Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a6ad9db2-0dc2-4f8d-8b03-01b9d2e80a15","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szervezők egyebek mellett arra keresik majd a választ, hogy milyen hatása van az egyház és a politika összefonódásának.","shortLead":"A szervezők egyebek mellett arra keresik majd a választ, hogy milyen hatása van az egyház és a politika...","id":"20241126_reformatus-egyhaz-konferencia-kegyelmi-ugy-balog-zoltan-steinbach-jozsef","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6ad9db2-0dc2-4f8d-8b03-01b9d2e80a15.jpg","index":0,"item":"65952ddb-4921-4bad-aa41-8c822f19aaa8","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_reformatus-egyhaz-konferencia-kegyelmi-ugy-balog-zoltan-steinbach-jozsef","timestamp":"2024. november. 26. 19:48","title":"Konferenciát szerveznek a kegyelmi botrány feldolgozására a reformátusok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"070ece24-2f10-482e-aebb-444b8063ce26","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az idős nőnek beadta az álrendőr, hogy ha pénzt és ékszereket kap, akkor a lányát elengedik.","shortLead":"Az idős nőnek beadta az álrendőr, hogy ha pénzt és ékszereket kap, akkor a lányát elengedik.","id":"20241126_rendorseg-csalas-fegyver-posta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/070ece24-2f10-482e-aebb-444b8063ce26.jpg","index":0,"item":"3825b2ca-2207-44f1-84de-8054b3c0a230","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_rendorseg-csalas-fegyver-posta","timestamp":"2024. november. 26. 11:51","title":"Magukat rendőrnek kiadva csaltak ki milliókat idősektől azzal a szöveggel, hogy a gyerekük lebukott fegyverkereskedő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9723265b-cc2a-4fa6-a790-b91841983b6d","c_author":"Mérlegen","category":"kkv","description":"Vívónak készült, tévékapcsolgatás közben azonban ráakadt egy borászról szóló műsorra, és azonnal eldöntötte, ő is ezt akarja csinálni. Földi Bálint a barátaival kezdett bort készíteni a Balaton-felvidéken, azóta a palackjai eljutottak Budapest legjobb éttermeibe is.","shortLead":"Vívónak készült, tévékapcsolgatás közben azonban ráakadt egy borászról szóló műsorra, és azonnal eldöntötte, ő is ezt...","id":"20241126_Foldi-Balint-borasz-Merlegen-podcast-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9723265b-cc2a-4fa6-a790-b91841983b6d.jpg","index":0,"item":"b1f485b2-2ba9-46be-a66a-7cba2332e4bb","keywords":null,"link":"/kkv/20241126_Foldi-Balint-borasz-Merlegen-podcast-ebx","timestamp":"2024. november. 26. 15:30","title":"A balatoni borászok télen érnek rá igazán vendéget fogadni – Földi Bálint a Mérlegen podcastban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0875dc74-5f11-4de8-b2f1-f515b9851a57","c_author":"HVG","category":"360","description":"A részvényjegyzés már elindult, a kereskedés várhatóan pár hét múlva kezdődik.","shortLead":"A részvényjegyzés már elindult, a kereskedés várhatóan pár hét múlva kezdődik.","id":"20241127_hvg-granit-bank-tozsde-kibocsatas-nyrt-tiborcz-istvan-hegedus-eva","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0875dc74-5f11-4de8-b2f1-f515b9851a57.jpg","index":0,"item":"993dd9f1-a505-4abf-a375-3282790e7a76","keywords":null,"link":"/360/20241127_hvg-granit-bank-tozsde-kibocsatas-nyrt-tiborcz-istvan-hegedus-eva","timestamp":"2024. november. 27. 16:30","title":"Tőzsdére ment a Gránit Bank, bárki lehet Tiborcz István tulajdonostársa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"672da948-7cc9-4012-acd3-fcefbd134500","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Google már frissítette a Google Térkép alkalmazását, így a felhasználók nem tudják megadni az alkalmazásban, hol méri a sebességet a rendőrség.","shortLead":"A Google már frissítette a Google Térkép alkalmazását, így a felhasználók nem tudják megadni az alkalmazásban, hol méri...","id":"20241128_google-terkep-sebessegmeres-traffipax-jelentese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/672da948-7cc9-4012-acd3-fcefbd134500.jpg","index":0,"item":"368a6531-0b5a-4586-b61c-e35d5d7eca6d","keywords":null,"link":"/tudomany/20241128_google-terkep-sebessegmeres-traffipax-jelentese","timestamp":"2024. november. 28. 09:07","title":"Kivették a traffipaxokat a Google Térképből, nem lehet többé jelenteni a sebességmérést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed69cce0-ae81-4060-954a-fbcfd78209dd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az orosz Progressz teherűrhajó nemrég dokkolt a Nemzetközi Űrállomáshoz, ahová három tonna élelmiszert, üzemanyagot és egyéb eszközöket szállított. A dokkolás után azonban kiderült, hogy valami szivárog a belsejében.","shortLead":"Az orosz Progressz teherűrhajó nemrég dokkolt a Nemzetközi Űrállomáshoz, ahová három tonna élelmiszert, üzemanyagot és...","id":"20241126_nemzetkozi-urallomas-progressz-teherurhajo-szivargas-szag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed69cce0-ae81-4060-954a-fbcfd78209dd.jpg","index":0,"item":"ed0186dc-5008-4523-935a-c66a24fb53ef","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_nemzetkozi-urallomas-progressz-teherurhajo-szivargas-szag","timestamp":"2024. november. 26. 12:03","title":"Mérgező szagot áraszt a Nemzetközi Űrállomáshoz dokkolt orosz teherűrhajó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd830376-0ae4-404e-966f-4697ddaf8d3b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem, ez nem egy újabb hangtalan villanyautó, hanem egy Cosworth szívű benzinpusztító.","shortLead":"Nem, ez nem egy újabb hangtalan villanyautó, hanem egy Cosworth szívű benzinpusztító.","id":"20241127_igy-szol-a-v16-os-uj-bugatti-tourbillon-amit-horvatorszagban-tesztelnek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd830376-0ae4-404e-966f-4697ddaf8d3b.jpg","index":0,"item":"5ea7ee2f-79f7-4289-ab54-7288eb8e114a","keywords":null,"link":"/cegauto/20241127_igy-szol-a-v16-os-uj-bugatti-tourbillon-amit-horvatorszagban-tesztelnek","timestamp":"2024. november. 27. 06:41","title":"Így szól a V16-os új Bugatti, amit Horvátországban tesztelnek – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"63215f18-f938-4252-b8b0-52bb0f35681f","c_author":"HVG","category":"360","description":"Bár az emberek döntő többsége tisztában van az italozás káros következményeivel, az alkohol csábításának sokan nem tudnak ellenállni. Csak az a másnap ne lenne, pontosabban a másnaposság egy-egy kemény italozás után. Enyhítéséhez ad segítséget egy új kutatási eredmény.","shortLead":"Bár az emberek döntő többsége tisztában van az italozás káros következményeivel, az alkohol csábításának sokan nem...","id":"20241119_hvg-masnap-enyhitese-mozgas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/63215f18-f938-4252-b8b0-52bb0f35681f.jpg","index":0,"item":"b40ce8a0-5281-4528-929d-7e33bb89d878","keywords":null,"link":"/360/20241119_hvg-masnap-enyhitese-mozgas","timestamp":"2024. november. 27. 16:00","title":"Egy újabb érv: kevésbé fájhat a másnap annak, aki így mozog","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az országgyűlés költségvetési, pénzügyi, és számvevőszéki bizottsága nem tartotta általános vitára alkalmasnak az elektronikus útdíjfizetési rendszer magyarországi bevezetéséről szóló határozati javaslatot. A szerdai ülésen, 5 igen és 12 nem szavazattal (köztük 6 kormánypárti képviselő ellenszavazatával), és 4 kormánypárti tartózkodása mellett elutasították a javaslatot.
Tekintettel arra, hogy a határozati javaslat olyan rendelkezésre állási díjfizetési kötelezettséget határoz meg, amelyet az állam a szolgáltatási szerződés lezárultáig – várhatóan 5 éven át – tartozik teljesíteni a szolgáltatónak, és mivel az ebből fakadó állami kötelezettségvállalás mértéke meghaladja az 50 milliárd forintot, az elektronikus útdíjfizetési rendszer közbeszerzési eljárásának megkezdéséhez az államháztartásról szóló törvény értelmében a kormánynak az Országgyűlés felhatalmazását kellett kérnie.
Az előterjesztés szerint a közbeszerzési eljárást az Országgyűlés felhatalmazása után 2 hónapon belül ki kell írni, míg a szerződéskötés határideje 2007. december 31. Amennyiben a határozati javaslat ebben a formájában nem kerül a parlament plenáris ülése elé, akkor vélhetően csúszik a közbeszerzési eljárás kiírása.
Kovács Tibor szocialista képviselő kérdésében azt tudakolta, hogy milyen költségbecslés alapján lett 50 milliárd forint feletti értékű az e-útdíjfizetési rendszer kiépítése és üzemeltetése, másrészt értetlenségének adott hangot amiatt, mert a határozati javaslatot úgy kellene elfogadnia az országgyűlésnek, hogy a kilométerenként fizetendő tarifákat még nem rögzítették.
Másrészt a szocialista képviselő kétségének adott hangot, hogy a közúti fuvarozók és a gazdálkodók képesek lesznek-e a jelenleginél magasabb útdíj költségeit kitermelni.
Katona Béla szocialista honatya közölte: nincs meggyőződve róla, hogy az államnak az öt éves üzemeltetési idő alatt szükséges 91 milliárd forintot kifizetnie, miként azt sem látja, hogy ez miért jó üzlet a költségvetésnek. Közölte, hogy ha kérdéseire nem kap megnyugtató választ, akkor nem támogatja a javaslatot.
Szűcs László, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium főosztályvezető-helyettese elmondta: a megtett úttal arányos útdíj fizetését szolgáló elektronikus rendszer megvalósításához kapcsolódó állami kötelezettségvállalás formája a magánbefektetőnek fizetendő szolgáltatási díj, amelynek 2007-es árakon számított teljes értéke nem haladhatja meg a 69,3 milliárd forintot, tartalmazva a projekthez szükséges valamennyi beruházás és az 5 éven keresztül történő üzemeltetés költségeit.
Az e-útdíjfizetési rendszerhez kapcsolódó ellenőrzési-behajtási feladatokat szolgáltatási díj fejében az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. látja el 5 éven keresztül, amelynek 2007-es árakon számított teljes értéke nem haladhatja meg a 23,5 milliárd forintot. Az ellenőrzési feladatok ellátásában a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága is közreműködik az ÁAK eszközeinek igénybevételével.
A főosztályvezető-helyettes elmondta: a tárca a költségek becslésekor a 3,5 tonna feletti teherautókra kilométerenként 26,5 forinttal, a 7,5 tonna felettieknél 33 forinttal, míg a 12 tonna felettieké 39,7 forinttal számolt. Utalt rá, hogy a határozati javaslat előkészítése során a tárca megbízásából hatezer embert, és 700 közúti fuvarozót kérdeztek meg. A tőlük szerzett válaszokból az említett kilométerdíjak alakultak ki, amelyeknél várhatóan még nem jelentkezne a nem fizetős utak felé a terelő hatás.
A főosztályvezető-helyettes emlékeztetett rá, hogy az átlagos osztrák és uniós útdíj 68 forint kilométerenként, ezért 5-10 éven belül elkerülhetetlen lesz a magyar útdíjak EU átlaghoz emelése. Szűcs László kiemelte, hogy öt év alatt – a leendő rendszerüzemeltetőnek kifizetendő 69,3 milliárd, és az ÁAK-nak járó 23,5 milliárd felett – az államnak tisztán, 235 milliárd forint bevétele származik az e-útdíjfiztési rendszerből, ami 60-70 milliárddal több, mint a jelenlegi rendszerben.
A budapesti belváros fuldoklik a közlekedési dugóktól. Ma már ezer lakosra 360 autó jut, s ehhez jönnek az agglomerációban élők rendszeresen behajtó autói. Egyes vélemények szerint a forgalom gyorsítása és a tömegközlekedés fejlesztése hozhat enyhülést. Mások viszont úgy vélik, hogy más nagyvárosokhoz hasonlóan útdíjat kell szedni a város legbelső részbe behajtó autósoktól.
A január 3–án, kísérleti jelleggel elindított stockholmi forgalmcsökkentő rendszer az előzetes adatok alapján 25 százalékkal mérsékelte a forgalmat, napi több tízezerrel növelte a tömegközlekedésben részt vevő utasok számát, és rendkívüli mértékben visszaszorította csúcsidőben a dugók kialakulását.
Pénzügyminisztérium (PM) már a nyári idegenforgalmi szezon kezdete előtt, április-májustól útdíjat fizettetne minden Magyarországra belépő külföldi rendszámú autóssal azért, hogy ezek is hozzájáruljanak az utak fenntartásához, üzemeltetéséhez, fejlesztéséhez.
A sztrádákról az autóutakra és az országos főutakra is kiterjesztené az útdíjat jövő év április elsejétől a 12 tonna feletti teher-gépjárműveknél a kormány - mondta Bozzay Erika, a Gazdaság és Közlekedési Minisztérium főosztályvezetője egy pénteki tanácskozáson Budapesten.
Száz kilométerenkénti négy eurós autópályadíjat tervez a román kormány az észak-erdélyi sztrádára. Erről Radu Berceanu szállítási miniszter nyilatkozott a romániai sajtóban. Sietett hozzátenni: az autópálya-használati díj mindenképp alacsonyabb lesz, mint az uniós tagországokban. Azt is bejelentették, hogy a Pitesti-Bukarest és a Bukarest-Konstanca autópályák használatáért ezután sem kell fizetni, mert ezek régebbi beruházások.
Ausztria a kilencvenes évek második felében túl magasra szabta a Brenneren az útdíjat, így az 1995-99-es időszakban begyűjtött nettó díj 38,5 százaléka jár vissza. A fuvarozók szövetsége szerint 300 kül- és belföldi szállítócég adott be követelést, összesen 300 millió euró értékben.
Útdíj bevezetését követelik a 86-os főút kamionforgalmának mielőbbi csökkentése érdekében tizenkét település lakói. Képviselőik szombaton egyszerre négy irányból lassították a forgalmat, félpályás útlezárással a 86-os és 84-es főutak körforgalmú kereszteződésétől néhány méterre.
Az április 1-től bevezetendő útdíj szedésének kiterjesztését kéri a szaktárcától a 3,5 tonnánál nehezebb teherautók üzemeltetőire a Levegő Munkacsoport és a Magyar Önkormányzatok Szövetsége - áll a két szervezet közös közleményében.
A Szabad Európa Intézet alapítója szerint részben jogosan haragudott rá a jobboldal a botránya után, de szerinte helyrehozhatatlan kárt nem okozott, elvégre a Fidesz 2022-ben is kétharmaddal nyert.