A szlovén parlament csütörtökön jóváhagyta az új balközép kormány összetételét. Miro Cerar miniszterelnök legfontosabb feladatának a költségvetési hiány csökkentését és a privatizáció folytatását nevezte.
A 90 fős törvényhozásban tízórás vita után 54:25 arányban hagyták jóvá az új, 16 tagú kormány összetételét. A júliusi előrehozott választásokon győztes hárompárti koalíció 52 helyet szerzett a parlamentben. Négy miniszter megtartotta az eddigi posztját, köztük a külügyi és a munkaügyi tárca vezetője.
Sokan azt remélik, hogy az új kormány helyreállítja majd az ország politikai és pénzügyi stabilitását.
Cerar eddig nem vállalt politikai tisztséget. Az ülés elején azt mondta, hogy kormánya az Európai Unió elvárásainak megfelelően a bruttó hazai termék (GDP) 3 százaléka alatt fogja tartani a költségvetési hiányt. "Megszorító fiskális politikát fogunk folytatni: mérsékelnünk kell a kiadásokat és növelnünk kell az adóbegyűjtés hatékonyságát" – jelezte.
A július parlamenti választásokat meglepetésre Miro Cerar jogászprofesszor alig egy hónappal azelőtt alakított pártja nyerte meg a voksok 37 százalékával. A politikus a balközép Szlovén Nyugdíjasok Pártjával és a Szociáldemokratákkal lépett szövetségre a választást követően.
Szlovénia tavaly majdnem nemzetközi mentőcsomagra szorult pénzügyi gondjai miatt, az ország bankjainak jelentős részét az állam mentette meg 3,3 milliárd euróval a rossz hitelek miatti csődtől.
2013 végén a költségvetési hiány a GDP 14,7 százalékát tette ki. A pénzügyi konszolidáció érdekében szlovén gazdasági szakemberek szerint mindenképpen privatizálni kell a nagy állami vállatokat.
A privatizációt Cerar is fontos lépésnek tartja, a stratégiailag fontos cégek esetében azonban ellenzi ezt. Szakértők szerint e stratégiailag fontos cégeket - a szlovén Telekomot, a ljubljanai repülőteret, a koperi kikötőt és az állami vasutat - is privatizálni kellene. A ljubljanai kormányok már több mint két évtizede halogatják a magánosítást, így az ország gazdaságának nagyjából fele még mindig állami vezetés alatt van.