Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a54f049a-aa54-4b31-9e9e-192fd6b3a616","c_author":"Vándor Éva","category":"elet","description":"Az apró szertartások tehetik különlegessé a hétköznapokat. Ez az üzenete Michael Norton könyvének, A rituálhatásnak, amely egy olyan világra nyit ajtót, amelyet eltakar előlünk a szokásokra és hatékonyságra optimalizált életünk. ","shortLead":"Az apró szertartások tehetik különlegessé a hétköznapokat. Ez az üzenete Michael Norton könyvének, A rituálhatásnak...","id":"20250330_michael-norton-a-ritualhatas-konyvajanlo-ritualek-szokasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a54f049a-aa54-4b31-9e9e-192fd6b3a616.jpg","index":0,"item":"9a3ed633-4897-4daa-9fa5-f91d1598d0cd","keywords":null,"link":"/elet/20250330_michael-norton-a-ritualhatas-konyvajanlo-ritualek-szokasok","timestamp":"2025. március. 30. 18:00","title":"Szürke az élete? Találjon ki magának rituálékat!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c14050da-1487-4eee-85b0-e9d278b6ebc5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Újabb Vitézy–Karácsony csörte kezdődött a közösségi médiában, ezúttal a Fővárosi Klímaügynökség körül volt a vita.","shortLead":"Újabb Vitézy–Karácsony csörte kezdődött a közösségi médiában, ezúttal a Fővárosi Klímaügynökség körül volt a vita.","id":"20250330_karacsony-gergely-vitezy-david-fovaros-klimaugynokseg-veto-kozgyules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c14050da-1487-4eee-85b0-e9d278b6ebc5.jpg","index":0,"item":"638108e3-0043-476a-9604-8eff8c08b657","keywords":null,"link":"/itthon/20250330_karacsony-gergely-vitezy-david-fovaros-klimaugynokseg-veto-kozgyules","timestamp":"2025. március. 30. 14:18","title":"Nem vétózott Karácsony, mégis önálló cég maradhat a Klímaügynökség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0744f083-ce71-4e13-b3bc-ae91cc91d045","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Közeledik az esős évszak is, ami még több problémához vezethet a következő hetekben.","shortLead":"Közeledik az esős évszak is, ami még több problémához vezethet a következő hetekben.","id":"20250330_Mianmar-foldrenges-katonai-konfliktus-legicsapas-junta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0744f083-ce71-4e13-b3bc-ae91cc91d045.jpg","index":0,"item":"c9110754-250f-4237-8766-6adccc61b44b","keywords":null,"link":"/vilag/20250330_Mianmar-foldrenges-katonai-konfliktus-legicsapas-junta","timestamp":"2025. március. 30. 10:06","title":"Katonai konfliktus és az egészségügy felszerelés hiánya is nehezíti a helyzetet Mianmarban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"231eeafd-eca5-43b8-b1fa-767ce217eeb5","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Megpróbálták felhívni az amerikai elnök figyelmét arra, hogy a vámok felhajthatják az árakat, ám őt ez nem érdekli, sőt szerinte még jó is lesz, mert majd amerikai autókat fognak vásárolni az emberek.","shortLead":"Megpróbálták felhívni az amerikai elnök figyelmét arra, hogy a vámok felhajthatják az árakat, ám őt ez nem érdekli, sőt...","id":"20250330_Donald-Trump-vam-25-szazalek-autipar-aremeles-autogyartok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/231eeafd-eca5-43b8-b1fa-767ce217eeb5.jpg","index":0,"item":"c2608950-41a1-4869-9906-b2d3855f6e98","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250330_Donald-Trump-vam-25-szazalek-autipar-aremeles-autogyartok","timestamp":"2025. március. 30. 13:33","title":"Trumpot nem is érdekelhetné kevésbé, ha a vámok miatt drágulnak az autók Amerikában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb85f3f7-98e2-4d23-a998-90f09c4b39b6","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Német újságok is beszámoltak arról, hogy Magyarországon a befektetési alapoknak mostantól több állampapírt kell vásárolniuk.","shortLead":"Német újságok is beszámoltak arról, hogy Magyarországon a befektetési alapoknak mostantól több állampapírt kell...","id":"20250329_Nemet-lapok-magyar-allampapirok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb85f3f7-98e2-4d23-a998-90f09c4b39b6.jpg","index":0,"item":"99b3ec5c-bfb0-4ff7-b073-a67a4dd66cf6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250329_Nemet-lapok-magyar-allampapirok","timestamp":"2025. március. 29. 09:11","title":"Német lapok: Orbán szokatlan eszközökkel finanszírozza a választási ajándékokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5b17c66-dbee-49d3-949a-3b30e5bf168e","c_author":"Medvegy Gábor","category":"360","description":"Három iskolás annyira beleélte magát Winnetou kalandjaiba 1925 márciusában, hogy elszöktek otthonról, és India dzsungelei (!) felé vették az irányt. Egy asszony a kutyái testmelegével kezelte reumáját, de tönkretette anyagilag az ebadó, a városházán viszont csak kinevették. A magyar állam, a magyar nemzet és a magyar hadsereg becsületének megsértése miatt is könnyen bíróság előtt találták magukat az emberek, egy gyerekbántalmazó tanítót viszont azzal vett védelmébe a rácalmási plébános száz éve, hogy neki csak négyszer-ötször jelentették, hogy kíméletlenül veri a diákokat.","shortLead":"Három iskolás annyira beleélte magát Winnetou kalandjaiba 1925 márciusában, hogy elszöktek otthonról, és India...","id":"20250329_szazeves-ujsag-1925-marcius","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5b17c66-dbee-49d3-949a-3b30e5bf168e.jpg","index":0,"item":"a63528c0-f496-4472-a193-0f8dee70e3bd","keywords":null,"link":"/360/20250329_szazeves-ujsag-1925-marcius","timestamp":"2025. március. 29. 15:30","title":"Biztonságban voltak a pestiek száz éve: minden magyar zsebtolvaj külföldön dolgozott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a2c249fe-a1e4-48a8-8521-7745c43cb885","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A magát helyalapú felhőszolgáltatóként meghatározó HERE pontosan rögzíti az útadatokat és precízen, utcaszinten gyűjti össze a panorámaképeket a világ számos országából, annak érdekében, hogy naprakész és részletgazdag digitális térképeket jelenítsen meg.","shortLead":"A magát helyalapú felhőszolgáltatóként meghatározó HERE pontosan rögzíti az útadatokat és precízen, utcaszinten gyűjti...","id":"20250329_here-magyarorszag-3d-terkep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a2c249fe-a1e4-48a8-8521-7745c43cb885.jpg","index":0,"item":"f51d2cd3-840e-4a81-9117-9a3895ce6dfd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250329_here-magyarorszag-3d-terkep","timestamp":"2025. március. 29. 10:03","title":"Indulnak az autók a magyar utakra, minden korábbinál fejlettebb 3D-s térkép készülhet Magyarországról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1e81cea-bfb2-40b4-a54a-60adf2316c81","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"A turizmus tavaly elérte a válság előtti szintet Magyarországon is. Az idei év még jobbnak ígérkezik. A szállodaüzemeltetés azonban a megemelkedett költségek miatt egyre kevésbé jövedelmező. A marketingen van mit javítani.","shortLead":"A turizmus tavaly elérte a válság előtti szintet Magyarországon is. Az idei év még jobbnak ígérkezik...","id":"20250330_hvg-szallodak-turizmus-kulfoldiek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1e81cea-bfb2-40b4-a54a-60adf2316c81.jpg","index":0,"item":"8c234263-7546-4507-aa53-c9faff5ba876","keywords":null,"link":"/360/20250330_hvg-szallodak-turizmus-kulfoldiek","timestamp":"2025. március. 30. 08:30","title":"Ugyanannyit gugliznak Budapestre, mégis jóval több turista megy Bécsbe és Prágába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Coca-Cola, Pepsi, McDonald’s, Lexus, Kodak, Asus, és még hosszan sorolhatnánk azokat a cégeket, amelyek másutt úgy is reklámoznak, ahogyan idehaza sosem.
Mielőtt elolvassa ezt a cikket, kíváncsi lennénk a véleményére. Ha van egy perce, nézze meg az alábbi Coca-Cola-reklámot, amely pár hete jelent meg, és szavazzon arról, hogy szívesen látná-e a legnézettebb magyar tévécsatornákon főműsoridőben, vagy nem.
--- voting control ---
Akárhogy is áll a szavazás, az biztos, hogy ezt a Coca-Cola-reklámot nem adják a magyar csatornák. Hogy miért, azt sajnos nem fogjuk tudni megmondani, mert amikor a céget megkérdeztük, azt a választ kaptuk, hogy a jövőbeni kampánytervekkel kapcsolatos információkat üzleti okoból nem adhat ki.
A jelenség persze nem egyedi, és korántsem csak a Coca-Colára jellemző. Hogy maradjunk a kólapiacnál, a Pepsinek is volt korábban meleg témájú reklámja, náluk is érdeklődtünk arról, hogy mi a helyzet hasonló esetekben a magyarországi sugárzással, de cikkünk megjelenéséig tőlük sem kaptunk választ.
A McDonald’snak is vannak ötletes, kreatív, meleg témájú reklámjai. Itt van például ez a francia spot, ahol még nem jutnak el oda, hogy az étterembe betérő fiú apja is szembesüljön gyermeke másságával (aki az egykori fiú osztálytársa után vágyódik az osztályképet nézegetve), de a lánc már összekacsintósan jelzi, hogy szívesen lát bárkit, aki megveszi a hamburgerét.
A következőben viszont már továbblép a cég, hiszen ebben a Tajvanra (de vélhetően Kínára nem) készített hirdetésben már az apa szíve is megnyílik, és nem marad el a katartikus happy end sem.
A sort sokáig lehetne folytatni, olyan neves márkák tették már központi témává a másságot, mint a Lexus és a Nordstrom, az Asus és a Kodak pedig még hosszabb, háromperces, egészen minőségi spotokban is feldolgozta a témát.
(Természetesen az LMBTQ-közösséghez tartozó mindenféle iránynak van több-kevesebb reklámspotja, illetve a nők vagy a hátrányos helyzetűek egyenjogúságát középpontba helyező céges reklámokból is egyre több akad, ez a cikk azonban a Coca-Cola friss spotja apropóján, és kizárólag azért koncentrál a melegekre, hogy a téma terjedelmileg kezelhető maradjon.)
A McDonald’s a francia reklámmal kapcsolatban azt mondta a kérdésünkre, hogy 2010-ben, egy helyi kampányhoz kapcsolódóan készült, a hátteréről és a kampány részleteiről pedig nincs további információja.
„A Magyarországon sugárzott reklámfilmjeinket
a hazai vendégeink körében végzett kutatások eredményeire épülő kampányötletekből
itthon forgatjuk. Külföldi reklámokat, illetve ezek adaptációját nemzetközi kampányok esetén használunk. A jövőbeni marketing, illetve reklámterveink bizalmas üzleti információt képeznek, így ezek részleteit nem tudjuk megosztani. Megértését köszönjük!” – közölte lapunkkal a cég.
A gyorskiszolgáló lánc tehát azt a kérdésünket mégis elengedte a füle mellett, hogy tart-e attól, hogy üzleti értelemben nem előnyére, hanem hátrányára válna a reklám magyarországi használata. Illetve a válaszból mintha az derülne ki közvetett módon, hogy a magyar vendégek körében végzett kutatások eredménye miatt nem készült még ilyen jellegű magyar spot.
A dolog hátterében ugyanis alapvetően két, egyébként racionális megfontolás (és ezek ötvözete) állhat:
Egyrészt óvatosság, hátha a fogyasztók többsége nem találja nyerőnek az ötletet, vagy a reklám nagyon megosztja a közvéleményt, ami üzletileg nem feltétlenül előnyös.
Másrészt abból is kiindulhatnak a cégek, hogy Magyarországon nem érzékelnek akkora meleg közösséget, amely megfelelő méretű piacot jelentene a termékük számára.
Az LMBTQ-témájú reklámok egyébként értelemszerűen minden országban a Pride felvonulások időpontjában szaporodnak meg, az eseményre sok cég készül célzott kampánnyal. Magyarországon ez sem jellemző, az első fecske tudomásunk szerint a Mondelez-csoport gyáraiban készülő Sport szelet volt, amely ugyan nem kürtölte tele a médiát, de egy kreatív Facebook-poszttal már jelezte, hogy teszteli a szivárványos téma fogadtatását:
"Világszerte egyre több cég figyel oda arra, hogy reklámkampányával tegyen az előítéletek ellen, és amikor egy fontos érték mellett nyilvánosan kiáll, üzletileg is racionális döntést hoz" – mondja Miklós Melinda, a Nyitottak vagyunk ügyvezetője. A releváns üzleti célcsoportban növekszik a márkát előnyben részesítők száma, ahogy például ezt a Google korábbi kutatása is kimutatta: az USA-ban a 34 évnél fiatalabbak 54 százaléka előnyben részesítené az egyenlőség mellett kiálló márkát a versenytársával szemben.
"Magyarországon hasonló kutatásról nem tudunk, de ha a munkahelyekről kialakult képről kérdezzük a felsőfokú tanulmányaikat végző diákokat, akkor 83 százalékuk olyan céghez menne dolgozni, amelyről tudja, hogy nyitott" – mondja Miklós Melinda.
Tavaly a Nyitottak vagyunk #happyprideweek kampányához csatlakozva már számos márka cserélte szivárványosra a profilképét különböző közösségimédia-felületeken. Miközben egy-egy ilyen akció negatív visszajelzéseket is kaphat, a tapasztalat Magyarországon is az, hogy a pozitív visszhang lényegesen erősebb.