Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"52b295a5-3ebe-4771-a537-a7bdeca81ec0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem finomkodtak, hogy bejussanak a kocsikba. ","shortLead":"Nem finomkodtak, hogy bejussanak a kocsikba. ","id":"20241126_Egy-honap-alatt-21-autot-tort-fel-ket-kecskemeti-ferfi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52b295a5-3ebe-4771-a537-a7bdeca81ec0.jpg","index":0,"item":"d205cb67-f8fb-4d9d-bd70-55ca7d4e499a","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_Egy-honap-alatt-21-autot-tort-fel-ket-kecskemeti-ferfi","timestamp":"2024. november. 26. 10:35","title":"Egy hónap alatt 21 autót tört fel két kecskeméti férfi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4dbaf6f-bfb5-451a-834a-12dd65b88126","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Orbánnak nem kínos együttműködni autoriter rezsimekkel: a fehéroroszoknál most épült egy, a paksihoz nagyon hasonló létesítmény, a tapasztalatokat pedig megosztja a két fél. ","shortLead":"Orbánnak nem kínos együttműködni autoriter rezsimekkel: a fehéroroszoknál most épült egy, a paksihoz nagyon hasonló...","id":"20241127_die-welt-paks2","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4dbaf6f-bfb5-451a-834a-12dd65b88126.jpg","index":0,"item":"ddaaab38-6501-49ef-af78-af5e94377f7c","keywords":null,"link":"/360/20241127_die-welt-paks2","timestamp":"2024. november. 27. 07:30","title":"Die Welt: Nem tudni, mennyibe fog kerülni a magyaroknak Paks 2 drágulása, Moszkvának a háború miatt nagyon kell a pénz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"085bd102-d3b0-4823-a258-ec98632792e3","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"itthon","description":"Pásztor Tibor, a Magyar Kétfarkú Kutya Párt hegyvidéki képviselője az egyik banktól is fizetést kap az önkormányzati képviselői tiszteletdíján kívül, a pluszjövedelmének összegét azonban nem írta bele a vagyonnyilatkozatába a munkaszerződésében szereplő titoktartási kötelezettségre hivatkozva – értesült a HVG. Megkeresésünkre azt közölte, hogy sokat gondolkodott a helyzeten, de szerinte más lehetősége nem volt. Úgy vélte, a jogszabályok szerint járt el. Ha ez valóban így van, akkor ezzel a módszerrel bármelyik politikus eltitkolhatja a pluszjuttatásait. ","shortLead":"Pásztor Tibor, a Magyar Kétfarkú Kutya Párt hegyvidéki képviselője az egyik banktól is fizetést kap az önkormányzati...","id":"20241126_kutyapart-kepviselo-pasztor-tibor-vagyonnyilatkozat-kereset-titoktartas-bank-xii-kerulet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/085bd102-d3b0-4823-a258-ec98632792e3.jpg","index":0,"item":"b611ce22-1a9d-45fe-8a53-0f4a2827a861","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_kutyapart-kepviselo-pasztor-tibor-vagyonnyilatkozat-kereset-titoktartas-bank-xii-kerulet","timestamp":"2024. november. 26. 06:10","title":"Titoktartásra hivatkozva nem írta bele a vagyonnyilatkozatába a kutyapárti képviselő, hogy mennyit keres a tiszteletdíján kívül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d9ec242b-04e3-42aa-810e-c1bc6cca473f","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Egy év alatt dolgozói 20 százalékát rúgta ki a Jabil.","shortLead":"Egy év alatt dolgozói 20 százalékát rúgta ki a Jabil.","id":"20241126_jabil-elbocsatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9ec242b-04e3-42aa-810e-c1bc6cca473f.jpg","index":0,"item":"24618a2a-b59e-4411-a11f-537c6017b832","keywords":null,"link":"/kkv/20241126_jabil-elbocsatas","timestamp":"2024. november. 26. 08:45","title":"Óriási elbocsátásokba kezdett Kelet-Magyarország egyik legnagyobb munkaadója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49e24584-f4e8-4e76-9aa2-a00c5eadaa9b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Kiss Ambrust azonban támogatják.","shortLead":"Kiss Ambrust azonban támogatják.","id":"20241126_A-DK-Vitezy-David-Kiss-Ambrus-fopolgarmester-helyettes-fovarosi-kozgyules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49e24584-f4e8-4e76-9aa2-a00c5eadaa9b.jpg","index":0,"item":"7fa6cb82-ec79-4d9c-8066-7738b2244d8f","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_A-DK-Vitezy-David-Kiss-Ambrus-fopolgarmester-helyettes-fovarosi-kozgyules","timestamp":"2024. november. 26. 09:00","title":"A DK nem szavazza meg Vitézy Dávidot főpolgármester-helyettesnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7fb8f7c-ed02-42db-a69c-794c6e74218f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A megállapodás még májusban, a kínai elnök budapesti látogatása során születhetett meg Orbán Viktor és Hszi Csin-ping között.","shortLead":"A megállapodás még májusban, a kínai elnök budapesti látogatása során születhetett meg Orbán Viktor és Hszi Csin-ping...","id":"20241126_magyarorszag-kina-kiadatasi-egyezmeny-orban-viktor-szijjarto-peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7fb8f7c-ed02-42db-a69c-794c6e74218f.jpg","index":0,"item":"849bc66d-3aa2-43fb-ae5b-cd27f9a28061","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_magyarorszag-kina-kiadatasi-egyezmeny-orban-viktor-szijjarto-peter","timestamp":"2024. november. 26. 10:09","title":"Kínával kötött kiadatási egyezményről döntött Orbán Viktor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2af83189-21a2-4bcc-8047-35be1f521bce","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"A cél természetesen a mentális egészség fejlesztése.","shortLead":"A cél természetesen a mentális egészség fejlesztése.","id":"20241127_Most-nyomjuk-el-vagy-ne-nyomjuk-el-a-negativ-gondolatokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2af83189-21a2-4bcc-8047-35be1f521bce.jpg","index":0,"item":"58392911-e667-4ffe-bc04-22216a547b2b","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20241127_Most-nyomjuk-el-vagy-ne-nyomjuk-el-a-negativ-gondolatokat","timestamp":"2024. november. 27. 13:10","title":"Most nyomjuk el, vagy ne nyomjuk el a negatív gondolatokat?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ba033e7-9540-4e2b-a5ae-b7276510a6d2","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"A Mol hazai üzemeinek áramfogyasztását így már 2-3 százalékban a napenergia biztosítja.","shortLead":"A Mol hazai üzemeinek áramfogyasztását így már 2-3 százalékban a napenergia biztosítja.","id":"20241127_mol-napelem-tiszaujvaros-megujulo-energia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ba033e7-9540-4e2b-a5ae-b7276510a6d2.jpg","index":0,"item":"26fa01c7-7c5a-4cc7-89fb-6375db9708aa","keywords":null,"link":"/zhvg/20241127_mol-napelem-tiszaujvaros-megujulo-energia","timestamp":"2024. november. 27. 19:50","title":"Két és félszeresére növelte napelemparkjai kapacitását a Mol az új, tiszaújvárosi erőművel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Sokan és sok pénzt vesztettek a vulkánkitörés miatt
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
Az izlandi vulkánkitörés miatt elrendelt légtérzár legfőbb kárvallottjai a légitársaságok, az utazási irodák, a szállodák, illetve azok a vállalatok, amelyek nem tudták időben megkapni a termelésükhöz szükséges alkatrészeket, illetve nem tudták eljuttatni termékeiket megrendelőikhez.
Fennakadások voltak a nagy európai áruházláncok külföldi beszerzéseiben is, a légi teherszállítás leállása a friss áruk (déli gyümölcsök, vágott virág) mellett érintette az elektromos, a gyógyszeripari termékek, vagy a luxuscikkek forgalmazóit is.
Szigetország jellege miatt valószínűleg Nagy-Britanniában okozta a legnagyobb utazási gondokat a zárlat. A brit nemzeti légitársaság, a British Airways - saját becslései szerint - naponta 15-20 millió fontot, a legnagyobb repülőtér-üzemeltető, a Heathrow-t is birtokló BAA naponta 5-6 millió fontot veszített.
Franciaországban a tavaszi iskolai szünet olyan szempontból súlyosbította a helyzetet, hogy több lett a légitársaságok és utazási irodák bevételkiesése - az ágazatot összességben 440 millió eurós veszteség érte az elmúlt napokban -, viszont a belföldi turizmus, elsősorban Normandiában érezhetően megélénkült.
Németországban a gazdasági károk csekélyebbek az első becsléseknél: a német iparkamara a hét elején még arról beszélt, hogy a légtár zárlata következtében a vállalatok veszteségei napi 1 milliárd euróra rúghatnak, a csütörtöki értékelések azonban nem erősítették meg ezeket az előrejelzéseket. A konkrét érintettek a légitársaságokon és az idegenforgalmi szakmán túl elsősorban az autógyárak és beszállítóik. Az autógyárak közül a BMW-nél, az Opelnél és a Daimlernél voltak termelési kiesések bizonyos alkatrészek beérkezésének elmaradása miatt. A beszállítók közül a Bosch volt a fő érintett.
Ausztriában a gazdasági kamara adatai szerint a bruttó hazai terméket (GDP) mindeddig nem befolyásolta számottevően a légtérzárlat, mindössze egytized százalékkal, 50 millió euróval lesz kevesebb a második negyedévi GDP. Az AUA és a Fly Niki nem közölt pontos adatokat a bevételkiesésről, a schwechati repülőtérnek elemzők szerint napi 1-2 millió euró veszteséget kellett elkönyvelnie.
Hollandiában a külkereskedelmi vállalatok kára eddig 150 millió euróra rúg. A világ legnagyobbjai közé tartozó KLM légitársaságnak társcégével, az Air France-szal együtt napi 35 millió euró vesztesége keletkezett csak abból, hogy biztosítsák a megrekedt utasok ellátását. Az amszterdami nemzetközi repülőtér (Schiphol) szintén eurómilliós nagyságrendű veszteséget kénytelen elkönyvelni az elmúlt napokban. Csak a parkolási díjak elmaradása tetemes bevételkiesést okozott a cégnek.
Az orosz légitársaságok, s közülük is elsősorban az Aeroflot veszteségei összehasonlíthatatlanul csekélyebbek a nyugat-európai társaságokéinál, mivel Oroszországban semmi nem akadályozta a forgalmat, s csak az európai járatok maradtak ki. Az Aeroflotnál az MTI kérdésére csütörtökön csak annyit tudtak mondani, hogy még nem számolták össze a vesztességeket, amelyek főleg a visszaadott repülőjegyek teljes értékű megtérítéséből, az utasok ellátásából, és a járatok menetirányának megváltoztatásával járó költségekből és adódtak.
Szlovákiában a pozsonyi székhelyű fapados Danube Wings légitársaság közölte, hogy mintegy 42 ezer euró kára keletkezett a szlovákiai légtér lezárása következtében. Napi néhány tízezer euróra becsüli anyagi veszteségeit a pozsonyi repülőtér. Az utazási irodák komoly anyagi veszteségekről beszélnek, miután az ilyen esetekre egyikük sincs biztosítva. Néhány iparvállalatnak korlátoznia kellett termelését, de arról nincs hír, hogy nagyobb gondok lettek volna.
Csehországban mintegy 100 millió koronás veszteség érte az utazási irodákat. A két cseh légitársaság, a CSA és a Travel Service jelenleg mintegy 150 millió, illetve 50 millió koronára becsüli anyagi veszteségeit.
Ukrajnában főként a nagy kijevi szállodáknak okozott kárt a zárlat, a Premier Hotels kijevi szállodáiban a szobafoglalások mintegy 15 százalékát mondták le a légtérzár miatt. Ugyanakkor az Intercontinental Kyiv hotelben 10 százalékkal nőtt a forgalom az ukrán fővárosban rekedt külföldiek elszállásolásának köszönhetően.
A légtérzárnak azonban vannak nyertesei is, többnyire a vasúttársaságok, a közúti fuvarozó cégek, a busztársaságok, az autópálya-kezelő vállalatok, az autókölcsönzők, a taxis cégek.
A Franciaországot Nagy-Britanniával összekötő Eurostar szuperexpresszen például a normál időszakban megszokottnál 50 ezerrel több, összesen 165 ezer utast szállítottak. Az Eurotunnel csalagút forgalma öt százalékkal nőtt az elmúlt napokban, és a kompcégek is jól jártak: a Brittany Ferries forgalma Franciaországból Anglia felé például harminc százalékkal nőtt meg.
A Deutsche Bahn forgalma az elmúlt napokban több mint 30 százalékkal növekedett, és hasonló mértékben nőt a távolsági autóbuszokat közlekedtető vállalatok forgalma is. Szerte az Németországban jelentős mértékben lendült fel a személygépkocsik bérbe adásával foglalkozó vállalatok tevékenysége is.
Az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) bevétele a múlt hét utolsó három napjában a szokásosnak a duplájára, hatmillió euróra nőtt. Az ÖBB utasforgalma közel húsz százalékkal, napi 18 ezer fővel nőtt. Az Asfinag osztrák állami közútkezelő adatai szerint mintegy harminc százalékkal nőtt az autóbusz- és a tehergépjármű-forgalom Ausztriában, ezen belül is inkább az autóbuszoké. Egyes autókölcsönzőknél 70-80 százalékkal nőtt a kihasználtság, gondot okoz viszont, hogy sok járművet nem kapnak vissza időben.
Kölcsönös megegyezés híján bércsökkentés fenyegeti azokat a munkavállalókat, akik az izlandi vulkánkitörés miatt öt napja megbénult légi közlekedés miatt nem tudták időben felvenni a munkát. A probléma több ezer európait érint.
A magyar légtérben a helyzet változatlan, nincs magas kockázatú zóna, de a németországi járatokat törölték Ferihegyen, míg a legtöbb járat rendben üzemel.
Az izlandi vulkánkitörés a 2001. szeptember 11-i New York-i terrortámadásoknál is nagyobb hatással van a légi forgalomra az ágazat nemzetközi szövetsége (IATA) szerint, amely 1,7 milliárd dollárra becsüli a légitársaságok eddigi veszteségét.
A Magyar Szállodaszövetség fontosnak tartja, hogy a turizmusipar szinte minden résztvevője számára tetemes károkat okozó vulkánkitörés következményeit az utazók, vendégek megelégedésére, kölcsönös kárenyhítéssel, összefogással mérsékeljék az iparág szereplői.
A vulkáni hamufelhő miatti légi közlekedési káosz ugyan nem menti meg a fuvarhiánnyal küszködő budapesti taxisokat, de néhányan közülük mesés összegeket kerestek a napokban a több mint ezer kilométeres külföldi utakkal. A túlnyomó többségnek viszont csak bosszúságot okozott a rendkívüli helyzet, hiszen le kellett mondaniuk a jól jövedelmező repülőtéri fuvarokról.
Az izlandi vulkánkitörés hamut ugyan bőven juttatott a légtérbe, de lényegesen kevesebb szén-dioxidot, mint amennyit a hamu miatt leállított légiforgalom juttatott volna - írja a Durham egyetem tanulmánya.
A magyar légtérben változatlan a helyzet, Ferihegyen csak egy helsinki és egy müncheni járatot kellett eddig törölni, míg a Malév minden járatát elindítja.
Az izlandi vulkán kitörése után 36 órán át teljes sötétség borult a környékre − erről számolt be egy helyi lakos az Euronews hírtelevízió szerda esti híradójában.