Bevásárlóközpontok, hipermarketek: 1189 milliárdos forgalom

A bevásárlóközpontok és hipermarketek Magyarországon 2005-ben 1.189 milliárd forint értékű kiskereskedelmi forgalmat bonyolítottak le - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) Bevásárlóközpontok, hipermarketek, 2005 című kiadványából.

  • MTI MTI
Bevásárlóközpontok, hipermarketek: 1189 milliárdos forgalom

Folyó áron ez 13 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, miközben az országos kiskereskedelmi forgalom növekedése csak 6,2 százalékot tett ki.

A KSH közlése szerint 2005-ben folytatódott a kiskereskedelemi tevékenység nagy alapterületű létesítményekbe koncentrálódásának folyamata. 2005-ben tíz bevásárlóközpont és 15 hipermarket nyílt meg Magyarországon, ezekkel együtt az év végére a létesítményekben a hazai kiskereskedelmi üzletállomány 4,1 százaléka, összesen 6,4 ezer kiskereskedelmi üzlet működött.

A vizsgált üzletek eladóterének összesített alapterülete 2005 végére 1,3 millió négyzetmétert tett ki, ami az összes hazai kiskereskedelemi üzletek eladóterének 9,3 százalékát jelentette. Részesedésük a kiskereskedelmi forgalomból ennél is jelentősebb volt, 2005-ben 21 százalékra nőtt.

Az átlagosnál gyorsabb forgalomnövekedés következtében a bolti kiskereskedelmi eladások egyre nagyobb hányada koncentrálódik a bevásárlóközpontokba és hipermarketekbe. Részesedésük évről évre folyamatosan nő, 1998-ban 8 százalék volt, 2000-ben 12 százalék, míg 2005-ben már 21 százalékot tett ki.

A bevásárlóközpontokban a legjelentősebb forgalmat a ruházati és lábbeli, valamint a bútor-, a műszaki üzletek bonyolítják le, míg a hipermarketekben az élelmiszer jellegű vegyes forgalom dominál.

A legelső bevásárlóközpontnak az 1976-ban átadott Flórián Bevásárlóközpont tekinthető. Az igazi felfutása ezeknek az üzleteknek mintegy 20 évvel később kezdődött el.

A bevásárlóközpontok fénykora 1998-ban kezdődött. Abban az évben nyitotta meg kapuit a legtöbb, 13 bevásárlóközpont, amelynek több mint fele a fővároson kívüli lakosság ellátását szolgálta. Ezt követően évente átlagosan 5 új központot adtak át, és mind több nyílt meg a vidéki nagyvárosokban. A 2005-ös év újabb lendületet hozott, hiszen ebben az évben kétszer annyi, 10 kezdte meg működését, így az év végére számuk 64-re emelkedett.

A bevásárlóközpontok 60 százaléka a közép-magyarországi régióba koncentrálódott. Megjelenésük új értékesítési és vásárlási szokásokat honosított meg Magyarországon. 2004-ben jelentek meg az outlet centerek, míg 2005-ben a szakosodott bevásárlóközpontok léptek színre.

A bevásárlóközpontokhoz képest másik kategóriát képviselnek a hipermarketek. Megjelenésüket 1995-től, a győri Interspar megnyitásától lehet számítani. Közéjük tartoznak az Auchan, a Cora, az Interspar, illetve a Tesco üzletei. A négy üzletlánc által üzemeltetett hipermarketek száma 2005 végén 91 volt. Közülük 11 bevásárlóközpontokban található.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Nem félünk eléggé

Drámaian nő a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. Lépni kell! Nem csak a józan üzleti megfontolás, hanem a jogszabályoknak való megfelelés érdekében is.