Céges bankkártyák – Hogyan osszunk?
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Az államszocialista időkből ismert tervgazdasági szemlélettel indította harcba a diplomatákat a Szijjártó Péter vezette Külgazdasági és Külügyminisztérium, amely rengeteget áldozott a keleti piacokra, és amikor az erőfeszítések bebukni látszottak, dél felé fordultak. Tavaly a "csúcsdöntések" éve volt: megnéztük, mi van a számok mögött.
Abban aligha lehet kivetnivalót találni, hogy egy ország, amelynek a kivitele 80 százaléka és a behozatala 75 százaléka az EU-n belül zajlik, más piacokkal is igyekszik kapcsolatba lépni. Főként, hogy az exportországban megtermelt javak egy része némi – elsősorban német – közvetítéssel amúgy is az ázsiai vagy az amerikai országokban köt ki.
A Martonyi János vezette Külügyminisztériumban erre találták ki a globális nyitást, amelyből a politikai kommunikációban csak a keleti maradt. Az elnevezés részben azokra a régi reflexekre épített, miszerint a magyar áruk az egykori szovjet szövetségi rendszerhez tartozó piacokon állítólag kedveltek, és nem kellene mást tenni, mint ezekre megint jól benyomulni.
A keleti nyitás menet közben azonban konkrét politikai muníciót is kapott, azzal, hogy Orbán a diplomácia középpontjába a nemzeti érdek szituatív definiálását és érvényesítését helyezte. Példaképként pedig olyan országokat nevezett meg, mint a putyini Oroszország, az erdogani Törökország vagy az ázsiai pénzügyi központ, Szingapúr. Ebben az orbáni narratívában a szövetségesi rendszerünk inkább ellenségként, dolgunk nehezítőjeként tűnt fel, amellyel szemben folyton szabadságharcot kell vívni.
Nyugaton birkózik, keleten barátkozik
„Magyarország állandóan a nemzetközi tőkével birkózik”, mondta Tellér Gyula, Orbán tanácsadója, teoretikusa a Mandinernek a tusványosi illiberális beszédet magyarázva. „Magyarország benne van egy olyan nemzetközi szövetségesi rendszerben, amelynek az elitje, az intézményei annak a tőkének az érdekeit szolgálják, amellyel a magyar társadalom a jussáért birkózik. A cél az, hogy Magyarország visszaszerezze a nemzeti jövedelem legalább egy részét ahhoz, hogy az intézményi, társadalmi átalakításait meg tudja oldani. Itt van a konfliktus lényege. A tőkeérdeket képviselő Európai Unió bürokráciája, szemben egy profit- és jövedelem-visszahódítási törekvésekkel rendelkező országgal”, mondta Tellér az orbáni szabadságharc indokául.
Ha ezt komolyan vesszük, a keleti nyitásnak politikai motivációja is volt: a függetlenedés fitogtatása az egyébként szövetséges Nyugat felé. Mutatni, hogy vannak más partnereink is, akik még esetleges demokráciadeficitjeinket sem kérik rajtunk számon. És ahol talán a saját baráti cégeink is könnyebben jutnak munkához, legalábbis nincs annyi macerás közbeszerzés, mint Nyugaton.
Mindettől nem teljesen függetlenül a külpolitika egyfajta kalmárdiplomáciát kezdett jelenteni, melyben az új keleti politika adta a stratégiaváltás irányát. 2012-ben megnyílt az első magyar kereskedőház külföldön (Azerbajdzsánban), amit pár év alatt még több tucat követett. A 2014 -es intézményi átalakítást is a külgazdaság motiválta: minden külképviseletre külgazdasági attasékat küldtek, kistafírozták az Eximbankot és még intenzívebbé váltak a keleti kétoldalú kapcsolatok. Hivatalosan 2015-ben elkezdődött a déli nyitás is: a külkerkapcsolatok erősítése Dél-Amerikában és Afrikában. A februári nagyköveti értekezleten pedig Orbán arról beszélt, hogy a diplomácia sikerének az egyetlen értékmérője, hogy milyen üzleteket tudunk kötni.
2014-ig teljes bukás
A HVG csütörtöki friss számában összeállítást közöl a magyar diplomácia megítéléséről, mellyel kapcsolatban tucatnyi háttérbeszélgetést készítettünk olyan volt és jelenlegi külügyminisztériumi munkatárssal és külügyi szakértővel, akik közelről ismerik a Szijjártó Péter vezette Külgazdasági és a Külügyminisztérium belső működését. A többségében jobboldalhoz kötődő szakemberek lesújtó véleménnyel voltak a magyar diplomácia teljesítményéről, a szakértelem számos téren megmutatkozó hiányát rótták fel.
Kérésünkre külön beszéltek a külgazdaság és a keleti nyitás sikeréről. Orbán és Szijjártó számos utazása ellenére (ezekről összesítő térképet a HVG-ben láthatnak), ha csak a kemény számokat nézzük, 2014-ig csak egyetlen reláció volt, melynek irányában 2010-hez képest csökkent az export: Ázsia. Tavaly innen sikerült visszakapaszkodni, és realizálni egy hétszázalékos pluszt. Ha azt nézzük, hogy mekkora anyagi ráfordítással sikerült mindezt elérni, miközben a fő célhoz – az EU-n kívüli export aránya elérje az összkivitelen belül az egyharmadot – alig jutottunk közelebb, akkor nehéz az első öt évet sikertörténetként értékelni. (Más kérdés, hogy a külügy ezt megteszi, illetve úgy gondol javítani a számokon, hogy a statisztikailag Európához sorolt orosz, török, macedón külkereskedelmi forgalmat is a keleti nyitásba számítja.).
A legtöbb forrásunk a keleti nyitással kapcsolatban két dolgot említett. Egyrészt, hogy nem volt előzetes tervezés, nem nagyon mérték fel a magyar gazdaság potenciálját. Úgy hoztak létre teljes főosztályokat a minisztériumon belül, nyitottak egy országban akár több kereskedőházat, küldtek ki minden külképviseletre külgazdasági attasékat, hogy nem készült semmilyen felmérés a helyi keresletről és a hazai kkv-k piacképes kínálatáról.
Fényév távolság
A keleti nyitás politikája forrásaink szerint nem vette figyelembe, hogy az exportképes magyar kkv-k akciórádiusza általában jóval kisebb (nagyjából 1000-1500 km-es körön belüli), és akkor még nem beszéltünk minőségi árualapról, a keresletnek megfelelő kapacitásról és az export rentabilitásáról (Tud-e olyan árat érvényesíteni a magyar kkv, amely üzletileg megéri.) A külgazdasági tervezés nem számolta bele a keleti nyitás országainak belső stabilitási veszélyeit, például a függőséget a nyersanyagvagyontól (Oroszország, Kazahsztán, Azerbajdzsán), az erős kitettségét a geopolitikai változásoknak vagy a világméretű munkamegosztás trendfordulóit. A stratégák pechére legyen mondva, ezek a gazdaságpolitikától független változók mind jelentkeztek is: ide sorolható az Oroszország elleni embargó, a hazai elektronipar kapacitásainak leépülése (Nokiától a Jabilig).
A kormány motivációja között szerepelhetett az új nemzeti tőke helyzetbe hozása, hogy ne csak a korlátozott méretű és a szigorú uniós szabályoknak megfeleltetett hazai piacokon tudjanak érvényesülni. Mivel jelentős magyar infrastrukturális beruházásokról is szó van, egy forrásunk megemlítette: volt ahová azért is utazott többször legmagasabb szintű magyar delegáció (Azerbajdzsán), mert közben – a Simicska-affér miatt – megváltozott a magyar üzleti partnerek összetétele, és a szerződéseket újra kellett kötni.
A megkérdezett diplomaták azonban leginkább arra a tervgazdasági szemléletű külgazdasági irányításra hívták fel a figyelmet, amely a misszióvezetők számára előírta, hogy mondják meg, árufőcsoportonként milyen exportfejlesztési és beruházásélénkítési célokkal lehet számolni a következő időszakra. „Ilyen az államszocializmus idején volt, csak most a tervszámokat nem állami, hanem piaci környezetben kellett volna megmondani. Az se volt megadva, hogy mi a bázis – és természetesen mindezt rövid időn belül kellett prezentálni”, magyarázta egy diplomata, aki azt mondta, hogy a legtöbben alacsony értékeket adtak meg, hogy az biztosan teljesüljön.
(A táblázatban Ausztriát csak azért választottuk benchmarknak, mert a Németországba irányuló export közel hatszorosa az osztráknak, így a nagy keleti partnereinkhez irányuló export alig látszott volna a grafikonon.)
Rekordok éve
Érdeklődtünk a Külgazdasági és Külügyminisztériumnál, hogy az eredeti tervszámoknak megfelelően teljesültek-e a külgazdasági célok – erre a kérdésünkre nem válaszoltak, amiből arra következtetünk, hogy az abszurd módszertant időközben ejtették. A Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. az elmúlt két évben közel 30 országban nyitott regionális irodát: van olyan kirendeltség, mint például a szudáni, ahonnan további hét országgal is tartják a kapcsolatot. Az üzletkötéshez fontosnak tartott fizikai jelenlét nem olcsó: információink szerint még az üzemeltetés költségét sem hozta be, és az összköltséghez be kell majd számolni az Eximbank által nyújtott exporttámogatásokat is. Mint köztudott, a Quaestor-ügyben ügyfélként majdnem megégett az MNKH Zrt., melynek állampapírban tartott 3,8 milliárd forintját a botrány kirobbanása előtt, a szokásos átutalási időn belül, még aznap visszautalták, rengeteg találgatást felvetve. A zrt. élén azt követően váltás is történt: a szervezet honlapja gyakorlatilag semmit se árul el eddigi eredményeiről, még egy irodalista sincs, hogy hol működnek kirendeltségek, és a hírek oldal sem frissül.
A Külgazdasági és Külügyminisztérium megkeresésünkre 2015-öt a rekordok évének nevezte: a magyar exportvolumen (90,5 milliárd euró) sosem volt ilyen magas, „a Keleti Nyitás országaiból 14-ben, a Déli Nyitás országaiból pedig 33-ban történt abszolút csúcsdöntés a magyar kivitel szempontjából”. Azt nem tették hozzá, hogy ezekkel az országokkal többségében olyan alacsony a külkereskedelmi forgalom, és azon belül is a kivitel, hogy akkor sem jelent a bázishoz képest komoly növekedést, ha egyik évről a másikra megduplázódik az euróban számolt export. Csak szemléltetésül: a fenti 47 országból 28-cal még az egymilliárd forintot sem érte el a külkereskedelmi forgalom.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat. Vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Lassan valóban eljön az ideje annak, hogy a cégvezetők mérlegeljék, mit kezdjenek az MI kínálta lehetőségekkel.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Élhetnek-e együtt valaha az izraeliek és a palesztinok? Mit gondol egy izraeli katona arról, akik nem akarják a gázai háborút? Földes András izraeli videóriportja erre is rákérdez, és azt is megmutatja, hogy milyen háború zajlik maguk az izraeliek között.
A több mint félmillió gépelt oldalnyi szöveg az Arcanum sajtóadatbázisában is megjelent.
Az ukrán dróntámadások pedig az orosz polgárok türelmét is tesztelik.
Azt nem tudtuk meg, hogy ki, hol és mikor jelenti be az eredményt.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.