Gyükeri Mercédesz
Gyükeri Mercédesz
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Ma már sokkal inkább egy jó ötlet, mintsem a jó pénz tartja itthon a fiatalokat. S ha maradnak is, egyre nehezebb őket egy munkahelyhez kötni.

Lesújtó képet fest a Tárki legújabb Társadalmi riportja a magyar munkaerő elvándorlásáról: a magyarországi diplomások közül már minden nyolcadik külföldön keresi a boldogulást. Pozitív jövőkép sem kerekedik ki Hárs Ágnes tanulmányából: ebben a körben a visszatérés is kevésbé jellemző, és amíg nem történik alapvető változás a hazai munkaerőpiacon, az elvándorlás lelassulására sem lehet számítani.

Messze nem a magyarországi és a nyugati fizetések között tátongó szakadék az egyetlen oka az elvándorlásnak – világít rá a friss kutatás. Ha pedig így van, akkor nem is feltétlenül a pénz az, amivel itthon lehet tartani a fiatalokat – teszi hozzá Balogh-Mázi Mária, az állásközvetítő Dreamjo.bs vezérigazgatója. A társaság kezdeményezésére indult a Szerethető munkahelyek pályázat, amelyben az idén már nagyvállalatok is bemutatkozhattak. A pályázatokat közzétették az interneten, hogy más cégek is tanulhassanak a jó, megtartó munkahelyi légkört elősegítő megoldásokból, azaz előreléphessenek az employer branding gyakorlatában – mondja a szakember. Akadt olyan cég, amely az olvasottak alapján választott magának beszállítót, de olyan is, amely a saját szervezetében is megvalósította a pályázók valamelyik ötletét. Néha akár egészen egyszerű dolgokat, például hogy legyen bili a kisgyerekeknek a női mosdóban, vagy hogy házhoz – azaz munkahelyhez – jöjjön a cipőjavító mester.

Star Wars vagy Ben Hur? A pályázó cégek munkatársainak például erre a kérdésre is válaszolniuk kellett – ez éppúgy kifejezheti a cég értékeit, hangulatát, mint az, hogy nyakkendőben vagy rövidnadrágban kell elképzelnünk a munkatársakat az irodában. „Amikor jelentkeznek egy állásra, az embereket már nem a sablonszöveg érdekli például az előrelépési lehetőségekről vagy a versenyképes díjazásról. Hanem akár egy olyan apróságnak tűnő dolog is, hogy van-e ingyenkávé” – mondja erről Balogh-Mázi Mária. Szerinte az sem igaz, hogy csocsóasztalra vagy színes falakra van szükség a jobb hangulathoz, pedig sokan esküsznek az efféle csapatépítő, illetve hangulatjavító eszközökre. A meséket mobil- vagy tabletalkalmazáson életre keltő BOOKR Kidset hozza fel példaként, ahol egy jelöltet az iroda ódon könyvesboltra emlékeztető hangulata rettentett el, egy másikat viszont éppen ez fogott meg.

©

Nem a csilivili iroda számít, hanem hogy meghallgassák a dolgozók véleményét – mondják más hr-szakemberek. Ilyen például a svájci központú, vendéglátóhelyeknek, kereskedőknek félkész salátákat és önteteket szállító Eisberg, ahol egy dobozban gyűjtik a dolgozók javaslatait, méghozzá névvel. Ha pedig megvalósul valamilyen ötlet – például hogy az öltözőben legyen egy fokkal melegebb –, a faliújságon az is megjelenik, hogy ez kinek a javaslatára történt. Ezzel nemcsak azt érik el, hogy a munkatársak jobb körülmények között dolgozhatnak, hanem – ami még fontosabb – azt is, hogy megbecsültnek és értékesnek érezzék magukat.

Fontos a fejlődés lehetősége, nem véletlen, a Szerethető munkahelyek programban pályázók közül számtalan cég említette – a kávégépen és az ingyengyümölcsön túl – azt, hogy akár munkaidőben is szerveznek tanfolyamokat a dolgozóknak. Az otthoni munkavégzés pedig már alap – bár azt megjegyzi Balogh-Mázi Mária, hogy igazából a lehetőség biztosítása a fontos, van ugyanis olyan, aki éppen a közösséget, a személyes kommunikációt, az irodai munkavégzést igényli. Az első magyarországi coworking (közösségi) irodahálózat, a Loffice például a tavasszal indította el a Coworkid szolgáltatását: gyermekfelügyeletet biztosítanak azoknak a kismamáknak, akiknek szükségük van az irodai légkörre, az ott kapható szolgáltatásokra.

Újdonság az úgynevezett corporate wellbeing, vagyis a cégen belüli jólét megteremtése. A WorkLife Company munkaerő-szervező iroda például a munkatársak közérzetét javító szolgáltatásokat kínál, a jógától a mobil orvosi ellátásig. A munkahelyi légkört személyes kérdőívekkel felmérő Cx-Raynél pedig azt mondják, pontosan ki lehet szűrni, hogy a dolgozók között ki a központi személyiség, ki az, aki elszigetelődik, de akár azt is, ki fontolgatja a távozást.

Bármennyi erőfeszítést is tesz azonban egy cég az employer branding területén, el kell fogadni, hogy a fiatalok nem a stabilitást keresik; egyre erősebb bennük a „jobhopperség”, vagyis az a vágy, hogy egyik helyről a másikra vándoroljanak, világot lássanak. A Dreamjo.bs minapi kutatása szerint viszont ha nem csak fiatalokról van szó, a munkavállalók több mint kétharmada még mindig kizárólag magyarországi állásokban gondolkodik, leginkább a nyelvismeret hiánya vagy a család miatt. Az itthoni munkavállalást mindenképpen kizárók aránya mindössze egy százalék.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Gyenis Ágnes HVG Hetilap

A rossz vezető és a gyümölcskosár

Amikor munkát vállalunk, pszichológiai szerződést is kötünk. Általában akkor mondunk fel, ha ez sérül – vallja Németh Gergely szervezetpszichológus.

Kiürült a Kossuth tér, a tüntetők nagy része a köztévéhez vonul

Kiürült a Kossuth tér, a tüntetők nagy része a köztévéhez vonul

Újabb emeletes vonatokat vett a MÁV

Újabb emeletes vonatokat vett a MÁV

A tüntető szerint ő csak beesett a rendőrsorfal mögé, erre hivatalos személy elleni erőszakkal gyanúsítják

A tüntető szerint ő csak beesett a rendőrsorfal mögé, erre hivatalos személy elleni erőszakkal gyanúsítják

Egyre rosszabb a levegő az országban

Egyre rosszabb a levegő az országban

Az Instagram egyik legjobb funkciója is bekerül a Messengerbe, és jön egy, amivel a szelfizés is jobb lesz

Az Instagram egyik legjobb funkciója is bekerül a Messengerbe, és jön egy, amivel a szelfizés is jobb lesz

Ez most csak úgy eszünkbe jutott az éjjel történtekről

Ez most csak úgy eszünkbe jutott az éjjel történtekről