szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Hiába, hogy éppen az 1300 vasúti kocsira szóló tender miatt próbálja orosz kézbe adni a kormány a járműjavítót, a Transzmaszholding közleménye már nem említi azt. Pedig Magyarország még hitelt is ad az üzlethez.

Megszületett a pénzügyi megállapodás a magyar állam, Egyiptom és az orosz Transzmasholding között a már évek óta tervezgetett üzletre, amely szerint 1300 vasúti kocsit gyártanának az oroszok Egyiptomnak – írja a Transzmasholding közleménye nyomán a Pesti Hírlap. Az üzletnek már csak egy utolsó akadálya volt: hiányzott a végső megállapodás a hitelről, amelyet a magyar Eximbank finanszírozott volna. Ez az akadály hárult tehát most el.

Az eredeti tervek szerint a Transzmasholding mellett – amelynek leányvállalata, a Metrovagonmas a 3-as metró kocsijait is felújította – a Dunakeszi Járműjavító is részt vett volna a kocsik előállításában, és a gyártás 50 százaléka Magyarországon kellett volna, hogy történjen. A közleményben azonban erről már nincsen szó, így pedig kérdéses, hogy Magyarországnak mi haszna így az üzletből.

A Dunakeszi Járműjavítót ugyanis tavaly májusban éppen azért adta rendelettel, versenyeztetés nélkül a kormány a Transzmasholding kezébe, hogy az részt vehessen az üzletben. A járműjavítóval kapcsolatban a legutóbbi, januári hír az volt, hogy annak egyes tulajdonosai – akik közt a járműjavító és a MÁV alkalmazottjai is szerepelnek kis részben, a többségi tulajdonos a magyar állam és a MÁV – nem járulnak hozzá az eladáshoz. A Transzmasholding novemberben a felszámolás közelébe került Csepel Műveknél is bejelentkezett, nekik is felajánlotta, hogy részt vehetnek az Egyiptomnak szánt kocsik legyártásában, azóta erről sem érkezett hír.

A korábbiakhoz képest az is változás, hogy a közlemény szerint az orosz Roseximbank is a finanszírozók között szerepel, a magyar Eximbankkal közösen.

Az üzlet részleteivel kapcsolatban a Külgazdasági- és Külügyminisztériumot is megkereste a Pesti Hírlap, ám nem érkezett válasz.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Zelki Benjámin Gazdaság

Az oroszok Magyarországon tesztelik az Egyiptomnak szánt vasúti kocsikat

Az eredeti terv szerint az orosz Transmashholding megvenné a Dunakeszi Járműjavítót, és a magyar céggel közösen gyártana 1300 vasúti kocsit az afrikai országnak. Eddig azonban csak két vasúti kocsi készült el, Oroszországban, amelyeket a magyar vasúti pályákon tesztelnek. Dunakeszi megvételéről semmi hír, pedig a második erre adott határidő is rövidesen lejár, viszont időközben bejelentkezett a cégért egy másik gyártó is.