Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Szomorú véget ért az Airbus két első, forgalomba állított szuper óriásgépe: alig tíz év szolgálat után szétbontják és alkatrészenként értékesítik a Singapore Airlines fölöslegessé vált A-380-asait.
Ez az európai repülőgépgyártás, az Airbus négy országot mozgósító (Franciaország, Nagy-Britannia, Németország, Spanyolország) közös programjának egyik fekete napja. 14 éve világszenzációt keltett az A-380-as csodagép, a világ addig épített legnagyobb személyszállító repülőjének sikeres próbaútja. Az Airbus a megrendelések özönére számított és ezek jöttek is. De pár év használat után kiderült, hogy az óriásgépek, bár rengeteg utast szállítanak, nem gazdaságosak. Magas az üzemeltetési költségük. A szingapúri légitársaság állított forgalomba elsőként két A-380-ast. De nem vette meg a gépeket, hanem csak lízingelte a Dr. Peters Group nevű német cégtől. Ezt a két repülőt vonták ki a forgalomból már tavaly ősszel és most szétszerelve, alkatrészenként akarják értékesíteni, mert senki nem jelentkezett üzletileg hasznot ígérő bérlőként- írja a francia Les Echos.
Persze az A-380-as karrierje nem a szingapúri társasághoz, hanem a dubaji Emirates-hez kötődik. A dubaji légitársaság már 100 A-380-ast reptet, tehát teljes flottájának csaknem a felét ez a típus teszi ki. És idén januárban újabb 36 gépre szóló szerződést kötött az Airbusszal. 16 milliárd dolláros kontraktusról van szó, amelyben azért sok a bizonytalansági elem, vissza is lehet lépni. De a reális becslés szerint ezzel a szerződéssel további 12 éven át még gyártani fogják az A-380-asokat. Ez az idő elég arra, hogy a fejlesztőmérnökök gazdaságosabbá tegyék a jövőbeni típusokat, tehát elképzelhető, hogy van jövője a dolgok jelenlegi állása szerint halálra ítélt A-380-asoknak. Mert kb. tíz év szolgálat elképesztően kevés például összevetve a B-747-esek fél évszázados és sikeres használati idejével.
Persze a hetvenes évek óta felgyorsult a technika fejlődése, de azért egy csupán tíz éves siker sztori, a sok-sok milliárdos fejlesztési, kutatási költségekkel összevetve, egyértelmű üzleti kudarc lenne.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Magyarország 22 ország közül a 22. helyen áll abban a rangsorban, amelyet az alapján állítottak össze, hogy mennyire elégedettek a lakosok az egészségüggyel.
Már a Szijjártó-libling akkugyáraknak sem jut az egyedi állami támogatásokból. Az Állami Számvevőszék súlyos kritikákat fogalmazott meg e rendszerrel szemben, mert nem szolgálja a gazdaság érdekeit.
„Elértük a határt, szürkeségben mi vagyunk élen” – énekli Zentai Márk, aki a Mörk leállása óta szólóban zenél. Az új dal címe Szabadon, és a részben a Pride felvonuláson forgatott klipje a HVG-n látható először.
Azután, hogy a kormány ellenőrzést lengetett be.
A „jogosulatlan” kriptováltás bekerült a Btk-ba, azonnali hatállyal leállították.
Egészen hihetetlennek tűnő hírek, melyekről kiderült, hogy igazak. Hihető átverések. Mindkét fajtából jutott bőven az elmúlt hetekben a közösségi oldalakra.
Néhány szón, gesztuson múlt 1990-ben, hogy nem borította el Erdélyt az erőszak.