Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Az eredeti terv szerint az orosz Transmashholding megvenné a Dunakeszi Járműjavítót, és a magyar céggel közösen gyártana 1300 vasúti kocsit az afrikai országnak. Eddig azonban csak két vasúti kocsi készült el, Oroszországban, amelyeket a magyar vasúti pályákon tesztelnek. Dunakeszi megvételéről semmi hír, pedig a második erre adott határidő is rövidesen lejár, viszont időközben bejelentkezett a cégért egy másik gyártó is.
Közleményt adott ki az orosz Transmashholding november 22-én, amely lapunkhoz is eljutott. Ebben az áll, hogy elkészült az Egyiptomnak gyártandó összesen 1300 vasúti kocsi két prototípusa a Transmashholding tveri gyárában. A projektet a magyar Eximbank finanszírozza, és a szerződés szerint a gyártás 50%-a Magyarországon kell, hogy történjen.
Az oroszok azért Magyarországon tesztelik a kocsikat, mert a mi vasútunk nyomtávja megegyezik az egyiptomi vasútéval (1435 mm), míg az orosz vasúton nagyobb a sínek közti távolság (1520 mm).
A magyar kormány még egy májusi határozattal versenyeztetés nélkül az orosz Transmashholdingot jelölte ki arra, hogy megvegye a MÁV és a magyar állam közös tulajdonában álló Dunakeszi Járműjavítót. A Transmashholding az a cég, amelynek leányvállalata gyártotta és újította fel a 3-as metró szerelvényeit.
Az oroszok azonban a határidő június végi lejártáig nem vették meg Dunakeszit, a kormány azt a hónap elején november 29-ig hosszabbította - igaz, az is nemsokára elmúlik, és az üzlet még mindig nem jött létre.
A történetben november 5-én volt még egy érdekes fejlemény, amely arra utal, hogy az orosz óriásnak nem annyira kell Dunakeszi:
a Transmashholding a felszámolásközelbe került Csepel Műveknél is bejelentkezett, nekik is felajánlotta, hogy részt vehetnek az Egyiptomnak szánt kocsik legyártásában, és a projektből jelentős árbevételt ígért a nehéz helyzetben lévő vállalatnak.
Ennek a történetnek külön érdekessége, hogy a Csepel Műveket éppen két másik orosz cég, köztük az orosz államvasutak hozta nehéz helyzetbe.
Az is említésre méltó, hogy az egyiptomi vasúti kocsik gyártására a magyar Ganz Motor is pályázott, végül éppen a magyar kormány lehetetlenítette el az üzletet, mivel az a magyar cég helyett éppen a Transmashholding mögé állt be a hitellel 2016-ban - erről a 444 írt akkor bővebben.
A potenciális orosz-magyar kooperáció egy újabb érdekessége, hogy a Transmashholding júliusi közleményében felfedte az üzletben érdekelt két újonnan létrehozott magyar-orosz leányvállalatot, és azok tulajdonosát, aki nem más, mint Szalay-Bobrovniczky Kristóf londoni magyar nagykövet.
A Dunakeszi Járműjavító egyébként jelenleg részt vesz a Stadler a MÁV számára gyártott emeletes vonatainak összeszerelésében, és a svájci cég kilátásba helyezte a szerződés azonnali hatályú felbontását Dunakeszivel, amennyiben annak tulajdonosi szerkezete felvásárlás miatt megváltozna.
Az ügyben pénteken is volt egy további fordulat: a Stadler Magyarország igazgatója a Világgazdaságnak azt mondta: ők is szívesen megvennék a Dunakeszi Járműjavítót.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Magyarországon már szinte hagyománya van az asztronauták köszöntésének, de az utolsó óta is eltelt 45 év. Nem tudni, Kapu Tibort mivel fogják fogadni, mindenesetre az MNB már rárepült az űrrepülésére.
Politikusokat, és résztvevőket kérdeztük Tusványoson arról, hogy el tudják-e képzelni, hogy a Fidesz 2026-ban ellenzékbe kerül.