szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az Erste Bank, az MKB Bank és a Budapest Bank időre visszafizetik az ügyfeleknek a Magyar Nemzeti Bank határozatában szereplő, jogsértőnek minősített díjakat. Bár a Magyar Bankszövetség több tagja is jelezte korábban, hogy megalapozatlannak tartja a büntetést és várhatóan bírósághoz is fordulnak, ez nem halasztó hatályú.

Az Erste Bank a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján közleményben jelentette be, hogy az ügyfeleknek április 30-ig visszafizetik az MNB határozatában szereplő, jogsértőnek minősített díjtételeket.

Az MKB Bank – mint minden hasonló esetben – jogkövető magatartást tanúsít. "Meggyőződésünk, hogy törvényesen jártunk el, de végrehajtjuk a felügyeleti döntést" – közölte az MTI kérdésére a hitelintézet. 

A Budapest Bank azt közölte, hogy tudomásul veszi az MNB határozatát, és annak megfelelve 30 napon belül a bírságot befizeti, illetve az MNB által kifogásolt díjakat visszafizeti az érintett ügyfeleknek. Az ügyfeleknek ezzel kapcsolatosan nincs teendőjük, amennyiben érintettek, a visszatérítést április 30-ig automatikusan jóváírjuk számláikon – válaszolta az MTI megkeresésére a bank. 

A BB hangsúlyozta: "a bank működése során mindenkor – így az MNB határozata által érintett lakossági számlacsomagok árazásakor is – a hatályos jogszabályoknak megfelelően, a felügyeleti iránymutatásokat figyelembe véve járt el, törekedve az átláthatóságra. A Budapest Bank az MNB határozatának részletes tanulmányozása után dönt arról, él-e majd jogorvoslati lehetőséggel".

Az MNB Pénzügyi Stabilitási Tanácsa 35 pénzügyi szervezetre csaknem 1,2 milliárd forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki. A csütörtöki bejelentés indoklása szerint a pénzügyi szervezetek jogszerűtlen módon emelték meg a fogyasztók díjait és költségeit.

A jegybank megtiltotta az érintett szolgáltatóknak a jogsértés folytatását, a jogtalanul elvont díjtöbbletet pedig április 30-ig vissza kell fizetniük az ügyfeleknek. A pénzintézeteknek a határozatok teljesítéséről május 15-ig be kell számolniuk az MNB-nek. 

Az MNB becslése szerint több százezer fogyasztóról és tízmilliárdos nagyságrendű összegről lehet szó. A fogyasztóknak ezzel kapcsolatban nincs teendőjük, a jogtalanul kirótt összeg kiszámítása és a fogyasztóknak való visszajuttatása az érintett hitelintézetek feladata. A pénzügyi szolgáltatóknak azon ügyfeleknek is vissza kell fizetniük a jogtalanul elvont díjakat, akiknek a szerződése időközben megszűnt – jelentette be az MNB csütörtökön.

A megbírságolt pénzügyi intézmények közül 14 bank (összesen 823 millió forint bírság), 20 takarékszövetkezet (351 millió forint bírság), 1 pedig pénzügyi vállalkozás (12 millió forint bírság). A bankok esetében 7 millió forint, a takarékszövetkezetek esetében 2 millió forint volt a legalacsonyabb bírság, a legmagasabb pedig 98 millió (ennyit három bankra szabtak ki), illetve 35 millió forint (egy takarékszövetkezetet sújtott).

A Magyar Bankszövetség több tagja is megdöbbent, és jelezte, hogy méltánytalannak, megalapozatlannak tartja a rájuk kirótt jegybanki büntetést. Nagy a valószínűsége, hogy ezek bírósági eljárást indítva fogják kérni jogszerű viselkedésük tisztázását – közölte a szövetség még csütörtökön.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!