Itt az új MNB-program: jön a minősített vállalati hitel
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Ukrajna és Görögország egyaránt az államcsőd szélén áll, és az összeomlás után még mélyebbre süllyedhet a válságban. Igaz, bebukott országok gyors talpra állására is van példa.
Hol vannak már azok az idők, amikor a hitelező államok hadsereget vagy hadihajókat küldhettek a rossz adósnak minősülő országra? A XX. század elején például Németország, Olaszország és Nagy-Britannia vette tengeri blokád alá a vonakodva fizető Venezuelát. A modern világban már az sem igazán lehetséges, ami az első világháború után a brit korona alá tartozó Newfoundlanddal történt: az exportpiacok összeomlása és a hibás gazdasági döntések miatt az észak-amerikai terület önként visszaadta az önkormányzati jogot Londonnak, majd amikor a polgárok 1948-ban népszavazáson dönthették el a jövőjüket, a Kanadához való csatlakozást választották.
Manapság sokkal bonyolultabb a lejárt tartozások behajtása, részben talán ezzel is magyarázható, hogy az utóbbi évtizedekben megszaporodtak a külső adósságok vissza nem fizetése miatti államcsődök. Sok ország notórius visszaeső, Argentína például 1950 óta hatszor, Uruguay és Nigéria pedig ötször-ötször jelentett be fizetésképtelenséget. Az állami adósokkal az a baj, hogy míg egy magánszemély vagy vállalat tulajdonát le lehet foglalni a lejárt adósság fejében, az államok esetében lehetetlen bírósági úton kikényszeríteni a fizetést, és az állam tulajdonában lévő vagyontárgyak sem tekinthetők valódi fedezetnek. „Az államcsődökkel kapcsolatban így az elsődleges kérdés nem az, hogy miért megy csődbe egy ország, hanem az, hogy egyáltalán miért kapott hitelt” – írta Az államcsőd költségei régen és ma című tanulmányában Vidovics-Dancs Ágnes. A budapesti Corvinus Egyetem oktatója szerint a válasz az, hogy az adós országok azért juthatnak még ma is kölcsönökhöz, mert a csőd okozta presztízsveszteség, a hitelpiacokról való átmeneti kiszorulás, illetve a belső politikai felfordulás miatt az államok kényszerintézkedések hiányában is igyekeznek elkerülni a fizetésképtelenséget. A csőd okozta politikai bizonytalanság már csak azért is fontos tényező, mert egy, az IMF által közzétett tanulmány szerint az 1980–2003 között legalább egyszer bedőlt demokráciák döntő többségében – Ukrajna volt az egyetlen kivétel – átlagosan 16 százalékkal csökkent a kormányzó erők támogatottsága, és 22 országból 11-ben a csőd esztendejében vagy az azt követő évben távozásra kényszerült a kormányfő.
A pénzpiacok egyébként a szakértők szerint viszonylag gyorsan megbocsátják az államcsődöket, ezért a fizetésképtelenné váló országok csak rövid időre szorulnak ki a hitelezési lehetőségekből. Az adósságok átstrukturálása és az újabb hitelek viszont átmenetileg drágábbak: az első, néhány évig tartó időszakban átlagosan 400 bázisponttal magasabbak a kamatok, mint egy kockázatos, de a részleteket rendszeresen átutaló ország esetében.
Az államcsődöknek nemzetközi hatásaik is vannak. A becsődölt ország államkötvényeit felhalmozó bankok veszteséget szenvednek, és amíg a mérlegben támadt lyukak betömésével vannak elfoglalva, csökken a hitelezési kedv, ami a csőd által nem érintett országokban is fékezheti a növekedést. A fizetésképtelenség okozta sokk legtöbbször azonnali GDP-zuhanáshoz vezet, illetve a politikai elit népszerűségét aláásó megszorító intézkedéseket kényszerít ki. Ezek következményei jól látszanak az összesen már nyolcszor külső államcsődöt jelentett Argentínában – a dél-amerikai országban a 2001-es bedőlés után 11 százalékos gazdasági visszaesést mértek – vagy az évek óta súlyos válságban lévő, jelenleg is a csőd szélén táncoló Görögországban.
Athén egyébként már jó ideje ismeri az állami fizetésképtelenség fogalmát. Nemcsak azért, mert 1800 óta az ország hatszor dőlt be, hanem azért is, mert a történelem első feljegyzett krachja az ókori Hellász területén következett be: 2400 évvel ezelőtt tíz görög város nem tudott fizetni a hitelezőjének, a Délosz szigetén lévő Apollón-templomnak. A „fertőzésveszély” sem elhanyagolható: amikor 2012-ben Athén fizetésképtelenné vált, azonnal megugrott az akkortájt ugyancsak rossz állapotban lévő európai államok – Spanyolország, Portugália, Írország és Magyarország – hitelkockázata.
Akadnak olyan országok is, amelyek gyorsan álltak talpra. Oroszország, amely 1998 augusztusában jelentette be, hogy nem tud fizetni, szinte azonnal magára talált: a rubel leértékelése és a gyors GDP-zuhanás után a tartozásokat átütemezték, az IMF pedig 4,5 milliárd dolláros hitelt adott Moszkvának. Az olcsóvá vált rubelnek köszönhetően az orosz export szárnyalni kezdett, és az is sokat segített, hogy a fő kiviteli cikknek számító kőolaj ára magához tért. Míg 1998-ban – ahogy egy Moszkvában dolgozó bankár, Adam Elstein mondta – a külföldi befektetők inkább radioaktív hulladékot ettek volna, mint hogy újra orosz kötvényeket vegyenek, két évvel később az ország ismét megjelent a nemzetközi befektetési piacon.
Oroszország szomszédja, Ukrajna viszont egy esetleges csőd esetén aligha számíthat hasonlóan gyors gyógyulásra. A 46 milliós ország keleti felében polgárháború dúl, ennek következtében a GDP az idén az ötödével zuhant, a hrivnya árfolyama pedig többször is összeomlott. Az IMF és a többi hitelező ugyan várhatóan 25 milliárd dolláros hitelt ad az országnak, ám ez nem sokra elég, és Arszenij Jacenjuk miniszterelnök a napokban jelentette be: nem kizárt, hogy hazája moratóriumot kér az adósságtörlesztésre. „Az IMF-től, illetve a többi hitelezőtől kapott pénzből csupán 15 milliárd dollárt fordíthatunk a külső adósság csökkentésére. A következő négy évben viszont 30 milliárdot kell visszaadnunk, és e mellett még 17 milliárd dollárnyi belső adósság is lejár. Ha nem sikerül kompromisszumot kötni a hitelezőkkel, akkor nem marad más, mint a kemény döntések meghozatala” – idézte a Financial Times című brit napilap az ukrán kormányfőt.
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Mit mutatnak a kutatási adatok? Kell aggódni a munkahelyek elvesztése miatt?
Változásokat jelentettek be a Demján Sándor Tőkeprogramhoz kapcsolódó Demján Sándor Tanácsadási Voucher Programban.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat, vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Az együttműködés fontosságát hangsúlyozta Vlagyimir Putyin orosz és Donald Trump amerikai elnök is a pénteki alaszkai orosz-amerikai csúcs után tartott sajtótájékoztatón, ám részleteket egyikük sem árult el. Trump viszont már Vlagyimirnek hívja a „nagyszerű politikusnak” nevezett orosz vezetőt.
A szakemberek érdeklődve figyelték, miként viselkedik az amerikai és orosz elnök a tárgyalásuk előtt.