Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
A világ második legnagyobb autóipari beszállítója és Székesfehérvár legnagyobb adófizetője a Denso, ahol végül bevált a szakszervezet unortodox taktikája. A LIGA szerint súlyos következményekkel járó negatív eseményláncot sikerült megállítani.
Pattanásig feszült a helyzet az elmúlt hetekben Székesfehérvár legnagyobb munkáltatója és adófizetője, a Denso üzemében – írta a Napi.hu.
Az 5 ezer főt foglalkoztató üzem dolgozóit a LIGA – Ifjúsági Munkás Érdekvédelmi Szervezetének (LIMÉSZ) csillapította le a dolgozókat, akiknek béreit a 2008-as válság elhúzódása miatt évek óta nem fejlesztették. A régi, akár 20 éve ott dolgozó kollégák bére nagyon komolyan mértékben összetorlódott.
A dolgozók türelme a januári Audi-sztrájk kapcsán fogyott el, de a bértárgyalás valójában már ősz óta folyt a Densóval. Így maga a szakszervezet volt az, aki megpróbálta lecsendesíteni a kedélyeket.
A szakszervezet egy 20,2 százalékos bérfejlesztési javaslattal indított, a Denso novemberben egyoldalúan 5,5 százalékos bérfejlesztést rendelt el, így a bruttó 300 ezer forint alatt kereső dolgozók (mintegy 4 ezer ember) alapfizetése körülbelül 20 ezer forinttal növekedett.
Ezután az álláspontok megmerevedtek, a munkáltató ellenállt, a dolgozók felpaprikázódtak. Végül 14,7 százalékban állapodtak meg, mely ugyan kevesebb, mint amennyit az Audinál kiharcoltak, de több, mint a Bosch 14,5 százalékos emelése.
A székesfehérvári üzem a Denso-csoport egyik legnagyobb termelőbázisa Japánon kívül. Szinte az összes ismert autómárkát kiszolgálják, világszerte exportálnak.
A Világgazdaság korábban arról írt, hogy beláthatatlan – az Audi-sztrájkénál komolyabb – következménnyel járt volna az autóiparban a Bosch hatvani üzemének esetleges leállása. A LIGA szerint egy Denso-sztrájk szintén komoly negatív eseményláncolatot indíthatott volna el.
*
A DENSO napokkal szemlénk megjelenése után reagált annak tartalmára. A cég szerint nem is volt sztrájkhelyzet, a felek folyamatos tárgyalása nem szakadt meg, hanem mindkét oldalon jelentős kompromisszumokat tettek a megállapodásért. Egyben azt állították, hogy a vállalat vezetése nem kényszer hatására állapodott meg a béremelés mértékéről. Magyarázatuk szerint ez már csak azért sem lehetett így, „mert a reprezentatív szakszervezet taglétszáma a vállalat összlétszámának csupán 20%-át teszi ki.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Úgy tűnik, kudarcba fullad a kormány hónapok óta tartó küzdelme, hogy betiltsa a Pride felvonulást. A hatalom szerint tiltott rendezvény, a szélsőségesek próbálják akadályozni. A HVG élő közvetítésa a 30. Budapest Pride-ról.
A tiltottá lett Pride üzenete aktuálisabb, mint valaha.
A Tisza Párt elnöke úgy nyilvánult meg félreérthetetlenül a Pride-ról, hogy le sem írta a rendezvény nevét.
Az indoklás szerint azért, mert nem fellebbeztek a tiltás ellen, de a szervező főváros szerint nem is kell engedély.
Nehéz-Posony Kata, a HVG ügyvédje minden kérdésre válaszol.
Mindenki azt találgatja, hogyan alakul a szombati Pride. Nemzetközi lapszemle.
A többi uniós ország megvan Orbán nélkül is, legalábbis egy bizonyos pontig.
A miniszterelnök szerint a rend nem magától jön létre, azt először meg kell teremteni aztán pedig megvédeni.
Trükköznek a számokkal a gyermekvédelemben.
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast új adásában.