A jelszó: simplicity - indul a bürokráciacsökkentő program

500 milliárd forinttal kívánja csökkenteni a kormány a vállalkozók bürokráciával kapcsolatos adminisztratív költségeit, de az intézkedéstől azt is várják, hogy segíteni fog a munkahelyteremtésben, a munkahelyek megtartásában és fejlesztésében.

  • hvg.hu hvg.hu
A jelszó: simplicity - indul a bürokráciacsökkentő program

A kormánynak az a dolga, hogy megtegyen minden lépést azért, hogy a vállalkozások növekedni tudjanak - mondta el egy csütörtöki sajtótájékoztatón Cséfalvay Zoltán gazdaságstratégiáért felelős államtitkár annak alkalmából, hogy a kormány beindítja az Egyszerű Állam Programot.

Karcsúsított állam

Elég sok nehézséget hoz már az is, hogy kiszámíthatatlan a gazdaság – az államnak nem az a dolga, hogy felesleges akadályokat gördítsen a vállalkozások elé, jelentette ki Cséfalvay. Magyarországon az adminisztrációs költség a GDP 10 százalékánál is magasabb (kb. 3000 milliárd). Ez rettentő nagy versenyhátrányt jelent, hiszen az uniós átlag 3,5 százalék.

Éppen ezért a kormány egy 114 lépést magába foglaló tervet dolgozott ki a bürokrácia csökkentésére, amelytől azt várják - derül ki a tájékoztatón kiosztott füzetecskéből -, hogy a hazai vállalkozásokon keresztül erősíti a magyar gazdaságot. Terveik szerint olcsóbb és versenyképesebb állam jöhet így létre. Az Egyszerű Állam lépései egyébként már a Széll Kálmán-tervben és a kormányprogramban is szerepeltek.

A több mint 100 lépés mindegyikét 2012-ben be akarják vezetni, az összes ponthoz határidőt is rendeltek, hogy bevezetésük könnyebben behajtható legyen. Azt tervezik, hogy az ide vonatkozó időtervet a program honlapjára is felteszik, hogy a vállalkozók maguk is követhessék a folyamatot. A sajtótájékoztatón megjelentek a szakmai szervezetek (FIVOSZ, BCCH, JVSZ, KISOSZ, AmCham) képviselői, akik részt vettek a program kidolgozásában is és mindannyian nagyon bizakodók a program sikerét illetően.

Átláthatóbb számvitel, önkéntes adóellenőrzés

A tennivalókat tíz csoportra osztották. Ezek alapján egyszerűsíteni kívánják az adózáshoz kapcsolódó adminisztrációt, például olyan vállalkozóbarát adóhatóságot alakítanának ki, amely aktívan támogatja a jogkövető vállalkozót. Felülvizsgálják a kisadókat, járulékokat és csökkentik a számukat. Bevezetik a kérhető önkéntes adóellenőrzést: önként kért ellenőrzés esetén a megállapított hátralékon túl csak kirívó szabálytalanság után kerülhet sor büntetés megállapítására. Egyszerűsítik a munkavállaló alkalmazásához kapcsolódó adatszolgáltatást és az elektronikus ügyintézést.

Átláthatóbb lesz a számviteli szabályozás: a kisvállalkozások egy körülhatárolt köre egyszerűbb kettős könyvelést folytathatna. Módosítják a bizonylatok megőrzésére vonatkozó jogszabályokat: rövidebb és egységes előírásokat hoznak, támogatják az elektronikus archiválást. Szélesebb körben teszik lehetővé a számviteli beszámoló egyszerűbb formáját, az éves beszámoló adatait pedig nem kell a társasági adó bevallásában szerepeltetni.

A fejlesztési célú pályázatokhoz és a közbeszerzésekhez kapcsolódó adminisztráció is egyszerűbbé válna azzal, hogy többek között ésszerűsítenék és csökkentenék a szükséges dokumentációt. A pályázóknak nem kell állami társszerveknél már rendelkezésekre álló igazolásokat benyújtania, ezt a Közreműködő Szervezet adatbázisokból ellenőrzi. Rövidítik a támogatási és kifizetési kérelmek elbírálásának határidejét és felülvizsgálják az ügyfélszolgálati rendszert. Fejlesztik az elektronikus ügyintézést és könnyebben hozzáférhetővé válnak a jogszabályok, kézikönyvek.

Az ágazati szabályozásban is lépéseket tesznek: azt szeretnék elérni, hogy a legkisebb, családi vállalkozások mentesüljenek a dokumentációs kötelezettségek alól, vagy ha erre nincs lehetőség, részleges mentességet kapjanak. Megteremtik a termelői vásár szabályozási kereteit, vagyis egyszerűsítik a számla- illetve nyugtaadási kötelezettséget a háztáji előállítókra. Összehangolják a földhasználati nyilvántartással kapcsolatos adatbázisokat, hogy a hatóságok egymástól szerezzék be a föld-használati igazolás beszerzését, és ne a gazdáknak kelljen ezzel foglalkozni.

Rövidebb ügyintézés, könnyebb foglalkoztatás

2014-ig 30 napról 21 napra csökkentik az ügyintézési időt (hatósági tevékenységek adminisztrációs terheinek redukálása), bővítik az elektronikus aláírás használati lehetőségeit és felgyorsítják a beruházások engedélyezését. Bevezetik a jóhiszemű ellenőrzést: azoknál a vállalkozásoknál, amelyek jogszerűen, hosszú ideje megbízhatóan működnek, ritkulna a rendszeres ellenőrzés és az esetleges vétség szankcionálása is méltányosan csökkenne. Belépne az első figyelmeztetés elve is. Ez alapján a hatóságok először a jogszerű magatartás követésére szólítják fel a vállalkozást, és az esetleges ismétlődés után szabnának ki csak bírságot.

A foglalkoztatás is könnyebbé válna, például csak olyan esetben kell a vállalkozásoknak belső szabályzatot alkotni, ha a tevékenység vagy a munkakör veszélyessége megindokolja azt. Meghatározott éves időkeretig a segítő családtag bejelentés nélkül lesz foglalkoztatható, ezért felülvizsgálják a segítő családtag bejelentési kötelezettségét.

Javulnak a vállalkozói jogérvényesítés feltételei is, támogatni fogják a közvetítői eljárást (mediációt) és a választott bíráskodást. Kiszélesítik az elektronikus kommunikációt a vállalkozások közötti jogvitákban és megerősítik az eljárás elhúzását akadályozó szervezeti és eljárási mechanizmusokat, valamint a vállalkozások egymás közötti jogvitáira külön eljárásrendet alakítanak ki.

A programban rendszerszintű intézkedések is szerepelnek. Kialakítanak egy konzultációs rendszert, amely lehetővé teszi a folyamatos vállalkozói visszacsatolást. Ezt segíti az is, hogy a vállalkozói szektorral együttműködésben évente jelentés készül a kormány számára, amely beszámol arról, hogyan működik a terv a gyakorlatban. Természetesen kidolgozzák az adminisztrációs terhek csökkentésével kapcsolatos kormányzati lépéseket is, illetve létrehoznak egy koordináló szervezeti egységet is.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.