Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"eeddec92-9391-48c9-ab1c-afc267262842","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A tiltakozók szakértői kormányt követelnek a jövő évi választásokig.","shortLead":"A tiltakozók szakértői kormányt követelnek a jövő évi választásokig.","id":"20241126_albania-kormanyellenes-tuntetes-oszlatas-konnygaz-vizagyu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eeddec92-9391-48c9-ab1c-afc267262842.jpg","index":0,"item":"f00539df-b6f9-4e51-9065-b9d508cf3b92","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_albania-kormanyellenes-tuntetes-oszlatas-konnygaz-vizagyu","timestamp":"2024. november. 26. 21:18","title":"Könnygázzal és vízágyúval oszlatták a kormányellenes tüntetőket Tiranában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"708b752d-3ac5-4c64-9376-778457a627a5","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"„Kettészakadt a társadalom, hiányzik a párbeszéd, ami csak lecsúszáshoz vezethet” – véli Katona Tamás, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) volt elnöke, aki a Pénzügykutató Zrt. körül csoportosuló, sokszínű szakértői csapat gazdaságpolitikai programját szerkeszti.","shortLead":"„Kettészakadt a társadalom, hiányzik a párbeszéd, ami csak lecsúszáshoz vezethet” – véli Katona Tamás, a Központi...","id":"20241126_hvg-katona-tamas-interju-penzugykutato-gazdasagpolitika-program","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/708b752d-3ac5-4c64-9376-778457a627a5.jpg","index":0,"item":"8f8115bd-9a2a-4cc2-a693-a08d5c5d88c2","keywords":null,"link":"/360/20241126_hvg-katona-tamas-interju-penzugykutato-gazdasagpolitika-program","timestamp":"2024. november. 26. 12:00","title":"Katona Tamás volt KSH-elnök: Az uniós pénzeket csak kormányváltással lehet lehívni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"530284cf-c1bb-46ce-855c-74415ba8699c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bemutatta legújabb repülőgépét és annak új technológiákkal modernizált belső terét az Emirates. A flottához csatlakozó első Airbus A350-900-ast a közeljövőben további hatvanöt gép fogja követni.","shortLead":"Bemutatta legújabb repülőgépét és annak új technológiákkal modernizált belső terét az Emirates. A flottához csatlakozó...","id":"20241127_emirates-airbus-a350-bemutato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/530284cf-c1bb-46ce-855c-74415ba8699c.jpg","index":0,"item":"1a27c371-69e3-4e59-b6a3-328fb949e605","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_emirates-airbus-a350-bemutato","timestamp":"2024. november. 27. 22:52","title":"Megjött az Emirates első A350-es gépe, ilyen megoldásokkal ritkán találkozhat repülőkön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e04bcb5a-0b1f-4645-9803-80b41d287b44","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A mosoda helyreállításáig Szegedtől messze mossák a Klinikai Központ egészségügyi textíliáit.","shortLead":"A mosoda helyreállításáig Szegedtől messze mossák a Klinikai Központ egészségügyi textíliáit.","id":"20241127_tuz-szegedi-egyetem-klinika-mosoda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e04bcb5a-0b1f-4645-9803-80b41d287b44.jpg","index":0,"item":"20d72914-7a2d-4685-91e7-25155bce116d","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_tuz-szegedi-egyetem-klinika-mosoda","timestamp":"2024. november. 27. 10:44","title":"Tűz ütött ki a szegedi egyetem klinikájának mosodájában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18a096c0-54a3-40d4-a936-d0d70af935f3","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Főként tüzérségi és légvédelmi eszközökre van szüksége Kijevnek.","shortLead":"Főként tüzérségi és légvédelmi eszközökre van szüksége Kijevnek.","id":"20241127_del-korea-fegyversegely-targyalas-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18a096c0-54a3-40d4-a936-d0d70af935f3.jpg","index":0,"item":"bbf76e7c-7915-4ff8-ab64-6be860eb4fa3","keywords":null,"link":"/vilag/20241127_del-korea-fegyversegely-targyalas-ukrajna","timestamp":"2024. november. 27. 09:53","title":"Dél-koreai fegyversegélyről tárgyalnak az ukránok Szöulban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"005e4d6d-9aa8-4084-ac5b-2000c71982a3","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"A fővárosból vidékre költözés alaposan átformálja egy család életét, ez pedig a közlekedés terén is megmutatkozik. Szerzőnk nemrég települt át Budapestről egy vidéki kisvárosba, ami egy új autó beszerzését is szükségessé tette számukra. Szubjektív beszámoló az autóválasztás szempontjairól és az első tapasztalatokról.","shortLead":"A fővárosból vidékre költözés alaposan átformálja egy család életét, ez pedig a közlekedés terén is megmutatkozik...","id":"20241125_fordmagyarorszag_Uj-Ford-Kuga-miert-jo-dontes-egy-full-hibrid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/005e4d6d-9aa8-4084-ac5b-2000c71982a3.jpg","index":0,"item":"65daad25-ca10-497c-af7e-949413a19a1c","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241125_fordmagyarorszag_Uj-Ford-Kuga-miert-jo-dontes-egy-full-hibrid","timestamp":"2024. november. 26. 11:30","title":"Új Ford Kuga: miért jó döntés egy full-hibrid?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"c26b5ffd-c11c-4e89-b0fc-dd7dfc6f5435","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Kínából, Kanadából és Mexikóból behozott termékekre.","shortLead":"A Kínából, Kanadából és Mexikóból behozott termékekre.","id":"20241126_donald-trump-usa-vam-kina-mexiko-kanada","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c26b5ffd-c11c-4e89-b0fc-dd7dfc6f5435.jpg","index":0,"item":"40e707f5-e6df-4b64-b94b-277faffeac63","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241126_donald-trump-usa-vam-kina-mexiko-kanada","timestamp":"2024. november. 26. 05:31","title":"Donald Trump már az első hivatali napján vámokat vetne ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0eac31f2-afb8-4778-b5f7-feee26d8844a","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A brat abszolút favoritnak tűnt, de csendesen, szerényen beelőzte a demure. ","shortLead":"A brat abszolút favoritnak tűnt, de csendesen, szerényen beelőzte a demure. ","id":"20241126_az-ev-angol-szava-demure","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0eac31f2-afb8-4778-b5f7-feee26d8844a.jpg","index":0,"item":"ebbd0b41-d6d7-4400-9835-d2e92a25bbf1","keywords":null,"link":"/kultura/20241126_az-ev-angol-szava-demure","timestamp":"2024. november. 26. 16:02","title":"Megvan az év angol szava, és nem az, amitől hangos volt a nyár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egy néhány napja kiadott jelentés szerint az Antarktisz jege már ott is olvad, ahol korábban jelét sem tapasztalták a globális felmelegedésnek. Eközben Sarkozy francia elnök támadást intézett az EU zöldenergia-terve ellen, amely szerinte a nagy európai gazdaságokat, így Franciaországot bünteti. Az üvegházgázok kibocsátása lehet, hogy nem fog csökkenni, Magyarországon pedig alapanyaghiány és bioüzemanyag-túltermelés alakulhat ki.
Kukoricaföld és bioetanol-üzem. Nem biztos, hogy ez kell
Néhány nappal azután, hogy az Európai Bizottság nyilvánosságra hozta részletes, országokra lebontott tervét a károsanyag-kibocsátás csökkentésére, a javaslat máris támadások kereszttüzébe került. A francia kormány tárgyalásokat kezdett a németekkel egy közös javaslatellenes front megnyitásáról, s abban reménykednek, hogy képesek lesznek megakadályozni a brüsszeli szándékok megvalósulását.
Nicolas Sarkozy francia elnök azt írta José Manuel Barroso bizottsági elnöknek, hogy a javaslat nem eléggé hatékony, és nem is tartható fenn gazdaságilag, mert nem számol azokkal a költségekkel, amelyeket Franciaországnak kell megfizetnie. A Financial Times beszámolója szerint Sakozy kifejezte támogatását a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése és a megújuló energiák elterjesztése mellett, de figyelmeztetett, hogy a jelenlegi javaslat tisztességtelenül bünteti Franciaországot és veszélyezteti az európai ipart. Ez akár oda is vezethet a francia elnök szerint (ha a világ más országai nem tesznek hasonló lépéseket), hogy a globális szén-dioxid-kibocsátás nem csökken, a munkahelyek viszont eltűnnek Európából.
A FT számításai szerint a franciáknak az EU javaslata alapján a jelenlegi 9-ről 20 százalékra kéne emelniük a megújuló energia felhasználását 2020-ig. Nagy-Britanniában ez a szám 2-ről 13-14 százalékra nőne, Németországban pedig 18 százalékra. Svédországban az arány addigra már az 50 százalékot is meghaladná.
A viták a közös célok meghatározásakor és elfogadásakor még nem robbantak ki. Ezek szerint a szén-doxid-kibocsátást az 1990-es szint 20 százalékával kívánják csökkenteni, a megújuló energia felhasználását pedig 20 százalékkal növelni (ez a jelenlegi szint háromszorosa), s a növényi eredetű közlekedési üzemanyagok arányát 10 százalékra tervezik emelni 2020-ig.
Fellángolt a vita a bioüzemanyagok hasznáról (Oldaltörés)
Bioüzemanyagot szállító tartálykocsi Írországban. Lehet, hogy megéri, lehet, hogy nem
Az eredeti terv megvalósítása azonban nemcsak a nemzeti érdekek miatti vitákban kaphat léket. (Magyarországot ez a pengeváltás nem érinti, mert nem tudja kihasználni kibocsátási kvótáit, így azokkal még kereskedhet is. Nekünk sokkal fontosabb a bioüzemanyagok körül az utóbbi napokban fellángolt vita.)
Az Európai Bizottság január 23-án tervezi közzétenni a bioüzemanyagok előállításának ösztönzésére vonatkozó javaslatát. Hacsak az illetékesek meg nem gondolják magukat. Stavros Dimas környezetvédelmi biztos – a zöldszervezetek és tudományos műhelyek figyelmeztetései hatására – maga is hangot adott aggodalmának.
Uniós számítások
Az Európai Bizottság eredeti számításai sem mutatták, hogy a bioüzemanyagok jelentős áttörést hozhatnának. Abból indultak ki, hogy a bioüzemanyagok részarányának a teljes üzemanyag-felhasználásban 2020-ra el kell érnie a 10 százalékot. Ehhez akkor 59 millió tonna gabonára lesz majd szükség. A bizottság azzal számol, hogy az uniós gabonatermés évente növekszik átlagban egy százalékkal, azaz a mostani termést 38 millió tonnával múlja majd felül, emellett újra termesztésbe vonnak kétmillió hektárnyi földet, és ezekről is várható 14 millió tonna gabona. Másodlagosnak tekinti az EU a szalmát, illetve a faanyag alapú cellulózt. A célok teljesítéséhez 2020-ra a gabonatermés körülbelül 18 százalékát bioüzemanyagok termelésére kell majd fordítani – állapította meg az Európai Bizottság.
Az EU szerint elsősorban a szekunder alapanyagokat használó bioüzemanyag-termelést kellene felfuttatni, mivel a primer felhasználású gabona energiaigényes, egyebek között a termesztésnél alkalmazott műtrágyák miatt, melyek gyártásához annyi energiát kell felhasználni, hogy az így keletkezett CO2-kibocsátás már-már kiegyenlíti a bioüzemanyagok alkalmazásának szén-dioxid-kibocsátást csökkentő hatását. Emellett az EU energetikai helyzetét is kedvezőtlenül befolyásolná, ha a bioüzemanyaghoz a nagy energiaráfordítást igénylő termesztéssel nyert gabonát – elsősorban kukoricát és lágybúzát – primer módon, közvetlenül használnák fel a bioüzemanyagot gyártó vállalkozások.
A BBC beszámolója szerint a biztos kijelentette, hogy a kijelölt célokat meg kellene változtatni, mert még mindig jobb, ha az EU nem teljesíti a bioüzemanyagokkal kapcsolatos céljait, mint ha környezeti károkat okoz és a szegényebb rétegeket veszélybe sodorja. „Úgy látjuk, hogy a bioüzemanyagok által okozott környezeti és szociális gondok nagyobbak, mint gondoltuk. Ezért nagyon óvatosnak kell lennünk” – mondta a biztos.
Az aggodalom forrása, hogy a bioüzemanyagok elterjedése miatt intenzívebben folytatódik az őserdők termőterület-szerzési okokból folyó kivágása, csökken a szén-dioxid-megkötő területek kiterjedése, nő az üvegházhatású gázok légkörbe kerülése, azaz az egész akciónak semmilyen haszna nem lenne. Mivel a változás nem védené meg a víz- és talajkészleteket sem, a bioüzemanyagok elterjedése növelné a vízhiányt, s felhajthatná az élelmiszer- és takarmányárakat, ami a szegényebb rétegeket hozná még rosszabb helyzetbe.
Ma már nem vitatott, hogy a tiszta bioüzemanyag-felhasználás 17 százalékkal fogná vissza az üvegházhatású gázok kibocsátását, ha az alapanyag termelése olyan helyen folyna, ahol korábban nem volt más növényzet, s főleg nem őserdő. Az EU által preferált 5,75 százalékos etanol-benzin keverékkel azonban mindössze 1 százalékos csökkentés érhető el, s kétséges az egész program hatásossága.
Amerikai nyomulás, pusztuló őserdők (Oldaltörés)
Őserdőirtás Brazíliában. Kell a hely az olajpálmáknak
Az európai kétségeket csak erősíti, hogy az Egyesült Államokban a bioüzemanyag-ipar csak egy újabb farmtámogatási programnak indult, amelyből üzemek sora nőtt ki. S az új iparág ma már jelentős keresletet támaszt a kukorica-alapanyag iránt. Ez a kereslet viszont árfelhajtó hatással van a gabonaárakra szerte a világon. Braziliában és Indonéziában (ez a két ország a harmadik és a negyedik az üvegházhatást okozó gázok kibocsátói között) például felgyorsult az őserdők kiirtása, hogy a bioüzemanyag-termelést szolgáló olajpálma- és cukornádültetvényeknek helyet teremtsenek.
A helyzetről Sonja Vermeulen, a Nemzetközi Környezeti és Fejlesztési Intézet (IIED) erdészeti és földhasználati programjának vezető kutatója, a bioüzemanyagok stratégiai felhasználásáról novemberben megjelentetett átfogó tanulmány társszerzője a brit sajtóban azt mondta, hogy a bioüzemanyagok iránti kereslet megélénkülésében sokkal inkább a kormányok céljai, semmint a piaci kereslet állnak a legutóbbi öt évben.
A bioüzemanyagokról hozott politikai döntések nagyon nehéz kérdéseket vetettek fel. Mi a fontosabb: a szén-dioxid-kobocsátás csökentése vagy más környezeti hasznok, az élelmiszerbiztonság vagy az exportfejlesztés, a hatékony intenzív termelés vagy a kisebb mennyiségeket, de színesebb választékban előállító termelési rendszerek, amelyek sokkal elfogadhatóbb mezőgazdasági fejlesztéseket tesznek lehetővé?
A brit Királyi Társaság (tudományos akadémia) hétfőn tette közzé azt a tanulmányt, amelyben figyelmeztet, hogy a bioüzemanyagok nem hozzák meg az üvegházgázok csökkenését, és környezeti romboláshoz vezetnek, hacsak megfelelő politikával nem teszik őket a megfelelő helyre.
John Pickett professzor, a tanulmányt elkészítő csoport vezetője kifejtette: „A bioüzemanyagok a szállítás területén fontos szerepet kaphatnak az üvegházgázok kibocsátásának csökkentésében szerte a világon. Az autók, a teherjárművek s a belföldi légiközlekedés felelős a kibocsátás egynegyedéért az Egyesült Királyságban, s ez az arány gyorsan nő, gyorsabban, mint bármely másik szektorban. A létező és új üzemanyagok esetében is fontos azonban, hogy a felhasználásukkal csökkenő gázkibocsátást érjünk el. E cél megtartása nélkül azt kockáztatjuk, hogy nem látjuk meg a fontos lehetőségeket, s nem leszünk képesek stimulálni olyan izgalmas fejlesztéseket, amelyek segítenek visszavágni a szállítás területén kiemelkedő károsanyag-kibocsátási spirált.”
Pickett professzor azt is kiemelte, hogy nem minden bioüzemanyag egyforma. Az üvegházgázok kibocsátásának mértéke attól függ e növények esetében, hogy miképpen termesztették, hogyan dolgozták fel őket, és a belőlük készített üzemanyagot hogyan használják. Azaz egyáltalán nem biztos, hogy a bioüzemanyag használata automatikusan elvezet a káros gázok kibocsátásának csökkentéséhez. A Királyi Akadémia tanulmánya ezért arra hív fel: a bioüzemanyagokat minősítsék aszerint, hogy az üvegházgázok csökkentésére milyen a hatásuk, továbbá minősíteni kell őket aszerint is, hogy pozitív vagy negatív társadalmi illetve környezeti hatásuk van-e.
A tanulmány végül felhívja a figyelmet, hogy a bioüzemanyagok önmagukban nem jelentenek semmiféle megoldást a környezetszennyezés csökkentésére. A fenntartható közlekedési rendszerek fejlesztése megköveteli ugyan a bioüzemanyagok felhasználását is, de szükségesek más fejlesztések is. Így javítani kell a közlekedési eszközök és a motorok tervezésén, mind nagyobb mértékben kell használni a tömegközlekedést, a városi és vidéki közlekedésre jobb útiterveket kell ajánlani és elterjeszteni, beleértve a gyaloglást és a biciklizést.
Termelés, felhasználás, magyar helyzet (Oldaltörés)
A bioüzemanyagok globális termelése 2005-ben elérte a 45 milliárd litert, ebből 41 milliárd liter volt a bioetanol és 3,4 milliárd liter a biodízel. Brazília és az USA közel azonos részesedéssel állította elő a bioetanol 80 százalékát, míg az Európai Unió mindössze 0,9 milliárd litert termelt.
Ugyanakkor a biodízel-gyártásban az EU magasan vezet: 2005-ben a 3,4 milliárd literre tehető globális kibocsátásból 3,1 milliárd literrel részesedett – olvasható Popp József és Potori Norbert tanulmányában, amelyet az Agrárgazdasági Kutató Intézet munkatársai 2006 novemberében publikáltak.
Magyarországon a bioetanol-gyártó kapacitás akkor 80 ezer tonna volt, de a meglévő üzemek (Szabadegyháza és Győr) jelentős beruházásokba fogtak a kapacitásuk növelésére. Már a két gyártó kapacitásbővítésével is elérhető lenne az Európai Bizottság által 2010-re ajánlott 5,75 százalékos bekeverési célérték. Ennek ellenére 2006 őszéig több mint 20 helyszínen 7,5 millió tonna kukorica és 1 millió tonna búza feldolgozására alkalmas bioetanol-üzem létesítését jelentették be a különböző befektetői csoportok. (A magyarországi biodízel-termelés kiterjesztését jelentősen behatárolja, hogy fő alapanyagát, a repcét nem lehet korlátlanul termeszteni.)
Magyarországon évente átlagosan 12-13 millió tonna gabona terem. Ha nem nő a fogyasztás, úgy évente átlagosan ötmillió tonna gabonafelesleg keletkezik. Ebből általában 3,5 millió tonnát lehet exportálni, így egy átlagos évben 1-2, kiemelkedő évben akár 3-5 millió tonna gabona keres piacot. Az intervenciós rendszer azonban elszívja a piacról ezt a felesleget. Ezért amíg az intervenciós rendszer fennáll – ha minden igaz, jövőre már teljesen megszűnik –, addig évente félmillió tonna kukoricánál több alapanyagra nem számíthatnak a bioetanol-gyártók. De túl sok (a régi területeken termett) alapanyag azután sem lesz.
A tervek szerint 2009-2010-re, az agrártárca céljainak megfelelően már kétmillió tonna kukorica feldolgozására alkalmas bioüzemanyag-gyártó kapacitás működik majd Magyarországon – vélekedik Gráf József agrárminiszter. A már működő két üzem mellett 2008 második felében újabb két-háromban kezdődik meg a termelés, ami több mint egymillió tonna kukorica feldolgozását teszi majd lehetővé. Az elképzelések szerint a fejlesztésekhez szükséges kutatásokat az egyetemek és főiskolák hatókörében létrehozott regionális tudásközpontokra bízza a tárca. Hacsak az ingadozó EU addig le nem fújja az egész programot.
A tervek szerint 2009-2010-re, az agrártárca céljainak megfelelően már kétmillió tonna kukorica feldolgozására alkalmas bioüzemanyag gyártó kapacitás működik majd Magyarországon – közölte Gráf József agrárminiszter.
Elítéltek termelnek biogázt Pálhalmán, s ezzel megmentik saját állattenyésztési munkahelyüket. A telep nem tudott mit kezdeni a felgyülemlett trágyával, ami miatt megszűnés fenyegette a céget. A gondot egy biogáz üzem felépítése oldotta meg.
A németeknek hamarosan többet kell fizetniük kedvenc italukért, mert megduplázódott a sörgyártáshoz nélkülözhetetlen komló ára, ugyanis egyre több termelő tér át erről a növényről a bioüzemanyagok előállításához szükséges, államilag is támogatott és jövedelmezőbb kultúrákra.
Oroszország jelentős mennyiségű bioüzemanyagot is tudna szállítani az Európai Uniónak - jelentette ki az orosz mezőgazdasági miniszter a Berlinben zajló Grüne Woche nemzetközi mezőgazdasági és élelmiszeripari kiállításon.
A hurráoptimisták máris bioüzemanyag-nagyhatalomként gondolnak Magyarországra, a tamáskodók viszont úgy vélik: a megújuló energiaforrások világpiacára nem olyan egyszerű betörni, s nem is feltétlenül muszáj. A jövedéki rendelkezések okán idehaza nem csupán az étolajos vagy ipari-szeszes "sufnituning" tilos, de még a repcetáblát művelő traktorba sem lehet repcedízelt tankolni.
A jövő bio- és megújuló üzemanyagai közül a Mol a biodízelben lát üzleti lehetőséget - mondta Thernesz Artur, a olajtársaság fejlesztési igazgatója. Szerinte a biogázolaj kedvező piaci lehetőségei és jobb energetikai tulajdonságai miatt is több sikerrel kecsegtet a benzinbe keverhető, jelenlegi módon előállított bioetanolnál.
Az Európai Unió által kitűzött célok teljesítéséhez 2020-ra a gabonatermés körülbelül 18 százalékát bioüzemanyagok termelésére kell majd fordítani - állapította meg az európai bizottság.
Németh Imre, a Miniszterelnöki Hivatal (MEH) államtitkára szerint elérhető az az
európai uniós célkitűzés, hogy a magyarországi energiafelhasználáson belül a megújuló energiaforrások arány elérje a 20 százalékot, s ebben a legnagyobb szerepet a biomassza játszhatja.