Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c1f5a23b-30bd-4f4c-b60d-998a9f18830d","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Az európai autóipar nyomás alatt áll. Németországban például a Volkswagen több gyár bezárását tervezi.","shortLead":"Az európai autóipar nyomás alatt áll. Németországban például a Volkswagen több gyár bezárását tervezi.","id":"20241202_nemet-autoiparnak-termelekenyebbe-kell-valnia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1f5a23b-30bd-4f4c-b60d-998a9f18830d.jpg","index":0,"item":"0a2bae85-0b05-487d-a943-d70204323886","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_nemet-autoiparnak-termelekenyebbe-kell-valnia","timestamp":"2024. december. 02. 08:09","title":"Szakértők: a német autóiparnak termelékenyebbé kell válnia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86f1b300-3f2f-4d9e-83b1-0cebbaecdc5e","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Továbbra is követelik a tiltakozók, hogy legyen következménye a tragédiának, ami miatt 15 ember halt meg. ","shortLead":"Továbbra is követelik a tiltakozók, hogy legyen következménye a tragédiának, ami miatt 15 ember halt meg. ","id":"20241202_ujvidek-vasutallomas-tragedia-tuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86f1b300-3f2f-4d9e-83b1-0cebbaecdc5e.jpg","index":0,"item":"c079a45c-7a2b-431f-bda4-7ab21eeb14a4","keywords":null,"link":"/vilag/20241202_ujvidek-vasutallomas-tragedia-tuntetes","timestamp":"2024. december. 02. 12:02","title":"Több ezren tüntettek egy hónappal az újvidéki tragédia után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6311a91e-9a9f-4eff-8d8f-5e39606cc203","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Egy órát beszélgetett a svéd klímaaktivista.","shortLead":"Egy órát beszélgetett a svéd klímaaktivista.","id":"20241201_greta-thunberg-margit-korut-bolygo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6311a91e-9a9f-4eff-8d8f-5e39606cc203.jpg","index":0,"item":"5cc5f02b-11af-471c-a005-a3e9ba71b06a","keywords":null,"link":"/elet/20241201_greta-thunberg-margit-korut-bolygo","timestamp":"2024. december. 01. 19:14","title":"Greta Thunberg a Margit körúton teázott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"859a9683-87e1-495c-acf8-b9a41711c1fb","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Nemcsak aszfalton, hanem sárban és hóban is rendesen meghajtottuk a teljesen új Dacia Duster összkerékhajtású csúcsmodelljét. Vázoljuk, hogy mit tud az elődjénél kívül-belül sokkal menőbb román SUV.","shortLead":"Nemcsak aszfalton, hanem sárban és hóban is rendesen meghajtottuk a teljesen új Dacia Duster összkerékhajtású...","id":"20241201_osszkerekmeghajtasu-uj-dacia-duster-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/859a9683-87e1-495c-acf8-b9a41711c1fb.jpg","index":0,"item":"8d6f68a2-abf8-49a3-aab7-57ba72749b71","keywords":null,"link":"/cegauto/20241201_osszkerekmeghajtasu-uj-dacia-duster-teszt-velemeny","timestamp":"2024. december. 01. 12:00","title":"Nem drága, vagány és élvezi a terepet: teszten a vadonatúj Dacia Duster","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cda3c20c-ef78-4a3b-bd8e-fcaf6ead6f36","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Japán kutatók egy olyan neurális hálózati modellt fejlesztettek, amelyik képes rekonstruálni egy domborművet. Ami az érdekes benne: ez a történelmi örökség valójában nem is látható, csupán egy szürkeárnyalatos kép van róla.","shortLead":"Japán kutatók egy olyan neurális hálózati modellt fejlesztettek, amelyik képes rekonstruálni egy domborművet. Ami...","id":"20241130_mesterseges-intelligencia-dombormuvek-rekonstrualasa-regi-fotokbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cda3c20c-ef78-4a3b-bd8e-fcaf6ead6f36.jpg","index":0,"item":"b4728159-ca09-45f9-8fe4-1069bc298bbc","keywords":null,"link":"/tudomany/20241130_mesterseges-intelligencia-dombormuvek-rekonstrualasa-regi-fotokbol","timestamp":"2024. november. 30. 16:03","title":"Így tesz láthatatlan kincseket láthatóvá egy új technológia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75bb8841-8687-479b-88a7-d54813a024d5","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A közvélemény-kutatások alapján az RMDSZ is tudott képviselőt juttatni a román törvényhozásba.","shortLead":"A közvélemény-kutatások alapján az RMDSZ is tudott képviselőt juttatni a román törvényhozásba.","id":"20241201_xxit-poll-nyertek-a-szocialdemokratak-de-a-szelsojobb-is-jol-szerepelt-a-romaniai-valasztason-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75bb8841-8687-479b-88a7-d54813a024d5.jpg","index":0,"item":"8d064d25-7c0a-4c0e-a261-e3180d2574c6","keywords":null,"link":"/vilag/20241201_xxit-poll-nyertek-a-szocialdemokratak-de-a-szelsojobb-is-jol-szerepelt-a-romaniai-valasztason-ebx","timestamp":"2024. december. 01. 20:49","title":"Exit-poll: nyernek a szociáldemokraták, de a szélsőjobb is jól szerepelt a romániai választáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35c0d565-7435-454d-aea1-4c95548b7201","c_author":"Balla István, Németh Róbert","category":"kultura","description":"„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.","shortLead":"„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég...","id":"20241130_Jol-hangzott-mert-a-a-o-Lehetett-volna-kakao-is-Analog-Balaton-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35c0d565-7435-454d-aea1-4c95548b7201.jpg","index":0,"item":"fa838b26-0000-4b37-9d0d-7534bf145f9f","keywords":null,"link":"/kultura/20241130_Jol-hangzott-mert-a-a-o-Lehetett-volna-kakao-is-Analog-Balaton-interju","timestamp":"2024. november. 30. 20:00","title":"„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff62b2b1-e892-48fa-9724-89f5760d1154","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A vas csupán egyetlen nyomelem a sok közül, amire a szervezetünknek szüksége van. Ugyanakkor a hiánya komoly problémákat – például szívdobogást, légszomjat, hajhullást és akár szájfekélyeket is – okozhat. Ebben a cikkben összeszedtük, hogy mi vezethet vashiányhoz, és miért nem biztos, hogy elég annyi vas, amennyit a táplálkozással beviszünk.","shortLead":"A vas csupán egyetlen nyomelem a sok közül, amire a szervezetünknek szüksége van. Ugyanakkor a hiánya komoly...","id":"20241202_Maltofer-vashiany-melyik-tipus-megelozes-kezeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff62b2b1-e892-48fa-9724-89f5760d1154.jpg","index":0,"item":"98eb790d-4744-4870-a589-7807e90d2dbc","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241202_Maltofer-vashiany-melyik-tipus-megelozes-kezeles","timestamp":"2024. december. 02. 10:30","title":"Vashiányom van – de melyik típus?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"1dd80d49-1e3d-434d-9ee9-12d080583b87","c_partnertag":""}]
A Volkswagen (VW) német autógyártó csoport és két beszállító vitája miatt hétfőtől legkevesebb egy hétre felfüggesztik az egyik legnépszerűbb európai autótípus, a Volkswagen Golf gyártását a VW wolfsburgi és zwickaui üzemében és kényszerszabadságra küldik a dolgozókat.
A VW és két kisebb Szászország tartományi beszállító, a Car Trim és az ES Automobilguss vitája érint két másik németországi VW-üzemet, az emdeni és a kasseli gyárat is. Összesen 20 ezer dolgozót kell kényszerszabadságra küldeni. Az UBS svájci bank elemzői szerint a dízelbotrány miatt eleve nehéz helyzetben lévő VW-nek legkevesebb 100 millió eurós vesztesége keletkezhet a leállás miatt.
A Car Trim üléshuzatokat gyárt az Emdenben készülő Volkswagen Passat modellekhez, az Automobilguss pedig sebességváltó-alkatrészeket készít a VW több modelljéhez. A német Manager Magazin szerint mindkét - formálisan önálló - beszállító a Prevent nevű, szlovéniai központú cégcsoporthoz tartozik, amely az egyik leggazdagabb bosznia-hercegovinai vállalkozó, Nijaz Hastor érdekeltsége.
A bosnyák mérnök-üzletember és a VW kapcsolata onnan ered, hogy évekig vezető pozíciókat töltött be a Tvorinica Automobila Sarajewo (TAS) nevű szarajevói üzemben, amelyben 1972-től 1992-ig több Volkswagen-modellt gyártottak, köztük a bogarat és a Golfot.
A VW és a két beszállító konfliktusáról egyik fél sem közölt részleteket. A Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS) című lap szerint a vita abból fakad, hogy megállapodást kötöttek egy új üléshuzat kifejlesztéséről, de a VW kiszállt a projektből, és nem tudtak megegyezni, hogy mennyi pénz jár a Preventnek a már elvégzett munkákért, ezért a cégcsoport felfüggesztette a még érvényes beszállítói szerződések teljesítését.
A VW bírósághoz fordult. A braunschweigi tartományi bíróság az autógyártó javára döntött, határozata szerint a beszállítók kötelesek teljesíteni a szerződéseket, a megrendelő pedig akár végre is hajthatja a végzést, vagyis a beszállítók telephelyein lefoglalhatja és elszállíthatja az üléshuzatokat és a sebességváltó-alkatrészeket.
Ez ágazati szakértők szerint példa nélküli eljárás lenne a német autógyártás történetében.
A VW ugyan megegyezésre törekszik, de nem zárja ki a "jogi utat" - mondta a társaság egy szóvivője a FAS-nak. A beszállító cégek környezetében viszont azt mondták a lapnak, hogy a VW csak hétfőn hajlandó folytatni a tárgyalást, és elvetették azt az ajánlatot, hogy a hétvégén is üljenek le egyeztetni.
A FAS szerint az emdeni üzemet már pénteken leállították, a Welt am Sonntag (WAS) című lap pedig arról írt, hogy Wolfsburgban már szombaton leállt a munka.
A legismertebb német ágazati elemző, Ferdinand Dudenhöffer szerint a válság a VW beszerzési vezetője, Javier Garcia Sanz hibája. "A Sanz-rendszernek vége" - mondta a duisburgi-esseni egyetem (UDE) autóipari kutatóintézetének (Center Automotive Research - CAR) társigazgatója a WAS-nak.
"Az öreg harcosok már nem értik a beszállítók új világát" - tette hozzá a szakember. Hangsúlyozta: nem fordulhat elő, hogy egy globális óriásvállalat termelési rendszere leálljon két közepes méretű beszállító miatt.
A VW és a beszállítók konfliktusa valószínűleg abban gyökerezik, hogy a VW minden eszközzel igyekszik csökkenteni a Volkswagen márkájú modellek fejlesztési és gyártási költségeit, mert egyre kevésbé jövedelmezőek. A CAR egy korábban a Handelsblatt című üzleti lapban ismertetett tanulmányában kimutatta, hogy a VW az idei első fél évben mindössze 375 eurót keresett egy-egy Volkswagenen, ami 1,7 százalékos árbevétel-arányos üzemi eredmény, míg egy Skoda márkájú autó 1589 eurót termelt a csoportnak, ami 9,6 százalékos árbevétel-arányos üzemi eredményt jelent.
A VW a legnagyobb európai gépjárműgyártó társaság. A Volkswagen és a Skoda mellett a csoporthoz tartozik az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Ducati, a Lamborghini, a Man, a Porsche, a Scania, a Seat és a Volkswagen haszonjárművek márka.