szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Egyesül a United Airlines és a Continental Airlines. A két amerikai légitársaság összeolvadásával az ágazat legnagyobb repülési vállalata jön létre. Amerikai sajtójelentések szerint az egyesülési tervet a hétvégén fogadta el a két igazgatótanács. Hivatalosan hétfőn jelenthetik be a több mint 3 milliárd dolláros ügyletet, amelynek létrejöttéhez versenyhatósági engedély is szükséges.

A két társaság részvénycsere útján kíván egyesülni. A United Airlines a harmadik, a Continental Airlines a negyedik legnagyobb amerikai légitársaság. Ketten együtt nagyobbak, mint a jelenlegi piacvezető Delta Airlines. Az ülőhelyek száma alapján a Delta a világ teljes légi személyszállítási kapacitásának 6 százalékát birtokolja, míg a United és a Continental együtt 7 százalékot ér el.

A tervek szerint az új vállalat a United nevet kapja. A tulajdonosi jogok 55-45 százalékban oszlanak meg a United Airlines anyavállalata, az UAL részvényesei és a Continental Airlines részvényesei között. Az új társaság székhelye a United Airlines chicagói központjában lesz. Vezetője Jeff Smisek, a Continental Airlines 55 éves vezérigazgatója, az igazgatótanács elnöke a Glenn Tilton, az UAL 62 éves vezetője lesz.

Az utasok számos új célállomás közül választhatnak; a United 100 olyan városba közlekedtet járatokat, ahová a Continental Airlines nem, és világszerte 136 olyan város van, ahová a két társaság közül csak a Continental Airlines gépei járnak. A Continental főként az európai és a latin-amerikai régióban erős, míg a United a Csendes-óceán térségében.

A párhuzamosságok megszüntetésével és az ezzel járó létszámleépítéssel a kapacitás a két társaságot együttvéve 8 százalékkal, a működési költségek 5 százalékkal csökkennek majd a J.P. Morgan elemzése szerint. Az összesített bevétel 3 százalékkal eshet vissza, nem pedig 8 százalékkal, ami a kapacitáscsökkentésből következne. A visszaesés azért lehet kisebb, mert az új óriásvállalat a piaci erejénél fogva sikerrel emelheti a repülőjegyek árát – vélik a J. P. Morgan elemzői.

A légi közlekedési ágazat az utóbbi 10 évben 50 milliárd dollár veszteséget szenvedett el. Számos szereplő az egyesülés révén próbál megküzdeni a nehézségekkel, amelyek közül jelenleg az üzemanyag drágulása és a válság miatt csökkenő utazási kedv a legsúlyosabb. Európában egyesült például a francia Air France és a holland KLM, a British Airways brit és az Iberia spanyol légitársaság, a Delta pedig úgy lépett az első helyre, hogy felvásárolta a Northwest Airlinest.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Gazdaság

Egyre inkább magángépen röpködnek a magyar menedzserek

A NetJets Europe, a világ legnagyobb magánrepülőgép-légitársasága bejelentette, hogy „erősíti jelenlétét és beruházásait” a magyar piacon. A vállalat az elmúlt pár évben – a válság ellenére – jelentős üzleti növekedést ért el hazánkban, 2008-ban összesen 371 járatot indított, s forgalmának több mint 83 százaléka a Ferihegyi Repülőtérre koncentrálódott.

MTI Gazdaság

Fellendült az európai repülőterek forgalma decemberben

Tavaly decemberben fellendült az európai repülőtereken a személy- és teherforgalom egyaránt. Az ACI Europe ágazati szakmai szervezet hétfőn ismertetett adatai szerint a teherforgalom 16,8 százalékkal, az utasforgalom 2,2 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest.

MTI Gazdaság

Hosszú utakon közösen repül az Air France-KLM és a Delta Airlines

Az Air France-KLM légitársaság a transzatlanti járatok közös üzemeltetéséről állapodott meg az amerikai Delta Airlines céggel. A közös vállalkozás, amelyben a két légitársaság megosztja egymással a bevételeket és a költségeket, a becslések szerint évi mintegy 12 milliárd dolláros forgalmat fog lebonyolítani.

MTI Gazdaság

A Malév tulajdonosai Brüsszelben tárgyaltak, több az utas

Szokásosnak nevezhető tárgyalást folytattak a Malév tulajdonosai az Európai Bizottság képviselőivel, aminek nem volt jelentősebb kimenetele – mondta Karim Makhlouf, a Malév kereskedelmi vezérigazgató-helyettese, aki szerint hasonló megbeszéléseket a Lufhansával és más légitársaságokkal is folytatnak.