jövő februártól a Sterling norvég fapados légitársaság, amely múlt szerdán kezdte értékesíteni a jövő évi járataira szóló jegyeket.

Gazdaság

Itt a régió első fapados csődje

Az ez ideig egyetlen olcsó repülőjáratokat üzemeltető lengyel légitársaság, az Air Polonia vasárnap beszüntette gépei indítását és a jegyeladást. A társaság egyik képviselője azzal indokolta a lépést, hogy az Air Polonia fő befektetője kivonul a vállalatból.