Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2de449f5-e540-41c8-80bf-9a91c4fc5c72","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az állatvédőknek kellett közbelépniük.","shortLead":"Az állatvédőknek kellett közbelépniük.","id":"20250427_horrornyul-husvet-sarvar-allatvedok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2de449f5-e540-41c8-80bf-9a91c4fc5c72.jpg","index":0,"item":"c7249367-ad14-4c01-b567-3e163ae9515a","keywords":null,"link":"/elet/20250427_horrornyul-husvet-sarvar-allatvedok","timestamp":"2025. április. 27. 20:43","title":"Horrorisztikus körülmények között tartottak egy húsvétra kapott nyuszit Sárváron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6fe07a3-e7b5-4ead-ada5-5ea92cae8904","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Egy átalakított üvegfalú pápamobilban viszik át Ferenc pápát a vatikáni Szent Péter térről a Santa Maria Maggiore-bazilikába, hogy a menet útvonala mentén álló gyászolók is láthassák a megboldogult egyházfő koporsót – jelentették olasz hírportálok.","shortLead":"Egy átalakított üvegfalú pápamobilban viszik át Ferenc pápát a vatikáni Szent Péter térről a Santa Maria...","id":"20250426_Kiderult-milyen-autoval-viszik-majd-Ferenc-papat-a-vegso-nyughelyere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6fe07a3-e7b5-4ead-ada5-5ea92cae8904.jpg","index":0,"item":"6aceed36-e00c-44df-8756-d82c7e69fc72","keywords":null,"link":"/cegauto/20250426_Kiderult-milyen-autoval-viszik-majd-Ferenc-papat-a-vegso-nyughelyere","timestamp":"2025. április. 26. 09:18","title":"Kiderült, milyen autóval viszik majd Ferenc pápát a végső nyughelyére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ee9b1a87-ef55-4b8a-8930-461a5a4f93c2","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A Hegyeshalom felé tartó forgalmat megállították.","shortLead":"A Hegyeshalom felé tartó forgalmat megállították.","id":"20250426_Tomegbaleset-az-M1-es-autopalyan-10-kilometeres-a-torlodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee9b1a87-ef55-4b8a-8930-461a5a4f93c2.jpg","index":0,"item":"75857ca0-681d-4f7c-9762-1b350f745d7f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250426_Tomegbaleset-az-M1-es-autopalyan-10-kilometeres-a-torlodas","timestamp":"2025. április. 26. 16:19","title":"Tömegbaleset az M1-es autópályán, 10 kilométeres a torlódás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f4bb734-a562-46d2-876a-8a4171750d2c","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Energia- és vízfogyasztásunkat két dolog befolyásolja: a konyhai eszközeink és a szokásaink. Ha konyhai eszközeinken esetleg nem is tudunk változtatni, a szokásaink megváltoztatása rajtunk múlik. Részlet a Helyi, idény, vegetáriánus zero waste konyha című könyvből.","shortLead":"Energia- és vízfogyasztásunkat két dolog befolyásolja: a konyhai eszközeink és a szokásaink. Ha konyhai eszközeinken...","id":"20250427_Hogyan-sporolhatunk-energiat-a-konyhaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f4bb734-a562-46d2-876a-8a4171750d2c.jpg","index":0,"item":"6d5ab3d0-282e-41d3-806e-28988b8bead3","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250427_Hogyan-sporolhatunk-energiat-a-konyhaban","timestamp":"2025. április. 27. 19:15","title":"Hogyan spórolhatunk energiát és vizet a konyhában?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d70789ba-a1b6-4b34-8ef9-a2e022bc826d","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A világ vezetői mellett rengeteg hívő gyűlt össze Rómában, hogy elbúcsúzzanak Ferenc pápától. Ilyen volt a temetés percről percre.","shortLead":"A világ vezetői mellett rengeteg hívő gyűlt össze Rómában, hogy elbúcsúzzanak Ferenc pápától. Ilyen volt a temetés...","id":"20250426_ferenc-papa-temetese-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d70789ba-a1b6-4b34-8ef9-a2e022bc826d.jpg","index":0,"item":"f496f31b-2cc3-4855-b612-825f3e339614","keywords":null,"link":"/elet/20250426_ferenc-papa-temetese-ebx","timestamp":"2025. április. 26. 09:50","title":"Zárt ajtók mögött ért véget Ferenc temetési szertartása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"280edc27-a349-4179-a00c-dfca94ce87d9","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"gazdasag.zhvg","description":"A világjárvány új típusú turizmust hozott, ahol a wellness helyett a túrázás, a magányos vagy akár csoportos elvonulás kerül előtérbe. Egy ilyen helyet igyekszik kialakítani egy családi vállalkozás a Cserhát völgyében: Farkaskútvölgyben jártunk. ","shortLead":"A világjárvány új típusú turizmust hozott, ahol a wellness helyett a túrázás, a magányos vagy akár csoportos elvonulás...","id":"20250426_farkaskutvolgy-cserhat-elvonulas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/280edc27-a349-4179-a00c-dfca94ce87d9.jpg","index":0,"item":"6ac1936b-f4a5-4d2e-819a-e603dd085473","keywords":null,"link":"/zhvg/20250426_farkaskutvolgy-cserhat-elvonulas-ebx","timestamp":"2025. április. 26. 12:30","title":"Találtunk egy üdülőhelyet, ahol biztos nem kopog ránk a szomszéd","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"968f6b11-9470-4e20-99ef-57219a76278d","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A Barcelona nyerte a labdarúgó Spanyol Király Kupáját, amelynek szombati döntőjében hosszabbítás után 3-2-re legyőzte a Real Madridot. A katalánok a 32. alkalommal hódították el a trófeát.","shortLead":"A Barcelona nyerte a labdarúgó Spanyol Király Kupáját, amelynek szombati döntőjében hosszabbítás után 3-2-re legyőzte...","id":"20250427_Dramai-Hosszabbitas-utan-gyozte-le-a-Barcelona-a-Real-Madridot-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/968f6b11-9470-4e20-99ef-57219a76278d.jpg","index":0,"item":"3ed174be-2788-4dd8-9cfc-7e2456ae0898","keywords":null,"link":"/sport/20250427_Dramai-Hosszabbitas-utan-gyozte-le-a-Barcelona-a-Real-Madridot-ebx","timestamp":"2025. április. 27. 08:27","title":"Drámai hosszabbítás után kupagyőztes a Barcelona, le kellett fogni a dühöngő Real-sztárt – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9dd4cd1-76d3-4b98-8eb9-09e94310fb0a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A húsvéti szünetet követően Solymáron és Pilisszentivánon csak arra az időre állhatnak meg az autósok reggelente az iskolák előtt, amíg kiszállnak a gyermekek a kocsiból – a sofőr nem hagyhatja el az autót.","shortLead":"A húsvéti szünetet követően Solymáron és Pilisszentivánon csak arra az időre állhatnak meg az autósok reggelente...","id":"20250428_puszi-es-pa-uj-megallasi-szabalyra-kell-figyelniuk-az-autosoknak-kiss-and-ride-solymar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9dd4cd1-76d3-4b98-8eb9-09e94310fb0a.jpg","index":0,"item":"c1da83f2-d339-4a47-8608-65c08b1f6bab","keywords":null,"link":"/cegauto/20250428_puszi-es-pa-uj-megallasi-szabalyra-kell-figyelniuk-az-autosoknak-kiss-and-ride-solymar","timestamp":"2025. április. 28. 06:41","title":"Puszi és Pá: mától új megállási szabályra kell figyelniük az autósoknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Folytatódik a divatmultik terjeszkedése Magyarországon, immár a vidéki nagyvárosok is kívánatos célponttá váltak a számukra. Könnyebb a dolguk a fiatalokat egyszezonos, olcsó áruval ellátó üzleteknek, a nívósabb holmikat kínáló boltok pluszszolgáltatásokkal igyekeznek elnyerni a vevők kegyeit.
HVG
Divatbemutatóval kombinált partin prezentálta törzsvásárlóinak estélyiruha-kollekcióját november közepén a Remíz étteremben a budapesti Fanatiq üzletek tulajdonosa. Hasonló, a Gundelben tartott show-műsor vendégeként ismerhette meg a Marks & Spencer törzsközönsége októberben az áruházlánc 2005-ös őszi-téli modelljeit. A hűséges vevőkkel való megkülönböztetett bánásmód látványos, de korántsem az egyetlen jele annak, hogy Magyarországon a közép- és felső középkategóriás divatáruk piacán is beindult a verseny.
Az elmúlt egy-két évben tömegesen nyitották meg üzleteiket a márkás holmikat kínáló ruházati láncok, elsősorban még a fővárosra koncentrálva, de több cég már megkezdte a vidéki terjeszkedést is. A leggyorsabb expanziót kétségtelenül a magyar piacon alig három éve megjelent, német tulajdonú C&A produkálta, amely már hat budapesti és négy vidéki - érdi, nyíregyházi, pécsi és veszprémi - üzletében kínálja megfizethető árú portékáit. Norbert Scheele közép-európai igazgató a HVG-nek elmondta, hogy mindegyik vidéki nagyvárosban keresik a helyet új áruházaiknak, ám a szükséges 1500-2000 négyzetméteres ingatlanok fellelése nem egyszerű. Ugyancsak vidék felé kacsingat a Magyarországon 1992 óta jelen levő brit Marks & Spencer. A ma nyolc áruházból álló láncot franchise-rendszerben üzemeltető S Modell Rt. vezérigazgatója, Jüttner Katalin a HVG-nek azt mondta, hogy terveik közt évente egy vidéki üzlet, valamint egy "óriási" budai bolt nyitása szerepel. Továbbra is a fővárost látszik favorizálni a spanyol Zara, a magyar piacot csak néhány hónapja kóstolgató svéd Hennes & Mauritz (H&M) és az olasz Stefanel.
A mozgolódás ellenére azonban ma inkább csak a piac felosztása, semmint könyörtelen kiszorítósdi zajlik, s nem csak földrajzi értelemben. A márkás üzletek a preferált stílus, a minőség iránti igény, a divatérzékenység, a korosztály és a fizetőképesség szerint is más-más rétegeket céloznak meg. A legtöbb cég az igen fiataloknak szóló úgynevezett fast fashion, azaz egyszezonos, sőt szezonon belül is gyakran cserélődő kollekciót felvonultató szegmensben (lásd Napitrendi változások című írásunkat) nyomul. Idesorolható a tinédzserek és az alig huszonévesek körében rajongott spanyol Mango és Zara öt, illetve két üzlettel, a H&M, a 12 boltban árusító amerikai Mexx, a francia Promod (hat üzlettel), a lengyel Reserved és a német Orsay (három-három egységgel), valamint az olasz Terranova (tíz bolttal). Magasabb minőséget és árkategóriát képviselnek, egyszersmind szélesebb korosztályt céloznak meg a Benetton, az Esprit és a Jackpot & Cottonfield üzletei, sokszor igen karakteres stílusukkal azonban szűkebb rétegízlésnek felelnek meg. Mindhárom cég leginkább a sportos, sportosan elegáns - szakmai zsargonban: smart casual - szegmensben erős, a Benetton különleges színvilágával, a Jackpot virágos, romantikus-vidékies, igen nőies fazonjaival hódít.
A Marks & Spencerhez hasonlóan családi áruházként határozza meg magát a C&A, amely a fehérneműtől a férfi-női-ifjúsági divatárukon át a kiegészítőkig mindent árul, ám Jüttner Katalin szerint mégsem egymás konkurensei, hiszen egészen más ár- és minőségi kategóriában utaznak. A Marks & Spencer egyik szinte egyedülálló erőssége a széles méretválaszték és az egy méreten belül kínált háromféle szoknya- és nadrághossz. A cég fő profilja a klasszikus, több szezonon át hordható, jó minőségű holmik árusítása, ám újabban igyekeznek kitörni a valamelyes unalmasságot sugalló "inkább ruha-, mint divatüzlet" skatulyából. A Westend és a Mammut bevásárlóközpontokban levő üzleteikben tavasz óta - 2006-tól pedig az összes boltjukban - árusítják a neves angol divattervező, George Davis által kreált, Per Una nevű kollekciót.
Egészen más színt képvisel a piacon a Bellstar Kft. tulajdonában álló, úgynevezett multibrand rendszerben működő, azaz többféle márkát is árusító Fanatiq üzletlánc. "A Fanatiqnak is vannak állandó partnerei, például a Turnover, a Bandolera, a More & More vagy a Vanilia, de az általuk kínált árukészletből szabadon válogathatok. Ha pedig olyan stílusváltást hajtanának végre, ami az én koncepciómba nem illik bele, akár más beszállító után nézhetek" - ecsetelte a HVG-nek az alapvető különbséget Király Adrien, a Bellstar tulajdonosa. A Fanatiq - javarészt 20 év feletti, elegáns, divatkövető nőkre koncentráló - hat budapesti üzlete a "tinédzserboltok" és az idősebb, konzervatívabb stílusú vásárlókat kiszolgáló áruházak közötti szakadékot igyekszik kitölteni, legalábbis a felső középkategóriában. A törzsvevőkre a nekik járó árkedvezményen kívül is nagy gondot fordít a cég. Telefonon értesítik őket új kollekciók érkezéséről, árleszállításokról, s hamarosan e-mailben, fotókkal illusztrálva ismerhetik meg a legújabb darabokat. A törzsvásárlókkal való elektronikus kapcsolattartás a Marks & Spencernél már működő gyakorlat.
Bár a divatáru-kereskedő cégek többsége nem árul el üzleti adatokat, a holland Modint divatkereskedelmi szövetség által a magyar piacról idén októberben készített tanulmány szerint a C&A abszolút piacvezető. 2004-ben még hét üzlettel - melyek közül három év közben nyílt meg - 7,5 milliárd forintos forgalmat produkált, ami több mint a kétszerese a Marks & Spencer idei, "jóval 3 milliárd feletti" bevételi tervének. (A Modint 2004-es listáján a brit lánc öt üzlettel, 2,9 milliárd forintos forgalommal szerepel.) 2,5 milliárd forintra becsülte a tanulmány a magyar piacról időközben kivonult La Halle tavalyi árbevételét, 1-2 milliárd közöttire a Benetton, a New Yorker és a Mango üzletekét.
A piaci pozíció persze igen relatív, hiszen a GfK Piackutató Intézet FashionScope fantázianevű felmérése szerint a szaküzletek 2004-ben csupán 33 százalékot hasítottak ki a 344 milliárd forintos teljes ruházati piaci forgalomból. Csaknem ugyanekkora értékben (darabszám szerint pedig sokkal nagyobb arányban) kelt el ruhanemű az utcai árusoknál és a "távol-keleti boltokban", s a teljes ruházati költés 15 százaléka a hipermarketek kasszáit hizlalta. A minőségibb és így értelemszerűen drágább üzletek számára valószínűleg azok sem túl biztató mutatói a magyar piacnak, hogy tavaly egy háztartás átlagosan 108 ezer forintot költött ruhára (a Modint tanulmánya szerint fejenként kevesebb mint 35 ezer forintot), s hogy a megvásárolt ruházati áruk átlagos fogyasztói ára 1465, ezen belül a felsőruházatiaké 2512 forint volt.