szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ez a felhívás olvasható a Visa honlapján. Az amerikai cég szerint nemcsak PR fogásról van szó: csakugyan komolyan gondolják, hogy olimpiai és paralimpiai sportolóknak állást adnak Rio után.

Az EY könyvelő és tanácsadó cég (korábban Ernst and Young) szintén bejelentette: Rio után kilenc olimpikont alkalmaz. Az amerikai sportolók többsége számára ez nagy lehetőség, hiszen a szupersztárokon kívül a többség egyáltalán nem áll túlságosan jól anyagilag. A tornász Simone Biles és az úszó Michael Phelps a két nagy kivétel. A többiek szinte gyerekkoruktól a sportra koncentráltak, és nemigen tudják, hogy mi lesz utána. Általában edzők vagy televíziós kommentátorok lesznek. Ez nem nagy üzlet. Ráadásul a sportolók többsége képzetlen a pénzügyekben. Egy pályakezdő fiatal Amerikában azonnal gondolkodik a nyugdíj-előtakarékosságon és a befektetéseken. A sportolók általában csak akkor eszmélnek rá ezeknek a fontosságára, amikor befejezik pályafutásukat.

 

Visa USA | Olympic Games News | Visa taps into Olympian potential

Visa USA | Learn about Visa's career program that aims to recruit Olympians and Paralympians for their next career journey.

Ebben akarja őket segíteni az EY tanácsadó cég, amely olimpikonokat toboroz ehhez a programhoz. A nők különösen nehéz helyzetben vannak – magyarázza a cég globális alelnöke, aki korábban maga is női kosaras volt. A szebbik nem még ma is kevesebbet keres a sportban, ezért az olimpiai érmek ellenére egyáltalán nem dúsgazdag. Nekik akar segíteni a Visa is, mely egy volt jéghokisztárt alkalmaz erre a célra. Persze mindez jót tesz a cégek hírnevének is. Arról nem is beszélve, hogy a sportolók különösen motivált emberek, tehát jó munkavállalónak számítanak.


A sport szponzorálása régi amerikai gyakorlat, de az olimpiai sportágak nemigen profitálnak belőle. A Nike óriási pénzeket költ például az NBA sztárjaira. Kevin Durant 300 millió dolláros reklámszerződéssel rendelkezik. Lebron James pedig állítólag egymilliárd dollárossal. Ilyen pénzekről az úszók vagy az atléták többsége nem is álmodhat – esetleges aranyérme ellenére sem. A Home Depot nevű barkácsáruház-lánc korábban próbálkozott sportállásokkal. A sportolók teljes fizetést kaptak és extra szabadidőt miközben idejük nagy részét a sportpályán töltötték. Aztán ez a program szépen csendben befuccsolt...


Nagyon nehéz ugyanis megmondani, hogy egy olimpiai aranynak mekkora a reklámértéke. Az egyik legjobban szponzorált sportág, a golf nagy sztárjai jelentős részben nem is mentek el Rióba. Arra hivatkoztak, hogy félnek a zikavírustól. Valójában számukra nem lett volna elég jó üzlet az olimpia. Lebron James is lemondta a szereplést Rióban mondván, hogy fáradt. A sport és a pénz viszonya az olimpia miatt sem változik meg. A nagy pénzeket nem az olimpikonok keresik. Ezért várják őket tárt karokkal a pénzügyi tanácsadók, hogy megmondják nekik: hogy lehet pénzt csinálni a riói érmekből Amerikában.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!