szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A magyarok jelentős része ott nyaral, ahová olcsón talál repülőjegyet, és igyekszik a kézipoggyászba is beleférni – derült ki az easyJet friss online felméréséből. Bizonyítva látják ebből azt is, hogy a fapados járatbővítések átformálják az utazók szokásait. A ablak melletti székért viszont az amúgy árérzékeny magyarok is megfizetik a felárat.

Az easyJet több mint 3200 fő részvételével készített hazai online felmérése szerint a magyarok is rákaptak a repülés ízére: a válaszadók 54 százaléka évente legalább 1-2 alkalommal utazik a felhők felett. Az emberek 29 százaléka általában pár napra, 54 százaléka pedig egy hétre csomagol, a tíz napnál hosszabb utazásokra viszont már kevesen vállalkoznak. Az úti cél kiválasztásánál leginkább a kíváncsiság motivál: a válaszadók több mint fele olyan helyre utazik, ahol még nem járt azelőtt. A magyarok egyharmada a kedvező árú repülőjegyekre vadászik, tehát a fapados légitársaságok aktuális áraihoz és kínálatához igazítja az utazási terveit.

AFP / Fabrice Coffrini

A válaszadók több mint fele néhány óra alatt pakol össze egy utazásra, a leggyorsabb 20 százaléknak azonban akár 30 perc is elég erre a műveletre. Nem meglepő, hogy az utóbbi csoportba főként a férfiak tartoznak: közülük 40 százalék képes fél órán belül összepakolni, míg a nőknél ez csak 17 százaléknak sikerül. Ezzel áll összefüggésben az is, hogy amíg a férfiak fele többnyire megelégszik a kézipoggyásszal, addig a hölgyeknek már csak 35 százaléka hajlandó erre a kompromisszumra.

Akik a kézipoggyászt választják, 43 százalékban azzal indokolják, hogy kisebb csomaggal könnyebb közlekedni az utazás alatt, míg a pluszdíjak 33 százalékot tartanak vissza a csomagfeladástól. A feladott poggyász híveinek 40 százaléka eleve sok csomaggal utazik, 27 százalék pedig szívesen vásárol külföldön, ezért szüksége van a helyre. Utazásaik alatt legtöbben emléktárgyakat és ajándékokat vásárolnak a családtagoknak és a barátoknak, de népszerűek még a különleges élelmiszerek és italok is. A ruhatárukat is szívesen frissítik fel néhány új ruhával, cipővel vagy táskával – ez ugyanúgy igaz a férfiakra is, mint a nőkre.

Ami nélkül soha nem indulna útnak: laptop és telefon (38%), illetve a kozmetikumok (25%). Ha viszont helyet kell szorítani a bőröndben, akkor annak először szinte mindig a törölköző esik áldozatul.

A magyarok híres árérzékenységét jól mutatja a fapados légitársaságok előretörése, de az is, hogy az utazók mindössze tizede hajlandó kicsivel többet áldozni a pluszkényelemért. Közülük viszont 40 százalék az ablak melletti helyek megszerzéséért fizet felárat, 28 százalékuk pedig az elsőbbségi beszállásért fizet pluszpénzt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!