 Dinnyeszüret. Vajon mit érlel a nyár? © Marton Szilvia |
A 2006 közepén kezdődött gazdaságpolitikai fordulat a bevételeket és kiadásokat egyaránt érintő költségvetési kiigazításból, illetve az állami tevékenység reformjának megkezdéséből áll. Ez 2006 őszétől erőteljesen hat a gazdasági folyamatokra, s egyúttal politikai-társadalmi feszültségeket okoz. A gazdasági folyamatok korábbi trendje eddig három ponton módosult jelentősen. Szeptembertől kezdve az államháztartási hiány növekedése lefékeződött, az infláció jelent ősen felugrott, a reálbérek és jövedelmek korábbi gyors növekedése pedig csökkenésbe ment át. Ezekkel a trendmódosulásokkal és a külső egyensúly folytatódó javulásával a magyar gazdaság 2006 második felében elkerülte a fenyegető pénzügyi krízist. A konvergencia-programot az EU valamennyi testülete elfogadta.
Az államháztartási hiány azonban így is me ssze meghaladta a tervezett 4,7 százalék ot, az előző évi 7,5 százalék ot, s a GDP 9,5 százalék a körül alakult. A GDP-arányos államadósság az év eleji 62 százalék ról mintegy 67 százalék ra nőtt. A külső egyensúly viszont javult, az áruforgalmi mérleg hiánya – a 1,5 százaléko s cserearány-roml ás ellenére – 2 milliárd euróra mérséklődött (2005-ben 2,8 milliárd euró volt). A szolgáltatási aktívum emelkedett. A folyó fizetési mérleg hiánya csökkent, így a kissé növekvő EU-támogatást figyelembe véve a külső finanszírozási igény körülbelül 4,8 milliárd euróra, a GDP 5,4 százalék á ra mérséklődött (az előző évi 6 százalék ról ). A gazdasági növekedés üteme – az élénkülő európai konjunktúra ellenére – lassult. A GDP az év egészében a 2005. évi 4,2 százalék után 3,9 százalék kal nőtt, de a dinamika negyedévről-negyedévre mérséklődött, s az utolsó negyedévben már nem volt gyorsab b az EU átlagánál. Az infláció „ U ” alakú görbét futott be, s a február-márciusi mélypont után szeptembertől gyorsult jelentősen. Az év egészében 3,9 százalék volt az infláció, decemberben már 6,5 százalék , 2007 januárjában pedig 7,8 százalék.
A bruttó keresetek 2006 egészében 8,1 százalék kal, a reálkeresetek 3,5 százalék kal nőttek. Az év első felében 5 százalék feletti volt a reálbér-emelkedés, a kiigazítás nyomán azonban az augusztushoz viszonyított csökkenés mintegy 4 százalék os lett. A bérkiáramlás augusztusban és decemberben, vagyis az adó- és járulékemeléseket megel őző hónapokban ugrott meg, ami „ előrehozott ” jövedelem-kiáramlásra utal. A lakosság fogyasztása 1,2 százalék kal emelkedett. A beruházások 1,8 százalék kal mérséklődtek. A költségvetési kiigazítás bejelentése nem növelte a pénzpiacok bizalmát, erre csak ősszel, a politikai és gazdasági feszültségek erősödése után került sor. A piac csak ekkor hitte el, hogy a kormány valóban végigviszi programját. Éves átlagban az euró árfolyama 264,3 forint volt, több mint 6 százalék kal gyengébb az előző évinél. Az év közepén a leértékelődés meghaladta a 10 százalék ot, 2006 decemberében és 2007 januárjában viszont 254 forintos átla gárfolyam alakult ki, ami már kábé 4 százalék os erősödést jelent 2006 átlagához képest (és lényegében visszatérést a korábbi évek árfolyamához). Az átmeneti forintgyengülés nyomán a jegybanki alapkamat az év eleji 6 százalék ról őszre több lépésben 8 százalék ra emelkedett; azóta változatlan.
Tavaly egyszerre volt romlás és javulás (Oldaltörés)
 Kóka gazdasági miniszter pihenőt tart. Nem lesz idő a lazításra © Marton Szilvia |
A tavalyi gazdasági folyamatokra egyidejűleg jellemzők kedvező, romló és aggasztó folyamatok. Kedvező az egyensúly kezdődő általános javulása; a pénzpiac stabilizálódása; a foglalkoztatásban, az állami szféra méretében és intézményrendszerében, a fehéredés terén megindult (sok esetben még szerény) szerkezeti és hatékonysági változások. Elkerülhetetlenül romlik (lassul) a gazdasági növekedés, (gyorsul) az infláció, (emelkedik) a munkanélküliség, a belföldi piachoz kötődő üzleti és a fogyasztói várakozás. Aggasztó a beruházások visszaesése.
A világpolitikai feszültségek enyhén erősödők, de ez egyelőre alig fékezi a világgazdaság növekedési ütemét, miközben növeli a kockázatokat, főképp a pénzpiacok globalizálódásán keresztül. Az átlagos olajár (Brent) várhatóan 60 dollárra mérséklődik, a dollár éves átlagban valószínűleg 1,30-ra gyengül (2006: 1,25). A kamatok már várhatóan nem emelkednek. Az EU gazdasági fejlődése a 2005. évi 1,7 százalék ról 2006-ban 2,9 százalék ra gyorsult, 2007-ben is valószínűleg 2,7 százalék körül lesz. Az eurózónában ennél néhány tized százalékkal alacsonyabb, Németországban 2 százalék ot alig meghaladó dinamika várható.
Az üzleti szféra várakozásai 2006 közepén, a kiigazító csomag hatására csak viszonylag kismértékben romlottak, azóta némi hullámzás mellett valamelyest javultak. Ezzel szemben a fogyasztói bizalmi index a kiigazítás bejelentését követően nagymértékben zuhant, azóta kisebb hullámzással tovább csökken.
A gyors és nagyfokú államháztartási egyensúlyjavulás kényszere miatt a magyar gazdasági fejlődés jellege és üteme 2007-ben átmenetileg eltér a többi közép-európai országétól. Nálunk az élénk exportkereslet stagnáló hazai fogyasztói kereslettel és bizonytalan beruházási szándékokkal találkozik. A szomszédos országokban viszont többnyire szárnyaló belföldi felhasználás kapcsolódik egybe az európai konjunktúrával. Így idén Magyarországon differenciált és lassúbb lesz a fejlődés, míg a környező országokban fennmarad a gyors növekedés. Az inflációnál fordított a helyzet: a mi átmeneti inflációs sokkunkkal szemben a szomszédoknál lassul vagy alig gyorsul az áremelkedés. Reformjainkkal viszont versenyképességi előnyt szerezhetünk.
Tartható az előirányzott deficit (Oldaltörés)
 Gyurcsány Ferenc miniszterelnök Davosban. Elvileg elszánt © AP |
A költségvetés a GDP 6,8 százalékának megfelelő deficit a szigorú költségvetési politika fennmaradása esetén biztonsággal elérhető. A PM által vártnál kedvezőbb 2006. évi helyzet és a feltételezettnél magasabb adóbevételek miatt a 2007. évi hiány a GDP 6,5 százalék a lesz. A bruttó államadósság valószínűleg csak megközelíti a GDP 70 százalék át. Ennél magasabb adat akkor jöhet létre, ha a vártnál jóval nagyobb maradvány-felhasználás vagy adósságátvállalás történik. A külső egyensúly tovább javul, az áruforgalom hiánya kb. 1 milliárd euróra zsugorodik. (A cserearányok nem változnak.) A folyó fizetési mérleg deficitje (5 milliárd euró) és a külső finanszírozási igény (4 milliárd euró) egyaránt jelentősen mérséklődik, ez utóbbi a GDP kábé 4 százalék ára.
Ma még bizonytalanul ítélhető meg az üzleti szektor reagálása a költségvetési kiigazításra. A stabilabb makrogazdasági feltételek ösztönzőleg hatnak a közepes és a nagyobb cégek rendkívül lanyhává vált beruházási döntéseire, tőkeszerző képességére. Kérdéses a kisvállalkozások magatartása, ahol a tehernövekedés is jelentősebb és a kiszolgáltatottság is nagyobb. Az infláció alakulása szempontjából az egyik kulcskérdés az üzleti szféra bérmagatartása. Várhatóan a korábbi évek trendje folytatódik mintegy 7-8 százalék os bruttó keresetemelkedéssel. A költségvetési szektorban a 13. havi fizetés felének 2007. II. félévi béremelésre fordítása következtében a kimutatott éves átlagos béremelkedés 6 százalék körüli lesz, de a 2008. januári kereset viszont – újabb intézkedés nélkül – zuhanni fog az előre hozott kifizetés következtében. (A megoldás a GKI szerint szellemes, a kompromisszum-készség a sztrájk elkerülése érdekében érthető. A kutatóintézet felhívja ugyanakkor a figyelmet, hogy a konvergencia programot nem érintő trükk része azonban a további 2008. évi korrekciót lebegtető költségvetési elígérkezés, ami nagyon vitatható. Ha ugyanis a gazdasági helyzet kedvezőbb lenne a konvergencia-programban előirányzottná l, az így keletkező forrásokat – a még mindig EU-csúcsot jelentő hiány mellett – aligha célszerű a költségvetési szféra (többletteljesítmény megkövetelése nélküli) béremelésére fordítani) Végül is a nemzetgazdaság egészében a bruttó bér 7 százalékkal, a nettó bér 3 százalékk al nő, a reálbér pedig kb. 3,5 százalék kal csökken. Ezzel ez utóbbi a 2005. évi szintre mérséklődik. A nyugdíjak az automatizmusok révén 4,7 százalék kal emelkednek, ez reálértéken 1,7 százalék os csökkenést jelent. A régi nyugdíjak korrekcióját is figyelembe véve a nyugdíjak reálértéke csak 0,5 százalék kal esik.
Bár a keresleti korlát elég hatékonyan fékezheti az áremelési szándékokat, a GKI Zrt. némileg emeli 2007. évi inflációs előrejelzését. Ennek főleg módszertani okai vannak: a KSH a vártnál több díjemelést számolt el január-februárra, ami 6,5 százalék ra emeli az éves átlagot. Az inflációs csúcs az első negyedévben 8,5-9 százalék között várható, de szeptembertől már zuhanhat a havi árindex, s az év végén 4,5 százalék közelében lesz.
A reáljövedelem visszaesése és a 2007. első felében (a kamatadót is figyelembe véve) negatív reálkamat miatt a GDP növekedésénél várhatóan kisebb lesz a bruttó megtakarítások növekménye, így rátája is mérséklődhet. A nettó megtakarítási ráta viszont – a hitelfelvétel la ssuló dinamikája következtében – kissé emelkedhet. A fogyasztás stagnálása mellett a lakossági beruházások csökkenése várható.
A beruházások 2007-ben valószínűleg 4 százalék körüli ütemben bővülnek. A korábbinál jóval lassabban, de folytatódik az autópálya épí tés, miközben az EU támogatású – elsősorban az NFT első üt eméből áthúzódó finanszírozású – beruházások erőteljesen élénkülnek. Az NFT II. keretében idén még kevés projekt tényleges magvalósítása kezdődik meg (mivel saját költségvetését az EU nagyon későn hagyta jóvá). Az üzleti szférában a kedvező európai konjunktúra talaján élénkebb beruházási aktivitás remélhető. A folyó áron számított beruházási ráta azonban idén tovább mérséklődik, 21 százalék körül lesz.
Jelentősen csökken a gazdasági növekedés (Oldaltörés)
 Áruház háztartásigép részlege. Csökkenő magánfogyasztás, csökkenő növekedés © Marton Szilvia |
A gazdasági növekedés főleg a belföldi kereslet csökkenése miatt jelentősen lassul, kábé 3 százalékos lesz. A bővülő európai piac hatására az ipari termelés 9 százalék kal nő. A tavalyi megtorpanás után az építőipar kábé 3 százalék kal bővíti termelését. Az üzleti szolgáltatások dinamikusan, a közszolgáltatások nagyon szerényen emelkednek. Az év során a foglalkoztatás 0,5 százalék os csökkenése várható, a versenyszféra valós és fehéredés révén emelkedő létszáma ugyanis nem tudja teljes egészében ellensúlyozni a költségvetési leépítést. A munkanélküliségi ráta csak kissé – 7,5 százalék ról 7,8 százalékra – romlik, mivel a költségvetési szektorból elbocsátottak egy része nyugdíjba vonul. Ilyen gazdasági fejlődés esetén a pénzpiac hazai okokból alapvetően kiegyensúlyozott marad. Az euró átlagárfolyama kb. 252 forint, ingadozási sávja 248-258 között lesz, az év közepétől további erősödés valószínű. A monetáris politika a középtávú inflációs cél tartása érdekében bátran „ átnézhet ” az átmeneti inflációs sokkon, azt nem kell követnie, sőt az év közepétől csökkentheti a kamatokat. A jegybanki alapkamat 2007 végére 6-6,5 százalék ra mérséklődik.
A megkezdett gazdaságpolitikai fordulat hatásai 2007 második felében egyre inkább érezhetővé válnak. Jó esély van arra, hogy a költségvetési kiigazítás hatásosnak bizonyul. Ugyanakkor számos reformlépésre még csak ezután kerül sor. A kormányzat elvi elkötelezettsége egyértelmű, de ennek ellenére nem zárható ki, hogy kedvezőtlen politikai fejlemények nyomán a reformok továbbvitele, végrehajtása és társadalmi elfogadtatása felpuhul. Ha ez bekövetkezne, súlyos nehézségeket okozna már 2008- ban is, de főleg 2009-2010-ben.
Puszta számok (Oldaltörés)
A GKI Gazdaságkutató prognózisa 2007-re | 2002. | 2003. | 2004. | 2005. | 2006. tény | 2007. előrejelzés | október | december | március | GDP termelés | 104,3 | 104,1 | 104,9 | 104,2 | 103,9 | 103 | 103 | 103 | Ebből: | Ipar | 101,8 | 105,9 | 103,9 | 104,3 | 108,6 | 106 | 106 | 107 | Építőipar | 112,7 | 95,8 | 103,9 | 102 | 96,9 | 105 | 103 | 103 | Mezőgazdaság | 90,2 | 99,3 | 154,4 | 97,6 | 93,9 | 102 | 102 | 102 | Szállítás és távközlés | 101,7 | 103,3 | 105,3 | 104,4 | 103,3 | 104 | 104 | 104 | Egyéb szolgáltatás | 105,7 | 104 | 101,9 | 104,7 | 103,3 | 101 | 101 | 100,5 | GDP belföldi felhasználás | 106,4 | 106,1 | 104,2 | 101,4 | 100,5 | 101 | 101 | 101 | Ebből: | Egyéni fogyasztás | 109,8 | 107,8 | 103,2 | 103,8 | 101,2 | 100,5 | 100,5 | 100,5 | Állóeszköz-felhalmozás (beruházás) | 110,1 | 102,1 | 107,7 | 105,6 | 98,2 | 106 | 104 | 104 | Külkereskedelmi áruforgalom | Export | 105,9 | 108,8 | 118,4 | 110,8 | 116,7 | 112 | 112 | 114 | Import | 105,1 | 110,1 | 115,2 | 105,3 | 112,6 | 109 | 109 | 111 | Fogyasztói árindex (előző év = 100) | 105,3 | 104,7 | 106,8 | 103,6 | 103,9 | 105,8 | 105,8 | 106,5 | Folyó fizetési és tőke mérleg együttes egyenlege | - milliárd euró | -4,7 | -6,4 | -6,7 | -5,3 | -4,8* | -4,8 | -4,6 | -4 | - a GDP százalékában | -6,6 | -8,6 | -8,1 | -6 | -5,4* | -5,3 | -4,6 | -4 | Munkanélküliségi ráta | 5,8 | 5,9 | 6,1 | 7,2 | 7,5 | 8 | 8 | 7,8 | Államháztartás konszolidált deficitje a GDP százalékában (az EU módszertana szerint) | 9,2 | 7,1 | 6,6 | 7,5 | 9,5* | 6 | 6 | 6,5 |
* GKI Zrt. becslése Forrás: KSH, 2007: GKI Zrt. előrejelzése |