szerző:
Nagy Gergő
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Jelenleg egy elvesztegetett évtized közepén jár Európa - hangzott el szinte egyöntető elemzői konszenzusként a világgazdasági kilátásokról és a jövő évi magyar költségvetésről rendezett hétfői konferencia kerekasztal-beszélgetésén. Magyarországon ugyancsak tartósan alacsony növekedésre kell felkészülni, az IMF-megállapodással jelentős pénzösszegeket takaríthatunk meg. Az Orbán Viktor által nemrég bejelentett 300 milliárdos járulékcsökkentő program iránya jó, de a forrása még erősen bizonytalan.

Elemzői egyetértés mutatkozik abban, hogy a következő években egyáltalán nem lesz gazdasági növekedés a fejlett világban - így összegezhető a Magyar Közgazdasági Társaság és a Költségvetési Tanács által rendezett hétfői konferencia fő üzenete. Magyarország helyzete különösen érdekes ebben a tekintetben, mivel exportorientált gazdaságként nagyban a külvilágra vagyunk utalva, és az európai, távol-keleti, egyesült államokbeli gazdasági lassulás minket is komoly mértékben érint. Emellett a jelenlegi finanszírozási kamatszinteken szinte esélyünk sincs a kilábalásra és az innováció felpörgetésére. Az EU/IMF-megállapodás megkötésével ugyanakkor évente akár 130 milliárdot is spórolhatnánk.

Elvesztegett évtized Európában

A következő 10 évben nulla gazdasági növekedés várható Európában és az USA-ban, Japán sem áll sokkal jobban - mondta Barcza György a K&H Bank vezető elemzője. A világgazdaság következő korszaka a fejlettségi szint fenntartásáról fog szólni. Barcza szerint ha úgy tetszik, most visszamegyünk az időben, amikor évszázadokon keresztül 0,5-1 százalékon mozgott a gazdasági növekedés. Ebből a szempontból az elmúlt 100 év tekinthető különlegesnek, amikor is 3-4 százalékos volt az országok GDP-jének növekedési üteme, fejtette ki Barcza.

Egy stagnáló Európában élünk majd a jövőben
AP / Virginia Mayo

A világgazdaság növekedési pályáját Samu János, a Concorde makroelemzője sem látja kirajzolódni, nem lát növekedést a következő 10 évben. Kínában a beruházások növekedése vette át a belső fogyasztás vezető szerepét, de ez nem sokáig tartható fenn, lassul a kínai gazdaság is. Tízéves horizonton 2-4 százalékra lassulhat a kínai gazdaság növekedése - tette hozzá a Concorde makroelemzője. A fogyasztás növelése, mely pörgethetné a gazdaságot, a kínai gazdasági, politikai rendszer jellegéből fakadóan egyáltalán nem egyszerű. 

Magyarország nettó exportőrként kíván szerepelni ebben a szisztémában. Az elmúlt két évben Németországon keresztül élveztük a keresletélénkülést, a kínai beruházások növekedését - emelte ki Samu. Most úgy tűnik, hogy ez a felállás nem tud úgy megváltozni, hogy Kína többet importáljon, amennyiben lassul a beruházások üteme. Így a sokat exportáló német, és ezen keresztül a magyar cégek helyzete is romlik. "Tartósan alacsony növekedésre kell felkészülni" - vonta le a következtetést a Concorde makroelemzője. Az export növekedésének üteme határozhatja meg majd a gazdaság növekedésének ütemét, ami valahol 0,5-1 százalék között lehet Magyarországon.

Most egy olyan évtized előtt állunk, ahol nem lehet arra számítani, hogy visszatér a magas, válság előtti növekedés - húzta alá Tardos Gergely, az OTP Bank vezető elemzője is. A felfújt hitelállományt el kell kezdeni visszatörleszteni. Eközben pedig mindenki a biztos befektetéseket keresi, erősebb az óvatosság. A külső növekedési impulzus a magyar gazdaságra a következő években is kicsi marad, nagy löketekre nem lehet számítani, hangsúlyozta az OTP Bank vezető elemzője. Abban bízhatunk, hogy beindul egy-két nagyberuházás - tette hozzá Tardos.

Az IMF továbbra is makacs lesz

"Jó eséllyel idén megszületik a megállapodás" - mondta Tardos az EU-IMF-megállapodás témáját érintve. A kormánynak ugyanakkor jelenleg van pénze, a költségvetésben vannak tartalékok, kitartanak még egy darabig a források. Amíg a forint állampapírpiac nem akadozik és van elegendő pénze a kormányzatnak, addig nem lesz nagy kényszer a megállapodás mielőbbi megkötésére. Az OTP Bank vezető elemzője alapvetően arra számít, hogy a megegyezési folyamatnak számos buktatója lesz. Jelenleg 75 százalék körüli szinten van az államadósság, 5,2 százalékos átlagos kamatszint mellett, de ez folyamatosan árazódik a magasabb állampapír kamatok miatt. A GDP 2 százalékának megfelelő romlás következhet be, ha az egész államadósság átárazódik a magasabb kamatszintre, fejtette ki Tardos. Minél tovább vár a kormány a megállapodással, annál drágább lesz a finanszírozásunk, mivel minden egyes évben 130 milliárddal dobja meg a kamatkiadásokat a magasabb kamat.

Az egyik kérdés az, hogy ki szorít sarokba kit, az IMF a kormányt, vagy fordítva - szemléltette a helyzetet Barcza. Magyarország számára azonban van egy időkeret: jövőre lejár 5 milliárd eurónyi hitel, ezt meg kell újítani. A kormánynak körülbelül fél, háromnegyed éve van, hogy a tárgyalást végigvigye. Ebben olyan taktikai elemek is lehetnek, hogy a pozitív híreket előbb kaphatjuk meg, és ezeket majd a kormány kommunikálja, míg a negatív hírek az IMF köpönyege alól bújhatnak ki, tette hozzá a K&H Bank vezető közgazdásza. Az új megállapodás érdekes lesz abban az értelemben, hogy minden bizonnyal több, már az utóbbi években IMF-programban résztvevő ország tapasztalatait is beépítik a mi csomagunkba. 

Minden bizonnyal kemény tárgyalópartner lesz az IMF
AP / Cliff Owen

Samu János úgy vélte, hogy ennek a kérdésnek a megértéséhez érdemes 10 évet visszamenni az argentin válságig. Ott egy elrontott válságkezelést hajtott végre az IMF, még egyszer egy fél szívvel bevállalt programba nem fognak belemenni - emelte ki a Concorde makroelemzője. Az IMF most is makacs lesz majd emiatt és a tárgyalásokat nem zavarják le néhány hét alatt. Ugyanakkor ez annak a függvénye is lesz, hogy mekkora a nemzetközi nyomás, elsősorban a pénzpiacok irányából, a megállapodás megkötésére - emelte ki Samu. Emellett, ha az európai válságkezelés a következő hónapokban hatékonyabbá válik, akkor az IMF-megállapodás megkötése is tovább tolódhat, mivel így javulhat a nemzetközi környezet.

Ha marad a jelenlegi kamatszint, akkor jelentős költségnövekedés lesz, de ez majd csak később jelentkezik - emelte ki Zsoldos István, a MOL csoport vezető közgazdásza. Középtávon nagy a nyomás, hogy lejjebb vigyük a állampapírok kamatait. Ha csökkenteni akarjuk az adósságot, akkor a nulla százalékos hiány lenne jó, nem is a három százalék alatti uniós követelmény - hangsúlyozta a MOL csoport vezető közgazdásza.

A 300 milliárdos növekedésösztönző csomag iránya jó, de forrása még bizonytalan

A csomag kedvező irányba tett lépes, és releváns problémára tapint rá Tardos szerint. Az OTP Bank vezető közgazdásza szerint ugyanakkor a másik kérdés, hogy szükség lenne-e erre a lépésre, ha megmaradt volna az adójóváírás rendszere. Abban van komoly elmozdulás, hogy a munkaerőpiacra több embert vonjunk be, a nyugdíjrendszer szigorítása is ebbe az irányba mutat. A kormány látta, hogy valamit lépni kell, ez valamifajta gyógyír lehet - húzta alá Tardos. A probléma azonban az, hogy a költségvetésre gyakorolt hatása a GDP egy százaléka körül található és ez tulajdonképpen költségvetési lazítással ér fel. Emellett a másik kérdés az, hogy a nemzetközi befektetők mit szólnak a csomaghoz - mondta az OTP Bank vezető közgazdásza. Pár hónapon belül egyértelművé fog válni, hogy honnan lesz erre forrás.

A 10 pontos csomagra reagálva Barcza elmondta, hogy ha az elmúlt 20 év államháztartási hiányait megnézzük, akkor azt látjuk, hogy jellemzően a GDP 3-4 százalékára rúgó lazítás történik egy választási évben. A balkáni országokban van ilyen mértékű lazítás, északon is van, de ott kisebb mértékben nyúlnak a zsebükbe a kormányok a parlamenti választásokkor. Ugyanakkor ebbe az irányba mozdul el a költségvetés ezzel a csomaggal - emelte ki a K&H Bank vezető közgazdásza. A program finanszírozási része - az MNB-re és a Magyar Államkincstárra kivetni tervezett tranzakciós illeték - már ebbe az irányba mutat, mivel ez csak elhalasztaná a több száz milliárdra rúgú pénzösszeg kifizetését. 

A csomag egy könnyen feldobott labda lehet az IMF-nek, ez biztos téma lesz a tárgyalásokon - emelte ki Zsoldos a 300 milliárdos járulékcsökkentő programot érintve. A MOL csoport vezető közgazdásza ezzel arra utalt, hogy mivel a csomag finanszírozása jelenleg megoldatlan, így elképzelhető, hogy ebbe majd bele fog kötni a Nemzetközi Valutaalap. A gondolkodás iránya viszont jó - tette hozzá a közgazdász. 

A Concorde makroelemzője is azt emelte ki, hogy átmeneti, vagy nehezen igazolható bevételek jelentik a 10 pontos program finanszírozását. "300-350 milliárdos kiigazításra lenne szükség a csomag végigviteléhez" - hangsúlyozta Samu. Szerinte is jó irányba mozdul el a program a növekedés szempontjából és ez egy fordulat az egykulcsos adóhoz képest, mivel annak negatív hatásait igyekszik korrigálni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!