szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kiadások elbújtatására is jó, ha nem a kormány költi a pénzt az MKB-ra, hanem a kevésbé ellenőrizhető jegybank. De ha cél, hogy a magyar tulajdon aránya a bankrendszerben ne essen a mostani bevásárlásokkal 50 százalék fölé vitt szint alá, akkor azt csak úgy lehet megtenni, ha valamilyen módon a magyar vásárlókat hozzák helyzetbe. Akik pedig akár a kormányhoz közel álló üzletember közül is kikerülhetnek.

A kormány felkérésére a jegybank a nemrég állami tulajdonba került MKB Bank mögé áll, garantálja a betéteket és a bank minden hitelét, kötvényét – jelentette be Orbán Viktor kormányfő és a jegybankelnök csütörtök reggel rendkívüli sajtótájékoztatón a Parlamentben. A váratlan bejelentés után a jegybank közleményéből kiderült, hogy az állam átadja a tulajdonosi jogok gyakorlását a jegybanknak, a jegybank maximum egy évig próbálja rendbe tenni az MKB-t, a rendbetétellel azonban egy külsős csapatot bíz meg, a rosszul működő részektől megszabadítanák a kereskedelmi bankot.

De miért lesz az állam helyett a jegybank az MKB Bank gazdája? Megpróbáltuk a lehetséges okokat, kérdőjeleket feltérképezni, ezért több banki szakértővel is beszélgettünk.

Miért a jegybank?

Az egyik magyarázat a titkolózás. A jegybank tavaly és idén több százmilliárd forint nyereséget ért el a devizahitelek forintosítása miatt (a nála levő eurót mostani árfolyamon adja el a kereskedelmi bankoknak, de jóval olcsóbban szerezte), ezt az óriási összeget használhatja fel az MNB. A kormány most lényegében felismerte, hogy az ingatlanvásárlás és oktatási célok mellett lehet más, eredetileg az állam feladatának számító ügyeket is lényegében elvégeztetni az MNB-vel. Ha a kormány költené el a pénzt, akkor az kiadásként és így hiánynövelő tételként jelenne meg a költségvetésben, míg a jegybanki pénzköltést ilyen értelemben lehet büntetlenül csinálni egy ideig. (A most szerzett óriási nyereségből jó pár évig futja nagyszabású projektekre a jegybanknak, és amíg tart a tartalékba helyezett nyereség, addig az így elköltött forintok nem számítanak költségvetési kiadásnak.) Amit az MKB Bankra a jegybank költ a kormány helyett (mert a jegybanki közlemény is elismeri, hogy nincs túl jó bőrben az MKB), azt a forintosítás miatti nyereség fedezi.

Orbán és Matolcsy a mai bejelentésen
Stiller Ákos

A másik magyarázat részben összefügg az elsővel. A kormányzati pénzköltést könnyebb ellenőrizni, mint a jegybankit, mert az MNB-nek most – jó ideje – nincs felügyelőbizottsága, az a testület, amely valamennyire rálátna a jegybanki kiadásokra.

Azt is előhozták beszélgetőtársaink, hogy hatalmi harc keveredhet sértődöttséggel, ezért kapja meg most a jegybank az MKB-t és az átalakításával járó nemes feladatot. A kereskedelmi bank menedzsmentje most majd Matolcsynak kell hogy beszámoljon, nem pedig Lázár Jánosnak (akinek a portfóliójába tartoznak a banki dolgok a kormányzaton belül). De ezt Lázár nem biztos, hogy bánja, mert a piacon tartja magát az az értelmezése a történteknek, hogy a jegybanki körök erőltették az MKB állam általi, idén év közepi megvásárlását, de a Miniszterelnökség lett a tulajdonosi jogok gyakorlója. Időközben aztán a Miniszterelnökségen belátták, ahogyan azt egyébként Lázár mai interjújában pedzegette is, hogy a vártnál rosszabb állapotban van az MKB, ezért aztán ha a jegybank voltaképpen rátukmálta az államra az MKB-t, nosza, tegye rendbe.

Találkoztunk olyan véleménnyel is, mely szerint bár a szabályozás értelmében a felügyeleti szerepet is betöltő jegybank átveheti pénzintézetek irányítását, ha azok nem felelnek meg a lefektetett feltételeknek (például tőkehelyzet), ám az érdekes, hogy pont egy ilyen nagy pénzintézet esetében áll oda az MNB a bank mögé, ez akár még a piaci versenyre is hatással lehet. Ha ugyanis tovább spekulálunk, akkor felvetődhet annak a kérdése, hogy a rossz bankot is tulajdonló jegybank milyen áron fog majd vásárolni eszközöket az MKB-tól. Az szintén a piaci verseny tisztaságáért aggódók félelme, hogy az MKB olcsóbban juthat forrásokhoz, hitelekhez a jegybanktól, mint más kereskedelmi bankok, így juttathatja előnyhöz a jegybank az állami bankot.

Villognak a kérdőjelek a Nomuránál

A csütörtök reggeli bejelentést a magyar ügyekben igen aktív Peter Attard Montalto, a Nomura feltörekvő piacokkal foglalkozó elemzője sem hagyta szó nélkül. Montalto kommentárjában azt írta, hogy most volt az első alkalom, hogy az MNB-nek a bankrendszer jövőjével foglalkozó munkájáról bővebb információt lehetett kapni. Bár a teljes munkát egyelőre nem lehet látni, a Nomura elemzője szerint már korábban is úgy vélték, hogy a magyar jegybank egy többségében hazai tulajdonú banki eszközállományon dolgozik azért, hogy így adjanak ki minél több hitelt a gazdasági növekedés megtámogatására. Az MNB által létrehozott rossz bank is egy lépcső ebben a folyamatban, illetve például az MKB és a Budapest Bank állami tulajdonba vonása. A Nomura elemzője szerint a csütörtök reggeli bejelentés még közvetlenebb, még szokatlanabb, mint az eddigiek, mivel egy nem jogász számára állami támogatásnak minősülhet az, amit a jegybank ígért az MKB-nak, ez pedig egy igencsak “szürke” terület az EU-ban. A jegybank által nyújtani kívánt garanciákat emellett konfliktusban lehetnek más uniós jogszabályokkal, amelyek a hatalmi ágak (jegybank és kormány között) szétválasztását kimondják. A Nomura jelentésében azt írja, hogy értelmezésük szerint csak akkor lehet intervenciót alkalmazni (egy banknál), ha makro pénzügyi-stabilitási kockázatok vannak – ebben az esetben ők azonban ilyet nem látnak.


Montalto a kormány Erstével és Raiffeisennel folyó tárgyalásairól emellett azt írja, hogy a Raiffeisen már 18 hónapja próbálja elhagynia a magyar piacot, és nem az a kérdés, hogy továbbra is el akar-e menni, hanem az, hogy meglesz-e a megvásárlásához szükséges helyi kapacitás.

Az a kijelentés ugyanakkor, mely szerint a jegybank védőhálót ad az MKB-nak – a jegybanki mérleggel állnak az MKB mögé, a jegybank pedig teljes likviditást biztosít az MKB-nak, minden, az MKB Bankban levő betét, a bank minden felvett hitele, kötvénye mögé garanciát adnak–, felveti annak a kérdését, hogy ez most vajon azt jelenti-e, hogy az MNB így (egy ideig, amíg a tulajdonosi jogokat gyakorolják) kereskedelmi banki tevékenységet folytat-e majd valamilyen szinten, vagy ez csak egy technikai kijelentés volt.

Hogyan tudnák összevonni a Budapest Bankkal?

További nagy kérdőjel még, hogyan is vonnák össze az MKB Bankot a Budapest Bankkal (ez is felvetődött a BB megvásárlásának bejelentése után), ugyanis két igen különböző portfóliójú pénzintézetről van szó. A BB kimaradt a sok hazai pénzintézet számára komoly problémákat hozó projekthitelezésből, míg az MKB Bank ebben rendesen benne van. A BB az általunk megkérdezett banki szakértők szerint sokkal jobb állapotban van, mint az MKB, így nagyon érdekes lesz, hogyan is vonnák össze a két bankot.

Ami már csak azért is nem lehet egyszerű, mivel két pénzintézet egyesítése nem olyan, hogy "összeillesztünk két legót", ahogy egy szakértő nekünk említette. A jegybankban lehetnek olyan szakértők, akik erre képesek, ám ott jellemzően felügyeleti emberek, makroelemzők dolgoznak, a kereskedelmi banki szerep más tapasztalatot igényel. A BB menedzsmentje akár még le is tudna vezényelni egy ilyen összeolvadást, ám nagy kérdés, hogy egy amerikai multinacionális környezetben szocializálódott vezetést eléggé megbízhatónak tartana-e a kormány, illetve a jegybank.

Jó áron vett bankot az állam?

A mostani bejelentés azt a kérdést is felvetheti, hogy jó áron vásárolt-e pénzintézetet a magyar állam. A vételár 55 millió euró, körülbelül 17 milliárd forint volt, illetve a korábbi bajor tulajdonos vállalta, hogy 270 millió eurós tőkerendezést hajt végre a bankban. A Napi.hu friss összesítése szerint ez és a magas tőketartalék elegendő arra – közölték a vásárlás után –, hogy az elkövetkező átmeneti időszak esetleges veszteségeit fedezze. Október végén pedig ismét azt közölte az MKB, hogy stabil a tőkehelyzete, a tőkeemelés megfelelő tartalékot nyújt a devizahitelesper-vesztésekből eredő elszámolási terhek fedezésére (a jegybank most is azt közölte, hogy az MKB-csoport tőke- és likviditási helyzete kielégítő, ugyanakkor a bankcsoport jelentős veszteséget termel). Emellett az MKB-t a vásárlás előtt az MNB világította át, szeptemberben pedig azt mondták, hogy az új tulajdonos részéről tőkeemelés nem szükséges, az MKB átalakítása nem terheli az államot és az adófizetőket.

De miért is kerül a jegybankhoz az MKB?
Horváth Szabolcs

A nagy kérdés ugyanakkor az, hogy ha stabil a bank tőkehelyzete, az MKB átalakítása nem terheli az államot és adófizetőket, akkor miért van szükség a mostani lépésre, illetve Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter miért nyilatkozta a Figyelőben azt, hogy az MKB egy rosszul vezetett, szétlopott bank volt, most az a feladat, hogy talpra állítsák. Azt pedig szerinte még nem lehet megmondani, hogy a konszolidáció többe kerül-e, mint amennyit az anyabank beletett tőkepótlásként az eladáskor.

Ugyanakkor hozzá kell tenni azt, hogy a bank megvásárlásakor az állam még nem biztos, hogy számolt az év végén elfogadott devizahiteles törvények, illetve a fair bankok szóló törvény bankokra gyakorolt teljes hatásával, így az MKB-nál is lehetnek még szürkébb foltok (bár most a jegybank közleményében azt mondta, hogy nem élnek a hitelezői feltőkésítés lehetőségével, helyette portfóliótisztítást hajtanak végre).

Hogyan adnák el, és kinek?

Erre is többfajta variációt hallottunk, ami szóba jöhet.

  1. az MKB–BB-összeolvadás után egy magyar befektetői csoportnak értékesítik a bankot, így magyar tulajdonban maradhat a bank, mivel ez a cél (kérdés, hogy kinek lesz pénze megvenni, a Nomura is a belföldi kapacitást pedzegette, hogy lehet, nincs elég magyar tőke bankot venni),

  2. vagy az egyesített bank egészét a tőzsdén értékesítik,

  3. vagy az állam meghagy magának egy meghatározó tulajdonrészt (legyen mondjuk 25 százalék), a többit pedig kisbefektetőknek adja el a tőzsdén, így az állam vezető szerepe megmaradhat,

  4. a külföldi stratégiai befektetőnek történő értékesítést ugyanakkor szinte biztos, hogy ki lehet zárni, mivel a kormánynak épp az a deklarált célja, hogy 50-70 százalék között legyen a magyar tulajdon aránya a bankrendszerben.

De egyáltalán, miért kell az államnak ennyi bank?

Ezzel kapcsolatban teljes a találgatás, leginkább az ideológiát említették az általunk megkérdezettek. A lehető legtöbb gazdasági területet szeretné a kormány kontrollálni, a bankszektor ezek közül az egyik, így a minél nagyobb, minél szélesebb kört érintő átalakításban érdekeltek. Annyi bankot vesznek, amennyit csak tudnak.

Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a hvg gazd Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Plusztartalmakat is talál!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!