szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A világ legismertebb szlogenjei között van egy kakukktojás, amely nem egy vállalatot vagy annak termékeit, hanem egy ember hírnevét emelte az egekbe. Mike Buffer egyetlen jól sikerült, számtalanszor megismételt mondata miatt vált halhatatlanná.

A világ legjelentősebb hirdetési és marketing szaklapja, az Advertising Age összegyűjtötte száz év legjobb szlogenjeit, amelyek élén a dél-afrikai DeBeers gyémántbirodalom – James Bondnak köszönhetően is jól ismert – jelmondata áll: Diamonds are forever (Gyémántok az örökkévalóságnak, vagy A gyémánt örök). Ezt a Nike jelmondata követi: Just do it, azaz Csak csináld, bár lefordítani sohasem szokták. A harmadik a Coca-Cola nálunk nem alkalmazott szlogenje: The pause that refreshes (A szünet, amely felfrissít). Más listákon megjelent a mostanában hallatlanul sikeres Apple „Think Different” (Gondolkozz másként) jelmondata, vagy a General Electric „We bring good things to life” (Jó dolgokat keltünk életre) szlogenje, illetve az M&M’s „Melt in your mouth, not in your hand” (A szádban olvad, nem a kezedben) jelmondata is.

Mike Buffer. Jól mondja
AP

Van azonban egy szlogen, amelyik egyik értékelő listában sem szerepel, holott legalább ennyire ismert, számtalanszor elhangzott élőben nagy sport- és szórakoztató eseményeken, céges programokon, magánrendezvényeken, felhasználták mozifilmekben és tévésorozatokban (a Rocky filmektől a South Parkig), videojátékokban, zeneszámokban, hirdetésekben, rádióban, tévében és persze az interneten, és így hangzik:

"Let's get ready to rumble!"

Akár le is fordíthatjuk (valami olyasmit jelent, hogy „Készülődjünk a bandaharcra!”), de az öt szó közvetlen jelentését nézve még a született amerikaiaknak sem mondana túl sokat, hiszen fekete szlengben fogalmazták. Mégis az egész világ ugyanazt érti rajta Michael (Mike) Buffer (John Buff bokszbajnok unokája), a boksz- és pankrátormérkőzések híres sportbemondója jóvoltából: egy izgalmas csata igen közeli kezdetét. Ez a mondat – különösen úgy, ahogy Buffer sötétbarna bársonnyal bélelt érctorkát elhagyja – energiát közvetít a küzdő feleknek, felvillanyozza a közönséget, pattanásig feszíti a hangulatot, elindítja az adrenalintermelést. Felejthetetlen. Olyannyira, hogy a ringszpíkerek királyának saját bevallása szerint e „harsonaszó” 400 millió dollárt hozott a konyhára.

A „Let's get ready to rumble!” leginkább a profiboksz-ringek környékéről ismert, de Buffer szolgálatait a nagy amerikai sportligák NFL, NBA, MLB és NHL (arra nincs adat, hogy a focit is szeretné és a MSL bármely rendezvényén szerepelt volna) és a profi pankráció (wrestling) eseményein is rendszeresen igénybe vették. Legutóbb a Klicskó-Haye nehézsúlyú címegyesítő ökölvívómeccsen működött közre Hamburgban. Buffer számára ugyanis Európa is fontos piac, hiszen az öreg kontinensen ő egy az amerikai sportikonok közül, az amerikai kultúra egy megtestesült darabja.

A csodás karrier azonban majdnem rossz véget ért. A ringszpíkernél ugyanis pár éve gégerákot diagnosztizáltak, s olyan műtétre szorult, amely véget vethetett volna karrierjének. Egy újabb vizsgálat alapján azonban lehetővé vált egy olyan sebészeti eljárás alkalmazása, amely végül megmentette a zengő baritont, s Buffer folytathatta pályafutását.

De miért is „Let's get ready to rumble!”?

Buffer egy interjúban elmondta: pályája elején szeretett volna valami frappánsat mondani, hogy a nézők foglalják el helyüket és legyenek figyelemmel, de a kísérletei nem voltak igazán sikeresek. Végül Muhammad Alitól csípte el a mondatot, amelynek használatát aztán addig fejlesztette, tökéletesítette, hogy teljesen a nevéhez nőtt, s ma már védjegyoltalom alatt áll.

Hogy jó nyomon jár, azt egy Jody Berry nevű hollywoodi énekes erősítette meg. „Az emberek meghalnak érte, hogy ezt hallhassák, és meg akarnak őrülni” – mondta Buffernek, aki így „adott a szlogennek egy esélyt”. Később, amikor már a híres mondatot (amely a harcra és a közönség morajlására is utal) széltében-hosszában használták, nem kis részben a különleges képességű ringszpíker tevékenységének köszönhetően, jogászokkal való konzultációk után arra jutottak, hogy ez szellemi termék, amit jogi oltalom alá lehet helyezni.

Vállalkozása, a féltestvérével Bruce-szal (aki szintén ismert ceremóniamester) közösen működtetett Buffer Partnership a jól sikerült mondatnak, a belőle formálódott márkának, s a vállalkozói rátermettségnek köszönhetően stabilan tartja helyét e nem mindennapi piac csúcsán.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Sport

Vlagyimir Klicsko legyőzte Haye-t - videó

Vlagyimir Klicsko immár 56. győzelmét aratta szombaton éjjel, és a WBA bajnoki címét is megszerezte, amikor egyhangú pontozással nyerte meg a brit David Haye elleni meccset.

hvg.hu Sport

John Lennon férfi, David Haye kisfiú lett Hamburgban

A szombat esti Vlagyimir Klicsko - David Haye nehézsúlyú világbajnoki bokszmeccs a vesztes fél szerint visszahelyezte a nehézsúlyt a boksztérképre. Ben Dirs, a BBC újságírója vitatkozik ezzel az elhamarkodott kijelentéssel.

MTI Sport

Sérült lábujját okolja teljesítményéért David Haye

Az ukrán Vlagyimir Klicsko legyőzte a brit David Haye-t a hamburgi Imtech-Arenában szombaton tartott mérkőzésen, így a Nemzetközi Bokszföderáció (IBF), a Boksz Világszervezet (WBO) és Nemzetközi Bokszszervezet (IBO) nehézsúlyú világbajnoki címe mellé megszerezte a Boksz Világszövetség (WBA) bajnoki övét is.