szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Logisztikai fejlesztésre 2007 és 2013 között mintegy 850 milliárd forint jut. Az európai uniós támogatások és a hozzákapcsolódó magyar költségvetési önrész mintegy 100 milliárd forintot tehet ki, és további mintegy 750 milliárd forint várható a magánszféra befektetéseiből.

"A logisztika a magyar gazdaság növekedésének motorja lehet a következő hét évben, amennyiben a becsült és tervezett fejlesztések megvalósulnak, és élni tudunk az Ázsiából az unióba érkező áruk átrakó központi szerepének lehetőségeivel" - mondta Egyed Géza, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szakállamtitkára.
 
Bajnai Gordon fejlesztéspolitikáért felelős kormánybiztos elmondta: a logisztikai fejlesztésektől részben azt várják, hogy az ipari hozzáadott érték 3-4 százaléka, mintegy 200 milliárd forint megtakarítható lesz.
 
Egyed Géza utalt arra, hogy a közvetlen logisztikai fejlesztések felett a közlekedési infrastruktúra fejlesztésekre összesen 2500 milliárd forint költhető el, amiből 2.000 milliárdot tehet ki a közszféra, az EU és a magyar állam hozzájárulása, míg mintegy 500 milliárd forint vonható be Public Private Partnership keretében.
 
A GKM szakállamtitkára kiemelte, hogy  2006-ban 15,8 millió konténeregységnyi (TEU) áru érkezett Ázsiából Európába, ezen belül Kelet-Európába 1,5 millió TEU, míg a becslések szerint 2016-ra az Ázsia-Európa konténerforgalom több mint duplájára, 34,9 millió TEU-ra nő, ezen belül a Kelet-Európába érkező konténerek száma a hatszorosára, 9,1 millió TEU-ra emelkedhet.
 
"Magyarország fontosságát növeli az a tény is, hogy míg Ázsiából az észak-európai kikötőkbe a tengeren 35 nap alatt jut el egy konténerszállítmány, addig vasúton 16-19 nap alatt. Ezért is fontos a záhonyi vasúti átrakó és logisztikai központ fejlesztése" - emelte ki Egyed Géza.
 
Ugyanakkor közölte, hogy a térségben legjelentősebb logisztikai vetélytársa Magyarországnak Szlovákia, amely egy alternatív vasúti átrakó, és az ukrán széles nyomtávú vasútvonal Pozsonyig történő megépítését tervezi, ahonnan Ausztria és Németország felé már tudnak közlekedni a nagyobb merülésű uszályok.
 
Chikán Attila, a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) társelnöke, a Corvinus Egyetem professzora elmondta: az MLBKT meghatározó szerepet játszott, a Logisztikai Egyeztető Fórum által elkészített Nemzeti Logisztikai Stratégia koncepciójának kidolgozásában, amelynek a II. Nemzeti Fejlesztési Programhoz történő hozzáillesztése folyamatban van.
 
Bajnai Gordon közölte: a logisztikai fejlesztések további célkitűzése, hogy az ágazat GDP-n belüli jelenlegi mintegy 6 százalékos részesedése 2013-ra 10 százalékra emelkedjen. Utalt arra, hogy a logisztikát érintő fejlesztések közül a Gazdaságfejlesztési Operatív Program (GOP) egy alprogramját az idén nyáron kiírják, míg a Közlekedés Operatív Program (KöZOP) logisztikai parkok külső elérhetőségét támogató alprogramja a nyár végén jelenik meg.
 
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Vállalkozás

Közel kétmilliárd forint logisztikai fejlesztésekre

Az Új Magyarország Fejlesztési Tervben 2007-2013. között a Gazdaságfejlesztés Operatív Program (GOP), a Közlekedési Operatív Program (KözOP) és a 7 Regionális Operatív Program (ROP) közvetlenül érintik a logisztikai fejlesztéseket - közölte a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) az MTI-vel.

Autó

Logisztikai központok Magyarországon

A több közlekedési ág közötti átjárást biztosító logisztikai szolgáltató központok támogatásával próbálja a kormányzat visszafogni az EU-csatlakozás óta megugrott kamionforgalmat. Egyelőre kevés sikerrel.