Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6ffb2b14-cf03-49d0-a026-b1ab65e58f05","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Moszkva szerint meg kell várni a nyomozás végét.","shortLead":"Moszkva szerint meg kell várni a nyomozás végét.","id":"20241226_kreml-azeri-utasszallito-legikatasztrofa-orosz-legvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ffb2b14-cf03-49d0-a026-b1ab65e58f05.jpg","index":0,"item":"83139c7a-112a-44ea-aa13-d52646ab999f","keywords":null,"link":"/vilag/20241226_kreml-azeri-utasszallito-legikatasztrofa-orosz-legvedelem","timestamp":"2024. december. 26. 15:11","title":"Reagált a Kreml arra, hogy szakértők szerint az orosz légvédelem lőhette le az azeri utasszállítót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0cfc61f-c2fe-4fff-8731-ca8a71316faa","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Idén sem unatkoztunk: az elmúlt tizenkét hónapban több tucat tesztautót próbáltunk ki hosszabb-rövidebb ideig, közülük válogattuk össze azokat, amelyek így, vagy úgy, de a legmélyebb nyomot hagyták bennünk.","shortLead":"Idén sem unatkoztunk: az elmúlt tizenkét hónapban több tucat tesztautót próbáltunk ki hosszabb-rövidebb ideig, közülük...","id":"20241226_ev-tesztautoi-2024-ben-toyota-vw-bmw-nio-tesla-lexus-mercedes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0cfc61f-c2fe-4fff-8731-ca8a71316faa.jpg","index":0,"item":"d56976bf-90a8-4c8d-a48e-d9c4d311c8ab","keywords":null,"link":"/cegauto/20241226_ev-tesztautoi-2024-ben-toyota-vw-bmw-nio-tesla-lexus-mercedes-ebx","timestamp":"2024. december. 26. 17:30","title":"A legkisebb méregzsáktól a begombázott unikumig – az év tesztautói 2024-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90269c10-9a0d-4a7c-8d40-5644aa8ace45","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"A délnyugat-kínai Csengtu város környékén többen videóra vettek egy különleges formájú repülőt, ami a szakértők szerint az ázsiai ország hatodik generációs harci gépe lehet. A kísérleti repülést mutató felvételek alapján úgy tűnik, hogy a gépnek deltaszárnya van és három hajtóművel látták el.","shortLead":"A délnyugat-kínai Csengtu város környékén többen videóra vettek egy különleges formájú repülőt, ami a szakértők szerint...","id":"20241227_Videon-a-hatodik-generacios-kinai-harci-gep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90269c10-9a0d-4a7c-8d40-5644aa8ace45.jpg","index":0,"item":"22c420d5-b64e-4347-a0cf-3e0c4fa15320","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Videon-a-hatodik-generacios-kinai-harci-gep","timestamp":"2024. december. 27. 14:49","title":"Lefilmezték a kínaiak hatodik generációs harci gépének próbarepülését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a9ff910-29ca-4ece-b75c-c9e1dacb8222","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Hét sérültje van a balesetnek.","shortLead":"Hét sérültje van a balesetnek.","id":"20241226_new-york-macys-taxi-gazolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a9ff910-29ca-4ece-b75c-c9e1dacb8222.jpg","index":0,"item":"786da311-4cad-4832-9d9b-b2178237f418","keywords":null,"link":"/vilag/20241226_new-york-macys-taxi-gazolas","timestamp":"2024. december. 26. 07:52","title":"Rosszul lett a taxisofőr, gyalogosok közé hajtott a híres manhattani áruház előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"079a5092-2b44-4ee1-8d9c-b0a8ec32f3a8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ezt azonban egyelőre nem részletezték, és Oroszország felelősségét sem firtatták.","shortLead":"Ezt azonban egyelőre nem részletezték, és Oroszország felelősségét sem firtatták.","id":"20241227_azeri-utasszallito-lezuhant-kulso-behatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/079a5092-2b44-4ee1-8d9c-b0a8ec32f3a8.jpg","index":0,"item":"d2e8f728-2f2b-4629-ad49-9389129b9c4d","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_azeri-utasszallito-lezuhant-kulso-behatas","timestamp":"2024. december. 27. 14:49","title":"Az azeri légitársaság szerint külső behatás miatt zuhant le az utasszállító repülőgép","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d922d4df-4da6-4cf6-9393-18bc6f219510","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Egyes források szerint rakétatalálat is okozhatta a legalább 38 halálos áldozattal járó tragédiát.","shortLead":"Egyes források szerint rakétatalálat is okozhatta a legalább 38 halálos áldozattal járó tragédiát.","id":"20241226_azeri-utasszallito-lezuhant-buntetoeljaras-legvedelmi-raketa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d922d4df-4da6-4cf6-9393-18bc6f219510.jpg","index":0,"item":"4f7571a9-4a52-418a-8b0d-09092b59df8f","keywords":null,"link":"/vilag/20241226_azeri-utasszallito-lezuhant-buntetoeljaras-legvedelmi-raketa","timestamp":"2024. december. 26. 08:12","title":"Büntetőeljárásban vizsgálják az azeri utasszállító katasztrófáját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eacf66f8-dca4-4f70-b1ff-9430f342cbdc","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Vasárnapra a nappali hőmérséklet is fagypont körülire esik.","shortLead":"Vasárnapra a nappali hőmérséklet is fagypont körülire esik.","id":"20241226_idojaras-kod-borult-ido","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eacf66f8-dca4-4f70-b1ff-9430f342cbdc.jpg","index":0,"item":"d99c5a0a-ca7b-48a0-ad9b-6f492c7fe90c","keywords":null,"link":"/elet/20241226_idojaras-kod-borult-ido","timestamp":"2024. december. 26. 16:51","title":"Visszatér a ködös, borult idő a hétvégén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"436e486c-614b-49fc-a019-a486aea1b79f","c_author":"hvg360","category":"360","description":"<strong>2024 Krónikája című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez az 2. rész.</strong>","shortLead":"<strong>2024 Krónikája című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez az 2...","id":"20241226_hvg-2024-kronikaja-magyarorszag-2-resz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/436e486c-614b-49fc-a019-a486aea1b79f.jpg","index":0,"item":"b15cfba8-9f4f-401e-ad81-7e12151126c2","keywords":null,"link":"/360/20241226_hvg-2024-kronikaja-magyarorszag-2-resz","timestamp":"2024. december. 26. 13:30","title":"Fontossági sorrend: Magyarországon jártak Orbán Ráhel influenszerei és a kínai elnök-pártfőtitkár – 2024 Krónikája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Elkötelezetten szolgálta a paksi bővítést, aztán egyszer csak kirúgták
szerző:
Szabó Gábor
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A leváltott Paks-ügyi államtitkár, Aszódi Attila megúszhatja, hogy bűnbakot csináljanak belőle az erőműbővítés csúszása miatt.
Feltehetően már hónapok óta a levegőben lógott, de mégis váratlanul jött Aszódi Attila államtitkár múlt pénteki – kedden közzétett – menesztése, amit értesüléseink szerint Süli János, a paksi atomerőmű új blokkjainak építéséért felelős tárca nélküli miniszter kezdeményezett.
Aszódi a felmentése előtt két nappal még terjedelmes blogbejegyzésben elemezte a hazai villamosenergia-rendszer múlt évi jellemzőit, kiemelve, hogy egyre nő az áramimport mennyisége és aránya, számtalan korábbi közszereplésén pedig a 2020-as évekre áramhiányt jósolt Európában.
Mostani blogbejegyzését azzal zárja, hogy „a 2030-as években a Paksi Atomerőmű jelenleg üzemelő négy blokkját is fokozatosan le kell állítani, így Paks II. Atomerőmű 5-ös és 6-os blokkjainak megépítése, vagyis az atomerőművi kapacitásfenntartás az ország alapvető érdeke ellátásbiztonsági szempontból is”.
Paksi Atomerőmű
Túry Gergely
Az tehát aligha lehet a felmentés indoka, hogy az államtitkár ne lett volna kellően elkötelezett, netán ne teljes erőbedobással védte volna az atomerőmű-bővítés sokak által vitatott koncepcióját.
A már 30 évesen a Műegyetem 100 kilowatt hőteljesítményű tanreaktorát is működtető nukleáris tanszékének vezetőjévé kinevezett, 2006 óta az Akadémia energetikai bizottságának elnöki posztját is betöltő Aszódi szakértelmét első ízben 2003-ban vette igénybe a (szocialista-szabad demokrata) kormány, kinevezve a német-francia Siemens-Framatome által működtetett paksi tisztítótartály gőzrobbanással járó súlyos üzemzavarának elhárításával megbízott miniszteri biztossá.
A helyreállítás 2004-es befejezése Aszódit már a tanszékvezetői helyett a BME nukleáris intézetvezetői posztján éri, a tudományos pályát Orbán Viktor személyes felkérésére 2014-ben egészíti ki a „paksi kapacitásfenntartásért felelős” kormánybiztosi pozícióval. Amit azzal a feltétellel fogad el, hogy egyetemi katedráját megtarthatja, csak az intézet vezetését adta át. Másrészt – a NER-ben egészen kivételes módon – új pozíciójában épp úgy elérhető volt közvetlenül – és érdemi információkat adott –, mint azelőtt.
Orbán rögtönzése
2013 októberében a miniszterelnök Mumbaiban, vállalatvezetők előtt azt állította: „4-5 év múlva” Magyarországon lesz a legolcsóbb a villamos áram a nukleáris kapacitás bővítésének köszönhetően, majd a következő év januárjában már alá is írta a magyar-orosz beruházási egyezményt a paksi kapacitásbővítésről. Ekkor még a szakmai előkészítés ott tartott, hogy több előzetes tárgyalási forduló után nyílt tendert ír ki az MVM, ennek előkészítése folyt az úgynevezett Lévai-projekt keretében.
A szakmailag előkészítetlen – sőt a korábbi szakmai elképzelésekkel egyenesen szembemenő – magyar-orosz nukleáris szerződést nemcsak a hazai vitákban védte körömszakadtáig, hanem az irányítása alatt kidolgozott dokumentációt sikerült az unió brüsszeli testületeivel is elfogadtatnia, így végül mindhárom kötelezettségszegési eljárás, illetve előzetes vizsgálat a beruházás, és a szerződés jóváhagyásával zárult.
A brüsszeli bizottság elfogadta – igaz, a magyar-orosz szerződés némi módosítása után – a fűtőelem-szállítási szerződést. Másrészt méltányolta azt az Aszódi csapata által kidolgozott, Orbán Viktor miniszterelnök 2013-as rögtönzése (lásd jobb oldali keretes anyagunkat) után utólag kitalált érvrendszert, hogy azért indokolt nemzetközi versenytárgyalás nélkül az orosz Roszatomnak adni az atomerőmű-építési megbízást, mert más cég nem képes ilyen technikát kínálni, és Magyarország energiarendszerébe csakis ez a típus illeszthető bele. Végül azt is elfogadta az unió, hogy a beruházásnak nyújtandó állami támogatás nem torzítja a piaci versenyt. Nem kis fegyvertény.
MTI / Ujvári Sándor
A mór megtette kötelességét, a mór mehet? A menesztett államtitkárra kennék a felelősséget a beruházás Süli által is elismert mintegy kétéves csúszásáért? Kétségtelen, Aszódi sosem állította, hogy az új blokkok egészen biztosan üzembe állnak 2026-ban – ám az orosz hitel törlesztését az elérhető nyilvános dokumentumok szerint akkor mindenképpen el kell kezdeni –, és a fent hivatkozott blogbejegyzésében is a 2030-as évekre vonatkozóan bizonygatja az új blokkok szükségességét.
Ám értesüléseink szerint nem lesz boszorkányüldözés, és a kormány nem csinál bűnbakot a tudományos pályához visszatérő Aszódiból. Valószínűbb, hogy a szakembernek sem volt ellenére ez a visszakanyarodás, különösen azt követően, hogy önálló hivatallal rendelkező kormánybiztosból – Süli 2017-es tárca nélküli miniszteri kinevezése után – annak beosztottja lett. Nem feltétlenül presztízsokokból, hanem feltehetően a két személy közötti állítólagos kisebb-nagyobb súrlódások miatt.
Süli, a korábbi paksi vezérigazgató a Fidesz hivatalos jelöltje ellen is győzni tudott Pakson a 2014-es polgármesterválasztáson, s ma már legalább annyira politikus, mint nukleáris szakember. Aszódi a jelek szerint inkább a szakmát választotta – vagy választatták vele.