A felborult gazdasági egyensúly jókora púpjával a hátunkon azonban vidám bandukolás helyett erőltetett menetben, de korábbi becsléseinkhez mérten mégis késve fogunk megérkezni az unió legbelső falai mögé. A dolgaink nem mentek valami jól az utóbbi időben, így a konvergencia program megvalósításából legalább is kezdetben nem lesz diadalmenet, ami különben lehetett volna. Pedig az uniós konvergálás, azaz a frissen belépett tagok felzárkóztatását szolgáló eljárás, nem más, mint a „szegényből gazdagot csinálás” technológiája egész országokra alkalmazva.
|
Csakhogy eljátszottuk, meg feléltük annak esélyét, hogy boldogan vághassunk neki a – mostanság elég szűk mezsgyén – kijelölt útnak. Nézzünk pár evidenciát! A konvergencia, felzárkózás vagy meggazdagodás – kinek hogy tetszik – elengedhetetlen feltétele az ország (ezúttal Magyarország) stabil gazdasági egyensúlyának megteremtése. Ha ez nincs meg, akkor az unió nem ad pénzt. Az egyensúlyra lehetőség van a gazdasági fejlettség különböző szintjein, ehhez nem kell gazdagnak lenni. Egyensúly nélkül az országba befektetett pénzek elfolynak, a fejlődés egyenetlen lesz, a nagy intézményrendszerek egyre kevésbé képesek ellátni feladataikat, a társadalmi feszültségek elmélyülnek, s mindez súlyos politikai zavarokhoz, (már mi is pontosan tudjuk) akár zavargásokhoz vezethet. Erre EU-nak pedig nincs szüksége, pláne pénze, hogy finanszírozza.
A maastrichti kritériumok (Oldaltörés)
Ha az egyensúlyt sikerült megteremteni - amire most legalább is remény van -akkor megkezdődik a felzárkóztatási folyamat, amely jelentős mértékben a nagyobb gazdasági teljesítményt és jobb versenyképességet lehetővé tévő hiányzó infrastruktúra megteremtését, vagy a meglévő korszerűsítését támogatja. Másfelől az olyan kicsi és nyitott gazdaságok számára, mint Magyarország az egyik legfontosabb feladat, hogy a nemzeti valutáját biztonságba helyezze. Erre igen jó módszer, ha bevezeti az eurót, amit az unió országainak többsége éppen stabilitási megfontolásokból használ.
|
Csakhogy az euró zónába való belépésnek kemény előfeltételei vannak, amelyeket az 1992 február 7-én aláírt Maastrichti Szerződésben szabályoz az unió. A szerződés szerint az euró zónához csak azok az EU-tagállamok csatlakozhatnak, amelyek gazdasága teljesít egyes, a stabilitást, a valutaunióra való érettséget igazoló, a legjobb pénzügyi eredményeket produkáló tagállamok teljesítményéhez közelítő, a monetáris unió szempontjából kiemelkedően fontos feltételeket. Ezek az úgynevezett maastrichti konvergencia kritériumok.
Árstabilitás: A fogyasztói árszint (infláció) emelkedése a vizsgált évben 1,5 százaléknál többel nem haladhatja meg a három legalacsonyabb inflációs rátájú tagállam átlagindexét.
Kamatok konvergenciája: A hosszú lejáratú kamatláb a vizsgált évben 2 százaléknál többel nem haladhatja meg a három legalacsonyabb inflációjú tagállam átlagát.
Árfolyamok stabilitása: A tagállam nemzeti valutájának árfolyama a gazdasági és monetáris unió harmadik szakaszába lépést (azaz az euró bevezetését) megelőző két évben nem lépheti át a második szakaszban megállapított árfolyamsávot. Emiatt az adott országnak be kell lépnie az Európai Árfolyam Mechanizmusba (ERM) is.
Stabil kormányzati pénzügyi pozíciók: Adott évben a költségvetési deficit nem haladhatja meg a GDP 3 százalékát, az államadósság pedig nem lépheti át a GDP 60 százalékát (utóbbinál elfogadható a 60 százalékánál magasabb szint is, ha az adósságállomány folyamatosan csökkenő tendenciát mutat).
A konvergencia kritériumok teljesítése a minimális előfeltétele, hogy egy tagállam bejuthasson a monetáris unió harmadik szakaszába, de erről, azaz az euró bevezethetőségéről az EU állam- és kormányfői határoznak a tagállam teljesítményének ismeretében.
A konvergencia kritériumokat sok közgazdász bírálja, mert úgy vélik, hogy az országok gazdaságának egészséges fejlődéséhez olykor szükség van az egyensúlytól való eltávolodásra (például 3 százaléknál magasabb költségvetési deficitre vagy inflációra) – ezért a kritikusok szerint a konvergencia kritériumok éppen eredeti céljaikkal, a stabilitással és a konvergenciával ellentétes hatást válthatnak ki. Ráadásul az euró zónához tartozó tagállamok közül is van, amelyik megsérti maastrichti az előírásokat. Az unió bizottsága és központi bankja azonban egyelőre hajthatatlan a belépési feltételek kérdésében, amelyeket így eredeti szintjükön kell nekünk is teljesítenünk.
A szakértők nem látnak más utat (Oldaltörés)
Magyarországnak, hogy ezeket az egyensúlyi mutatókat képes legyen produkálni, egy igen kemény gazdaságátalakítási folyamaton kell átmennie. Ezért ma úgy tűnik, hogy a konvergencia szóról a legtöbb embernek még hosszú ideig a megszorítások, és nem a jobb élet reménye fog az eszébe jutni. Joaqín Almunia, az unió pénzügyi biztosa szerint azonban nincs más út, mint a konvergencia programban foglalt kiigazítások végrehajtása: „A jövőben kormányzó erőknek is ezt a programot kellene követni. Ezeknek a kiigazításoknak nincs alternatívájuk. Ha azonban – bárki is legyen kormányon – ezt a programot nem fogadja el, akkor azzal a magyar embereknek nagy szenvedést fog okozni." A biztos nem hiszi, hogy három évnél rövidebb idő alatt elérhetné Magyarország a maastrichti hiánycélt, de három év elegendő lehet erre: „Nagyon nehéz lesz, de nem lehetetlen. Amennyiben a kormányzat ismét elhalasztja a hiánycél elérésének időpontját, akkor már senki sem fog hinni neki.”
|
Draskovics Tibor államigazgatási reformért felelős kormánybiztos szerint a konvergencia program véghezvitele az államigazgatásban, a közszférában, a mostani szolgáltatások esetében lényegesen jobb színvonalat tesz majd lehetővé. Ugyanakkor a közszféra méretét nagymértékben szűkíti, ezzel lehetővé teszi a központi kiadások mérséklését. Draskovics szerint „az egész társadalomnak mentális váltásra” van szüksége, fel kell hagyni azzal, hogy az állam mindent elvállal és ennek megpróbál eleget tenni, miként ezt a rendszerváltás óta minden egyes kormány tette. A reformmal a közszolgáltatásokban egyszerre kell a színvonalat lényegesen javítani, s a mostaninál igazságosabb hozzáférést teremteni, de mind az egészségügy, mind az oktatás, mind a nyugdíjrendszer területén szűkíteni kell az állami ellátás méretét. Ezzel együtt egy nagyon mély és intenzív deregulációt kell végrehajtani a közigazgatásban, mert jelenleg a közszféra túlszabályozott és ez akadályozza a reformok végrehajtását.
A magyar konvergencia program brüsszeli jóváhagyása jó hír, de nem elégséges a magyar szuverén adósosztályzaton érvényben lévő negatív kilátás stabilra javításához - közölték múlt héten a Standard & Poor's hitelminősítő intézet szakértői. Más londoni elemzői vélemények szerint a brüsszeli bejelentésnek közel semleges, kis mértékben pozitív piaci hatása lesz. A probléma azonban az, hogy a magyar költségvetési politika hitelessége „viszonylag alacsony” öt olyan év után, amelyben nem sikerült teljesíteni a hiánycélokat vélekednek az S&P-nél.
A magyar gazdaság nehézségeit jelentős részben az országot eluraló mély belpolitikai válság okozza, amelyet azonban érdekes módon nem az elhibázott (sőt nagyon elhibázott) gazdasági kormányzás, hanem a pártok évek óta tartó éles szembenállása miatt kialakult végletes társadalmi megosztottság okoz. A szembenállás forrpontját a miniszterelnök elhíresült balatonőszödi beszéde jelenti, ami a parlamenti választások előtti kormányzati bénultságot, s ennek okait elemzi. Igen különös, hogy ez a beszéd a korábbi – hazugságokkal, elhallgatásokkal, ferdítésekkel megtámogatott – politikával való erélyes szakítás bejelentése is egyben. Azaz a morális váláság éppen ott bukott a felszínre, ahol az első igazán őszinte szembenézés történt vele.
|
Ez az érzelmekkel mit sem törődő pénzpiacokra megnyugtatólag hatott. Az őszödi beszéd gazdasági következményei azonban sokkal kiterjedtebbek lehetnek, mint az első pillantásra látszott. Az ellenzék a Gyurcsány Ferenc önleleplezése után – a köztársági elnök támogatását is maga mögött tudva – morális alkalmatlanságra hivatkozva megpróbálja elérni a miniszterelnök eltávolítását. Ez azonban a gazdaság szempontjából aligha lenne pozitív fejlemény, mert nem látszik másik ember, aki Gyurcsányon kívül képes lenne végigvezetni az országot a kényszerű intézkedések sorozatán. Mert a bizalmi válság nem egyetlen ember iránt megnyilvánuló kétely, ez az egész politikai elitet sújtja. Erre még a Fidesz által javasolt szakértői kormány sem jelenthet megoldást, hiszen hosszú távra kellene a politikai erőknek kialakítaniuk a hitelességet. Ehhez pedig minimum arra volna szükség, hogy tárgyalóképesnek mutatkozzanak egymás, az ország és a világ előtt. Addig azonban, amíg egymás vezetőit cezaromán őrültnek, vagy beteges hazudozónak nevezik, erre igen kevés a lehetőség.
Gazdasági szükség és politikai merevség (Oldaltörés)
Az ellenzék erkölcsi fölénye, a kormányerők pedig biztos parlamenti többségük tudatában akár igen merev álláspontot is felvehetnek, s ez a patthelyzet előrehozott parlamenti választások felé szoríthatja az országot. Ha eközben a reformok nem folytatódnak, annak igen súlyos ára lehet. Például nem leszünk képesek lehívni azokat az uniós pénzeket, amelyek nélkül az ország nem vészelheti át az egyebek mellett a hatalmas (10 százalék feletti) államháztartási hiányban megmutatkozó egyensúlytalanságot, s – Bokros Lajos egykori pénzügyminisztert idézve – az unió sem tud megóvni minket saját magunktól, s a csődtől.
A közeljövő legfontosabb gazdasági kérdése éppen ezért az lesz Magyarországon, hogy a jelenlegi miniszterelnökkel vagy nélküle, sikerül-e garantálni a konvergencia programban lefektetett intézkedések végrehajtását. Különös módon az ebben való összefogás esélyt kínál a morális válság feloldására is. Ennek pozitív gazdasági hatásai jól prognosztizálhatók, a politikai következmények azonban egyelőre beláthatatlanok.
A kiigazítás és egyensúly elérésének útja számokban
Változás az előző év %-ában | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
Bruttó hazai termék (GDP) | 4,1 | 2,2 | 2,6 | 4,1 | 4,2 - 4,5 | kb. 4,5 |
Belföldi felhasználás | 2,0 | -0,2 | 0,5 | 3,1 | kb. 3,5 | 3,5 - 4 |
ebből: | | | | | | |
Háztartások fogyasztása | 2,4 | -0,9 | 0,0 | 1,5 | 2,5 - 3 | kb. 3 |
Bruttó állóeszköz-felhalmozás | 6,6 | 2,1 | 3,7 | 7,0 | 5 - 6 | 5- 6 |
Export (áruk és szolgáltatások) | 12,0 | 10,9 | 9,9 | 9,4 | 8 - 10 | 8 - 10 |
Import (áruk, szolgáltatások) | 9,5 | 8,5 | 8,0 | 8,8 | 7 - 9 | 7 - 9 |
Egy főre jutó reáljövedelem | 1,9 | -1,7 | 0,1 | 2,5 | 3 - 3,5 | kb. 3,5 |
Foglalkoztatottak száma | 0,3 | 0,0 | 0,3 | 0,7 | 0,7 - 1 | kb. 1 |
Fogyasztói árszínvonal | 3,5 | 6,2 | 3,3 | 3,0 | 2,5- 3 | 2,5 - 3 |
A GDP %-ában | | | | | | |
Folyó fizetési mérleg hiánya | 7,9 | 5,9 | 4,4 | 3,6 | kb. 3 | kb. 2 |
Külső finanszírozási igény | 7,1 | 4,2 | 2,2 | 1,4 | 0,5 - 1 | kb. 0 |
Államháztartás hiánya | 10,1 | 6,8 | 4,3 | 3,2 | 2,7 | 2,2 |
Bruttó államadósság | 68,5 | 71,3 | 72,3 | 70,4 | 68 - 69 | 65 - 67 |
Forrás: Pénzügyminisztérium, Konvergencia program