Tetszett a cikk?

A fővárosi repülőtér fejlesztésében és üzemeltetésében korábban részt vevő, majd Ferihegyről kiebrudalt kanadai ADC által a magyar állam ellen indított kártérítési perben hamarosan ítélet születik. Amennyiben javukra dönt a washingtoni választott bíróság, akkor az állam akár 90 millió dolláros kártérítést is fizethet.


Jövőre a kormány privatizálná a Budapest Airport Rt.-t, s emiatt elemi érdeke, hogy a cég megalapítása óta zajló bizonytalanságnak mielőbb véget vessen - írja a Világgazdaság.

Az egykori üzemeltető cégben, a Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő Kft.-ben (FUF) érdekelt kanadai ADC által indított kártérítési per aktái a lap szerint már 2003 óta a washingtoni választott bíróság asztalán vannak, s a várható döntés közelségét mutatja, hogy nemrég – közel hároméves szünet után – ismét összeült a FUF felügyelőbizottsága.

A per szálai 1993. december 13-áig nyúlnak vissza. Akkor a ferihegyi 2/A terminál fejlesztésére és a 2/B megépítésére a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) kétfordulós pályázatot írt ki. A beruházást elsősorban az expó megrendezésének terve motiválta.

Az alapszerződés 1995. márciusi aláírása után a beruházáshoz szükséges 103 millió dolláros hitelt egy elsősorban magyar pénzintézeteket tömörítő, 24 tagból álló – OTP Bank vezette – konzorcium nyújtotta, az akkori pénzügyminiszter, Medgyessy Péter pedig kormánygaranciát vállalt a hitel visszafizetésére.

A kivitelezési munkák 1998 decemberében befejeződtek, a fővállalkozó a kanadai kormány cége, a Canadian Commercial Corporation (CCC) volt. A szerződésnek megfelelően a 120 millió dolláros tárgyieszköz-állományt tömörítő terminálok állami tulajdonba kerültek. 

A kormány viszont a zsíros üzletet jelentő repülőtér-üzemeltetést mindenképpen vissza akarta szerezni, és meglepő döntésre jutott. Egy huszárvágással végül egyszerűen elvonta a FUF-tól a tevékenységi körét, ilyen értelemben módosította ugyanis 2001 decemberében a légi közlekedésről szóló törvényt.
 
A következő lépés az volt, hogy miniszteri rendelettel megszüntették az LRI-t, és létrehoztak két jogutód szervezetet: a reptér-üzemeltetéssel és egyes kapcsolódó tevékenységekkel megbízott Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtér Üzemeltető Rt.-t (Budapest Airport, BA), valamint a légiirányítást végző Hungarocontrolt.

A BA mint jogutód azonnal felmondta a FUF egyes szerződéseit, a kölcsönt nyújtó bankok pedig lejárttá tették a terminálfejlesztéshez felvett hitel fennmaradó részét, mintegy 89,5 millió dollárt. Minderről a FUF vezetőségét, illetve a külföldi tulajdonost csupán néhány nappal a felmondás előtt értesítették.

Az ADC 2003. május 21-én beperelte a magyar államot a Világbank mellett működő – washingtoni székhelyű – ICSID bíróságon. A követelt kártérítés összege ekkor már – kamatok nélkül – 90 millió dollárt tett ki. Döntést 2005-ben hozhat a bíróság; jogi szakértőknek mindenesetre nem sok kétségük van afelől, hogy a per nyertese nem a magyar állam lesz.

Becslések szerint a repülőtér elhagyására kényszerített ADC a szerződésből hátralévő időszakra 56 millió dollárra lehet jogosult, ezért sokan indokolatlannak tartják a kanadaiak 90 milliós kárigényét. A kommunikációs stratégia nem változott: az ülés teljes anyagát titkosították. Draskovics Tibor pénzügyminiszter minapi nyilatkozata szerint ráadásul jövőre magánosítanák a Budapest Airport Rt.-t, ám ennek sikeréhez alighanem alapvető jelentőségű, hogy a korábbi, „erővel visszavont” FUF-privatizációt megnyugtatóan rendezzék.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Világ

Tréfa lenne az osztrák-magyar-szlovák repülőtér terve?

Farsangi tréfának minősítette az osztrák szociáldemokraták képviselője egy szabadságpárti politikusnak azt az ötletét, hogy egy osztrák-magyar-szlovák központi repülőtér megépítésével orvosolni lehetne a schwechati repülőtérrel kapcsolatos gondokat.

Gazdaság

Még olcsóbban repülünk: a repülőtéri illeték is csökken

A repülőtéri illeték lefaragásának köszönhetően, az utasok további árcsökkenésre számíthatnak. Az illetékek mérséklése az európai légi forgalomban dúló ádáz árháború eredménye. A diszkont légitársaságok hatalmas nyomást gyakorolnak a repterekre költségeik további csökkentése érdekében.

hvg.hu Tech

A jövő repülőterén nő a forgalom és csökken a stressz

A PaxFlow Simulator nevű új szoftver több mint 90 százalékos pontossággal képes előre jelezni egy repülőtér várható utasforgalmát. A program célja, hogy mérsékelje az utasok által jól ismert stresszhelyzeteket, amelyek többek között a beléptető (check-in) pult előtti hosszú sorban állás, a hiányzó poggyászkulik, vagy a hosszú repülés után túlságosan körülményesnek tűnő útlevél-ellenőrzés miatt alakulnak ki.