EUDR: szinte mindenkit érint, mégis csak kevesen készültek fel rá
A nagyvállalatoknak ez év végétől, a kis- és középvállalkozásoknak 2026 júliusától kell eleget tenniük az előírásoknak.
500 milliárd forinttal kívánja csökkenteni a kormány a vállalkozók bürokráciával kapcsolatos adminisztratív költségeit, de az intézkedéstől azt is várják, hogy segíteni fog a munkahelyteremtésben, a munkahelyek megtartásában és fejlesztésében.
A kormánynak az a dolga, hogy megtegyen minden lépést azért, hogy a vállalkozások növekedni tudjanak - mondta el egy csütörtöki sajtótájékoztatón Cséfalvay Zoltán gazdaságstratégiáért felelős államtitkár annak alkalmából, hogy a kormány beindítja az Egyszerű Állam Programot.
Karcsúsított állam
Elég sok nehézséget hoz már az is, hogy kiszámíthatatlan a gazdaság – az államnak nem az a dolga, hogy felesleges akadályokat gördítsen a vállalkozások elé, jelentette ki Cséfalvay. Magyarországon az adminisztrációs költség a GDP 10 százalékánál is magasabb (kb. 3000 milliárd). Ez rettentő nagy versenyhátrányt jelent, hiszen az uniós átlag 3,5 százalék.
Éppen ezért a kormány egy 114 lépést magába foglaló tervet dolgozott ki a bürokrácia csökkentésére, amelytől azt várják - derül ki a tájékoztatón kiosztott füzetecskéből -, hogy a hazai vállalkozásokon keresztül erősíti a magyar gazdaságot. Terveik szerint olcsóbb és versenyképesebb állam jöhet így létre. Az Egyszerű Állam lépései egyébként már a Széll Kálmán-tervben és a kormányprogramban is szerepeltek.
A több mint 100 lépés mindegyikét 2012-ben be akarják vezetni, az összes ponthoz határidőt is rendeltek, hogy bevezetésük könnyebben behajtható legyen. Azt tervezik, hogy az ide vonatkozó időtervet a program honlapjára is felteszik, hogy a vállalkozók maguk is követhessék a folyamatot. A sajtótájékoztatón megjelentek a szakmai szervezetek (FIVOSZ, BCCH, JVSZ, KISOSZ, AmCham) képviselői, akik részt vettek a program kidolgozásában is és mindannyian nagyon bizakodók a program sikerét illetően.
Átláthatóbb számvitel, önkéntes adóellenőrzés
A tennivalókat tíz csoportra osztották. Ezek alapján egyszerűsíteni kívánják az adózáshoz kapcsolódó adminisztrációt, például olyan vállalkozóbarát adóhatóságot alakítanának ki, amely aktívan támogatja a jogkövető vállalkozót. Felülvizsgálják a kisadókat, járulékokat és csökkentik a számukat. Bevezetik a kérhető önkéntes adóellenőrzést: önként kért ellenőrzés esetén a megállapított hátralékon túl csak kirívó szabálytalanság után kerülhet sor büntetés megállapítására. Egyszerűsítik a munkavállaló alkalmazásához kapcsolódó adatszolgáltatást és az elektronikus ügyintézést.
Átláthatóbb lesz a számviteli szabályozás: a kisvállalkozások egy körülhatárolt köre egyszerűbb kettős könyvelést folytathatna. Módosítják a bizonylatok megőrzésére vonatkozó jogszabályokat: rövidebb és egységes előírásokat hoznak, támogatják az elektronikus archiválást. Szélesebb körben teszik lehetővé a számviteli beszámoló egyszerűbb formáját, az éves beszámoló adatait pedig nem kell a társasági adó bevallásában szerepeltetni.
A fejlesztési célú pályázatokhoz és a közbeszerzésekhez kapcsolódó adminisztráció is egyszerűbbé válna azzal, hogy többek között ésszerűsítenék és csökkentenék a szükséges dokumentációt. A pályázóknak nem kell állami társszerveknél már rendelkezésekre álló igazolásokat benyújtania, ezt a Közreműködő Szervezet adatbázisokból ellenőrzi. Rövidítik a támogatási és kifizetési kérelmek elbírálásának határidejét és felülvizsgálják az ügyfélszolgálati rendszert. Fejlesztik az elektronikus ügyintézést és könnyebben hozzáférhetővé válnak a jogszabályok, kézikönyvek.
Az ágazati szabályozásban is lépéseket tesznek: azt szeretnék elérni, hogy a legkisebb, családi vállalkozások mentesüljenek a dokumentációs kötelezettségek alól, vagy ha erre nincs lehetőség, részleges mentességet kapjanak. Megteremtik a termelői vásár szabályozási kereteit, vagyis egyszerűsítik a számla- illetve nyugtaadási kötelezettséget a háztáji előállítókra. Összehangolják a földhasználati nyilvántartással kapcsolatos adatbázisokat, hogy a hatóságok egymástól szerezzék be a föld-használati igazolás beszerzését, és ne a gazdáknak kelljen ezzel foglalkozni.
Rövidebb ügyintézés, könnyebb foglalkoztatás
2014-ig 30 napról 21 napra csökkentik az ügyintézési időt (hatósági tevékenységek adminisztrációs terheinek redukálása), bővítik az elektronikus aláírás használati lehetőségeit és felgyorsítják a beruházások engedélyezését. Bevezetik a jóhiszemű ellenőrzést: azoknál a vállalkozásoknál, amelyek jogszerűen, hosszú ideje megbízhatóan működnek, ritkulna a rendszeres ellenőrzés és az esetleges vétség szankcionálása is méltányosan csökkenne. Belépne az első figyelmeztetés elve is. Ez alapján a hatóságok először a jogszerű magatartás követésére szólítják fel a vállalkozást, és az esetleges ismétlődés után szabnának ki csak bírságot.
A foglalkoztatás is könnyebbé válna, például csak olyan esetben kell a vállalkozásoknak belső szabályzatot alkotni, ha a tevékenység vagy a munkakör veszélyessége megindokolja azt. Meghatározott éves időkeretig a segítő családtag bejelentés nélkül lesz foglalkoztatható, ezért felülvizsgálják a segítő családtag bejelentési kötelezettségét.
Javulnak a vállalkozói jogérvényesítés feltételei is, támogatni fogják a közvetítői eljárást (mediációt) és a választott bíráskodást. Kiszélesítik az elektronikus kommunikációt a vállalkozások közötti jogvitákban és megerősítik az eljárás elhúzását akadályozó szervezeti és eljárási mechanizmusokat, valamint a vállalkozások egymás közötti jogvitáira külön eljárásrendet alakítanak ki.
A programban rendszerszintű intézkedések is szerepelnek. Kialakítanak egy konzultációs rendszert, amely lehetővé teszi a folyamatos vállalkozói visszacsatolást. Ezt segíti az is, hogy a vállalkozói szektorral együttműködésben évente jelentés készül a kormány számára, amely beszámol arról, hogyan működik a terv a gyakorlatban. Természetesen kidolgozzák az adminisztrációs terhek csökkentésével kapcsolatos kormányzati lépéseket is, illetve létrehoznak egy koordináló szervezeti egységet is.
A nagyvállalatoknak ez év végétől, a kis- és középvállalkozásoknak 2026 júliusától kell eleget tenniük az előírásoknak.
Mit tartalmaz az ajánlás? Mely cégekre vonatkozik? Hogyan védi a vállalkozásokat?
Kedvező lehetőség a likviditás javítására feldolgozóipari vállalatok számára.
Elindult a Gigabit Magyarország program. Változtak a Nemzeti Bajnokok – Zöld és digitális átállást célzó egyműveletes kombinált Hitelprogram feltételei.
Eddig 12 település hozott rendeletet a helyi önazonosság védelmében, azonban mindössze egy olyan van, ahol a lakosságszám változása alapján ez indokolt lehet – és ott sem ez a probléma.
Mekkora felelősség nyomja a sportvezetők és a szülők vállát? Szakértőket kérdeztünk a témában.
Egy magánszemély tett feljelentést a rendőrségen, ennek nyomán indult meg az eljárás.