"Cinikus, agymosó kampány" – 169 milliárdos büntetést kapott a Johnson&Johnson

A cég csodagyógyszerként hirdette a fájdalomcsillapítóit, ami után 2017-ben már 70 ezer ember halt meg opiáttartalmú gyógyszerek túladagolása miatt.

  • MTI MTI

Oklahomában 572 millió dollár (169 milliárd forint) kártérítésre ítélték hétfőn a gyógyszereket és egészségügyi termékeket gyártó Johnson&Johnson vállalatot, mert megtévesztette az embereket az opiáttartalmú fájdalomcsillapítók népszerűsítése érdekében, és ez drogválságot okozott az USA-ban.

Az ítélet kihirdetésekor Thad Balkman oklahomai bíró azzal érvelt, hogy a Johnson&Johnson hosszú éveken keresztül megtévesztő kampányt folytatott az opiáttartalmú fájdalomcsillapítók népszerűsítése érdekében, és ezzel hozzájárult az Egyesült Államokban az opiátok pusztító méreteket öltő fogyasztásának növekedéséhez.

Képünk illusztráció
Pixabay / padrinan

A keresetet a közveszély okozására vonatkozó törvényre hivatkozva Oklahoma állam nyújtotta be a gyógyszergyártó óriás ellen. Azzal vádolta a céget, hogy éveken keresztül "több millió dolláros, cinikus és megtévesztő agymosó kampányt folytatott", amelynek során "csodagyógyszerként" mutatta be az opiáttartalmú fájdalomcsillapítókat. Oklahoma eredetileg 17 milliárd dolláros kártérítést kért.

Az eljárás még májusban kezdődött, és ez az első per, amelyben az opiátválságért felelősségre vonnak egy gyógyszergyártót. Az Egyesült Államokban egyre többen élnek olyan fájdalomcsillapítókkal, amelyek függőséget okoznak, és ezeket a gyógyszereket nem egy esetben kábítószer-kereskedők is terjesztik. Az Egyesült Államokban 2017-ben – az illetékes minisztérium adatai szerint – mintegy 70 ezer ember vesztette életét opiáttartalmú gyógyszerek túladagolása miatt.

A legismertebb ilyen fájdalomcsillapítót – az Oxycontint – nem a Johnson & Johnson, hanem a connecticuti székhelyű Purdue gyártja, amelyet Oklahoma korábban szintén beperelt. A Purdue azonban peren kívüli egyezséget kötött, és 270 millió dollárt fizetett az államnak. Hasonló peren kívüli megegyezésre jutott Oklahoma az izraeli Teva gyógyszergyártóval.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Nem félünk eléggé

Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.

Szomoru Miklós: Mi sem vagyunk tökéletesek, ne akarjunk tökéletes kertet!

Szomoru Miklós: Mi sem vagyunk tökéletesek, ne akarjunk tökéletes kertet!

Fél évig 5-6 ember volt kíváncsi a kertészeti tanácsaira, ma már közel kétszázezres követő tábora van Szomoru Miklós „Egy kertész kertje Pilisszentkereszten” blogjának. A kertészmérnök szerint, aki brit mintára magánkert-látogatásokat is szervez, nem kell heti 8 óránál többet dolgozni azért, hogy bárkinek virágzó oázássá váljon a kertje. Erre a legjobb példa virágpompában úszó birodalma.