szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A lakossági banki szolgáltatások javítását célzó javaslatcsomagban a teljes körű lakossági hitelnyilvántartás (tlh) bevezetése, a bankváltás megkönnyítése, a hitelkiváltás, az egyoldalú szerződésmódosítás költségeinek mérséklése mellett egyebek között az uzsoraszerződések újraszabályozása is szerepel.

URLguru

További hasznos weblapokat szeretne a témában? Esetleg Ön osztana meg másokkal érdekes linkeket? Kattintson az URLguru.hu oldalra!

Gaál Gyula miniszterelnöki megbízott elmondta: jogszabályi szinten definiálnák az uzsorakamat fogalmát, a költségvetési törvényben évente meghatároznák a jogszerűen kiköthető kamat felső mértékét, amit vagy abszolút értékben vagy a jegybanki alapkamat függvényében állapítanának meg. A bankszövetség határozottan támogatja a javaslatot, mert a tisztább, átláthatóbb piac a hitelintézeteknek is érdeke – tette hozzá Gaál.

A javaslatokat a kormány még nem hagyta jóvá, de a miniszterelnöki megbízott reményei szerint a csomag hamarosan a kabinet elé kerül.

A Fidesz nem hiszi

Koszorús László, a Fidesz országgyűlési képviselője azt mondta: sikerjelentésekkel tele van a padlás, közben azonban az emberek és a vállalkozások kiszolgáltatottsága folyamatosan nő. Szerinte ez ellen kellene tenni, nem pedig olyan elképzeléseket bemutatni, amelyek később nem valósulnak meg.

A miniszterelnök tavaly ősszel kért fel független szakértőket arra, hogy készítsenek jelentést a lakossági pénzügyi szolgáltatások piacáról, és tegyenek javaslatokat a problémák megoldására. Az úgynevezett Várhegyi-bizottság jelentéséből adódó kormányzati feladatok koordinálásával a kormányfő az idén februárban Gaál Gyulát bízta meg. A miniszterelnök elé terjesztett javaslatcsomag széles körű szakértői egyeztetés után készült el.

Gaál elmondta: a javaslatok egy része a bankok önszabályozása keretében valósul meg, más esetekben jogszabály-módosítás szükséges. A bankok önként vállalták például, hogy csatlakoznak ahhoz az uniós megállapodáshoz, amely meghatározza, milyen információkat kell a szerződéskötés előtt a hitelfelvevők rendelkezésére bocsátani (ilyenek például a hitelszerződésből kilépés feltételei).

Vállalták azt is, hogy a hitelszerződés futamideje alatt nem változtatják meg az olyan eljárási típusú díjakat, mint például az előtörlesztési díj. A miniszterelnöki biztos emlékeztetett az elmúlt hónapok egyik ügyére, amikor az egyik hitelintézet élő szerződések esetében módosította a feltételeket.

A bankok bankváltási útmutató elkészítését is vállalták a felügyelettel közösen. A bankváltás során az egyik legnagyobb nehézséget a csoportos beszedési megbízások új számlaszámra átirányítása okozza. Ha a kormány elfogadja a tervezetet, Gaál Gyula szerint az ügyfélnek elegendő lesz elmennie az új bankba, a többi már a hitelintézet dolga lesz, s az átirányítás akár egy nap alatt megvalósulhat. Ez azért is fontos, mert a csoportos beszedési megbízás adása sokszor feltétele például a hitelfelvételnek.

A bankszámla hordozhatóságát ugyanakkor a szakértők nagy többsége elvetette, mert az elérhető hozamhoz képest irreálisan magas költségekkel járna. Ha csatlakozunk az eurózónához, a számlaszám-struktúrát is felül kell vizsgálni.

Más javaslatok megvalósítása jogszabály-módosítást igényel majd. Ilyen a lakáshitelekhez kapcsolódó állami támogatás hordozhatóvá tétele, vagyis, hogy az állami támogatású hiteleket is át lehessen vinni egyik banktól a másikhoz.

A javaslatcsomagban szerepel az elektronikus aláírás alanyi joggá tétele és ügyfél-azonosítóként elfogadása is, ez esetben a szerződés aláírása miatt sem kellene bemenni a bankba. A kedvezményes alapszámla bevezetése a szociálisan rászorulók, rendszeres állami juttatásban részesülők körében merült fel, erről azonban szeretnék kikérni a civil szervezetek (nagycsaládosok, nyugdíjas szervezetek) véleményét is.

A tlh létrehozását azzal indokolta a miniszterelnöki megbízott, hogy amikor a lakossági eladósodás gyorsan nő, s a magyar polgárok csaknem akkora mértékben fordítják jövedelmüket hiteltörlesztésre, mint a nyugati államokban, fontos, hogy itt is működjön olyan rendszer, amelynek alapján megállapítható, mennyire hitelképes az ügyfél.

A kamatfelárban most a jó adósok is megfizetik a rosszak kockázatát, ám ha a tlh megvalósul, megvédi az ügyfelet attól, hogy erején felül terhet vállaljon – hangsúlyozta Gaál Gyula. A teljes körű lakossági hitelnyilvántartásba egyébként valamennyi élő hitelszerződés adatai kötelezően bekerülnének, a kedvezőtlen esetekkel együtt, az ügyfél arról azonban dönthetne, hogy adatait a hitelkérelem elbírálásához lekérheti-e a bank. A törvényben szigorúan szabályoznák, hogy ki, milyen célra juthat hozzá a tlh-ból információkhoz.

Az ombudsman továbbra sem támogatja a tlh létrehozását – derült ki –, ám a témával foglalkozó munkacsoport nagy figyelmet fordított az Alkotmánybíróság gyakorlatának áttekintésére, s úgy látja, van olyan megoldás, ami megfelel a szempontoknak.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Gazdaság

Dráguló banki szolgáltatások

Több nagy lakossági bank drágította számlaszolgáltatását az utóbbi hónapokban, mégsem indult nagy elvándorlás a jutányosabb pénzintézetek felé.

hvg.hu Gazdaság

Ügyintéző-függők a magyarok a banki szolgáltatásokban

Hazánkban egyelőre nem jellemző az e-banking térhódítása, hiszen továbbra is elsősorban személyesen intézzük banki ügyeinket – állapítja meg a GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb, 2005. november-decemberi Pénzügypiaci Adatszolgáltatása. Azok viszont, akik az online szolgáltatást választják, minden más ügyfélnél gyakrabban végeztetnek banki műveleteket.