szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Első ízben tudta megszüntetni a nyersolaj nagy részének tengerbe ömlését vasárnap a BP olajcég a Mexikói-öbölben: egy 1,6 kilométer hosszú vezetéken keresztül egy felszíni tartályhajóba juttatják az olajat.

 

AP

Mark Proegler, a BP szóvivője elmondta: a szivárgást nem tudták ugyan elállítani, de a több mint három hete történt baleset óta először a sérült kútból immár nem a tengerbe, hanem hajóba kerül a nyersolaj nagy része.

Az április 20-án felrobbant, majd két nappal később elsüllyedt olajfúró platform üzemeltetője mélytengeri robotok segítségével egy 10-15 centiméter átmérőjű csövet illesztett be a tengerfenéken az 53 centiméter átmérőjű sérült olajvezetékbe.

A BP harmadik napja próbálkozott azzal, hogy új csővel vezesse el a szivárgó olaj egy részét; az első kísérletek nem jártak sikerrel, ugyanis a csövet – amely körül tömítést helyeztek el a vastagabb vezetékben – nem tudták megfelelően rögzíteni. A műveletet a több mint 1500 méteres mélységen kívül a vezetékből nagy sebességgel kiömlő olaj ereje is nehezítette.

A kárelhárítást irányító londoni központú olajvállalat a baleset óta nem tudta megjavítani és aktiválni a tengerfenéken azt az úgynevezett kitörésgátló berendezést, amelynek a robbanás után működésbe kellett volna lépnie, elzárva az olaj útját. Nem járt sikerrel annak a 100 tonnás olajfogó berendezésnek a beüzemelése sem, amellyel szintén az olaj elvezetése lett volna a cél.

A legutóbbi becslés szerint eddig már több mint 4 millió gallon (15 millió liter) nyersolaj ömlött a tengerbe, súlyos környezeti katasztrófával fenyegetve a part menti államokat. A BP kisebb felszíni olajfoltokat elégetett, és az olaj lebomlását segítő vegyszerekkel permetezte le azokat, ezenkívül néhány napja ilyen szereket fecskendez a vízbe a szivárgásnál.

Az új csövön keresztül a sérült kútból feltörő nyersolaj több mint háromnegyedét tudják a felszínre vezetni. Az eredetileg keletkezett három szivárgásból egyet egy zárószelep elhelyezésével már korábban megszüntettek, így még egy szivárgás maradt.

A vasárnapi The New York Times szerint tudósok kimutatták, hogy több magasságban – közvetlenül a felszín alatt és 1200 méteres mélységben is – óriási olajtömegek lebegnek a tengerben. Samantha Joye, a Georgia Egyetem szakértője szerint egyes rétegekben már 30 százalékkal csökkent az oxigén szintje. A mérgező hatású olaj és az oxigénszint csökkenése a tengeri állatok pusztulásához vezethet. Figyelmeztetett: évekbe vagy talán évtizedekbe telhet, amíg helyreáll az ökoszisztéma.

Az olajkatasztrófa hosszú távú megoldását a szivárgás megszüntetése jelenti. A BP ebből a célból oldalirányból két újabb fúrást kezdett. Később cementet lejuttatva örökre betemetnék a kutat. Ez a művelet azonban 80-90 napot igényel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Nagyítás

Olajszennyezés a Mexikói-öbölben – Nagyítás fotógaléria

A Mexikói-öbölben április 21-én kigyulladt Deepwater Horizon fúrótorony helyén hetek óta szivárog az olaj az öböl vizébe. A kiterjedt szennyeződés több helyen már a partok közelébe ért. Az amerikai hadsereg a helyiek segítségével próbálja semlegesíteni azt, mielőtt komoly katasztrófát okozna az élővilágban. Az áprilisi baleset könnyen az Egyesült Államok történetének legnagyobb olajkatasztrófája lehet, ha a szennyezést nem sikerül semlegesíteni.

MTI Világ

Metángáz-buborék okozta a robbanást az olajplatformon

A mélytengeri olajkútból kiszabadult metángáz-buborék okozta a British Petroleum (BP) által üzemeltetett olajplatformon a robbanást, amely következtében a létesítmény elsüllyedt a Mexikói-öbölben - közölték platformon alkalmazott olajipari munkások az BP által lefolytatott belső vizsgálat során.