Molnár Csaba
Molnár Csaba
Tetszett a cikk?

A Concept Eyewear kézzel készített szemüvegeivel a szinte nem is létező piaci résbe talált bele, nem egészen tíz hónap után háromszoroznia kellene a termelést csak ahhoz, hogy a magyar keresletet lefedje. Ám az indulás nem volt könnyű.

„Egyikünk sem tudott szemüveget csinálni, amikor belevágtunk a szemüvegkészítésbe” – mesél a kezdeti bizonytalanságról Pap Anna, aki két társával két és fél éve arra alapozva indította be a közös céget, hogy egyikük kétségkívül nagyon cool faszemüvegeket reszelgetett otthon.

Kattintson galériánkért!
Fülöp Máté

Ehhez képest ha valaki most – akár fából, akár acetátból, azaz műanyagból készült, akár hibrid, azaz acetáttestű és fából készült szárú – Concept Eyewear szemüveget szeretne vásárolni, legkevesebb három hetet kell várnia. A cégnek egy olyan piacon sikerült ilyen pozícióba jutni, ahol sok hely már jó ideje nincs, és csak a nagyon extra darabokkal lehet még talpon maradni. Igazi

„hű, de jó ötlet, nyomassuk”

alapon nyitott vállalkozás volt a Battila Concept, de gyártásról azért szó nem volt, a működés még nyomaiban sem emlékeztetett a cégszerűségre. „Különösebben nem aggódtunk, gondoltuk, majd megtanuljuk a szemüveggyártást, természetesnek tartottuk a működési bukfenceket.”

Mostanra úgy fest, sikerült felállni a bukfencekből, bár addig azért történt egy és más a cég életében. Alsó hangon is egy újjászületés tavaly nyáron, de volt idő, amikor az is erősen kétséges volt, egyáltalán eljutnak-e odáig. Az alapítóknak alapvetően eltérő elképzeléseik voltak a bizniszről, ez elég hamar világossá vált. El is jött az a pillanat, amikor el kellett dönteni, folytatják-e a pénz lapátolását a feneketlen kútba, vagy bezárják a céget.

Bár nem az én ötletemből indult a vállalkozás, nagyon tetszettek a faszemüvegek, azt gondoltam, ez zseniális ötlet, ha megfinanszírozom a célgépeket és a technológiát, de marad a manufaktúra jelleg, akkor rentábilis üzlet lehet belőle – magyarázza Anna. Azt gondolta, ha meg tud maradni a nagyon erős minőségből és a kézi készítésből fakadó unikum státusz, akkor a termék szuper lesz a piacon is.

Nem épp így lett. Üzleti tervnek meg ilyesmiknek nyoma sem volt, másfél évig tartó huzakodás, átgondolatlan, ad hoc döntések nyomán két évig veszteségfinanszírozás következett. A vállalkozás körülbelül romokban hevert, háromszor kellett kimenteni a csődből. Anna, megelégelte ezt, és radikális átalakításról döntött. Mindig ő volt a többségi tulajdonos és csak ő tett pénzt a cégbe.

„Ma már munkalapjaink is vannak, ezek alapján dolgozunk” – érzékeltette a gyökeresen új állapotokat Kegyes Andrea projektmenedzser, aki a kezdetek óta a Concept Eyewearnél dolgozik. Ha valaki, ő biztosan tudja, mekkora fordulat volt ez. Most van havi gyártásterv, emberre lebontva, ki mit csinál. Ég és föld a korábbi működéshez képest.

Kattintson galériánkért!
Fülöp Máté

„Egy átvirrasztott hétvége után arra jutottam, hogy ha az van, amit én végiggondolva csinálok, akkor egy év alatt el lehet jutni az önfenntartó működésig” – idézi fel a nagy újrakezdést Anna. Ehhez azonban újra kellett írni a cég életét, kitalálni a gyártási folyamatokat, felhajtani a megfelelő alapanyagokat, felkutatni az értékesítési csatornákat, de mindenekelőtt fel kellett építeni a csapatot.

Kiugrott középiskolai tanár

A cégtulajdonos, Pap Anna kiugrott mikrobiológus, tanár, dolgozott az ÁNTSZ-nél is, tanított középiskolában. „A mikrobiológia a neve ellenére elég unalmas valami, ezért jó tíz éve úgy éreztem, valamit kezdeni kell, mert ez így nem jó, és akkor gondoltam egyet – nagyon szerettem kézimunkázni, de mindig bajban voltam a kötőfonalakkal –, Hűvösvölgyben nyitottam egy rőfösboltot, amely most már Solymáron működik.” Olyat akart létrehozni, ami Magyarországon nincs. „Azt gondoltam, ami nekem tetszik, az a vevőknek is tetszeni fog, olyan anyagok, fonalak, és ez be is jött.”

„A szemüvegkészítéshez még most sem értek, céget vezetni viszont tudok.” Az óvatosság és a lépésről lépésre való építkezés híve, a nagy ugrásokat nem kedveli. Ezért sincs a cégben semmi bankhitel, ahogy nagyon megfontolt a befektetőkkel szemben is. „Volt már jelentkező, de csak a pénzét akarta gyorsan megtöbbszörözni, ebből, köszönjük, nem kérünk, amit létrehoztunk, sokkal értékesebb annál, hogy csak a számokat nézzük.”

„Az optikusoknál az összes világmárka minden olcsóbb és drágább modellje megkapható, sőt versenyezni kell a nagy forgalmazók saját márkáival is, ugyanakkor sok olyan újat már nem nagyon lehet kitalálni, amit a Ray Ban még nem talált ki. Ettől persze még kellenek új megoldások, kell új kollekció – magyarázza Anna.

Ja, és meg kellett tanulni szemüveget készíteni. Eladható szemüveget.”

Ennek érdekében aztán nagyot húztak, megkeresték a már régen megszűnt esztergomi Granvisus szemüveggyár egyik sokat tudó szakemberét, aki tavaly nyár óta náluk dolgozik a muzeális külsejű pantográfjával (sokszorosító gép) együtt. „Amikor idejöttem, már negyedszer költöztettem a pantográfot, amellyel már romániai üzemben is dolgoztunk” – mondja Bukó László, aki volt kollégáival fél év alatt felhajtotta az egykori gyár 1977-es látszerésztankönyvét is. Azóta kézről kézre abból (is) tanulják a szemüvegkészítést.

„Nincs mese, ezt meg kellett tanulni, mert bár nem tűnt túl bonyolultnak a gyártás, viszont az optikusok teszteléséből (ők tudják igazán, hol vannak a szemüveg gyenge pontjai, csavargatják, hajlítgatják, tekergetik ide-oda) láttuk, hogy mire kell figyelni, meg azt is, hogy annyira azért nem egyszerű dolog ez.”

A szemüveggyártásban új formát nehéz lenne kitalálni, de a kivitelezésben még van tér a kiteljesedésre. Extrém napszemüveget, olvasó kategóriát gyártanak, aztán van a középkategória, ami napszemüvegnek és dioptriásnak is mehet fából és acetátból, meg hibridből is. A kézműves jelleg miatt mindegyik egyedi, mert máshogy törik meg, tesznek rá furnért, kap egy is domborulatot.

Kattintson galériánkért!
Fülöp Máté

A csapat kialakulásában sokkal több volt a szerencse, mint a tudatosság. Márkus Barnát, a sales-est Anna 12 éve ismeri, de csak most jött szóba, hogy együtt dolgozzanak. Eljött, körülnézett és egy hét múlva beállt. Kiss Martina, a gyártásvezető szintén a kezdetek óta csapattag. Alapvetően dekoratőr és maximalista. Cséffay Alexa a BME-n végzett tervező, szakmai gyakorlaton volt a cégnél és itt is ragadt. Összesen kilencen (van köztük asztalos, pszichológiai asszisztens, CNC-gépész, vendéglátós és jelenleg is terméktervező tanuló a BME-n) dolgoznak a Rózsa utcai üzemben, van egy mini CNC-eszterga, egy pantográf és egy lencsecsiszoló, de egyébként mindent kézzel csinálnak.

Az alapanyagok közül csak a fát veszik Magyarországon, az acetát olasz, az iparág nagyágyúja, a Mazzucchelli kifejezetten nekik készíti cellulózból, így természetes alapanyagú, nem pedig kőolajszármazék „műanyag”. A furnér egyelőre magyarországi, de olaszra váltanának, a zsanér kínai, a lencsék pedig szintén Olaszországból származnak.

Kattintson galériánkért!
Fülöp Máté

A pénzügyi és a forgalmi adatok azt mutatják, hogy jó eséllyel sikeres volt a vállalkozás újjáélesztése, hónapról hónapra nő a bevétel, a szemüvegboltok is egyre nyitottabban fogadják termékeiket. „Jelenleg 25 optikusnál és 5 fashion store-ban lehet kapni a szemüvegeinket” – mondja Barna. Az év végére 150 boltba szeretnének beférni, de ezek között (egyelőre) nem szerepelnek a nagy hálózatok, mert Barnáék nem akarják felvenni a futószalagtempót.

Egy szemüvegük ára 45-50 ezer forinttól indul, függetlenül attól, hogy demólencsés vagy napszemüveg, „de az orrunk előtt adtak már el 85 ezerért is. Abba jön még a dioptriás lencse is, így 150 ezer alatt nem nagyon állhatott meg”.

Fejre is szabják a szemüveget
Egyedi méretezésű szemüvegeket is készítenek a Rózsa utcai manufaktúrában. „Lemérjük az orr- és fültávolságot, első körben kartonból kivágjuk a formát, amit szeretnének, egy próba után elkészül a prototípus. Az ilyen keretekhez egyedi rajz is készül, és külön munkalappal indul a gyártása. E mellett egyedi tervezésű szemüveget is összeraknak, „a vevő mondja, hogy ilyen vagy olyan acetátból, vagy fából kéri a szemüvegtestet, vagy kiválaszt egy meglévő modellt, ami megvan, de gravírozzunk bele ezt vagy azt”.

Összesen 46 szín és 16 forma – illetve ezek különféle kombinációi – között lehet válogatni, ehhez jönnek még a kizárólag fából készültek. A cég „előző életében” csak faszemüvegeket készített, és ettől nem is szakad el, mert az acetát nyáron nagyon tudja zavarni a bőrt.

Egy hónapban összesen nem készül 160-170-nél több Concept Eyewear szemüveg, a második félévben 600-ra szeretnénk felmenni, de ezzel is éppen csak le tudnák fedni a hazai keresletet. „Sok ismert ember hordja a szemüvegünket, de sokkal többet számít például az, hogy amikor valaki a műfajban nagyon menő Etnia Barcelona szemüveget keresett, minket dobott ki a kereső, mint leginkább hasonlót, és hozzánk jött.” De jöttek már vásárlók Nicaraguából, Afrikából, Dél-Amerikából is, „pedig reklámra nemigen költünk, csak az Instán és a Facebookon mutatjuk magunkat”.

Kattintson galériánkért!
Fülöp Máté

Egyre erősebb persze a feszülés a manufaktúra és a piaci igények kielégítése között. „Erre a megoldás egyelőre a várólista, amit egyelőre be is nyelnek a vásárlók azzal, hogy hajlandóak heteket, sőt akár egy hónapnál többet is várni, amíg hozzájutnak a szemüveghez.”

Kinek is készítik a kézműves szemüvegeket? „Bejött a boltba egy svájci optikus srác hatalmas piros kerek szemüveggel, aki azt mondta, nagyon vinne oda, csak az a baj, hogy nagyon konzervatív darabok, nem tudná eladni ezeket. Ugyanerre egy magyar optikus azt mondja, ő meg azért nem tudja eladni, mert annyira vagány.” Szinte lehetetlen felmérni a piacot, mert ezt kér karácsonyra a tinilány, de hatvan feletti hölgyek és férfiak is vesznek ilyet. „Először azt gondoltuk, a huszonévesek a célközönségünk, de nem, nekik nincs pénzük, aztán a 30-asokra gondoltunk, akinek már van pénzük, de még nem konzervatívak, aztán kiderült, a 40-esek is jönnek. Nem életkor, hanem egy stílus határozza meg a vásárlóközönségünket, nincs típusvásárlónk.”

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!