Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"13577a31-d86b-48c3-9381-ce9df00f3b44","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A kedvezőbb ajánlatot adó céget ugyanis kizárták.","shortLead":"A kedvezőbb ajánlatot adó céget ugyanis kizárták.","id":"20250512_meszaros-lorinc-zaev-orszagos-akkreditalt-vizsgakozpont-kozbeszerzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13577a31-d86b-48c3-9381-ce9df00f3b44.jpg","index":0,"item":"bce0bc06-a368-47ec-949c-a3b913d7ec3a","keywords":null,"link":"/kkv/20250512_meszaros-lorinc-zaev-orszagos-akkreditalt-vizsgakozpont-kozbeszerzes","timestamp":"2025. május. 12. 15:01","title":"Hiába volt olcsóbb ajánlat, csak Mészáros Lőrinc nyerte a milliárdos állami megbízást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"045c3a4c-5bcb-4b36-a0bf-192c57acdab1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy 750 főt felölelő vizsgálatban nézték meg, melyik fogyasztógyógyszer hatékonyabb – a Mounjaro vagy a Wegovy. Az eredmény egyértelműnek tűnik, de a szakemberek árnyalják a képet.","shortLead":"Egy 750 főt felölelő vizsgálatban nézték meg, melyik fogyasztógyógyszer hatékonyabb – a Mounjaro vagy a Wegovy...","id":"20250512_fogyast-segito-gyogyszerek-mounjaro-wegovy-hatekonysag-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/045c3a4c-5bcb-4b36-a0bf-192c57acdab1.jpg","index":0,"item":"c28a5646-e88c-4f73-8a35-5922a50e55b5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_fogyast-segito-gyogyszerek-mounjaro-wegovy-hatekonysag-vizsgalat","timestamp":"2025. május. 12. 14:03","title":"Összemértek két mindenkit lefogyasztó csodagyógyszert – íme az eredmények","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4bad46cc-675a-4736-a8bd-7c80037d6297","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A kormányhivatal előbb megpróbálta megtagadni az Eve Power környezethasználati engedélyének kiadását.","shortLead":"A kormányhivatal előbb megpróbálta megtagadni az Eve Power környezethasználati engedélyének kiadását.","id":"20250512_eve-power-debrecen-akkugyar-kornyezethasznalati-engedely-magzatkarosito-oldoszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4bad46cc-675a-4736-a8bd-7c80037d6297.jpg","index":0,"item":"8d81d819-82f2-463b-bc92-9395f1942a37","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250512_eve-power-debrecen-akkugyar-kornyezethasznalati-engedely-magzatkarosito-oldoszer","timestamp":"2025. május. 12. 17:31","title":"Évente 16 ezer tonna magzatkárosító oldószert használ majd a Debrecenben épülő kínai akkugyár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5008f761-3b1e-4dad-a474-cba0392f4139","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Brit kutatók vizsgálata kimutatta, hogy bizonyos, a kórházi fertőzésekért felelős baktériumok lebonthatják az orvosi műanyagot, így pedig bekerülhetnek az emberi szervezetbe is.","shortLead":"Brit kutatók vizsgálata kimutatta, hogy bizonyos, a kórházi fertőzésekért felelős baktériumok lebonthatják az orvosi...","id":"20250512_szuperbakteriumok-orvosi-eszkozok-muanyag-fertozes-korokozo-korhazi-fertozes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5008f761-3b1e-4dad-a474-cba0392f4139.jpg","index":0,"item":"d4bc1564-bff6-4f4d-8e16-d43e50af58d2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_szuperbakteriumok-orvosi-eszkozok-muanyag-fertozes-korokozo-korhazi-fertozes","timestamp":"2025. május. 12. 19:03","title":"Megfertőzhetik a szuperbaktériumok az orvosi eszközöket, és ez még csak a jéghegy csúcsa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bdc761ea-a90b-4102-9377-f0bbf5190643","c_author":"Tornyos Kata","category":"elet","description":"Az arány némiképp javult a Ringier Hungary szócikkszerkesztő maratonjának köszönhetően, ahol elszánt önkéntesek sora gépelt azért, hogy több nőről olvashassunk az internetes lexikonban. ","shortLead":"Az arány némiképp javult a Ringier Hungary szócikkszerkesztő maratonjának köszönhetően, ahol elszánt önkéntesek sora...","id":"20250512_Wikipedia-nok-egyenjogusag-ferfiak-szocikk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bdc761ea-a90b-4102-9377-f0bbf5190643.jpg","index":0,"item":"d61f2115-42b6-4b59-83c6-bd75b0247004","keywords":null,"link":"/elet/20250512_Wikipedia-nok-egyenjogusag-ferfiak-szocikk","timestamp":"2025. május. 12. 15:37","title":"Az online térben is hátrány éri a nőket – a magyar nyelvű Wikipédia-szócikkek mindössze 15,6 százaléka szól róluk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9fc2a683-85f0-4eb8-bcb9-728b6cbb2188","c_author":"MTI","category":"kkv","description":"A vezetői szinteken lévők aggódhatnak a leginkább.","shortLead":"A vezetői szinteken lévők aggódhatnak a leginkább.","id":"20250514_microsoft-leepites-kirugas-koronavirus-jarvany-egyesult-allamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9fc2a683-85f0-4eb8-bcb9-728b6cbb2188.jpg","index":0,"item":"eedfd224-61bd-4251-9327-2840b10fae45","keywords":null,"link":"/kkv/20250514_microsoft-leepites-kirugas-koronavirus-jarvany-egyesult-allamok","timestamp":"2025. május. 14. 06:00","title":"Újabb hatalmas leépítés jön a Microsoftnál, ami hatezer embert érint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72a21481-3048-47d3-9b83-bb2937767753","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A papírkötegeket 1941-ben foglalták le a hatóságok, aztán elfeledkeztek róluk. Most előkerültek, amikor a legfelsőbb bíróság egy leendő múzeumhoz keresett emléktárgyakat.","shortLead":"A papírkötegeket 1941-ben foglalták le a hatóságok, aztán elfeledkeztek róluk. Most előkerültek, amikor a legfelsőbb...","id":"20250512_argentina-legfelsobb-birosag-naci-dokumentumok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72a21481-3048-47d3-9b83-bb2937767753.jpg","index":0,"item":"d149e3a8-b1d1-48ef-93d4-76ef12f0bdf4","keywords":null,"link":"/elet/20250512_argentina-legfelsobb-birosag-naci-dokumentumok","timestamp":"2025. május. 12. 10:56","title":"83 doboznyi náci dokumentumot találtak az argentin legfelsőbb bíróság pincéjében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f2d627f-704e-4db3-b976-b0ebcee78f05","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Pilisi Parkerdő Zrt. és az Eötvös Loránd Tudományegyetem közös kutatása hívja fel a figyelmet a klímaváltozás egy újabb hatására – arra, hogy a ma még gyakorinak gondolt fajok sincsenek biztonságban, és ők is veszélybe kerülhetnek a jövőben.","shortLead":"A Pilisi Parkerdő Zrt. és az Eötvös Loránd Tudományegyetem közös kutatása hívja fel a figyelmet a klímaváltozás...","id":"20250513_klimavaltozas-hatasai-gyakori-fajok-madarak-veszely-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f2d627f-704e-4db3-b976-b0ebcee78f05.jpg","index":0,"item":"2de903a7-b31b-4630-b718-96f6326e96c3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250513_klimavaltozas-hatasai-gyakori-fajok-madarak-veszely-kutatas","timestamp":"2025. május. 13. 13:03","title":"A klímaváltozás újabb aggasztó hatása: akár a gyakori madárfajok is veszélybe kerülhetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Coca-Cola, Pepsi, McDonald’s, Lexus, Kodak, Asus, és még hosszan sorolhatnánk azokat a cégeket, amelyek másutt úgy is reklámoznak, ahogyan idehaza sosem.
Mielőtt elolvassa ezt a cikket, kíváncsi lennénk a véleményére. Ha van egy perce, nézze meg az alábbi Coca-Cola-reklámot, amely pár hete jelent meg, és szavazzon arról, hogy szívesen látná-e a legnézettebb magyar tévécsatornákon főműsoridőben, vagy nem.
--- voting control ---
Akárhogy is áll a szavazás, az biztos, hogy ezt a Coca-Cola-reklámot nem adják a magyar csatornák. Hogy miért, azt sajnos nem fogjuk tudni megmondani, mert amikor a céget megkérdeztük, azt a választ kaptuk, hogy a jövőbeni kampánytervekkel kapcsolatos információkat üzleti okoból nem adhat ki.
A jelenség persze nem egyedi, és korántsem csak a Coca-Colára jellemző. Hogy maradjunk a kólapiacnál, a Pepsinek is volt korábban meleg témájú reklámja, náluk is érdeklődtünk arról, hogy mi a helyzet hasonló esetekben a magyarországi sugárzással, de cikkünk megjelenéséig tőlük sem kaptunk választ.
A McDonald’snak is vannak ötletes, kreatív, meleg témájú reklámjai. Itt van például ez a francia spot, ahol még nem jutnak el oda, hogy az étterembe betérő fiú apja is szembesüljön gyermeke másságával (aki az egykori fiú osztálytársa után vágyódik az osztályképet nézegetve), de a lánc már összekacsintósan jelzi, hogy szívesen lát bárkit, aki megveszi a hamburgerét.
A következőben viszont már továbblép a cég, hiszen ebben a Tajvanra (de vélhetően Kínára nem) készített hirdetésben már az apa szíve is megnyílik, és nem marad el a katartikus happy end sem.
A sort sokáig lehetne folytatni, olyan neves márkák tették már központi témává a másságot, mint a Lexus és a Nordstrom, az Asus és a Kodak pedig még hosszabb, háromperces, egészen minőségi spotokban is feldolgozta a témát.
(Természetesen az LMBTQ-közösséghez tartozó mindenféle iránynak van több-kevesebb reklámspotja, illetve a nők vagy a hátrányos helyzetűek egyenjogúságát középpontba helyező céges reklámokból is egyre több akad, ez a cikk azonban a Coca-Cola friss spotja apropóján, és kizárólag azért koncentrál a melegekre, hogy a téma terjedelmileg kezelhető maradjon.)
A McDonald’s a francia reklámmal kapcsolatban azt mondta a kérdésünkre, hogy 2010-ben, egy helyi kampányhoz kapcsolódóan készült, a hátteréről és a kampány részleteiről pedig nincs további információja.
„A Magyarországon sugárzott reklámfilmjeinket
a hazai vendégeink körében végzett kutatások eredményeire épülő kampányötletekből
itthon forgatjuk. Külföldi reklámokat, illetve ezek adaptációját nemzetközi kampányok esetén használunk. A jövőbeni marketing, illetve reklámterveink bizalmas üzleti információt képeznek, így ezek részleteit nem tudjuk megosztani. Megértését köszönjük!” – közölte lapunkkal a cég.
A gyorskiszolgáló lánc tehát azt a kérdésünket mégis elengedte a füle mellett, hogy tart-e attól, hogy üzleti értelemben nem előnyére, hanem hátrányára válna a reklám magyarországi használata. Illetve a válaszból mintha az derülne ki közvetett módon, hogy a magyar vendégek körében végzett kutatások eredménye miatt nem készült még ilyen jellegű magyar spot.
A dolog hátterében ugyanis alapvetően két, egyébként racionális megfontolás (és ezek ötvözete) állhat:
Egyrészt óvatosság, hátha a fogyasztók többsége nem találja nyerőnek az ötletet, vagy a reklám nagyon megosztja a közvéleményt, ami üzletileg nem feltétlenül előnyös.
Másrészt abból is kiindulhatnak a cégek, hogy Magyarországon nem érzékelnek akkora meleg közösséget, amely megfelelő méretű piacot jelentene a termékük számára.
Az LMBTQ-témájú reklámok egyébként értelemszerűen minden országban a Pride felvonulások időpontjában szaporodnak meg, az eseményre sok cég készül célzott kampánnyal. Magyarországon ez sem jellemző, az első fecske tudomásunk szerint a Mondelez-csoport gyáraiban készülő Sport szelet volt, amely ugyan nem kürtölte tele a médiát, de egy kreatív Facebook-poszttal már jelezte, hogy teszteli a szivárványos téma fogadtatását:
"Világszerte egyre több cég figyel oda arra, hogy reklámkampányával tegyen az előítéletek ellen, és amikor egy fontos érték mellett nyilvánosan kiáll, üzletileg is racionális döntést hoz" – mondja Miklós Melinda, a Nyitottak vagyunk ügyvezetője. A releváns üzleti célcsoportban növekszik a márkát előnyben részesítők száma, ahogy például ezt a Google korábbi kutatása is kimutatta: az USA-ban a 34 évnél fiatalabbak 54 százaléka előnyben részesítené az egyenlőség mellett kiálló márkát a versenytársával szemben.
"Magyarországon hasonló kutatásról nem tudunk, de ha a munkahelyekről kialakult képről kérdezzük a felsőfokú tanulmányaikat végző diákokat, akkor 83 százalékuk olyan céghez menne dolgozni, amelyről tudja, hogy nyitott" – mondja Miklós Melinda.
Tavaly a Nyitottak vagyunk #happyprideweek kampányához csatlakozva már számos márka cserélte szivárványosra a profilképét különböző közösségimédia-felületeken. Miközben egy-egy ilyen akció negatív visszajelzéseket is kaphat, a tapasztalat Magyarországon is az, hogy a pozitív visszhang lényegesen erősebb.