Tetszett a cikk?

Az eddiginél is többen utaznak Ausztriába, Németországba vagy akár távolabbi uniós országokba is azért, hogy az otthoninál olcsóbb vagy éppen jobb minőségű ruhákat, elektronikai cikkeket vagy akár élelmiszereket vásároljanak.

Az új EU-tagországok valutáinak erősödése érezhetően megnövelte a magyarok, csehek, szlovákok és lengyelek vásárlóerejét, és ennek hatását a nyugat-európai kereskedők is érzik - írja a Világgazdaság.

A Bécs melletti Shopping City Südben (SCS) 2004 karácsonyát megelőzően minden eddiginél több magyar vásárolt – közölte a lappal Manfred Buchacher sajtószóvivő, s hozzátette: nem elsősorban az árfolyammozgások motiválják az ausztriai bevásárlást, hanem a széles választék, a lehető legaktuálisabb kínálat.

Európa második legnagyobb bevásárlóközpontja 2004 nyarán végzett – a májusig vezetett áfa-visszaigénylési adatokon alapuló – felmérést a vásárlóközönségről. E szerint a magyarok, csehek és szlovákok átlagosan 220–260 euró közötti összeget költenek el egy vásárlás során, míg például a románok ennek kétszeresét hagyják ott a kasszánál.

Az új uniós tagországok polgárainak vásárlóereje számottevően erősödött, ennek köszönhetően egyre inkább érezni lehet jelenlétüket a kereskedelemben – idézi a Bloomberg Radek Malyt, a Citibank prágai elemzőjét. Ez akkor is igaz, ha az átlagkereset a térségben még mindig csupán egyötöde körül van a 4 ezer dolláros németországi szintnek.

Az idegenforgalomban is érezhető a kelet-közép-európaiak aktivitása. Milena Valová, a prágai Matylda s. r. o. utazási iroda tulajdonosa a Bloombergnek azt mondta: a 2004-es karácsonyi szezonban az előző évekhez viszonyítva jócskán megnőtt a kereslet a bécsi, nürnbergi, passaui vagy éppen drezdai bevásárló-utak iránt.

A zloty tavaly az euróval szemben 15, a dollárral szemben pedig nem kevesebb mint 25 százalékkal erősödött, és ezzel kiérdemelte a világ legjobban teljesítő valutájának címét. A forint az euróval szemben hét, a dollárral szemben 16 százalékkal ért többet december végén, mint január elején. A cseh és a szlovák korona is majdnem ekkora ütemben erősödött 2004 folyamán. Ehhez a térség jegybankjai is hozzájárultak azzal, hogy magasan tartották a kamatlábakat, növelve a forint, a zloty és a koronák vonzerejét.

Túlzás lenne azt állítani azonban, hogy a bevásárlóturizmus, melyet az erős forint is támogathat, a külső egyensúlyra komoly hatással lenne. A jelenség tömegesen csak a határszélen fordul elő, nemzetgazdasági súlya tehát nem nagy.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Gazdaság

Életszínvonal: a magyarok sereghajtók

Az Európai Unió országai közül Luxemburg áll az élen a vásárlóerő-paritás alapján számolt egy főre jutó GDP tekintetében. A legszegényebb EU-tag Lettország, Magyarország pedig a 20. helyen áll, az uniós átlag-életszínvonalának 61 százalékával.

Vélemények

Előny a fogyasztónál

Még az árak elemzésével hivatalból foglalkozó szakemberek körében is visszhang nélkül maradt az októberi inflációról szóló KSH-jelentés megjegyzése, miszerint az idén az élelmiszerek járultak hozzá legnagyobb mértékben a fogyasztói árak növekedési ütemének csökkenéséhez. Számos alapvető élelmiszer fogyasztói ára októberben alacsonyabb volt, mint egy éve. Erre évtizedek óta nem volt példa. Mindez váratlan és különösen figyelemreméltó jelenség az EU-csatlakozás évében. A lakosság egésze, de az agrárszakemberek többsége is arra számított, hogy az uniós tagság egyik következménye az élelmiszerek és a szolgáltatások árszínvonalának ugrásszerű emelkedése lesz. Ugyanakkor az ármérséklő hatások egy része szakmai körökben jól ismert volt. Tudtuk, hogy a magyar agrár- és élelmiszer-gazdaság még a csatlakozás előtti pillanatokban is jelentős piacvédelemben részesült a tagországok termékeivel szemben. A belépéssel az addig magas vámmal sújtott uniós élelmiszertermékek túlnyomó többsége olcsóbbá vált a honi piacon. Az is jó hír a fogyasztóknak, hogy az idén Európa-szerte kedvezőek voltak az időjárási viszonyok a mezőgazdaságban, a termés átlag feletti, esetenként rekordméretű volt. A jelentős túlkínálat, az egyre erőteljesebb világpiaci verseny, a gyenge dollár egymást erősítve szorítják lefelé az élelmiszerárakat Európában, így Magyarországon is. A magyar lakosság mint vásárló tehát eddig várakozáson felül jól járt az EU-csatlakozással. De mi történt május óta a termelőkkel?

Szellem

A konzumdüh anatómiája

Korunk lelki nyavalyái között egyre gyakrabban szerepel a hol a fogyasztói kultúra által gerjesztettnek, hol csak az általa kihasználtnak mondott kényszeres vásárlás. A száz éve először leírt kórisme okait és gyógyíthatóságát illetően sokféle álláspont ismeretes.

Jogi tanácsok

Mit tegyünk, ha meghibásodott a frissen vett árucikk?

Az üzletekben vásárolva sokszor nem is tudatosul bennünk, hogy a kereskedővel egyben fogyasztói szerződést is kötünk. Ez alapján a kereskedő nemcsak átadja a vásárlónak a megvásárolt cikket, hanem az áru hibája esetén kárpótolnia kell a vásárlót.

Gazdaság

Lehúzók és lehúzottak

A kártyás fizetést drágasága és lassúsága miatt nem kedvelik a hazai kereskedők, de vásárlói nyomásra egyre többen kényszerülnek bevezetni azt; legutóbb a Metro vezetése döntött így.

Gazdaság

Ne vásárolj semmit! De mégis, miért ne?

Kétséges, lesz-e bármiféle, számokban is mérhető hatása a november 26-i Ne vásárolj semmit napnak. Ám ha akciójával a hazai kereskedelmet nem is rázza meg alapjaiban, a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) abban bízik, az egyszeri vevőt még felrázhatja.