Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Két embert vittek kórházba.","shortLead":"Két embert vittek kórházba.","id":"20250318_ceges-csapatepito-baleset-mentoszolgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b.jpg","index":0,"item":"e53551e6-4873-41e7-9cf2-578051bc8851","keywords":null,"link":"/elet/20250318_ceges-csapatepito-baleset-mentoszolgalat","timestamp":"2025. március. 18. 10:38","title":"A mentők adtak ki közleményt arról a céges csapatépítőről, ahol összekötött cipőfűzővel futottak a résztvevők","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"23c41f43-1329-425f-a5db-0af36982bfdd","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Öt fős titkárság fogja segíteni.","shortLead":"Öt fős titkárság fogja segíteni.","id":"20250318_konig-robert-kinevezes-hivatal-titkarsag-egeszsegugy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/23c41f43-1329-425f-a5db-0af36982bfdd.jpg","index":0,"item":"815c5c17-5e21-462b-b7ca-b25b8a8fe4a4","keywords":null,"link":"/itthon/20250318_konig-robert-kinevezes-hivatal-titkarsag-egeszsegugy","timestamp":"2025. március. 18. 20:52","title":"Egy kis hivatalt is kap miniszterelnöki biztosként „Kőnig doki”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c73d138-ae0d-438e-9f35-bf225a54e584","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Az EU valóban többet költött 2022 óta orosz energiahordozókra, mint Ukrajna támogatására. És ebben nincsenek benne például az orosz olajból finomított indiai termékek. Az indiai olajtermékexport negyede Európába, 10 százaléka az USA-ba ment 2023-ban.","shortLead":"Az EU valóban többet költött 2022 óta orosz energiahordozókra, mint Ukrajna támogatására. És ebben nincsenek benne...","id":"20250318_Trump-USA-EU-orosz-olaj-india","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c73d138-ae0d-438e-9f35-bf225a54e584.jpg","index":0,"item":"5508f77c-41f5-48cd-8874-9cd23ee24d71","keywords":null,"link":"/360/20250318_Trump-USA-EU-orosz-olaj-india","timestamp":"2025. március. 18. 17:30","title":"Trump az EU-ra mutogat, pedig az USA is habzsolja az orosz olajat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1930d16d-aad1-4050-acea-9779ecf1f0b3","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A tenderre egy szlovák és egy magyar cég jelentkezett.","shortLead":"A tenderre egy szlovák és egy magyar cég jelentkezett.","id":"20250317_kassa-fociakademia-magyar-kozpenz-eredmenytelen-tender","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1930d16d-aad1-4050-acea-9779ecf1f0b3.jpg","index":0,"item":"15692420-177b-46da-bfba-fe9ab246cc84","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250317_kassa-fociakademia-magyar-kozpenz-eredmenytelen-tender","timestamp":"2025. március. 17. 15:06","title":"Elfogyott a pénz? Túl drága ajánlatok jöttek, ezért egyelőre nem épül magyar közpénzből fociakadémia Kassán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6fdf34f5-07a1-4b70-97c8-e2078c520280","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A lehallgatásra és megfigyelésre alkalmas eszközöket engedély nélkül árulták.","shortLead":"A lehallgatásra és megfigyelésre alkalmas eszközöket engedély nélkül árulták.","id":"20250317_nav-titkosszolgalati-eszkozok-lefoglalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fdf34f5-07a1-4b70-97c8-e2078c520280.jpg","index":0,"item":"d33b09a7-2875-4e03-b3e2-d9a0f4f124fe","keywords":null,"link":"/itthon/20250317_nav-titkosszolgalati-eszkozok-lefoglalas","timestamp":"2025. március. 17. 12:55","title":"Kémeszközök arzenáljára bukkant a NAV egy budapesti boltban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"158d1d8e-d8a4-47a0-bc15-a4a37e460f4e","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Ferenc pápa keddi levelében a lefegyverzést sürgette, és azt írta, hogy a diplomáciának és a nemzetközi szervezeteknek új életerőre és hitelességre van szükségük.","shortLead":"Ferenc pápa keddi levelében a lefegyverzést sürgette, és azt írta, hogy a diplomáciának és a nemzetközi szervezeteknek...","id":"20250318_ferenc-papa-betegseg-haboru-lefegyverzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/158d1d8e-d8a4-47a0-bc15-a4a37e460f4e.jpg","index":0,"item":"8d703c8a-ccbf-40a8-8355-71eb85fc741c","keywords":null,"link":"/elet/20250318_ferenc-papa-betegseg-haboru-lefegyverzes","timestamp":"2025. március. 18. 10:13","title":"Ferenc pápa: A betegség időszakában a háború még abszurdabbnak látszik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c251ed4-d67e-4772-ac2b-b86764cc30f5","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Szerinte ha a kormány annyira békepárti, Orbán felhívhatná Putyint és megkérdezhetné, miért nem fogadja el a tűzszüneti javaslatot.","shortLead":"Szerinte ha a kormány annyira békepárti, Orbán felhívhatná Putyint és megkérdezhetné, miért nem fogadja el a tűzszüneti...","id":"20250317_magyar-peter-pride-poloska-ukrajna-provokator","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c251ed4-d67e-4772-ac2b-b86764cc30f5.jpg","index":0,"item":"966f1db2-1d31-4484-8879-48be4b17408a","keywords":null,"link":"/itthon/20250317_magyar-peter-pride-poloska-ukrajna-provokator","timestamp":"2025. március. 17. 20:51","title":"Fideszes provokátor várta az utcán Magyar Pétert, aki az ATV-ben elmondta, hogy nem megy ki a Pride-ra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05fbda87-26a2-4086-82bf-07405229d394","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Tűzvizsgálat tárja fel, hogy miért gyulladt ki a kislángi családi ház. ","shortLead":"Tűzvizsgálat tárja fel, hogy miért gyulladt ki a kislángi családi ház. ","id":"20250317_tuz-fejer-megye-kislang-halalos-aldozatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05fbda87-26a2-4086-82bf-07405229d394.jpg","index":0,"item":"7d1a9bf2-e929-466c-9977-fc94125c380e","keywords":null,"link":"/itthon/20250317_tuz-fejer-megye-kislang-halalos-aldozatok","timestamp":"2025. március. 17. 08:31","title":"Ketten vesztették életüket egy kigyulladt házban Fejér megyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A 2007 előtti szintre csökkent a személygépkocsik száma Magyarországon, amivel párhuzamosan - ha nem is jelentős mértékben -, de bővült a helyközi személyszállítás: az utasok száma 2010-ben 2 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit a KSH mai, a szállítási teljesítmények alakulásáról szóló gyorsjelentéséből.
2010-ben az árutonna-kilométerben mért áruszállítási teljesítmény lényegében nem változott, (0,7%-kal nőtt), miközben a szállított áruk tömege 8%-kal volt kevesebb az előző évihez viszonyítva. A helyközi személyszállításban mind az utasforgalom, mind az utaskilométerben mért teljesítmény csekély mértékben emelkedett, 2 illetve 1%-kal. Budapest-Ferihegy repülőtér utasforgalma valamelyest – 1%-kal – nőtt, s 8,2 millió főt tett ki. A Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik 61 ezres száma – ezek egynegyede használt volt – 19%-os visszaesést jelent az egy évvel korábbihoz képest.
Áruszállítás
A szállított áruk tömege – 280 millió tonna – 8%-kal alacsonyabb volt, mint 2009-ben. A változás egyfelől a vasúti (8%), a csővezetékes (6%) és a belvízi (28%) szállítás növekedésének, másfelől a közúti szállítás 13%-os csökkenésének az eredője. Az árutömeg 71%-át közúton, 16%-át vasúton szállították; belföldi viszonylatban a közúti fuvarozás részesedése még meghatározóbb (90%) – a vasúti, a csővezetékes, a belvízi és a légi szállítás nemzetközi jellegéből adódóan.
Az árutonna-kilométerben mért teljesítmény – 50 milliárd árutonna-kilométer – 1%-kal emelkedett. A vasúti, a csővezetékes és a belvízi szállítás teljesítménye 15, 7, illetve 30%-kal nőtt, miközben a közúti szállításé 5%-kal csökkent. Az áruszállítási összteljesítményből a közúti 67, a vasúti 17, a csővezetékes 11, míg a belvízi szállítás 5%-kal részesedett.
A nemzetközi áruszállítás volumene 11, az árutonna-kilométerben mért teljesítménye 3%-kal nőtt. A belföldi áruszállítás volumene 14%-kal, teljesítménye 5%-kal csökkent.
A közúti áruszállítás 13%-os volumencsökkenése a belföldi szállítás visszaesésének a következménye. Nemzetközi viszonylatban 3%-kal nagyobb tömegű árut szállítottak 2010. évben, mint 2009-ben, de a belföldi szállítás visszaesését ez sem tudta kompenzálni.
Volumenében a nemzetközi áruszállítás nem jelentős, az árutömeg mindössze 14%-a lépi át az országhatárt. Az összteljesítmény csökkenésében szerepet játszik a 3,5 tonnánál nagyobb teherbírású gépjárműállomány számának bázisidőszakhoz képest bekövetkezett 5%-os csökkenése.
A közúti áruszállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye a belföldi viszonylatban 7, a nemzetközi relációban pedig 4%-kal csökkent. A szomszédos országokba irányuló szállítások számának növekedésével rövidebbé váltak a szállítási távolságok. A belföldi szállítás visszaesésében a fuvardíj ellenében végzett szállítás nagyobb szerepet játszott (7%-kal csökkent), szemben a saját számla ellenében végzett szállítással, amely 5%-kal esett vissza. Kevesebb árut szállítottak nagyobb távolságra, megnőtt az átlagos szállítási távolság, és csökkent az üresen megtett út aránya.
A vasúti áruszállítás volumene 8, árutonna-kilométerben mért teljesítménye 15%-kal nőtt a bázisidőszakhoz képest, főként a nemzetközi behozatali teljesítmény növekedésének köszönhetően.
A tranzitszállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye is 15%-kal nőtt a bázisidőszakhoz képest. A volumenben (tonnában) mért teljesítmény a nemzetközi viszonylatban lényegesen nagyobb, mint a belföldiben. Árutonna-kilométerben mérve a teljesítmény mindkét relációban meghaladta a bázisévit, s a nemzetközi szállítás itt is kedvezőbben alakult, a növekedése 17%-ot tett ki.
A belvízi áruforgalom volumene – az igen alacsony bázis következtében – 28%-kal, az árutonnakilométerben kifejezett teljesítménye 30%-kal nőtt a 2009. évihez képest, amellyel nemcsak hogy meghaladta a gazdasági válság előtti szintet, hanem 2010-ben egyben az elmúlt évtized legnagyobb forgalma alakult ki. A teljesítmény növekedése lényegében a nemzetközi szállításnak köszönhető: az összes teljesítmény 58%-a átmenő forgalom, 30%-a export, 12%-a import, a belföldi forgalom részaránya elenyésző, még a 2 ezreléket sem teszi ki. A belvízi áruszállításban a magyar lobogó alatt hajózó járművek részesedése az összes szállított áruból 10%, az összteljesítményből 9% volt.
A légi áruszállításban Budapest-Ferihegy repülőtér összes áruforgalma 65,5 ezer tonna volt, 21%-kal magasabb, mint egy évvel korábban.
Személyszállítás
A helyközi személyszállítás naturális mutatókban mérhető teljesítménye kis mértékben emelkedett, az utasok száma 2%-kal, az utaskilométer 1%-kal nőtt 2009-hez képest. A belföldi távolsági személyszállítás terén – a szállított utasok számát tekintve – az autóbuszforgalom súlya a meghatározó: 79%. A nemzetközi szállításban 55%-os részesedésével a légi közlekedésé a vezető szerep, az autóbusz 19, a vasút 26%-os hányadot képvisel.
Budapest-Ferihegy repülőtér 72 országgal lebonyolított utasforgalma 8,2 millió fő volt, 1%-kal több a bázisidőszakhoz képest Ezt az utasforgalmat összesen 105,5 ezer, az előző évinél 4%-kal kevesebb járattal realizálta. A legnagyobb forgalmat lebonyolító légitársaságok a MALÉV, a Wizz Air, a Lufthansa, az EasyJet, a Swiss, a Travel Service és a British Airways. Nem menetrend szerinti forgalmat 70 ország relációjában bonyolított le Budapest-Ferihegy. A legnagyobb súlyú országok a menetrend szerinti forgalomban Németország, az Egyesült Királyság és Olaszország, míg a nem menetrend szerinti forgalomban Egyiptom, Törökország, Görögország és Tunézia voltak.
A helyi személyszállítás utasszáma és az utaskilométerben mért teljesítménye is 6%-kal csökkent az előző évihez képest. A legmagasabb – az utasszámot tekintve 56%-os, az utaskilométert figyelembe véve 59%-os – részaránya az autóbusz-közlekedésnek volt. Az autóbuszon utazók 47%-a Budapesten közlekedett.
Közúti gépjárművek állománya
2010. december 31-én a közúti gépjárművek állománya 3,6 millió volt, ebből kevesebb, mint 3 millió személygépkocsi. 2010. során a hazánkban forgalomban lévő személygépjárművek száma tovább csökkent, visszaesett a 2007 előtti szintre, a többi gépjármű száma az előző év azonos, év végi időpontjához képest lényegében stagnált. Továbbra is magas a gépjárművek átlagos életkora, a személygépkocsiké 11, az autóbuszoké 13 év.
2010. folyamán az első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma 61 ezer volt, 19%-kal kevesebb, mint a bázisidőszakban, a 2006. évinek pedig az egyharmadát sem érte el. A visszaesés az első félévre volt jellemző, a III. negyedévben az előző év azonos időszakához képest 15%-kal, a IV. negyedévben 4%-kal nőtt a forgalomba helyezések száma. A 2010-ben első alkalommal regisztrált személygépjárművek negyede volt használt. A használt személygépkocsik aránya az első forgalomba helyezéseken belül 2006-ban még csak 9% volt.