szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A legnagyobb 200 vállalat vezetői szerint a folyamatos pr-tevékenység létkérdés egy cég életében, ugyanakkor a termékek és szolgáltatások sikerességét szerintük elsősorban azok jellemzői és a klasszikus marketing tevékenység sikeressége határozza meg – olvasható a Bell Research kutatásában.

A vállalati döntéshozók közel háromnegyede tartja fontosnak a public relations tevékenységet, ennek köszönhetően a megkérdezett cégek 60 százaléka foglalkoztat belső pr-eseket, illetve veszi igénybe pr-ügynökségek segítségét – írja a Lenhardt & Weichinger Communications megbízásából készült tanulmány. A cégek 40 százalékánál nincs belső pr-csapat és pr-ügynökséget sem bíznak meg, hanem az egyéb területeken dolgozók feladatkörébe integrálják a pr-kommunikációs feladatokat. Ugyanakkor ez a gyakorlat még ott sem megfelelő a vállalatvezetők szerint, ahol ezt alkalmazzák.

A megkérdezett vezetők szerint a folyamatos pr-tevékenység létkérdés egy cég életében, ugyanakkor a termékek, szolgáltatások sikerességét szerintük elsősorban azok jellemzői és a klasszikus marketing tevékenység sikeressége határozza meg. A pr-nek ezzel együtt is megvan a helye a termékkommunikációban, hiszen a cégimázs javítása és fenntartása (85 százalék), a konkurensekkel szembeni harc és piaci pozíció erősítése (54-59 százalék) és a befektetői bizalom elnyerése és erősítése (54 százalék) mellett termékeik és szolgáltatásaik bevezetése esetében is fontosnak ítélik a megjelenését (62 százalék).

A vállalati vezetők 81 százaléka szerint a professzionális pr-tevékenység – amely a döntéshozók közel kétharmada (63 százalék) szerint középtávon, 1-3 év alatt fejti ki érezhető hatását – képes pozitív hatást gyakorolni a cég árbevételére is.

Minden második megkérdezett vezető vélte úgy, hogy a jelenlegi pr-kiadásoknál többre lenne szükség, ugyanakkor a következő egy évben kétharmaduknál nem változnak az erre fordított kiadások, 3 éven belül pedig a megkérdezettek harmadánál lehet számítani a pr-büdzsé növekedésére. Tavaly a megkérdezett cégek többsége esetében a klasszikus pr-re – elsősorban sajtókapcsolatok kezelésére és a sajtómegjelenések menedzselésére – szánt összeg a cégek 59 százalékánál kevesebb mint 25 millió forint volt.

Állandó jelenlétet várnak (Oldaltörés)


Általában elmondható, hogy a pr-szakemberekkel kapcsolatos elvárások rendkívül széleskörűek, hiszen a jó kommunikációs készség, a kreativitás, az empátia, a terhelhetőség és stressz-tűrés, a jó kiállás, a meggyőzőerő és a magabiztosság mellett széles kapcsolatrendszer, ügyfél-centrikus hozzáállás, magas fokú szakmai kompetencia és piaci vagy szektorismeret is szükséges a szakma magas szintű műveléséhez a vállalati döntéshozók szerint. A nagyvállalatok az általuk alkalmazott – a megbízói oldalon dolgozó – pr-munkatársakkal szemben általában komolyabb elvárásokat támasztanak, mint az ügynökségek ügyfélkapcsolati munkatársai esetében.

A pr ügynökségek kiválasztása során a hazai vállalatvezetők elsősorban a szakértelmet, az ügynökségnél rendelkezésre álló szakembergárdát tartják meggyőző erőnek, csak ezután következik a beadott ajánlat szakmai tartalma, majd az ügynökség referenciái és szakmai múltja. Szintén fontos szempontként értékelik a megkeresésre való reagálás mikéntjét – gyorsaságát és az ügyfélkezelés módját – valamint az ajánlat azon részét, amely kimondottan a kapcsolati hálóra vonatkozik. Mindezek mellett döntő lehet az ügynökség által kínált szolgáltatások árszínvonala, valamint az ügyfelektől származó informális visszajelzések.

A pr-ügynökséget alkalmazó vállalatok túlnyomó többsége (79 százalék) elégedett ügynökségi partnerével, azonban az ár-érték arányt vizsgálva az elégedettek aránya 58 százalékra csökken.

A hazai pr-eseket a közepesnél általában valamivel jobbnak, a megbízói oldalon dolgozó pr-eseket jónak, míg a pr-ügynökségek szakembereit kifejezetten felkészültnek tartják a vállalatvezetők.

Azok a cégek, amelyek kizárólag belső pr-esek, vagy pr-részleg segítségével oldják meg feladataikat, úgy tartják, hogy a leginkább egy-két, esetleg háromfős szakmai teamek alkalmazásának legfontosabb előnyeit a cég belső folyamatainak jobb, szélesebb körű ismerete, valamint az állandó, folyamatos jelenlét adják.

Ennek ellentmondani látszik a gyakorlat, hogy a cég hazai, sőt akár regionális pr-tevékenységének részét, vagy egészét is outsource-olja a külsős ügynökségnek. Ez az ügynökségtől nyilvánvalóan megköveteli mind minőségi, mind mennyiségi értelemben megfelelő, állandó és folyamatos jelenlétet nyújtó szakembergárda kiállítását.

Azok a cégek, amelyek belső pr-esek munkáját és pr-ügynökség segítségét egyaránt igénybe veszik, házon belül elsősorban a vállalati belső kommunikációt, a pr-stratégia kialakításának és megvalósításának irányítását, valamint a szponzorálást látják el. Így az alkalmazott pr-ügynökség hatáskörébe a pr-stratégia kialakítása és kivitelezése, a sajtókapcsolatok kezelése, a rendezvényszervezés és a kríziskommunikáció tartozik.

Azok a nagyvállalatok, amelyeknek nincs saját pr-részlegük, és nem alkalmaznak külső ügynökséget sem, cégük pr-tevékenységét jellemzően a különböző területen dolgozók feladatkörébe integrálják.

A külső pr ügynökséget alkalmazó cégek vezetői számos ügynökséget tudtak megnevezni, amelyekkel kapcsolatban álltak, vagy állnak, de 36 százalékuk nem tudott név szerint egyet sem említeni, ami arra enged következtetni, hogy a pr-tevékenységben a felsővezetői kör nem, vagy csak a belső pr-szakemberek révén vesz részt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Média

Jelentősen nő a mobil marketing piac

Az IKO New Media Kft. szerint a most 50-100 millió forintos mobil marketing piac nagy fejlődés előtt áll, hiszen két év múlva már bizonyosan meghaladja az 500 millió forintot - mondta Malcsiner Péter ügyvezető igazgató szerdán Budapesten sajtótájékoztatón.

Salgó Andrea (hvg.hu) Gazdaság

A karácsonyi marketing nem csupán árleszállítás

A kisebb cégek karácsonykor hajlamosak árakciókkal majmolni a nagyvállalatokat, ráadásul anélkül, hogy ezt előre megterveznék. Szezon elején, gyakran kapkodva találják ki, melyik termékből mennyit engedjenek, ahelyett, hogy extra szolgáltatásokkal csalogatnák vevőiket. Ez később megbosszulhatja magát.

Kiricsi Gábor (hvg.hu) Média

Gerillakampány és vírusmarketing: harc az ingyenreklámért

A fokozódó média- és reklámzaj túlkiabálása a hirdetők számára megfizethetetlen és fölösleges próbálkozás volna, a tizenévesek a hagyományos hirdetésekre úgyis csak a vállukat rándítják. Úgy kell tehát terméket eladni és márkát építeni, hogy a reklámok nehogy reklámnak tűnjenek.