Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3d9d2b50-fa58-4796-ae26-22eb37310244","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A KSH szerint a lakosság előrehozta a karácsonyi bevásárlást novemberre. Az üzemanyag-forgalom közel 7 százalékkal esett 2023. decemberhez képest.","shortLead":"A KSH szerint a lakosság előrehozta a karácsonyi bevásárlást novemberre. Az üzemanyag-forgalom közel 7 százalékkal...","id":"20250206_Alig-tankoltunk-az-ev-utolso-honapjaban-es-novemberhez-kepest-jelentosen-kevesebbet-koltottunk-a-boltokban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d9d2b50-fa58-4796-ae26-22eb37310244.jpg","index":0,"item":"49f1fda7-ebb7-42c5-801b-30bac0d522b9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Alig-tankoltunk-az-ev-utolso-honapjaban-es-novemberhez-kepest-jelentosen-kevesebbet-koltottunk-a-boltokban","timestamp":"2025. február. 06. 08:30","title":"Nagyon rossz adat érkezett a KSH-tól, földbe állt a bolti forgalom","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról, hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban. ","shortLead":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról...","id":"20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973.jpg","index":0,"item":"5ffb32e9-2406-483d-b368-d0b6f73d0bc4","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","timestamp":"2025. február. 06. 13:30","title":"Hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"78ba31cc-169f-47ed-b72e-c9dc0db7873e","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Nem sikerült neki, de legalább lett egy jó sztori belőle Jimmy Fallon műsorában. ","shortLead":"Nem sikerült neki, de legalább lett egy jó sztori belőle Jimmy Fallon műsorában. ","id":"20250206_Adrien-Brody-orra-muorr-sminkes-baki-A-brutalista-forgatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78ba31cc-169f-47ed-b72e-c9dc0db7873e.jpg","index":0,"item":"6a3f22b9-baff-4c5b-9305-8ff74a481bf8","keywords":null,"link":"/kultura/20250206_Adrien-Brody-orra-muorr-sminkes-baki-A-brutalista-forgatas","timestamp":"2025. február. 06. 12:36","title":"Műorrnak hitte egy sminkes Adrien Brody orrát, és mindenáron megpróbálta leszedni az arcáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"583a04ad-2272-4b66-b999-4dda0005d268","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Lisandro Martínezt hordágyon kellett levinni a pályáról a Crystal Palace elleni meccs hajrájában.","shortLead":"Lisandro Martínezt hordágyon kellett levinni a pályáról a Crystal Palace elleni meccs hajrájában.","id":"20250206_labdarugas-manchester-united-lisandro-martinez-serules-keresztszalag-szakadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/583a04ad-2272-4b66-b999-4dda0005d268.jpg","index":0,"item":"9539b975-93b4-4345-9432-22ce35cb4619","keywords":null,"link":"/sport/20250206_labdarugas-manchester-united-lisandro-martinez-serules-keresztszalag-szakadas","timestamp":"2025. február. 06. 12:49","title":"Megvan a diagnózis, hónapokra kidőlt a Manchester United argentin védője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"252629c3-ec76-4f01-b97d-85e0c4f94bc0","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Sokkolta a világot Donald Trump legutóbbi hajmeresztő javaslata: az USA vegye át a Gázai övezetet, telepítsék ki az ott élő több mint 2 millió palesztint, és varázsolják a tengerparti sávot a Közel-Kelet Riviérájává. Szaúd-Arábia nyomban elítélte az elképzelést, és közölte, palesztin állam nélkül nincs kiegyezés Izraellel. Trump nemcsak az USA eddigi közel-keleti politikájával megy szembe, de a nemzetközi jog védelmezése helyett a hódító zsarnokoknak kedvez.","shortLead":"Sokkolta a világot Donald Trump legutóbbi hajmeresztő javaslata: az USA vegye át a Gázai övezetet, telepítsék ki az ott...","id":"20250205_Trump-Gazai-ovezet-USA-kozel-kelet-riviera","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/252629c3-ec76-4f01-b97d-85e0c4f94bc0.jpg","index":0,"item":"8e79aa64-838d-4ae9-9e97-70948a9dcd14","keywords":null,"link":"/360/20250205_Trump-Gazai-ovezet-USA-kozel-kelet-riviera","timestamp":"2025. február. 05. 18:12","title":"Trump gázai „őrültségét” próbálja értelmezni a világ, a közel-keleti Riviéra ötletén arab származású szavazói is kiakadtak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b2d91e97-f510-4279-b855-e8226831a5cf","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A nyertes mind az öt fő számot és mindkét Joker nyerőszámot eltalálta a brit EuroMillions lottón, ezzel 83,5 millió fonttal (40,5 milliárd forinttal) lett gazdagabb, ami minden idők 23. legnagyobb nyereménye.","shortLead":"A nyertes mind az öt fő számot és mindkét Joker nyerőszámot eltalálta a brit EuroMillions lottón, ezzel 83,5 millió...","id":"20250206_Ket-het-utan-jelentkeztek-a-vilag-egyik-legnagyobb-lottonyeremenyeert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2d91e97-f510-4279-b855-e8226831a5cf.jpg","index":0,"item":"86bb1451-818c-4a41-82d2-53c2e8e1542c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Ket-het-utan-jelentkeztek-a-vilag-egyik-legnagyobb-lottonyeremenyeert","timestamp":"2025. február. 06. 22:03","title":"Két hét után jelentkeztek a világ egyik legnagyobb lottónyereményéért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0dfb8e4b-782e-40ff-8db9-b02bd200f73a","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Csütörtök hajnalban 57 kisebb rengést mértek, a legerősebb eddigi földmozgás 5,2 erősségű volt.","shortLead":"Csütörtök hajnalban 57 kisebb rengést mértek, a legerősebb eddigi földmozgás 5,2 erősségű volt.","id":"20250206_gorogorszag-szantorini-foldrenges-szuksegallapot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0dfb8e4b-782e-40ff-8db9-b02bd200f73a.jpg","index":0,"item":"a5cc9a3d-035e-46ae-8a07-f9b32df7c2c5","keywords":null,"link":"/vilag/20250206_gorogorszag-szantorini-foldrenges-szuksegallapot","timestamp":"2025. február. 06. 17:49","title":"Szükségállapotot hirdettek Szantorinin a sorozatos földrengések miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09699d75-e2a9-4efb-949d-0e60c4c3edb6","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"El tudtuk volna képzelni tíz éve, hogy Simicska Lajosé lesz 35 évre a teljes magyar gyorsforgalmi úthálózat? Hogy az ország második legnagyobb bankjában tulajdont szerez? Vagy hogy alig lehet úgy nyaralni, hogy ne az ő érdekeltségeibe fussunk bele? A G-nap tizedik évfordulóján összeszedtük, mennyire volt Simicska Lajos megkerülhetetlen a 2015-ös bukása előtti időkben, és mennyire megkerülhetetlen ma a NER elitje.","shortLead":"El tudtuk volna képzelni tíz éve, hogy Simicska Lajosé lesz 35 évre a teljes magyar gyorsforgalmi úthálózat...","id":"20250206_Simicska-10-ev-g-nap-meszaros-tiborcz-garancsi-ner-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09699d75-e2a9-4efb-949d-0e60c4c3edb6.jpg","index":0,"item":"4f02edaa-3bae-4dfe-97ac-685aa96e6b35","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_Simicska-10-ev-g-nap-meszaros-tiborcz-garancsi-ner-ebx","timestamp":"2025. február. 06. 07:00","title":"Gyenge kezdőnek tűnik Simicska Lajos ahhoz képest, amit az új NER-elit a G-nap óta elért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A 2007 előtti szintre csökkent a személygépkocsik száma Magyarországon, amivel párhuzamosan - ha nem is jelentős mértékben -, de bővült a helyközi személyszállítás: az utasok száma 2010-ben 2 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit a KSH mai, a szállítási teljesítmények alakulásáról szóló gyorsjelentéséből.
2010-ben az árutonna-kilométerben mért áruszállítási teljesítmény lényegében nem változott, (0,7%-kal nőtt), miközben a szállított áruk tömege 8%-kal volt kevesebb az előző évihez viszonyítva. A helyközi személyszállításban mind az utasforgalom, mind az utaskilométerben mért teljesítmény csekély mértékben emelkedett, 2 illetve 1%-kal. Budapest-Ferihegy repülőtér utasforgalma valamelyest – 1%-kal – nőtt, s 8,2 millió főt tett ki. A Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik 61 ezres száma – ezek egynegyede használt volt – 19%-os visszaesést jelent az egy évvel korábbihoz képest.
Áruszállítás
A szállított áruk tömege – 280 millió tonna – 8%-kal alacsonyabb volt, mint 2009-ben. A változás egyfelől a vasúti (8%), a csővezetékes (6%) és a belvízi (28%) szállítás növekedésének, másfelől a közúti szállítás 13%-os csökkenésének az eredője. Az árutömeg 71%-át közúton, 16%-át vasúton szállították; belföldi viszonylatban a közúti fuvarozás részesedése még meghatározóbb (90%) – a vasúti, a csővezetékes, a belvízi és a légi szállítás nemzetközi jellegéből adódóan.
Az árutonna-kilométerben mért teljesítmény – 50 milliárd árutonna-kilométer – 1%-kal emelkedett. A vasúti, a csővezetékes és a belvízi szállítás teljesítménye 15, 7, illetve 30%-kal nőtt, miközben a közúti szállításé 5%-kal csökkent. Az áruszállítási összteljesítményből a közúti 67, a vasúti 17, a csővezetékes 11, míg a belvízi szállítás 5%-kal részesedett.
A nemzetközi áruszállítás volumene 11, az árutonna-kilométerben mért teljesítménye 3%-kal nőtt. A belföldi áruszállítás volumene 14%-kal, teljesítménye 5%-kal csökkent.
A közúti áruszállítás 13%-os volumencsökkenése a belföldi szállítás visszaesésének a következménye. Nemzetközi viszonylatban 3%-kal nagyobb tömegű árut szállítottak 2010. évben, mint 2009-ben, de a belföldi szállítás visszaesését ez sem tudta kompenzálni.
Volumenében a nemzetközi áruszállítás nem jelentős, az árutömeg mindössze 14%-a lépi át az országhatárt. Az összteljesítmény csökkenésében szerepet játszik a 3,5 tonnánál nagyobb teherbírású gépjárműállomány számának bázisidőszakhoz képest bekövetkezett 5%-os csökkenése.
A közúti áruszállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye a belföldi viszonylatban 7, a nemzetközi relációban pedig 4%-kal csökkent. A szomszédos országokba irányuló szállítások számának növekedésével rövidebbé váltak a szállítási távolságok. A belföldi szállítás visszaesésében a fuvardíj ellenében végzett szállítás nagyobb szerepet játszott (7%-kal csökkent), szemben a saját számla ellenében végzett szállítással, amely 5%-kal esett vissza. Kevesebb árut szállítottak nagyobb távolságra, megnőtt az átlagos szállítási távolság, és csökkent az üresen megtett út aránya.
A vasúti áruszállítás volumene 8, árutonna-kilométerben mért teljesítménye 15%-kal nőtt a bázisidőszakhoz képest, főként a nemzetközi behozatali teljesítmény növekedésének köszönhetően.
A tranzitszállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye is 15%-kal nőtt a bázisidőszakhoz képest. A volumenben (tonnában) mért teljesítmény a nemzetközi viszonylatban lényegesen nagyobb, mint a belföldiben. Árutonna-kilométerben mérve a teljesítmény mindkét relációban meghaladta a bázisévit, s a nemzetközi szállítás itt is kedvezőbben alakult, a növekedése 17%-ot tett ki.
A belvízi áruforgalom volumene – az igen alacsony bázis következtében – 28%-kal, az árutonnakilométerben kifejezett teljesítménye 30%-kal nőtt a 2009. évihez képest, amellyel nemcsak hogy meghaladta a gazdasági válság előtti szintet, hanem 2010-ben egyben az elmúlt évtized legnagyobb forgalma alakult ki. A teljesítmény növekedése lényegében a nemzetközi szállításnak köszönhető: az összes teljesítmény 58%-a átmenő forgalom, 30%-a export, 12%-a import, a belföldi forgalom részaránya elenyésző, még a 2 ezreléket sem teszi ki. A belvízi áruszállításban a magyar lobogó alatt hajózó járművek részesedése az összes szállított áruból 10%, az összteljesítményből 9% volt.
A légi áruszállításban Budapest-Ferihegy repülőtér összes áruforgalma 65,5 ezer tonna volt, 21%-kal magasabb, mint egy évvel korábban.
Személyszállítás
A helyközi személyszállítás naturális mutatókban mérhető teljesítménye kis mértékben emelkedett, az utasok száma 2%-kal, az utaskilométer 1%-kal nőtt 2009-hez képest. A belföldi távolsági személyszállítás terén – a szállított utasok számát tekintve – az autóbuszforgalom súlya a meghatározó: 79%. A nemzetközi szállításban 55%-os részesedésével a légi közlekedésé a vezető szerep, az autóbusz 19, a vasút 26%-os hányadot képvisel.
Budapest-Ferihegy repülőtér 72 országgal lebonyolított utasforgalma 8,2 millió fő volt, 1%-kal több a bázisidőszakhoz képest Ezt az utasforgalmat összesen 105,5 ezer, az előző évinél 4%-kal kevesebb járattal realizálta. A legnagyobb forgalmat lebonyolító légitársaságok a MALÉV, a Wizz Air, a Lufthansa, az EasyJet, a Swiss, a Travel Service és a British Airways. Nem menetrend szerinti forgalmat 70 ország relációjában bonyolított le Budapest-Ferihegy. A legnagyobb súlyú országok a menetrend szerinti forgalomban Németország, az Egyesült Királyság és Olaszország, míg a nem menetrend szerinti forgalomban Egyiptom, Törökország, Görögország és Tunézia voltak.
A helyi személyszállítás utasszáma és az utaskilométerben mért teljesítménye is 6%-kal csökkent az előző évihez képest. A legmagasabb – az utasszámot tekintve 56%-os, az utaskilométert figyelembe véve 59%-os – részaránya az autóbusz-közlekedésnek volt. Az autóbuszon utazók 47%-a Budapesten közlekedett.
Közúti gépjárművek állománya
2010. december 31-én a közúti gépjárművek állománya 3,6 millió volt, ebből kevesebb, mint 3 millió személygépkocsi. 2010. során a hazánkban forgalomban lévő személygépjárművek száma tovább csökkent, visszaesett a 2007 előtti szintre, a többi gépjármű száma az előző év azonos, év végi időpontjához képest lényegében stagnált. Továbbra is magas a gépjárművek átlagos életkora, a személygépkocsiké 11, az autóbuszoké 13 év.
2010. folyamán az első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma 61 ezer volt, 19%-kal kevesebb, mint a bázisidőszakban, a 2006. évinek pedig az egyharmadát sem érte el. A visszaesés az első félévre volt jellemző, a III. negyedévben az előző év azonos időszakához képest 15%-kal, a IV. negyedévben 4%-kal nőtt a forgalomba helyezések száma. A 2010-ben első alkalommal regisztrált személygépjárművek negyede volt használt. A használt személygépkocsik aránya az első forgalomba helyezéseken belül 2006-ban még csak 9% volt.