szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ismeri a majdani nyugdíjához szükséges adatokat; a szolgálati idejét, az elmúlt évtizedekben kapott keresetét? A nyugdíjbiztosítási szervek megkezdték az 1955 és 1959 között születettek kiértesítését a nyilvántartásukban szereplő adatokról. Az Adózóna összefoglalta, mit kell tennie annak, aki egyetért ezekkel az adatokkal, és mi a teendője annak, aki szerint ezek kiegészítésre, javításra szorulnak.

A nyugdíjbiztosítási nyilvántartásban található, nyugdíjjogosultságra jogosító biztosítási idők igazolására 2013. január 1-ig kizárólag az adott személy kérelmére kerülhetett sor. Az előzőekben említett szolgálati idő elismerési kérelem jogintézményét 2013. január 1-jétől felváltotta az úgynevezett adategyeztetési eljárás. Az új eljárás célja, hogy a biztosítottakkal előzetesen, jóval a nyugdíjazásuk előtt egyeztessék a nyugdíjbiztosítási hatósági nyilvántartásban szereplő jogviszonyaikra vonatkozó adatok, továbbá beépítsék a nyugdíjbiztosítási nyilvántartásba azokat az adatokat, amelyek eddig a munkáltatók adatszolgáltatási kötelezettségének teljesítése elmaradása miatt nem szerepeltek benne.

A korábbi szabályozáshoz képest újdonság, hogy az adategyeztetési eljárás nem csak a biztosított, volt biztosított által benyújtott kérelme alapján indulhat, hanem az elfogadott törvényi szabályozás értelmében külön korcsoportokra lebontva, a nyugdíjbiztosítási szervek hivatalból indítják az eljárást – írja az Adózóna.

Az adategyeztetési eljárás hivatalból történő megindítására első ízben 2014-ben kerül sor, ekkor a nyugdíjkorhatárhoz közelebb álló 1955. és 1959. között született személyeket értesítik ki a nyugdíjbiztosítási szervek a nyilvántartásban található adatairól, ezt követően ötéves korcsoportonként kell az egyeztetési eljárást hivatalból megindítani. Egy ötéves korcsoport kiértesítésére két év áll rendelkezésre.

A hivatalbóli eljárás papíralapon indul, ezt követően azonban, az érintett személy kérelmére lehetőség nyílik elektronikus ügyintézésre történő váltásra. E kérelmet a www.onyf.hu honlapon ügyfélkapus azonosítással lehet megtenni a „Nyugdíjbiztosítási adategyeztetés” szolgáltatás igénybevételével az „Elektronikus ügyintézésre váltok” menüpont választásával.

A hivatalból induló adategyeztetési eljárás menetét az alábbiak szerint folyik:

A lakóhely szerint illetékes nyugdíjbiztosítási szerv tájékoztató levelet küld az eljárásban érintett személyek részére, mely levél általános információkat tartalmaz a hivatalból történő adategyeztetési eljárásról.

A tájékoztató levél kiküldését követően, amennyiben az érintett személy a levélben foglaltak alapján nem él azon lehetőséggel, hogy a hagyományos (papír) ügyintézés helyett az elektronikus ügyintézési módra váltson, a nyugdíjbiztosítási szerv két héten belül egy végzéssel értesíti az érintett személyt az adategyeztetési eljárás megindításáról, valamint annak mellékleteként csatolt kimutatásban a nyugdíjbiztosítási hatósági nyilvántartásban szereplő adatairól.

A kimutatás az alábbi adatokat tartalmazza:

  • biztosításban töltött időszakot, ezen belül a foglalkoztató nevét, az alkalmazás minőségét, nők esetében a kedvezményes nyugdíjazásra jogosító időt, az adott időszakra napokban elismerhető szolgálati idő tartamát, mezőgazdasági termelő-szövetkezeti tag esetén a 10 órás munkanapok számát,
  • a foglalkoztató által korkedvezményre jogosító időtartamnak jelölt időt,
  • az 1987. december 31-ét követő, a munkáltatók által igazolt, kereseti, jövedelmi adatokat külön lebontva az adóköteles, illetve adómentes keresetekre (munkabér, jutalom, év végi részesedés), továbbá az adott időszakra levont és befizetett nyugdíjjárulék összegét,
  • az 1987. december 31-ét követő, egyéb munkavégzésre irányuló jogviszonyokból – például megbízási jogviszony, választott tisztviselői tiszteletdíj – származó kereseti adatokat, a tevékenység időtartamát, a levont és megfizetett nyugdíjjárulék összegét,
  • az 1987. december 31-ét követő táppénzes napok számát, fizetés nélküli időtartamok idejét.

Amennyiben a kimutatásban foglaltakkal az adott személy egyetért és 90 napon belül az erről szóló nyilatkozatát visszaküldi, a nyugdíjbiztosítási szerv az eljárást a nyilatkozat beérkezését követően határozattal lezárja azzal, hogy az adott személyre vonatkozóan a kimutatásban foglaltakat jegyzik be a hatósági nyilvántartásba. Ha az ügyfél 90 napon belül nem reagál, akkor is a kimutatásban foglaltakat jegyzik majd be a nyilvántartásba.

További részleteket itt lehet olvasni.

* * * Hogyan egészíthető ki az állami nyugdíj?

A majdani állami nyugdíj szinte biztosan nem lesz elég az aktív korban megszokott életszínvonal fenntartására. Egy megtakarítás azonban megfelelő jövedelemkiegészítést biztosíthat. Ráadásul nyugdíj-előtakarékosság választásával 20% állami támogatás is elérhető. A Bankmonitor nyugdíjmegtakarítás-kalkulátora megmutatja, hogy egy adott összegű havi megtakarítás mekkora nyugdíjkiegészítést jelenthet majd.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!