szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A légi áruszállítás jövőre, a személyszállítás pedig 2011-ben kerülhet emelkedő pályára azt követően, hogy a légi közlekedést is sújtó gazdasági válság miatt jelentősen csökkent a kereslet az ágazatban.

Jim Edgar, a Boeing repülőgépgyártó regionális vezetője szerint a fellendülés várhatóan az Egyesült Államok és Kína vezetésével indul meg, őket követi majd az EU, Nagy-Britannia és Japán. Megjegyezte: az áruszállítás forgalmának alakulása jellemzően 3-6 hónappal előzi meg a személyszállításét.

Randy Tinseth, a Boeing alelnöke szerint a személyszállítás alakulása a közelmúltban tapasztalt visszaesés után stabilizálódik, majd a következő két évben indulhat meg a forgalom bővülése. Hozzátette: 2009 második felére jobb eredményeket várnak az elsőnél, de még így is 6-8 százalékos visszaesés várható az egész évet tekintve.

Ezzel párhuzamosan, a légitársaságok férőhely-kapacitásaik csökkentése mellett már látható a lassulás a kereslet visszaesésében - tette hozzá az alelnök, aki arra számít, hogy a hosszú fellendülési folyamatban Ázsia a jelenlegi 32 százalékról 41 százalékra fogja növelni részesedését a világ légiközlekedési piacán, és ezzel átveszi az első helyet Észak-Amerikától.

A nemzetközi légiforgalmi szövetség (IATA) szerint is lassú a fellendülés a légifuvarozásban, az idei forgalmi adatok még mindig elmaradnak a tavalyiaktól, a javulás egyelőre törékeny. A légitársaságok júliusban 11,3 százalékkal kevesebb árut szállítottak, mint egy évvel korábban.

A IATA augusztus közepén közzétett jelentése szerint júniusban stabilizálódott a globális légi utasforgalom részben annak hatására, hogy a légitársaságok csökkentették viteldíjaikat.

Az ACI Europe repülőtéri ágazati szervezet felmérése szerint júliusban már csak 4,3 százalékkal csökkent az európai repterek forgalma az előző év azonos időszakához képest, míg az év első felében a visszaesés mértéke átlagosan 9,6 százalék volt.

A Boeing, csakúgy mint európai versenytársa, az EADS vállalat úgy véli, hogy a közelmúltban tapasztalt nehézségek ellenére jövőre már forgalombővülésre lehet számítani.

A IATA becslése szerint a világ légitársaságai a gazdasági válság hatására az idén összesen 9 milliárd dolláros veszteségre számíthatnak, az első félévben elszenvedett 6 milliárd dolláros nettó veszteséggel.

A Boeing július végén 998 millió dolláros, részvényenként 1,41 dolláros adózott eredményt jelentett a második negyedévről, a növekvő hadi szállítások miatt 17 százalékkal többet a tavalyi első negyedévi 852 milliónál, részvényenként 1,16 dollárnál. Az elemzők csak 1,21 dollárra számítottak részvényenként.

Az Airbus révén jelenleg a polgári repülőgépek legnagyobb gyártója a világon, a nyugat-európai EADS légi-, hadi- és űripari vállalkozás 208 millió eurós adózott eredményt jelentett a második negyedévről, 76 százalékkal többet a tavalyi második negyedévi 118 milliónál, mert a növekvő értékesítés ellensúlyozta a gyengülő árakat és a valutaárfolyamok kedvezőtlen hatását.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

IATA: szárnyal a légiipar vesztesége

Csaknem ötmilliárd dolláros veszteséget halmoz fel az idén a világ légiforgalmi ipara a nemzetközi légiforgalmi szövetség (IATA) kedden közölt előrejelzése szerint. A veszteség e szerint 4,7 milliárd dollár lesz az előző évi, több mint 8 milliárd dolláros mínusz után.

MTI Gazdaság

IATA: mérséklődött a visszaesés a légi közlekedésben

Júniusban valamelyest javult a helyzet a légi szállításban, miután az év hatodik hónapjában kisebb volt a visszaesés, mint májusban. A nemzetközi légiforgalmi szövetség, az IATA csütörtökön ismertetett adatai szerint a légitársaságok 7,2 százalékkal kevesebb utast szállítottak, mint egy évvel korábban, miközben májusban még 9,3 százalék volt a visszaesés.