Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Noha egyes áram- és gázszolgáltatók a karácsonyi ünnepek előtt önkéntesen felfüggesztették a nem fizető fogyasztóik hálózatról történő kizárását, a jelek szerint sem ennek, sem pedig az eddigi részletfizetői kedvezményeknek és adósságrendező programoknak nincs kézzelfogható eredményük. A számlatartozók köre és a tartozás nagysága tavaly tovább nőtt.
Az ünnepekre való tekintettel az E.ON csoport úgy döntött, hogy 2011. december 15-től 2012. január 6-ig felfüggeszti a számlatartozás miatti kikapcsolást - állt tavaly év végén az energiaszolgáltató közleményében. Amiből az is kiderült, hogy e szociális érzékenységet a cég az áram- és gázszolgáltatást igénybe vevő lakossági fogyasztói közül azoknak mutatta meg, akiknek a 60 napot meghaladó tartozásuk miatt a szolgáltatásból való kikapcsolásra lehetett számítaniuk. Hasonló moratóriumot alkalmazott a hajdúszoboszlói székhelyű Tigáz is, a cég december 23. és január 2. között hirdetett átmeneti, "retorziós tűzszünetet".
A szolgáltatók a felhasználók számát illetően, illetve a lejárt kintlévőségek számszerű, időbeli és területi eloszlására vonatkozóan nem adnak ki adatokat (legfőképpen arra hivatkozva, hogy ezeket nem kívánják a konkurencia tudomására hozni), de a karácsonyi pauza összességében több tízezer fogyasztónak jelentett legalább pillanatnyi levegővételt.
A Tigáz 1,26 millió fogyasztójának túlnyomó többsége lakossági fogyasztó, az E.ON pedig gáz- és áramszolgáltatóként összesen 3,2 millió ügyféllel (többsége lakossági fogyasztó) áll kapcsolatban.
A karácsonyi ünnepek idejére hirdetett szolgáltatói türelem az E.On-nál több ezer ügyfelet érintett. A cég teljes kintlévősége több tízmilliárd forint - igaz, ez a nagyságrend mind a lakossági, mind az üzleti ügyfelekre vonatkozik. Az arányokban azonban van különbség, hiszen a kintlévőségek 55 százalékát a nem lakossági ügyfelek generálják. A teljes kintlevőség 2010-hez képest tavaly év végén 18 százalékkal nőtt, itt a lakossági emelkedés elérte a 21 százalékot.
A legfrissebb adatok szerint az E.On szolgáltatói területén a 30 napon túli számlatartozás 12, a 60 napon túli 18, a 90 napon túli 23 százalékkal nőtt az egy évvel korábbi szinthez képest. Mindezt tapasztalva döntött úgy az E.On, hogy szigorúbban él a tavaly júliustól érvénybe lépett szabályozás teremtette lehetőséggel; már 60 napos tartozás után, és összeghatártól, évszaktól függetlenül kikapcsolják a fogyasztókat.
Amennyiben a kiküldött két felszólító levél után sem rendezi valaki a hátralékát, és a kikapcsolásra sor kerül, a visszakapcsoláshoz előbb ki kell fizetnie a lejárt esedékességű számláit, a kamatot és a felszólítási díjat, valamint a ki- és visszakapcsolás díját. Erre egyébként 2010-ben az E.On szolgáltatási területén (az áram és gázszolgáltatásban összesen) 55 ezer, 2011-ben pedig mintegy 45 ezer esetben került sor. Egyházi Nikoletta, az E.On illetékes szakembere elmondta: ha a felszólítások és a felajánlott egyeztetések, részletfizetési lehetőségek nem vezetnek eredményre, a cég - ha a tartozás nagyon régóta fennáll - külsős behajtó céget bíz meg a beszedéssel, illetve faktoráló céget von be.
Százmilliós pauzát vállalt a Tigáz
Száraz Gábor, a Tigáz kommunikációs munkatársa azt mondta a hvg.hu-nak, hogy a karácsony előtti kikapcsolás-szüneteltetési akció hatása megmutatkozott a társaság kintlévőségeiben is, mivel a kéthetes moratórium alatt százmilliós nagyságrendű tartozást kellett a gázszolgáltatónak finanszíroznia. "Ezzel együtt úgy gondoltuk, hogy a karácsonyi időszaknak a felhasználóink, fogyasztóink számára is az ünnepekről kell szólnia" - mondta a szakember.
A Tigáz adatai szerint a lakossági fogyasztók határidőn túli tartozása az előző évhez képest jelentős mértékben növekedett. A 2011. november 30-ai adatok szerint a teljes kintlévőség (tehát az intézményi, üzleti és lakossági fogíasztók együttes tartozása) elérte a 11,7 milliárd forintot. Az egy évvel korábbi adatokkal összehasonlítva pedig a lakossági kintlévősége 11 százalékkal nőtt a Tigáznak.
A helyzet rendezésére ráadásul épp e területen van most igen kevés esély, mivel az október 15. és április 15. közti kormányzati moratórium - ami felfüggesztette a kizárás lehetőségét azoknak az önkormányzati és közintézményeknek is, melyeknek kifizetetlen számlájuk van - a kialakult helyzeten nem tud javítani. A vége azonban így is, úgy is az lesz, hogy a számlákat valakinek ki kell fizetnie.
"A kintlévőségek megfizetésétől nem áll módunkban eltekinteni, de a tartozás rendezésére igyekszünk a felhasználók számára is teljesíthető feltételeket ajánlani" - mondta Száraz Gábor. A részletfizetés lehetősége eddig is adott volt, de egyre valószínűbb, hogy csak ez önmagában nem lesz elegendő a romló helyzet kezelésére.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A tranzakciós illeték kiterjesztése jelentősen átalakíthatja a Revolut és más neobankok vállalati díjstruktúráját.
Adózási és adatszolgáltatási kötelezettségek 2025. július 16. és 2025. augusztus 31. között.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Jó eséllyel simán lekörözi majd a Tisza Párt ősszel startoló előválasztása nemcsak a hasonló, 2021-es ellenzéki akció 663 ezres adatát, de még a Nemzet Hangja szavazás 1,1 millió résztvevővel beállított saját rekordját is. A megvalósítás logisztikai rémálom lesz komoly buktatókkal, ráadásul a siker mellett politikai veszélyekkel is járhat.
A Tisza Párt szerint visszataszító, hogy a Fidesz és a propagandája az önkénteseik után kutakodnak.
A parkoláson évente 120 millió forintot tud megtakarítani a Hegyvidék, a közétkeztetés ára nem nőtt, és több üzemeltetési munka is olcsóbb lett az új közbeszerzési rendszerben.
Az „aki akar, az dolgozhat” kijelentés ugyanakkor számos vidéken nem több, mint hiú ábránd.