Itt az új MNB-program: jön a minősített vállalati hitel
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Több mint 1 millió ferihegyi utasra számít a Wizz Air diszkont légitársaság az idén, mintegy 30 százalékkal többre az előző évinél – közölte a cég. A jelentős bővülést az áprilisban üzembe állított harmadik repülőgép teszi lehetővé.
Váradi József, a légitársaság vezérigazgatója elmondta, hogy a növekedés mögött pénzügyi teljesítmény is áll, de annál többet, hogy „pénzügyileg is jól vannak” nem közölt. Azt viszont igen, hogy az elmúlt 12 hónapban 6,5 millió utast szállított a cég. A legnagyobb bázisuk továbbra is Lengyelország, gépeik több mint 130 útvonalon repülnek, a flotta 25 repülőgépből áll.
Hangsúlyozta, hogy a Wizz Air fejlődése töretlen volt az elmúlt években, a terveknek megfelelően alakult. Az idén 7,5 millió utassal számolnak a tavalyi 5,9 millióval szemben, 30 százalékkal nő a terveknek megfelelően. A tőzsdei bevezetésről annyit mondott, ez lehetőség, de nem kényszer. A napi likviditás nem igényel plusz tőkebevonást, de hosszú távon stratégiai előnyei lehetnek a tőzsdére kerülésnek, ma azonban még korai ezzel foglalkozni.
Váradi József szerint a Wizz Air ma a legnagyobb légitársaság Kelet-Közép-Európában az utasszám alapján. Magyarországon a diszkont piacon 45,6 százalékos a cég részesedése, hasonló az arány Lengyelországban, és ennél is jobb, 60 százalék feletti Bulgáriában, illetve 93,4 százalék Ukrajnában. Hozzátette: amelyik piacra belépett a légitársaság, ott 3-4 év alatt piacvezetővé vált. Emlékeztetett rá, hogy a napokban további 50 Airbus-t rendeltek, ezzel 132-re nőtt rendeléseik száma.
Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója. Modellverseny © hvg.hu |
A magyar piacról a vezérigazgató azt mondta: több diszkont légitársaság jelent meg nagy lendülettel, majd csökkentette kapacitásait ugyanilyen gyorsan. A magyar piac alapproblémájának nevezte Váradi József a monopolhelyzetben lévő Budapest Airport (BA) magas működési költségeit, amely megnehezíti az alacsony költséggel üzemelő cégek helyzetét. A kereslet rugalmatlan, összehasonlítva a környékbeli országokkal, és Magyarországon érezteti leginkább hatását a recesszió – fűzte hozzá. Ennek ellenére úgy vélte, hogy van tere a további bővülésnek a magyar piacon, a „válságra lehet pozitív válaszokat is adni”. A Wizz Air üzleti modellje sikeres, ezért agresszíven csökkentik az árakat tovább, és az üzemeltetési költséget is csökkentik.
A csődvédelem alá került szlovák SkyEurope fapados légitársaságnál kialakult helyzetet illetően úgy fogalmazott: a „paródia közeli helyzetért” a szlovák légügyi hatóság is felelős, mivel az is a feladata, hogy figyeljen a légitársaságok pénzügyi működőképességre. Kijelentette, bármi történik a szlovák piacon, arra reagálni fognak, de nincs elkötelezettségük arra, hogy mindenképpen ott legyenek Pozsonyban, ha a SkyEurope megszűnik.
Kérdésre válaszolva elmondta: a SkyEurope több mint 30 százalékkal drágább működése, választott repülőgépeinek alacsonyabb hatékonyságú üzemelése, illetve a választott fő repülőterek vezethettek a SkyEurope helyzetének megroppanásához. Ezzel szemben a Wizz Air 30-40 százalékkal olcsóbban üzemel, hatékonyabb a flottája, másodlagos repülőterekre üzemel, és mindent interneten működtet.
Az európai piacon hosszabb távon Váradi József véleménye szerint legfeljebb 10 légitársaság marad fenn, a hagyományos légitársaságok leginkább a hosszú távú járatokat üzemeltetik majd. A Malév jövőbeni pozícióját az igazgató ma még bizonytalannak látja.
Magyarország iránt elkötelezett a Wizz Air, de Váradi József nem hagyott kétséget afelől: az, hogy Budapest milyen arányban részesedik a cég növekedéséből, nagymértékben függ a BA áraitól, de nem foglalkoznak azzal, hogy vidéki repülőtérre helyezzék át a budapesti bázist. A kérdés inkább az, hogy lesz-e alternatívája a BA-nak – mondta. Váradi József szerint a Wizz Air 20-30 százalékos növekedési tervének a felét jelenlegi piacaik, a másik felét új piacok jelentik, így a balkáni régió, Oroszország, Törökország és Ukrajna.
IATA: tovább csökkent a légiforgalom májusban |
Májusban világszerte tovább csökkent a légi személy- és teherfuvarozás. A Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) adatai szerint a teherfuvarozás esett vissza nagyobb mértékben, jelezvén, hogy a világgazdaság még nem talált magára. A légitársaságok 17,4 százalékkal kevesebb árut szállítottak, mint tavaly májusban. Áprilisban még 21,7 százalékos volt a visszaesés az egy évvel azelőttihez képest. A személyszállításban 9,3 százalékkal csökkent a forgalom májusban az áprilisi 3,1 százalékos, és a márciusi 11,1 százalékos visszaesés után, rendre éves összehasonlításban. Az IATA szerint az ágazat talán már elérte az iparág eddigi legnagyobb válságának mélypontját, de még messze a fellendülés. |
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Kedvező lehetőség a likviditás javítására feldolgozóipari vállalatok számára.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
A texasi republikánusok a választókörzetek határainak nekik kedvező mozgatásával fölerősíthetik azt a folyamatot, amely egypártrendszert alakít ki egyre több szövetségi államban.
Egy száját kitátó, nemzeti színű oroszlán van a borítón.
A hánykolódó gép sötétbe borult fedélzetén sikoltoztak az utasok.
„Meglátom majd, hogy kinek a hibája” – mondta arról, hogy fog dönteni az ukrajnai háború ügyében.
Kinek és miért állna érdekében, hogy saját hitelét rontva torzítson az adatokon?
Ókovács Szilveszter szerint az éneklés bizonytalan volt, számos hanghibát is felfedezett.