Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Mit tehet egy 470 milliós közösség, hogy keleti óriásszomszédja ne használhassa politikai célokra gáztartalékait? Az Európai Unió és Oroszország gázvitája forrósodik, s Magyarország is könnyen megégetheti magát.
„Az Európai Unió nem tolerálhatja a tavaly novemberi és idén év elejei áramkimaradásokat, melyek szinte a teljes kontinenst érintették, de mindent meg kell tennünk, hogy elkerüljük az orosz-ukrán gázvita nyomán kialakult helyzeteket is, amelyek egy másik stratégiai nyersanyag, a földgázellátás biztonságát veszélyeztetik” – kezdte határozott beszédét az Európai Parlament egységes európai energiapolitikájáról tartott vitanapján február 27.-én Eneko Landaburu, az Európai Bizottság Külkapcsolati Főigazgatóságának feje. Az EU-tagok megosztottak, a közösség nem képes egységes energiapolitikával tárgyalóasztalhoz ülni, ezért továbbra is a bilaterális megállapodások határozzák meg az egyes országok és energiaszállítóik viszonyát – hangsúlyozta. Bár az utóbbi négy év összes EU-csúcsértekezletén, illetve az oroszokkal és az amerikaiakkal együtt tartott külpolitikai találkozókon is kiemelt szerephez jutott az energia, és az energiaellátás kérdése, megegyezés nincs.
Az uniós tagállamok kormányai szeretnék saját hatáskörükben tartani az energiaellátással kapcsolatos döntéseket, s e törekvések lehetetlenné teszik, hogy az EU egységes energiapolitikát képvisleve lépjen fel a a nevükben és érdekükben, ami egyben az unió legnagyobb gyengeségét is jelenti a tárgyalásokon.
Nyomás van. Tekergetik a gázcsapot © Túry Gergely |
De mit kezd energiapiaci fölényével Oroszország? A hvg.hu tudósítójának helyszíni beszámolója szerint – Brüsszelben az Európai Parlamentben tartott beszédében – Vlagyimir Milov, az Orosz Energiapolitikai Intézet elnöke, volt energetikai miniszter így summázta országa jelenlegi energiapolitikáját: „Az orosz állam energiapolitikáját leginkább Iránéhoz lehet hasonlítani, amely önkényes állami beavatkozásokat foganatosít államközeli cégek javára, miközben a szektorban tiltja a kívülről érkező befektetéseket, sőt a 90-es években privatizált cégek jelentős hányadát is visszavásárolja, vagy beolvasztja az érdekeltségeibe tartozó mamutvállalatokba”.
Gázvezeték Ororszországban. Szabad állami felvásárlás © AP |
A magyar közvéleményt most inkább a Kék Áramlat kontra Nabucco, vagyis az orosz és az uniós érdekeltségbe tartozó két leendő – s a tervek szerint hazánkon keresztülfutó – gázvezeték kérdése foglalkoztatja.
Kóka: legyen érdemi alternatíva a Nabucco |
Magyarország aktív szerepet kíván vállalni abban, hogy az Európai Unió földgáz-ellátását biztonságosabbá tevő Nabucco projekt érdemi alternatívává váljon – hangoztatta Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a minap egy nemzetközi konferencián Budapesten. A miniszter beszédében félreértésekre utalt, amelyek szerint Magyarország nem az öt országon át Magyarországra érkező nemzetközi gázvezeték tervében lenne érdekelt, hanem elkötelezte volna magát az oroszországi Kék Áramlat nevű projektterv mellett. Kóka János hangsúlyozta, hogy Magyarország minden olyan vezeték megépítésében érdekelt, ami az országon keresztül vezet. Szükségesnek tartja azonban, hogy a projektek érdemi vetélytársai legyenek egymásnak. Andris Piebalgs uniós energetikai főbiztos a konferencia sajtótájékoztatóján úgy értékelte, hogy Magyarország megerősítette támogatását a Nabucco projekt iránt. |
A volt szovjet tagköztársaságok esélyeit erősíti, hogy jelenleg a grúz és az azeri kormány is reformer nyugatbarát politikát folytat, s mindkettőjük célja az Oroszországtól való függetlenedés, ez pedig a gazdasági stabilitás nélkül nem megy. A Kaszpi-tengeri és közel-keleti import végső soron csökkentené az EU orosz gáztól való függését, ezért is próbálják ennek kialakulását az oroszok minden eszközzel igyekeznek lassítani és gátolni.
A Kék Áramlat vezeték meghosszabbításának kiépítésében, áttételesen tehát az orosz erőfölény fenntartásában igyekeznek mind több országot érdekeltté tenni. A csővezeték orosz-török szakasza, beleértve a Fekete-tenger alatt futó 395 kilométer hosszú részét, 2003 óta szállít földgázt, melyet a tervek szerint a Balkánon át Magyarországon keresztül jutna részben Olaszországba, részben Közép-Európába.
A Gazprom és a Mol 2006 júniusában egyébként Budapesten már aláírt egy szándéknyilatkozatot is a jelenleg az oroszországi Arhipo-Oszipovka és a törökországi Samsun között a Fekete-tenger alatt húzódó Kék Áramlat csővezeték meghosszabbításáról. A szándéknyilatkozat azt is tartalmazza, hogy a két cég közösen megvizsgálja egy 10 milliárd köbméteres földalatti gáztároló létesítését Magyarországon. A két cég a dokumentum alapján egy 50-50 százalékos közös tulajdonú előkészítő vállalatot hoz létre a projektek megvalósítására.
Az oroszoknak különösen ellenszenves a Nabucco projekt, mert annak kiépülése nyomán, ők is kénytelenek lennének komoly beruházásokba fogni, hogy a tervezett közép-ázsiai kitermelés megvalósuljon és az el is jusson a fogyasztókhoz. Ennek azonban ma orosz részről nincs meg a fedezete, s a föntiek tükrében a közeljövőben nem is lesz meg.
Az EU energetikai vitanapján február 28.-án szóba került még egy esetleges, észak-afrikai államokkal (Algéria, Líbia és Egyiptom) kötendő megállapodás, amelyre eközben az oroszok is hajtanak. A tárgyalások és a döntéshozatal egyfajta versenyfutássá vált. Zeno Baran szerint az EU részéről nem oroszellenes, hanem monopolellenes törekvésekről van szó, s a közösségnek emellett ki kell állnia, ha hosszú távon normalizálni kívánja gázellátását.
Végső soron pedig mindinkább körvonalazódni látszik egy az OPEC-hez hasonló gázkartell létrejötte a kitermelő és fogyasztó államok részvételével, amelynek legfontosabb kritériuma, hogy Oroszországot is sikerüljön integrálni. Andris Piebalgs uniós energetikai főbiztos egy Budapesten tartott sajtóértekezleten elmondta: aggasztja a „gázos OPEC” formálódása, szerinte ugyanis egy ilyen társulás különösen a jelenlegi feszült energetikai helyzetben kartellek kialakulásához vezethet, s ez rontaná a piaci versenyt.
Folk György
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Elég megnézni a 2025-ös év első negyedéves számait és láthatjuk, nincs semmi túlzás ebben az értékelésben.
Az Amerika Párt megalapítását az elnöktől elhidegült topmilliárdos az X-en szavaztatta meg a követőivel.
David Zucker, a Naked Gun rendezője biztosan nem nézi meg a Liam Neesonnal készült negyedik részt, mert az szerinte ötlettelen másolat lesz csupán. A rendezőtrió egyharmadával Leslie Nielsen fingógépéről, a pilótás pedofilpoénokról, a Top Secret bukásáról és O.J. Simpsonról is beszélgettünk.