Csak nem jöttek meg a buszok, szerződést bont a BKV az Ikarus Egyedivel

Az Ikarus Egyedi Kft. 150 buszt kellett volna, hogy leszállítson áprilisig a Volánbusznak, 30-at a BKV-nak, azonban a határidőig összesen öt járművet adott át. Az anyagi gondokkal küzdő cég nemrég leépítésekbe kezdett, de a kormány ismét kedvezett nekik és stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítette a gyárat, hogy elkerülhessék a csődöt.

  • Zelki Benjámin Zelki Benjámin
Csak nem jöttek meg a buszok, szerződést bont a BKV az Ikarus Egyedivel

Szerdán lejárt a BKV és a Volánbusz által az Ikarus Egyeditől rendelt Modulo buszok szerződésének felmondási határideje. A gyártó a határidőig 5, onnantól 90 nap alatt pedig újabb 5 buszt adott át a BKV-nak a 30 helyett, a Volánbusznak leszállított buszok száma ismeretlen, - mivel a cég eddig sosem válaszolt az üggyel kapcsolatos kérdéseinkre - de nullához közeli. A BKV korábbi megkeresésünkre azt írta, hogy jogukban áll innentől kezdve szerződést bontani az Egyedivel, illetve várni a késedelmes leszállításra is, de mivel a gyártó csődközeli állapotban van, utóbbinak nem lenne sok értelme, ezért megkerestük a BKV-t, hogy mit tesznek most, hogy letelt a szerződésbontási határidő. 

A BKV válaszában az áll, igazgatóságának döntése alapján elállnak az Ikarus Egyedi Kft.-vel kötött szerződéstől.

A BKV azt írja, hogy a Volánbusz és az Ikarus Egyedi Kft. tavaly januárban között szerződést 180 darab Modulo M168d típusú csuklós autóbusz megvásárlására, melyet úgy módosítottak decemberben, hogy a buszokból 30-at a BKV kapjon meg.

Csakhogy a 30 buszból a szerződés teljesítésének határidejéig, április 11-éig összesen 5-öt, az azt követő 90 napos időszak végéig pedig összesen 10 buszt szállított le a BKV-nak. A cég ezért a nem szerződésszerű teljesítésre tekintettel eláll a megállapodástól, vizsgálják továbbá egyéb lépések megtételét, hiszen jogosultak a késedelem miatt kötbérre is, és ezen jogaikról lemondani sem szándékoznak, írják. 

Több panasz is volt az Ikarus Egyedire

Az áprilisi már a második, módosított határidő volt, az eredeti tavaly augusztusban járt le. Akkor viszont érkezett egy rendeletmódosítás, miszerint tűzoltó berendezéseket kell beszerelni minden újonnan legyártott buszba, erre hivatkozva tudta a cég kitolni a határidőt idén áprilisig.

A forgalomba állt öt busszal sincs azonban minden rendben, különböző csuklószerkezeti- és kanyarodási problémák miatt először azokat sem engedte forgalomba állni a BKV üzemeltetési vezetője, eredetileg kitűzött feladatukra, a metrópótlásra pedig azóta is csak elvétve használják őket.

A cég Pécsnek is tartozik buszokkal, itt vitában is állnak a városházával, mivel nem akarják elismerni az Ikarus Egyedi szerződéskötés utáni áremelésének jogosságát.

A buszgyár nemrég leépítésbe kezdett, úgy tűnt, csődbe fognak menni, a HVG korábban arról írt, hogy az Ikarus Egyedit ezúttal már az állam sem fogja megmenteni - a gyártónak a Mészáros Lőrinc érdekeltségében álló MKB Bank hitelezett, így az ő ölükbe hullhatott volna a csődbe mentő buszgyár. Azonban nem így történt, az állam ismét alányúlt az Ikarus Egyedinek, és stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítette, hogy a cég elkerülhesse a csődöt.

Mindez érthető, hiszen Varga Mihály pénzügyminiszter nem kis ígéreteket harangozott be a magyar buszgyártás terén: 2019-ig összesen 3000-3500 busz gyártását vizionálta, ehhez pedig buszgyártókra is szükség van, az Ikarus Egyedi kihullásával ezen számoknak még csak a megközelítése sem lenne lehetséges. 

Az Ikarus Egyedi Kft. nem összekeverendő az Ikarusokat gyártó Széles Gábor-féle Ikarus Járműtechnika Kft.-vel. 

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek