Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
A magyar államot a csődveszélyből kimenekítő nemzetközi szervezetek meglepően rugalmasak a gazdaságpolitikai program változtatgatásakor, ám megjósolhatatlan, meddig lesz szükség a gyámkodásukra.
A magyar gazdaság a rendszerváltás óta nem élt meg olyan gyors és látványos visszaesést, mint az utóbbi fél évben. Tizennyolc évvel ezelőtt, a KGST és a keleti piacok összeomlása következtében a hazai össztermék (GDP) brutálisan nagyot, 12 százalékot zuhant, és a munkanélküliség egyetlen év alatt 80 ezerről 400 ezerre ugrott. A Magyarországot 2008 őszén elérő nemzetközi válság következtében a GDP az idei első negyedévben 6,7 százalékkal maradt alatta az egy évvel korábbinak, és azóta a munkanélküliek száma 85 ezerrel nőtt. 1991-ben az ipari termelés az év egészében 18 százalékkal zsugorodott, s bár legutóbbi prognózisa szerint a pénzügyi tárca az idei évre ennél szolidabb, 15 százalékos mínuszt vár, az ágazat a január–áprilisi időszakban csaknem a negyedével produkált kevesebbet, mint egy éve. Az 1990-es évek elején a gazdasági átalakulással járó, az egész régióra kiterjedt válság Magyarországon három évig tartott, és olyan megrendítő mértékű volt, hogy a GDP csak 1999-ben haladta meg a kilenc évvel korábbit.
HVG |
A pénzügyi katasztrófa elkerülése már nemcsak a mostani és eljövendő magyar kormányzatokon múlik, hanem a leggazdagabb országok kormányai és a nemzetközi szervezetek által követett gazdaságpolitikán is. Minap közzétett, drámai elemzésében a Nemzetközi Valutaalap (IMF) azt becsüli ugyanis, hogy a receszszióval elszenvedett bevételkiesések és bőséges kormányzati gazdaságösztönző programok következtében 2014-re a G20-csoport tíz legfejlettebb gazdaságának államadóssága a GDP-hez viszonyítva a 2007-es 78 százalékról 114 százalékra nő. Ennek a finanszírozása azzal járhat, hogy a felzárkózó, a befektetők által kockázatosnak ítélt államok a következő években egyre nehezebben találnak maguknak új forrást, és ha hozzájutnak is friss kölcsönökhöz, csak drágán, nagy felárral. Japánban például az államadósság öt év múlva a GDP 234 százalékára rúg, Olaszországé megközelíti a 130 százalékot, az Egyesült Államoké – amelynek adósságmutatója már az idén beéri Magyarországét – a 107 százalékot, és még a hagyományosan fegyelmezett politikát követő Németországé is 90 százalékra duzzad. (Ezzel szemben a világszerte egyre nagyobb pénzügyi aktivitást mutató Kínáé 18, Oroszországé 8 százalék alatt marad.) A következő években a világ pénzügyi stabilitását a legfejlettebb államoknak ez a kolosszális pénzigénye veszélyezteti. A vészjelzések ellenére júliusban az Államadósság-kezelő Központ megpróbálkozik azzal, hogy a kisebb összegű állampapír-kibocsátások után eurókötvénnyel jelenjen meg a piacon, mert bár a nemzetközi kölcsönök 2010 végéig garantálják a magyar államadósság megújítását, a nemzetközi szervezetek hitelei áthidaló jellegűek, hosszú évekig nem pótolhatják a szokásos „üzletmenet” szerint felvett kölcsönöket.
HVG |
HVG |
FARKAS ZOLTÁN
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Mutatunk újabb hét könyvet, amit nyugodt szívvel ajánlunk a nyárra.
Még felszólítás sem hangzott el, semmilyen módon nem szankcionálhatók a résztvevők - állítja Horváth Lóránt ügyvéd.