Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Leminősítette Franciaország besorolásait pénteken a Fitch Ratings, elsősorban azzal a véleményével indokolva a lépést, hogy érdemben romlottak a francia költségvetési, adósságdinamikai és növekedési kilátások.
A nemzetközi hitelminősítő pénteken késő este, az európai és az amerikai piaci zárások után Londonban bejelentette, hogy a második legnagyobb euróövezeti gazdaságnak számító Franciaország hosszú lejáratú hazai és külső adósságának besorolását az eddigi AA pluszról egy fokozattal AA-ra rontotta. Az új osztályzat kilátása stabil.
A Fitch október közepén vette negatív kihatású megfigyelés alá Franciaország államadós-besorolásait. A pénteken bejelentett leminősítés e felülvizsgálat eredménye. Az új francia adósosztályzat két fokozattal elmarad a lehetséges legjobb AAA szinttől.
A Fitch Ratings a pénteki osztályzatrontás indokai között kiemelte, hogy a 2015-re szóló francia költségvetésben jelentős csúszás van a korábbi államháztartási célokhoz képest. A francia kormány jövőre 4,1 százalékos GDP-arányos államháztartási deficitet tervez az előzőleg kitűzött 3 százalékos deficitcél helyett. Ez azt jelenti, hogy a francia költségvetés helyzete 2015-ben sem lesz jobb, mint tavaly, amikor szintén 4,1 százalék volt a hiány – áll a Fitch elemzésében.
A cég kiemeli azt is, hogy a költségvetési tervezet alapján a bruttó francia államadósság-ráta a GDP-érték 98 százalékán tetőzne 2016-ban, jóllehet az áprilisban elfogadott stabilitási programban még az szerepelt, hogy az adósságráta 2014-2015-ben éri el csúcspontját 95,6 százalékon.
A Fitch Ratings elemzői hangsúlyozzák, hogy a cég listáján AA besorolási kategóriában nyilvántartott szuverén adósok bruttó államadósság-rátájának mediánértéke 37 százalék.
A hitelminősítő új, lefelé módosított prognózisa szerint a francia gazdaság az idén 0,4 százalékkal, 2015-ben 0,8 százalékkal növekszik. A cég eddig 0,7 százalékos, illetve 1,2 százalékos növekedést várt a francia gazdaságban erre a két évre.
Néhány héten belül ez a második negatív hitelminősítői lépés Franciaországgal szemben.
Október közepén a Standard & Poor's leminősítés távlati lehetőségére utaló negatívra rontotta az addigi stabilról a hosszú és rövid lejáratú szuverén francia adósságállomány AA/A-1 plusz besorolásának kilátását. Az S&P szintén azzal indokolta a lépést, hogy megítélése szerint romlik a francia kormány költségvetési helyzete a korlátozott nominális és reálnövekedési kilátások miatt.
A Standard & Poor's a francia államadós-osztályzat kilátásának rontása után negatívra rontotta az euróövezet – új hiteleket már nem folyósító, de a meglévő kinnlevőségeket még kezelő – átmeneti pénzügyi mentőrendszere, az EFSF (European Financial Stability Facility) Franciaországéval azonos besorolásainak kilátását is, arra hivatkozva, hogy Franciaország a valutaunió második legnagyobb gazdaságaként a mechanizmus egyik fő garanciavállaló országa.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Orbán Balázs egész Magyarország nevében óhajtotta ezt, és azzal biztatott, hogy Varga Juditnak sikerült.