A végtelen lehetőségek iparága
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
Jelenleg egy elvesztegetett évtized közepén jár Európa - hangzott el szinte egyöntető elemzői konszenzusként a világgazdasági kilátásokról és a jövő évi magyar költségvetésről rendezett hétfői konferencia kerekasztal-beszélgetésén. Magyarországon ugyancsak tartósan alacsony növekedésre kell felkészülni, az IMF-megállapodással jelentős pénzösszegeket takaríthatunk meg. Az Orbán Viktor által nemrég bejelentett 300 milliárdos járulékcsökkentő program iránya jó, de a forrása még erősen bizonytalan.
Elemzői egyetértés mutatkozik abban, hogy a következő években egyáltalán nem lesz gazdasági növekedés a fejlett világban - így összegezhető a Magyar Közgazdasági Társaság és a Költségvetési Tanács által rendezett hétfői konferencia fő üzenete. Magyarország helyzete különösen érdekes ebben a tekintetben, mivel exportorientált gazdaságként nagyban a külvilágra vagyunk utalva, és az európai, távol-keleti, egyesült államokbeli gazdasági lassulás minket is komoly mértékben érint. Emellett a jelenlegi finanszírozási kamatszinteken szinte esélyünk sincs a kilábalásra és az innováció felpörgetésére. Az EU/IMF-megállapodás megkötésével ugyanakkor évente akár 130 milliárdot is spórolhatnánk.
Elvesztegett évtized Európában
A következő 10 évben nulla gazdasági növekedés várható Európában és az USA-ban, Japán sem áll sokkal jobban - mondta Barcza György a K&H Bank vezető elemzője. A világgazdaság következő korszaka a fejlettségi szint fenntartásáról fog szólni. Barcza szerint ha úgy tetszik, most visszamegyünk az időben, amikor évszázadokon keresztül 0,5-1 százalékon mozgott a gazdasági növekedés. Ebből a szempontból az elmúlt 100 év tekinthető különlegesnek, amikor is 3-4 százalékos volt az országok GDP-jének növekedési üteme, fejtette ki Barcza.
A világgazdaság növekedési pályáját Samu János, a Concorde makroelemzője sem látja kirajzolódni, nem lát növekedést a következő 10 évben. Kínában a beruházások növekedése vette át a belső fogyasztás vezető szerepét, de ez nem sokáig tartható fenn, lassul a kínai gazdaság is. Tízéves horizonton 2-4 százalékra lassulhat a kínai gazdaság növekedése - tette hozzá a Concorde makroelemzője. A fogyasztás növelése, mely pörgethetné a gazdaságot, a kínai gazdasági, politikai rendszer jellegéből fakadóan egyáltalán nem egyszerű.
Magyarország nettó exportőrként kíván szerepelni ebben a szisztémában. Az elmúlt két évben Németországon keresztül élveztük a keresletélénkülést, a kínai beruházások növekedését - emelte ki Samu. Most úgy tűnik, hogy ez a felállás nem tud úgy megváltozni, hogy Kína többet importáljon, amennyiben lassul a beruházások üteme. Így a sokat exportáló német, és ezen keresztül a magyar cégek helyzete is romlik. "Tartósan alacsony növekedésre kell felkészülni" - vonta le a következtetést a Concorde makroelemzője. Az export növekedésének üteme határozhatja meg majd a gazdaság növekedésének ütemét, ami valahol 0,5-1 százalék között lehet Magyarországon.
Most egy olyan évtized előtt állunk, ahol nem lehet arra számítani, hogy visszatér a magas, válság előtti növekedés - húzta alá Tardos Gergely, az OTP Bank vezető elemzője is. A felfújt hitelállományt el kell kezdeni visszatörleszteni. Eközben pedig mindenki a biztos befektetéseket keresi, erősebb az óvatosság. A külső növekedési impulzus a magyar gazdaságra a következő években is kicsi marad, nagy löketekre nem lehet számítani, hangsúlyozta az OTP Bank vezető elemzője. Abban bízhatunk, hogy beindul egy-két nagyberuházás - tette hozzá Tardos.
Az IMF továbbra is makacs lesz
"Jó eséllyel idén megszületik a megállapodás" - mondta Tardos az EU-IMF-megállapodás témáját érintve. A kormánynak ugyanakkor jelenleg van pénze, a költségvetésben vannak tartalékok, kitartanak még egy darabig a források. Amíg a forint állampapírpiac nem akadozik és van elegendő pénze a kormányzatnak, addig nem lesz nagy kényszer a megállapodás mielőbbi megkötésére. Az OTP Bank vezető elemzője alapvetően arra számít, hogy a megegyezési folyamatnak számos buktatója lesz. Jelenleg 75 százalék körüli szinten van az államadósság, 5,2 százalékos átlagos kamatszint mellett, de ez folyamatosan árazódik a magasabb állampapír kamatok miatt. A GDP 2 százalékának megfelelő romlás következhet be, ha az egész államadósság átárazódik a magasabb kamatszintre, fejtette ki Tardos. Minél tovább vár a kormány a megállapodással, annál drágább lesz a finanszírozásunk, mivel minden egyes évben 130 milliárddal dobja meg a kamatkiadásokat a magasabb kamat.
Az egyik kérdés az, hogy ki szorít sarokba kit, az IMF a kormányt, vagy fordítva - szemléltette a helyzetet Barcza. Magyarország számára azonban van egy időkeret: jövőre lejár 5 milliárd eurónyi hitel, ezt meg kell újítani. A kormánynak körülbelül fél, háromnegyed éve van, hogy a tárgyalást végigvigye. Ebben olyan taktikai elemek is lehetnek, hogy a pozitív híreket előbb kaphatjuk meg, és ezeket majd a kormány kommunikálja, míg a negatív hírek az IMF köpönyege alól bújhatnak ki, tette hozzá a K&H Bank vezető közgazdásza. Az új megállapodás érdekes lesz abban az értelemben, hogy minden bizonnyal több, már az utóbbi években IMF-programban résztvevő ország tapasztalatait is beépítik a mi csomagunkba.
Samu János úgy vélte, hogy ennek a kérdésnek a megértéséhez érdemes 10 évet visszamenni az argentin válságig. Ott egy elrontott válságkezelést hajtott végre az IMF, még egyszer egy fél szívvel bevállalt programba nem fognak belemenni - emelte ki a Concorde makroelemzője. Az IMF most is makacs lesz majd emiatt és a tárgyalásokat nem zavarják le néhány hét alatt. Ugyanakkor ez annak a függvénye is lesz, hogy mekkora a nemzetközi nyomás, elsősorban a pénzpiacok irányából, a megállapodás megkötésére - emelte ki Samu. Emellett, ha az európai válságkezelés a következő hónapokban hatékonyabbá válik, akkor az IMF-megállapodás megkötése is tovább tolódhat, mivel így javulhat a nemzetközi környezet.
Ha marad a jelenlegi kamatszint, akkor jelentős költségnövekedés lesz, de ez majd csak később jelentkezik - emelte ki Zsoldos István, a MOL csoport vezető közgazdásza. Középtávon nagy a nyomás, hogy lejjebb vigyük a állampapírok kamatait. Ha csökkenteni akarjuk az adósságot, akkor a nulla százalékos hiány lenne jó, nem is a három százalék alatti uniós követelmény - hangsúlyozta a MOL csoport vezető közgazdásza.
A 300 milliárdos növekedésösztönző csomag iránya jó, de forrása még bizonytalan
A csomag kedvező irányba tett lépes, és releváns problémára tapint rá Tardos szerint. Az OTP Bank vezető közgazdásza szerint ugyanakkor a másik kérdés, hogy szükség lenne-e erre a lépésre, ha megmaradt volna az adójóváírás rendszere. Abban van komoly elmozdulás, hogy a munkaerőpiacra több embert vonjunk be, a nyugdíjrendszer szigorítása is ebbe az irányba mutat. A kormány látta, hogy valamit lépni kell, ez valamifajta gyógyír lehet - húzta alá Tardos. A probléma azonban az, hogy a költségvetésre gyakorolt hatása a GDP egy százaléka körül található és ez tulajdonképpen költségvetési lazítással ér fel. Emellett a másik kérdés az, hogy a nemzetközi befektetők mit szólnak a csomaghoz - mondta az OTP Bank vezető közgazdásza. Pár hónapon belül egyértelművé fog válni, hogy honnan lesz erre forrás.
A 10 pontos csomagra reagálva Barcza elmondta, hogy ha az elmúlt 20 év államháztartási hiányait megnézzük, akkor azt látjuk, hogy jellemzően a GDP 3-4 százalékára rúgó lazítás történik egy választási évben. A balkáni országokban van ilyen mértékű lazítás, északon is van, de ott kisebb mértékben nyúlnak a zsebükbe a kormányok a parlamenti választásokkor. Ugyanakkor ebbe az irányba mozdul el a költségvetés ezzel a csomaggal - emelte ki a K&H Bank vezető közgazdásza. A program finanszírozási része - az MNB-re és a Magyar Államkincstárra kivetni tervezett tranzakciós illeték - már ebbe az irányba mutat, mivel ez csak elhalasztaná a több száz milliárdra rúgú pénzösszeg kifizetését.
A csomag egy könnyen feldobott labda lehet az IMF-nek, ez biztos téma lesz a tárgyalásokon - emelte ki Zsoldos a 300 milliárdos járulékcsökkentő programot érintve. A MOL csoport vezető közgazdásza ezzel arra utalt, hogy mivel a csomag finanszírozása jelenleg megoldatlan, így elképzelhető, hogy ebbe majd bele fog kötni a Nemzetközi Valutaalap. A gondolkodás iránya viszont jó - tette hozzá a közgazdász.
A Concorde makroelemzője is azt emelte ki, hogy átmeneti, vagy nehezen igazolható bevételek jelentik a 10 pontos program finanszírozását. "300-350 milliárdos kiigazításra lenne szükség a csomag végigviteléhez" - hangsúlyozta Samu. Szerinte is jó irányba mozdul el a program a növekedés szempontjából és ez egy fordulat az egykulcsos adóhoz képest, mivel annak negatív hatásait igyekszik korrigálni.
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
Az öröklés előkészítése, a vagyon átruházása bonyolult, tudatosságot igénylő folyamat – különösen akkor, ha működő cég is van a javak között.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
Rövid távra is érdemes az időszakosan szabad forrásokat hozamot termelő formában tartani.
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Korábban Lázár János azzal vádolta meg őket, hogy túlterheléses támadást indítottak az EMMA rendszere ellen.
Lázár János tiszás hőbörgésről és hobbivasutas dünnyögésről írt a Facebookon.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Karácsony Gergely ismét felhívta a figyelmet arra: önkormányzati rendezvényről van szó.