szerző:
Zelki Benjámin

Az Ikarus Egyedi Kft. 150 buszt kellett volna, hogy leszállítson áprilisig a Volánbusznak, 30-at a BKV-nak, azonban a határidőig összesen öt járművet adott át. Az anyagi gondokkal küzdő cég nemrég leépítésekbe kezdett, de a kormány ismét kedvezett nekik és stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítette a gyárat, hogy elkerülhessék a csődöt.

Szerdán lejárt a BKV és a Volánbusz által az Ikarus Egyeditől rendelt Modulo buszok szerződésének felmondási határideje. A gyártó a határidőig 5, onnantól 90 nap alatt pedig újabb 5 buszt adott át a BKV-nak a 30 helyett, a Volánbusznak leszállított buszok száma ismeretlen, - mivel a cég eddig sosem válaszolt az üggyel kapcsolatos kérdéseinkre - de nullához közeli. A BKV korábbi megkeresésünkre azt írta, hogy jogukban áll innentől kezdve szerződést bontani az Egyedivel, illetve várni a késedelmes leszállításra is, de mivel a gyártó csődközeli állapotban van, utóbbinak nem lenne sok értelme, ezért megkerestük a BKV-t, hogy mit tesznek most, hogy letelt a szerződésbontási határidő. 

A BKV válaszában az áll, igazgatóságának döntése alapján elállnak az Ikarus Egyedi Kft.-vel kötött szerződéstől.

A BKV azt írja, hogy a Volánbusz és az Ikarus Egyedi Kft. tavaly januárban között szerződést 180 darab Modulo M168d típusú csuklós autóbusz megvásárlására, melyet úgy módosítottak decemberben, hogy a buszokból 30-at a BKV kapjon meg.

Csakhogy a 30 buszból a szerződés teljesítésének határidejéig, április 11-éig összesen 5-öt, az azt követő 90 napos időszak végéig pedig összesen 10 buszt szállított le a BKV-nak. A cég ezért a nem szerződésszerű teljesítésre tekintettel eláll a megállapodástól, vizsgálják továbbá egyéb lépések megtételét, hiszen jogosultak a késedelem miatt kötbérre is, és ezen jogaikról lemondani sem szándékoznak, írják. 

Több panasz is volt az Ikarus Egyedire

Az áprilisi már a második, módosított határidő volt, az eredeti tavaly augusztusban járt le. Akkor viszont érkezett egy rendeletmódosítás, miszerint tűzoltó berendezéseket kell beszerelni minden újonnan legyártott buszba, erre hivatkozva tudta a cég kitolni a határidőt idén áprilisig.

A forgalomba állt öt busszal sincs azonban minden rendben, különböző csuklószerkezeti- és kanyarodási problémák miatt először azokat sem engedte forgalomba állni a BKV üzemeltetési vezetője, eredetileg kitűzött feladatukra, a metrópótlásra pedig azóta is csak elvétve használják őket.

A cég Pécsnek is tartozik buszokkal, itt vitában is állnak a városházával, mivel nem akarják elismerni az Ikarus Egyedi szerződéskötés utáni áremelésének jogosságát.

A buszgyár nemrég leépítésbe kezdett, úgy tűnt, csődbe fognak menni, a HVG korábban arról írt, hogy az Ikarus Egyedit ezúttal már az állam sem fogja megmenteni - a gyártónak a Mészáros Lőrinc érdekeltségében álló MKB Bank hitelezett, így az ő ölükbe hullhatott volna a csődbe mentő buszgyár. Azonban nem így történt, az állam ismét alányúlt az Ikarus Egyedinek, és stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítette, hogy a cég elkerülhesse a csődöt.

Mindez érthető, hiszen Varga Mihály pénzügyminiszter nem kis ígéreteket harangozott be a magyar buszgyártás terén: 2019-ig összesen 3000-3500 busz gyártását vizionálta, ehhez pedig buszgyártókra is szükség van, az Ikarus Egyedi kihullásával ezen számoknak még csak a megközelítése sem lenne lehetséges. 

Az Ikarus Egyedi Kft. nem összekeverendő az Ikarusokat gyártó Széles Gábor-féle Ikarus Járműtechnika Kft.-vel. 

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Teljes szélességében lezárták a Szabadság hidat, mert két ember felmászott rá

Teljes szélességében lezárták a Szabadság hidat, mert két ember felmászott rá

Egy 18 éves srác futott be reggel a metróba

Egy 18 éves srác futott be reggel a metróba

Meglepetés az olaszoktól? Jönne egy új Alfa Romeo

Meglepetés az olaszoktól? Jönne egy új Alfa Romeo

A Kétfarkú megörökítette a rendőrség Baskyt kereső levelét, de nem akárhogy

A Kétfarkú megörökítette a rendőrség Baskyt kereső levelét, de nem akárhogy

Videó a legendás orosz gyártósorról: így készülnek a MiG–29 vadászgépek

Videó a legendás orosz gyártósorról: így készülnek a MiG–29 vadászgépek

Egy szaúdi ellenzéki azt állítja, Rijád lehallgatta beszélgetéseit az eltűnt újságíróval

Egy szaúdi ellenzéki azt állítja, Rijád lehallgatta beszélgetéseit az eltűnt újságíróval