Mire kellenek az MNB-nek a banki ügyféladatok?

Tízmillió hiteladathoz immár közvetlenül hozzáférhet az MNB – ez lehetett számára a fő hozadéka annak, hogy felvásárolta a banki átutalásokban monopolhelyzetben lévő Giro Zrt.-t.

  • Csabai Károly Csabai Károly
Mire kellenek az MNB-nek a banki ügyféladatok?

Jelentős kockázata lehet az ügyféladatokkal való visszaélésnek – figyelmeztetett a Magyar Nemzeti Bank és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szeptember végi közös közleménye. Ezt annak kapcsán tették közzé, hogy Magyarországon is elérhetővé vált egy olyan új online átutalási szolgáltatás, melynél a fizetéshez az ügyfélnek át kell adnia internetbanki azonosítóit egy harmadik – pénzügyi szolgáltató – félnek. 

 Azért már nem aggódik az NFH, hogy az MNB augusztus közepén bekebelezte a lakossági és vállalati belföldi átutalások döntő többségét, évente több mint 300 millió tranzakciót lebonyolító Giro Elszámolásforgalmi Zrt.-t, noha így a jegybank szabadon szemezgethet abban, ki kinek mennyi pénzt indított útjára az utóbbi tíz évben. Ez még nem is annyira elfogadhatatlan, hiszen – mint arról a hvg.hu beszámolt – például Németországban is a jegybank működteti a bankközi elszámolórendszert. Azt már aggasztóbbnak tartják a HVG-nek névtelenül nyilatkozó szakemberek, hogy a Giro felvásárlása révén az MNB közvetlenül ráláthat a 2013 végén 9 millió lakossági és 1 millió vállalati hitelszerződés számára korábban nehezen hozzáférhető vagy teljesen megismerhetetlen egyedi adataira is. Ezek ugyanis a Giro által tulajdonolt – ily módon, közvetve, szintén kizárólagos MNB-fennhatóság alá került – BISZ Központi Hitelinformációs Zrt.-ben összpontosulnak. A 9 millió lakossági hitel adósa 4 millió 871 ezer magánszemély volt, ami azt jelenti, hogy a 18 évesnél idősebb magyar népesség 61 százaléka szerepel az adatbázisban – érzékeltette a BISZ a saját jelentőségét honlapján, még márciusban, vagyis azt megelőzően, hogy az MNB elindította a Giro kétlépcsős felvásárlását.

S ha ehhez még hozzávesszük, hogy a tőzsdei ügyleteket elszámoló és értékpapírokat őrző Keler Zrt. többségi, 53,33 százalékos gazdája is az MNB (46,67 százalék a Budapesti Értéktőzsdéé), akkor már „csak” a jövedelemadó-bevallások becsatornázása szükséges ahhoz, hogy egy helyen összegződjenek a magánszemélyek és vállalkozások pénzügyi adatai. Mindenekelőtt arról, hol vezetnek bankszámlát, azon milyen mozgások történtek, van-e bankkártyájuk, mekkora a tartozásuk, igényeltek-e hitelt, ha igen, milyen összegben és feltételekkel, és mekkora volt a NAV-nak bevallott jövedelmük.

„A Magyar Nemzeti Bank tudomása szerint nincs olyan hely, ahol ezek az adatok összegződnek” – válaszolta a HVG érdeklődésére az MNB sajtóosztálya. S arról sem tudnak – ahogy állítása szerint a NAV sem –, hogy tervek lennének a Giro, a BISZ és a NAV adatbázisának összekötésére, noha a piacon azt rebesgetik. Ezzel szemben az OTP Banknál azt állították, hogy „ezek az adatok egy bankban mind megtalálhatók”, míg a K&H és az UniCredit a jegybank álláspontját osztja. Ezt a K&H azzal indokolta, hogy ugyan saját ügyfelei termékeiről és a szerződések teljesítése körében kezelt adatairól törvényi kötelezettség alapján szigorú nyilvántartást vezet, ez azonban önmagában nem alkalmas összesítés készítésére. Az UniCredit viszont hozzátette, a nyomozó hatóságok rendelkezhetnek olyan jogkörrel, ami az adatok összefésülésére felhatalmazást ad, például jogszerű lekérdezések eredményeként. Hasonló értelemben nyilatkozott az Erste Bank is, mondván: „a hatóságnak jogában áll adatszolgáltatást kérni, amit a banknak teljesítenie kell, ha megfelel a jogszabályi feltételeknek. Az, hogy a hatóság hány különböző adatkezelőt kér meg, s a kapott adatokkal mit kezd, nem befolyásolható.”

 A Giro–BISZ-páros bekebelezése miatti aggodalmakat az MNB is azzal próbálja eloszlatni, hogy – a hatályos törvények alapján – felügyelő, felvigyázó hatóságként az ügyletet megelőzően is jogában állt akár egyedi azonosításra is alkalmas, banktitoknak minősülő adatokat megismerni, ha azok szükségesek a bankrendszerben felmerült kockázatok vizsgálatához. Az ily módon tudomásukra jutott személyes, minősített adatokat, bank- és minden egyéb titkot az MNB-alkalmazottak a jegybanktörvény szerint kötelesek megőrizni, az adatok kezelésére vonatkozó jogszabályokat betartani. Pontosan ezen ésszerűségi okból próbált az előző két – Járai Zsigmond- és Simor András-féle – MNB-vezetés is kiszállni a Giróból, miután annak tulajdonlását egyáltalán nem tartották szükségesnek alapvető hatósági feladataik ellátásához.

Csakhogy kétségtelenül hosszadalmasabb és költségesebb egy átfogó felügyeleti vizsgálattal megismerni a szükséges adatokat, mint egyszerűen betekinteni a saját tulajdonú adatbázisba. Mindenekelőtt a BISZ 10 millió hitelszerződéses állományába. Azt, hogy a kereskedelmi bankok is főleg ez utóbbi adatainak szabad prédává válását tartják veszélyesnek, jelzi: szerették volna a BISZ-t kivásárolni a Giróból. Ám erre az MNB nem volt hajlandó. Gyenge lábakon állónak tűnő érvelése szerint azért, mert a bankok túl későn jelezték vételi szándékukat: csak azt követően, hogy a jegybank már megtette a hiteladatbázis értékét is figyelembe vevő 9,5 milliárd forintos vételi ajánlatát a Giro-pakettjükre. Ezért azon az MNB már nem változtatott, mintegy megnyugtatásként azonban közölte a bankokkal, hogy később kész tárgyalni a BISZ eladásáról, ám azt nem pontosítva, hogy mikor.

 Hiába védi hét jogszabály – valamint a bankok belső szabályzatai – is azt, hogy egy-egy pénzintézeti ügyfél teljes körű adataihoz a mindenkori kormányok ne férhessenek hozzá, egyesek attól tartanak, az adatbázisok jegybankhoz kerülése megkönnyítheti az állampolgárokról szóló információk központosításában feltűnően aktív Orbán-kabinet dolgát. A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnöke, Péterfalvi Attila mindenesetre bízik a törvény erejében. Mint a HVG-vel közölte: „az a tény, hogy a MNB a Giro Zrt.-ben 100 százalékos tulajdont szerzett, nem befolyásolja a BISZ Zrt.-nek a központi hitelinformációs rendszerrel kapcsolatos adatkezelői jogosítványát és az adatkezelésért való jogi felelősségét. A központi hitelinformációs rendszerben tárolt lakossági ügyféladatokhoz való hozzáférés, adatlekérés garanciális szabályainak a tulajdonszerzést követően is érvényesülniük kell.”

 Ám gyanút kelt, hogy egyelőre nem látszik annak a jele, hogy az MNB belefogott volna a Giro-felvásárlás egyik hivatalos indokaként megjelölt pénzügyi rezsicsökkentésbe. Vagyis a pénzintézetek által a Girónak fizetendő szolgáltatási díjak mérséklésébe, aminek érvényesítését az ügyfeleknél az MNB – korábbi fenyegetőzése szerint – kőkemény szigorral ellenőrizné. De a májusban emlegetett legalább 5-10 fejlesztési lehetőség – például az éjszakai elszámolás megszüntetése, központi elektronikus felhatalmazáskezelés kialakítása a csoportos beszedéseknél, vagy a bankváltást is megkönnyítő számlaszám-átirányítási megoldás bevezetése – ügyében sem történt még semmi. Legalábbis erre lehet következtetni abból, hogy a fejlesztési kérdések megvitatására a Giro mellett létrehozott, 10 fős, a bankszövetség delegáltjaiból álló konzultációs testület, amint azt az ötletgazda MNB elismerte, mindeddig nem ülésezett.

CSABAI KÁROLY

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.