Vannak hatékony eszközök a devizapiaci kockázatok kezelésére
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Az Ikarus Egyedi Kft. 150 buszt kellett volna, hogy leszállítson áprilisig a Volánbusznak, 30-at a BKV-nak, azonban a határidőig összesen öt járművet adott át. Az anyagi gondokkal küzdő cég nemrég leépítésekbe kezdett, de a kormány ismét kedvezett nekik és stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítette a gyárat, hogy elkerülhessék a csődöt.
Szerdán lejárt a BKV és a Volánbusz által az Ikarus Egyeditől rendelt Modulo buszok szerződésének felmondási határideje. A gyártó a határidőig 5, onnantól 90 nap alatt pedig újabb 5 buszt adott át a BKV-nak a 30 helyett, a Volánbusznak leszállított buszok száma ismeretlen, - mivel a cég eddig sosem válaszolt az üggyel kapcsolatos kérdéseinkre - de nullához közeli. A BKV korábbi megkeresésünkre azt írta, hogy jogukban áll innentől kezdve szerződést bontani az Egyedivel, illetve várni a késedelmes leszállításra is, de mivel a gyártó csődközeli állapotban van, utóbbinak nem lenne sok értelme, ezért megkerestük a BKV-t, hogy mit tesznek most, hogy letelt a szerződésbontási határidő.
A BKV válaszában az áll, igazgatóságának döntése alapján elállnak az Ikarus Egyedi Kft.-vel kötött szerződéstől.
A BKV azt írja, hogy a Volánbusz és az Ikarus Egyedi Kft. tavaly januárban között szerződést 180 darab Modulo M168d típusú csuklós autóbusz megvásárlására, melyet úgy módosítottak decemberben, hogy a buszokból 30-at a BKV kapjon meg.
Csakhogy a 30 buszból a szerződés teljesítésének határidejéig, április 11-éig összesen 5-öt, az azt követő 90 napos időszak végéig pedig összesen 10 buszt szállított le a BKV-nak. A cég ezért a nem szerződésszerű teljesítésre tekintettel eláll a megállapodástól, vizsgálják továbbá egyéb lépések megtételét, hiszen jogosultak a késedelem miatt kötbérre is, és ezen jogaikról lemondani sem szándékoznak, írják.
Több panasz is volt az Ikarus Egyedire
Az áprilisi már a második, módosított határidő volt, az eredeti tavaly augusztusban járt le. Akkor viszont érkezett egy rendeletmódosítás, miszerint tűzoltó berendezéseket kell beszerelni minden újonnan legyártott buszba, erre hivatkozva tudta a cég kitolni a határidőt idén áprilisig.
A forgalomba állt öt busszal sincs azonban minden rendben, különböző csuklószerkezeti- és kanyarodási problémák miatt először azokat sem engedte forgalomba állni a BKV üzemeltetési vezetője, eredetileg kitűzött feladatukra, a metrópótlásra pedig azóta is csak elvétve használják őket.
A cég Pécsnek is tartozik buszokkal, itt vitában is állnak a városházával, mivel nem akarják elismerni az Ikarus Egyedi szerződéskötés utáni áremelésének jogosságát.
A buszgyár nemrég leépítésbe kezdett, úgy tűnt, csődbe fognak menni, a HVG korábban arról írt, hogy az Ikarus Egyedit ezúttal már az állam sem fogja megmenteni - a gyártónak a Mészáros Lőrinc érdekeltségében álló MKB Bank hitelezett, így az ő ölükbe hullhatott volna a csődbe mentő buszgyár. Azonban nem így történt, az állam ismét alányúlt az Ikarus Egyedinek, és stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítette, hogy a cég elkerülhesse a csődöt.
Mindez érthető, hiszen Varga Mihály pénzügyminiszter nem kis ígéreteket harangozott be a magyar buszgyártás terén: 2019-ig összesen 3000-3500 busz gyártását vizionálta, ehhez pedig buszgyártókra is szükség van, az Ikarus Egyedi kihullásával ezen számoknak még csak a megközelítése sem lenne lehetséges.
Az Ikarus Egyedi Kft. nem összekeverendő az Ikarusokat gyártó Széles Gábor-féle Ikarus Járműtechnika Kft.-vel.
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Akkor igazán előnyös egy ilyen beruházás, ha a fogyasztás jelentős része egybeesik a napsütéses időszakokkal.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
2021 óta az 55 fontos csúcsról 10 fontra csökkent a Wizz Air részvényeinek árfolyama, a befektetők az elmúlt 15 céges jelentésből 13-ra negatívan reagáltak. A magyar gyökerű légitársaság életét a háborúk és az olajárak sem könnyítették meg, de a mélyrepülésben a menedzsment is szerepet játszott Bukta Gábor, a Concorde elemzője szerint.
A biztos pártválasztóknál 44-37-re vezet a Tisza a Fidesszel szemben, a Mi Hazánknál viszont erősen rezeg a léc a kutatás szerint.
A rendelkezés alól csak olyan kiemelt cégek mentesülnek, mint a MÁV vagy az MVM.
A kormányzati beruházási ügynökség ajánlgatott nekik két óriási területet a szomszédos Csomád külterületén.
A gyanúsított és az áldozat együtt indult Nagykanizsáról Ausztriába.
A Messinai-szoros alig pár kilométer, ennél jóval hosszabb hidat is képesek már építeni a szakemberek.
A mikroorganizmusok egy része kifejezetten hasznos a bőrünk számára.